Ik probeer echt alles te doen wat je zegt door er naar te luisteren maar het blijft maar me leven en emoties overnemen het is alsof ik er geen controle over heb.
Ja, precies: je hebt er geen controle over...
Het is het proberen er controle over te houden, wat die anxiety geeft. Sterker nog: dat
is de anxiety.
En voor iemand die graag controle wil en dingen voor elkaar krijgen: resultaten produceren, kan dit een heel lastig iets zijn.
En dat is geen oordeel naar jou hè. In zekere zin zijn wij westerlingen hier allemaal in opgevoed: zoveel mogelijk controle verkrijgen. Zoveel mogelijk resultaten produceren middels zwoegen. Ik kan ook mijn ergste vijand zijn hierin.
Maar dat werkt nu juist averechts bij dit.
Het is de bedoeling dat je de teugels wat laat vieren, iets minder de controle proberen te houden. Iets meer speelruimte voor jezelf creëren.
En wederom:
Luisteren naar je gevoelens is niet: ernaar luisteren en even later concluderen: het gaat nog steeds niet weg.
Nee:
Dit is een diep proces, waarbij je door een laag heen werkt, waar vervolgens weer een laag achter zit. Niet om je te ontmoedigen. Helemaal niet: het kan namelijk al enorm veel opluchting en ook hoop geven om te ontdekken hoe hier goed mee om te gaan. Zelfs als je je dan beseft: er is nog veel meer in mij, dan is dat niet zo erg. Want je weet dan de methode, welke je weer kunt toepassen.
Klopt ik ben een vechter, zal ook altijd doorgaan maar dit is echt meest fockedup wat ik ooit ben geweest. De depressie die ik had in corona tijd is hier helemaal niks bij dit neemt alles over. Mijn focus mijn concentratie het enige waar ik in zit is gevangen in mijn eigen hoofd. Het kan ook zo zijn dat ik het zo heftig ervaar omdat ik mijn citalopram pas laat innam pas om 18:30 en normaal rond 10:00. Maar ik sliep omdat ik nachtdienst had
Maar de eerste stap uit die mentale gevangenis, is even in al zijn intensiteit dat voelen. Want anders kun je in je fantasie al voorbij dit alles zitten, terwijl je focus en aandacht hier en nu benodigd is: bij je gevoelens.
Nogmaals: je hebt een gave: je vechtersmentaliteit en doorzettingsvermogen. Dat is wat je enorm zal helpen. Maar het moet niet een blind vechten worden. Daar doe je je zelf en je omgeving waarschijnlijk alleen maar meer kwaad mee. Probeer er focus in aan te brengen. En ja, ik weet hoe makkelijk gezegd dat is, terwijl de praktijk andere koek is.