Zo werkt het denk ik wel, dat helemaal stoppen met wiet de way to go is.
Maar geen oordeel over het niet op die manier doen. Ik wist eigenlijk al heel lang dat helemaal stoppen de manier voor mij is, maar ging ook stug jaren door met (af en aan) gebruiken. Zoals gezegd is wiet een ontiegelijk sneaky goedje. Je eigen gedachten veranderen erdoor en tja gedachten kunnen nogal overtuigend zijn. Ken veel mensen die er eigenlijk mee willen stoppen, maar waar dit speelt. Vooral als je met mensen omgaat die het doen, wordt het helemaal moeilijk. Ik ken een hele groep die altijd samen zitten te chillen en daar is dan altijd (o.a.) wiet aanwezig. Zeg dan maar eens nee... Zeker als het je vaste vriendengroep betreft. Ik had het dan nog redelijk makkelijk omdat ik in de periode dat ik echt definitief stopte niet zo'n hele groep had waar iedereen het gebruikte.
Het blijft een rare drug. Aan de ene kant op bepaalde vlakken is het vrij onschuldig vergeleken bij veel ander spul, aan de andere kant ken ik nu zoveel mensen wiens leven eigenlijk gewoon op 'on hold' staat door dat spul: geen motivatie, geen discipline, geen ambities, geen visie voor de toekomst, want: "alles is zo toch ook wel best zolang ik mijn wietje als troost heb?" Zo heb ik ook geleefd. Op die manier is het eigenlijk juist een heel destructief middel. Maar op een sneaky manier, zonder dat je het door hebt. En dan ben je (tientallen) jaren verder en heb je maar het minimale uit je leven gehaald.
Wil niet zeggen dat wiet dit met iedereen doet. Sommigen presteren wél terwijl ze wiet gebruiken. Ik was daar niet 1 van.