Thanks alleen ik wil nog meer leren. Vooral over helpende gedachtes een soort schema daarvoor. Maar ik heb ook erg veel boeken liggen nog. Alleen heb deze week veel werkuren. Morgen ook weer een drukke dag
Niet moeilijker maken voor jezelf dan het is hoor! Ik had dit letterlijk zelf kunnen schrijven haha, maar je hoeft niet in een keer alles te weten en lezen! Babysteps helpen je ook vooruit (:
Het G schema geeft inzicht in welke gedachtes ervoor zorgden dat je ontevreden was over een situatie, en welke aannames/ overtuigingen daaraan ten gronde liggen. Vaak zijn deze overtuigingen en gedachten
niet behulpzaam. Ze geven negatieve gevoelens en leiden tot negatief gedrag (zoals be middelenmisbruik).
Helpende gedachten geven juist positiviteit en oplossingsgericht gedrag. Als je dus goed je G schema’s analyseert, zie je op den duur een patroon aan negatieve gedachtes, die je een kut gevoel geven en tot kut acties leiden. Het idee is dan, dat je afstand probeert te nemen van deze niet helpende gedachtes, en ze omzet tot helpende gedachtes. MAARRRRRR dit is echt zo makkelijk niet hoor, en wat je nu doet met die G-schema’s is dus zeker de eerste stap. Anders vallen er ook geen patronen te ontdekken.
Ik moet nu iedere dag een mooi moment o.i.d. schrijven. Dat is best makkelijk, want ik heb een heel leuk leven. Vervolgens moet ik iets moeilijks doen, namelijk: opschrijven wat dit zegt over MIJ. M.a.w.: wat heb ik gedaan om iets positiefs te creeeren, welke kwaliteiten heb ik, welke bijdragen heb ik. Uiteindelijk kan ik deze dingen ook weer analyseren, en daar mijn helpende gedachtes op ‘baseren’. Dit helpt mij heel erg, omdat ik mezelf altijd alleen verantwoordelijk stel voor negatieve dingen en nooit voor positieve. Dat is bij mij dus een negatieve gedachte: ik heb de aanname dat ik altijd kritisch op mezelf moet zijn om mezelf te kunnen verbeteren. Terwijl ik
eigenlijk ook weet: ik reageer goed op positieve feedback. Dus moet ik mezelf die meer geven.
Helpt dit je een beetje?
Wil ook even iets positiefs benoemen. Ik ben nu aan het werk en ik was helemaal in een positieve gedachte aan het verdwalen/dagdromen. Ik zag mezelf al met mijn volgende loon in mijn favo sneaker store staan in de stad😂. Dat is wel een voordeel aan mijn mind mijn mind is heel creatief qua denken maar dat is tegelijk ook een nadeel
Lekker bezig hoor pik. Pak ze.