Tijd van bezinning - nu

Alinde

Badass junkie
Ik heb niet het idee dat jouw jongste broer echt een goede invloed op je heeft (gehad). Dit is trouwens ook wel herkenbaar voor mij moet ik zeggen maar ik heb het met een oudere broer.
Moeilijk hier uit te leggen, hij is heel erg bijgedraaid.

Juist die dingen zijn goed om met een psycholoog te bespreken lijkt me. Want eigenlijk sinds zijn geboorte was er een soort onrust in het gezin en dat deed mij idd geen goed. Kun je hem ook niet persoonlijk kwalijk nemen, mijn ouders hadden wel bewust gekozen voor nog een kindje maar toen hij er eenmaal was vonden ze het erg veel allemaal.
Ik kon in mijn puberteit niet goed praten met mijn ouders want ze waren er gewoon niet bij met hun hoofd. Misschien was ik nog niet helemaal volwassen toen ik het huis uit ging, maar het was voor mij wel beter en rustiger.

Een broer-zus band met iemand die 10,5 jaar jonger is, is toch lastig denk ik. Ik denk dat hij op een dag juist over mij is gaan 'vaderen' omdat ik psychisch zo'n wrak was in een zekere periode.
Toen GGZ per se wilde dat ik contactpersonen opgaf, heb ik hem gevraagd omdat hij het dichtst bij woonde.

En toen ging het best ver omdat er bepaalde documenten nodig waren en die heeft hij toen gemaakt en als er dan iets was dan verwees hij naar document X, pagina 5.

Het is gewoon erg scheef gegroeid en er wordt eigenlijk nooit gekeken of er bij broer misschien OOK onderliggende patronen spelen.

Alinde

Badass junkie
Ik mis toch echt een psycholoog voor de diepere patronen.

SPV zegt: Je hebt een fijne familie
Casemanager zegt: Je hebt een leuke moeder
Voormalig casemanager Brijder zegt: Dit heb ik nog nooit meegemaakt (en of dat positief of negatief is weet ik niet)

Die van Brijder die snapt ook wel dat het lastig is als de anderen in de familie hoog op de maatschappelijke ladder staan en dat het fijn is om zulke dingen eens te bespreken. Maar die is ook geen psycholoog en bovendien is die sinds 2 weken weer uit beeld.

Deadwing

Wijs gebruiker

Juist die dingen zijn goed om met een psycholoog te bespreken lijkt me. Want eigenlijk sinds zijn geboorte was er een soort onrust in het gezin en dat deed mij idd geen goed. Kun je hem ook niet persoonlijk kwalijk nemen, mijn ouders hadden wel bewust gekozen voor nog een kindje maar toen hij er eenmaal was vonden ze het erg veel allemaal.
Ik kon in mijn puberteit niet goed praten met mijn ouders want ze waren er gewoon niet bij met hun hoofd. Misschien was ik nog niet helemaal volwassen toen ik het huis uit ging, maar het was voor mij wel beter en rustiger.

Een broer-zus band met iemand die 10,5 jaar jonger is, is toch lastig denk ik. Ik denk dat hij op een dag juist over mij is gaan 'vaderen' omdat ik psychisch zo'n wrak was in een zekere periode.
Toen GGZ per se wilde dat ik contactpersonen opgaf, heb ik hem gevraagd omdat hij het dichtst bij woonde.

En toen ging het best ver omdat er bepaalde documenten nodig waren en die heeft hij toen gemaakt en als er dan iets was dan verwees hij naar document X, pagina 5.

Het is gewoon erg scheef gegroeid en er wordt eigenlijk nooit gekeken of er bij broer misschien OOK onderliggende patronen spelen.
Als je niet op korte termijn bij een psycholoog terecht kunt ( ik overweeg er zelf ook een te vinden binnenkort), kun je misschien eens beginnen met een boek of een paar video’s van Gabor Mate. Als je nog niet bekend bent met zijn werk. Ik kan die man wel aanbevelen.

Deadwing

Wijs gebruiker
Ik mis toch echt een psycholoog voor de diepere patronen.

SPV zegt: Je hebt een fijne familie
Casemanager zegt: Je hebt een leuke moeder
Voormalig casemanager Brijder zegt: Dit heb ik nog nooit meegemaakt (en of dat positief of negatief is weet ik niet)

Die van Brijder die snapt ook wel dat het lastig is als de anderen in de familie hoog op de maatschappelijke ladder staan en dat het fijn is om zulke dingen eens te bespreken. Maar die is ook geen psycholoog en bovendien is die sinds 2 weken weer uit beeld.
Wat een vaag antwoord van die case manager Brijder..daar kan je echt niks mee.

Alinde

Badass junkie
Wat een vaag antwoord van die case manager Brijder..daar kan je echt niks mee.
Hij is wel een goede hoor. Maar Brijder zegt dat GGZ over de behandeling gaat want die zijn hoofdbehandelaar.
Hoewel ik me wel ga afvragen of het echt niet bij Brijder kan. Die hebben vergeleken met vorig jaar weer iets meer te bieden qua therapie. Toen was overal personeelstekort voor.

Ik denk dat ik met meer afspraken SPV niet per se verder kom. Laatste gesprek had ze het over panty's van een bepaalde winkel die niet zo snel ladderen en niet zo koud zijn. Lief bedoeld maar een panty zoeken kan ik zelf wel.

Deadwing

Wijs gebruiker
Hij is wel een goede hoor. Maar Brijder zegt dat GGZ over de behandeling gaat want die zijn hoofdbehandelaar.
Hoewel ik me wel ga afvragen of het echt niet bij Brijder kan. Die hebben vergeleken met vorig jaar weer iets meer te bieden qua therapie. Toen was overal personeelstekort voor.

Ik denk dat ik met meer afspraken SPV niet per se verder kom. Laatste gesprek had ze het over panty's van een bepaalde winkel die niet zo snel ladderen en niet zo koud zijn. Lief bedoeld maar een panty zoeken kan ik zelf wel.
Ergens ook wel grappig wat die panty betreft. Ik weet niet goed hoe ik dit moet antwoorden..

Deadwing

Wijs gebruiker
Ik begrijp heel goed dat het allemaal niet zo eenvoudig hier uit te leggen is. Zelf zou ik het ook moeilijk vinden mijn verstandhouding met mijn oudere broer hier uit te leggen. Hij is al 63 en ik ben 55 en nog steeds voel ik me dat kleine broertje in zijn bijzijn..

Hij accepteert het ook niet echt van mij als ik hem ergens op wijs, enz..Ik zal nooit ontkennen dat hij veel voor mij heeft gedaan toen het nodig was maar hij heeft me ook heel vaak gekleineerd en belachelijk gemaakt in onze familie. Ik ben dat nooit vergeten terwijl ik van nature toch echt wel vergevingsgezind bent.

Dus leg dan maar eens uit wat ik nu wekelijk voor hem voel of hoe ik over hem denk. Niet zo eenvoudig.

Kordie

Badass junkie
Ik besloot rond mijn 14e om na mijn eindexamen het huis uit te gaan en dat deed ik.

Waar ben je toen gaan wonen?
Al zo jong op kamers?

Door het schrijven leren we steeds meer je familie kennen. Interessant. Maar ook echt puzzelstukjes die op zijn plaats aan het vallen zijn: waarom je verslaafd etc bent.

Een vader en een moeder die de lat toren hoog leggen. Een broer die geen goede invloed heeft gehad. Mogelijk ook door druk vanwege de hoge lat.

Kom je nu wel graag bij je ouders?
Of is het meer moeten? Verplichtend.

Alinde

Badass junkie
Heel kort want heb nu niet veel tijd. Niet op mijn 14e weg hoor. Maar vanaf 14 had ik het idee uit huis te gaan. Met 18 kon ik een paar mnd een appartement huren en met 19 op kamers. Was toen echt niet jong maar vergeleken met deze tijd best jong.

Casrus

DF-koning
Heel kort want heb nu niet veel tijd. Niet op mijn 14e weg hoor. Maar vanaf 14 had ik het idee uit huis te gaan. Met 18 kon ik een paar mnd een appartement huren en met 19 op kamers. Was toen echt niet jong maar vergeleken met deze tijd best jong.

Mijn kamer werd voor mijn 19e verjaardag geregeld en ik ging er een maand na mijn verjaardag in. Let wel. Veel pubers gingen tien, vijftien jaar eerder bijvoorbeeld op hun 14e al in een kraakpand. Of aan de heroïne en/of bij hun véél oudere vriend wonen.

Alinde

Badass junkie
Kom je nu wel graag bij je ouders?
Of is het meer moeten? Verplichtend.
Ja zeker wel en het is ook wel gezellig. Het is ook nog steeds wel een thuis hoor, dat dorp, platteland, de tuin. Ik woon nu in de stad met alleen balkon.

Mijn moeder ziet nu zelf ook wel dat de lat soms wat hoog lag. En het is ook wel duidelijk dat ze de situatie met drie grote jongens niet zo goed aan kon en ze dan maar hun gang liet gaan met stoeien en kloten. Ze weet nog wel een keer dat ze thuis kwam uit werk en 75 m voor ons huis al de herrie hoorde van het kloten en gillen en zich best wel schaamde.... mijn vader ging dan namelijk gewoon meedoen met stoeien en kloten.
Tja voor mij was dat gewoon teveel herrie vandaar dat ik toen al dacht, zodra ik uit huis kan ga ik uit huis.

En mijn vader is ook ziek he, dus als ik een tijd niet zou gaan en het gaat opeens heel slecht zou ik dat ook wel erg vinden.
Mijn moeder kan wel van t ene op t andere moment moeilijke gesprekken beginnen, ook als je gewoon voor de gezelligheid komt en dat is soms wel vervelend. Als mijn vriend er bij is doen ze dat gelukkig niet of veel minder.
Of mijn moeder wil mij soms bijpraten over mensen die eigenlijk al lang niet meer in mijn leven zijn, bijv een oud collega van haar waar ik totaal geen beeld meer bij heb en die ze dan gezien heeft in een winkel. Maarja dat houd je toch denk ik. Ze zijn altijd erg met het verleden bezig.

Ik heb wel een relaxed weekend gehad. Heel goed geslapen zelfs. Vriend zei ook dat ik meer kan hebben als ik meer slaap. En hij had beter rekening gehouden met het eten, er was ontbijt en lunch... en dan is mijn stemming ook veel beter.

Morgen is mijn zorgafstemmingsgesprek en dat was wel steeds op de achtergrond aanwezig maar ik heb er gelukkig niet van wakker gelegen.
Vriend moet op zondag urinecontrole doen en ik was even mee, zijn mentor had dienst en daar hebben we best leuk contact mee en dat was een halfuurtje echt gezellig. Veel grappen want die mentor komt ook steeds meer los.
Op de weg terug zei ik: Ik heb zelfs een halfuur niet aan mijn ZAG gedacht. Vriend zei: Nee daar moet je ook niet steeds aan denken. Hij zit heel anders in elkaar, hij gaat niet vooraf heel erg nadenken over zo'n gesprek. Zelf vind ik t in dit geval wel goed dat ik het voorbereid want mijn broers nemen er vrij voor, dan moet het wel nuttig zijn. Er is een hoop te bespreken nog van vorig jaar maart toen ik per ambu naar Hoofddorp moest.... dat moeten we niet nog eens hebben. Dat in geval van crisis niet alle partijen er de handen vanaf trekken.

En even praktisch, ik heb een stressbal gekocht en die neem ik lekker mee naar het gesprek. We hadden er een op de kassaband gelegd en die raakte klem tussen de lopende band... heb ik er helemaal uit gefrunnikt, je wilt ook niet dat zo'n ding kapot splasht in de winkel.

En straks maar naar bed.

Alinde

Badass junkie
Ik zit alweer te trillen en te beven. Straks maar even goed eten.

Voel me wel sterk. Ik heb lang geslapen, boven verwachting. Ik hoorde dat er windstoten komen en dacht, als GGZ maar weer niet afbelt.
Hoop dat één van mijn broers mijn ouders rijdt met dit weer maar dat moeten ze zelf maar regelen.

Ben jubileumconcert Andre van Duin aan het terugkijken. Ik houd van die Nederlandse nummers. 'toen je dacht, het wordt teveel, toen werd het minder'.
En over liefde op een zolderkamer tussen de onuitgepakte dozen. Mooi.

Broodjes liggen te ontdooien. Ik heb avocado's gekocht maar het gaat bijna nooit goed met de avocado's, altijd onrijp en van daaruit gaan ze schimmelen. Ik stook nooit zo heel warm. Eens kijken of er deze keer misschien een goede tussen zit voor op brood. En anders koop ik ze echt nooit meer.

Alinde

Badass junkie
Die mensen bij de medicatiepoli op maandag zijn wel super. Dan denk ik ook dat ik hier meer aan heb dan een GGZ-gerelateerd onderdeel op de maandagochtend wat dan eigenlijk niet zo goed uitkomt. Ik heb me aangemeld onder lichte druk maar ik kan gewoon niet op twee plekken tegelijk zijn en volgens mij kan niemand dat.
De gesprekken daar gaan meestal over voetbal en het sluit gewoon niet echt aan bij wat ik nu nodig heb.

Straks even rustig eten. Spullen mee en richting GGZ. En andere schoenen aan want wat ik nu aan heb is nieuw (wel gratis nieuw) en zit echt niet lekker.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb een pesthekel aan al die wacht woorden. Het lijkt wel alsof de hele wereld bestaat uit wachtwoorden.
En dan ben je er 1 vergeten en je kunt niet het lijstje vinden waar je ze allemaal genoteerd hebt....ellende alom!
Bqh. Wachtwoorden.....

Ik kan je echt van harte een wachtwoorden manager aanbevelen. Sinds ik die gebruik, heb ik nooit meer gezeik. Ik heb één wachtwoord om mijn manager binnen te komen. Een heel lang wachtwoord ook. Maar wel iets wat ik kan onthouden.

En in mijn wachtwoorden manager staan alle wachtwoorden opgeslagen. Vult ie automatisch in vanuit je browser in de invulvelden. Werkt zowel op PC als mobiel.
Nu zijn al mijn wachtwoorden uniek en zeer sterk. Ik laat ze gewoon genereren door de wachtwoorden manager. En ik hoef er slechts één te onthouden. Die om mijn manager mee te unlocken.

En met zulke sterke wachtwoorden hoef je ze ook niet meer elk jaar te wijzigen zoals voorheen altijd het advies was.

Er zijn verschillende diensten zoals NordPass, Bitwarden of 1password. En de database van zulke managers zijn bijna onmogelijk om te kraken. Erg veilig dus.

Alinde

Badass junkie
Dat is goed om te weten, dat je sterke wachtwoorden niet steeds hoeft te wijzigen. Juist door dat wijzigen wordt het onoverzichtelijk hier.

Nou... mijn gesprek. Ons gesprek. Ik ben in een uur tijd twee keer eruit gelopen maar heb niks gegooid. Naderhand geen drank gehaald hoewel ik wel die behoefte voelde.

Het was best kut. De casemanager was ziek dus het was nu met psychiater, ouders en twee broers. Belangrijke documenten zoals crisisplan en signaleringsplan bleken inderdaad nergens te vinden te zijn.
Hij vroeg: Heb je wel eens een signaleringsplan gemaakt?
Ja natuurlijk... ik loop er al 20 jaar maar als die mensen dat niet in het systeem zetten dan kan niemand het vinden in geval van nood.

En het gebeurt vaak dat mensen met dubbeldiagnose door Brijder naar GGZ gestuurd worden en door GGZ naar Brijder.
Waarbij ik idd van Brijder weet dat mensen met psychose daar niet in de kliniek thuishoren dus in die zin kan ik Brijder beter begrijpen. En Brijder heeft ook altijd wel de documenten op orde en het initiatief voor contact zou bij GGZ moeten liggen.

Ik vond het allemaal best heftig maar ik ben niet, zoals in eerdere gesprekken, dat zielige vogeltje geworden. Ik ben er dus uit gelopen, ben met de lift naar de bovenste verdieping gegaan en heb even naar de regen staan kijken en toen weer met de trap naar beneden. Toen zaten we ook al aan het einde van het gesprek dus toen ik terug binnenkwam zei de psychiater dat we gingen afronden.

Het kutste is eigenlijk dat dingen die eerder besproken zijn niet in het systeem stonden dus dat we niet daarop konden voortborduren maar dat we daarover weer helemaal opnieuw gingen beginnen.

Nouja iedereen heeft het wel goed gedaan en de psychiater op zich ook wel. De Casemanager kan soms onderwerpen erbij halen die er helemaal niet toe doen en daar heel lang over doorgaan. Uiteindelijk waren we wel blij dat ze er niet was geloof ik.

Just for today. Spanning verlagen en rustig worden en blijven. t Waait hier echt heel hard, ik kan alsnog even gaan wandelen maar echt lekker weer is t niet.

Alinde

Badass junkie
Lastig afleiding te vinden met dit weer. Normaal zou ik stukje gaan wandelen of fietsen maar met windkracht 8 misschien beter van niet. Heb wel even makkelijke kleren aan getrokken en een bak brinta gemaakt.

Ik moet nog beetje leren mezelf te vermaken met dit weer. Voorheen was t beetje lummelen met wat drank erbij.

Ze doen bij GGZ alsof je een extreem moeilijk geval bent met een dubbele diagnose. Maar dat komt toch wel vaker voor zou je denken.
En weer iets van dat ik slim genoeg ben om zelf allerlei documenten te maken (signaleringsplan etc) maar t is toch juist de bedoeling dat zij helpen en als je dan zoiets maakt.... dat ze het ook in het systeem zetten.
Ik ga toch niet als een soort creatieve hobby allemaal documenten maken waar zij vervolgens niks mee doen.

Kijk als ik bij de creatieve therapie een schilderij maak hoeven ze dat niet te bewaren maar iets als een signaleringsplan maak ik niet voor de kat zijn kut.

Ik had even contact met een andere verpleegkundige omdat die van mij ziek was en ik dacht ook even... zou dat niet een betere match zijn? Als die van mij alles kwijt raakt schiet het ook niet op.

Ik zat beetje in dubio of het fijn was als vriend even langs kwam. Maar hij wil altijd muziek aan en televisie aan en drukke dingen en ik wil juist even rust aan mijn hoofd. Hij belde over iets met zijn auto en druk druk en rijden in de storm en het is wel even goed zo, hij ging naar zijn eigen huis.

Ik heb nog een paar puzzels liggen maar daar heb ik het geduld niet voor nu en ik vrees dat er toch een moment komt dat ik dan 1000 stukjes door de kamer smijt. Ik ga wel gewoon een beetje typen her en der en misschien toch even lopen straks buiten.

Alinde

Badass junkie
Wat wel positief is, is dat de familie elkaar niet echt tegensprak. Jongste broer was er dus niet bij.
We waren het over de meeste dingen wel met elkaar eens. Alleen mijn moeder had bij een paar dingen ´daar wist ik niets van´ maar dat waren dan dingetjes tussen mij en GGZ wat je in principe niet eerst met je moeder hoeft te bespreken. Ik zei, dingen worden ook groter als je het eerst met de familie overlegt voordat je GGZ belt.

Ze zijn nogal diplomatiek allemaal dus er zal niet snel een scheldwoord vallen.

En ik vond het vervelend dat we een heel klein kamertje hadden. Daarom kon ik het ook niet zo goed handelen, zes mensen in zo´n heel klein kamertje.

Ben alweer iets rustiger, makkelijke kleren aan, donkere slaapkamer en ik lig met een luisterboek. Vriend is een puzzelbord voor mij aan het maken. Ik zal vragen of hij het pas wil overhandigen als de kans dat ik dat hele ding inclusief 1000 stukjes door de kamer smijt, iets gezakt is :tonguewink:

Kordie

Badass junkie
Fijn dat het gesprek achter de rug is.
Maar wat vervelend dat eerder gemaakte plannen niet zijn genoteerd. Zou niet zo mogen zijn.

Maar zoals ik reeds ik ander topic schreef. Knap van je dat je die wijn niet bent gaan halen

Alinde

Badass junkie
Dankjewel!

Het was zo normaal om na zoiets even naar de supermarkt te gaan voor drank. Lange tijd is dat ook niet opgemerkt (dan kon ik nog wel stoppen na 1 avond) en was het ook mijn medicijn om met spanningen om te gaan.

De manier waarop ik er 2 keer uit gelopen was, verdiende misschien geen schoonheidsprijs maar ik vond het ook heel lekker dat dat KON, dat ik niet in een gesloten setting zat ofzo. De wachtkamer was toen rustig (in tegenstelling tot het moment dat we ons verzamelden voor het gesprek). Ik kon even met de lift en die kwam ook gewoon meteen en het was ook om erger te voorkomen denk ik want in zo'n klein kamertje met zoveel mensen de crisissen nog een keer bespreken is niet relaxed.

Meneer Brijder belde op de afgesproken tijd en gaat er werk van maken, dat de contactpersonen met elkaar in contact komen en dat er een duidelijk plan komt. Hij zei, dubbeldiagnose is helemaal niet ingewikkeld maar je moet met de goede poppetjes te maken hebben. Hij heeft meer mensen met dubbeldiagnose als cliënt en zegt dat het soms ook heel soepel gaat maar soms ook idd niet. Dat de belangrijke documenten niet voor de psychiater paraat of inzichtelijk zijn vindt hij ook niet oké.

Ik weet zeker dat we in november een crisisplan gemaakt hebben en gelukkig kon broer dat heel snel tevoorschijn halen. Het signaleringslan dateert van ruim een jaar geleden en dat had mijn vader bij zich in een geprinte versie. Kon de psychiater ook niet vinden.

Ik snap heus dat ze personeelstekort hebben, maar een document dat al bestaat even uploaden bij een cliënt kost geen extra tijd en bespaart juist een hoop ellende. Bij Brijder loop ik nooit tegen dat soort rare dingen aan. Het gebouw is netjes, de mensen werken netjes, de afspraken verlopen soepel. Als ik bij GGZ binnen kom word ik alleen al van dat prikbord stapelgek en het lijkt of gewoon alles chaos is daar.

Alinde

Badass junkie
Heb nog best lekker geslapen.

Toch een verschil met de weerbaarheid die ik vorig jaar had. Toen ben ik twee dagen na t familiegesprek keihard teruggevallen. Met elke keer een echo in mijn hoofd van de dingen die gezegd waren.
Groot verschil is dat ik nu nog een na-telefoontje had gepland, in dit geval met Brijder. En dat ik een vriend heb die mij steunt. Hij belde om 15 uur met allemaal onzin over de harde wind maar later belde hij nog een keer dat hij vergeten was naar het gesprek te vragen. Als ik het nodig had gehad, was hij naar mij toe gekomen, maar ik vond het wel beter zo. Even rust om mij heen.

Zo maar even koffie en naar de dagbesteding. Ik kijk wel even hoe dat gaat, je mag altijd eerder weg. Ik ken die mensen nog niet echt en als iedereen gaat bijkletsen over de kerst ofzo dan ga ik het niet zo lang volhouden. Maar dat hoeft ook niet.

Alinde

Badass junkie
Ik heb weinig gepraat bij dagbesteding en me niet met anderen bemoeid. Dat hoeft gelukkig ook niet. Meestal als ik ergens nieuw ben vind ik dat ik leuk en aardig moet doen enzo.
Het zit er nu niet in en dat accepteer ik voor mezelf. In de pauze zat een groep op schreeuwtoon te praten over de elfstedentocht die nu ik weet niet hoeveel jaar geleden is, ik ben even buiten gaan lopen met mijn telefoon.

Later beetje uit mijn slof geschoten tegen een bekende, toen was ik al onderweg naar huis. Haar man heeft een hoge functie bij GGZ en alles wat je zegt is tegenwoordig 'Halleluja GGZ' en ik was er zo ontzettend klaar mee.

Alinde

Badass junkie
Misschien niet fair, maar mensen in mijn omgeving die zelf een auto hebben en die ik tijdens bijna 7 maanden opname niet gezien heb... daar hoef ik eigenlijk niet allemaal geleuter van aan te horen.

Okee vaag verhaal dit. Maar degenen die wel geweest zijn en de kliniek en het terrein gezien hebben, snappen het gewoon ook wat beter. Woonplaats en kliniek zijn echt niet ver van elkaar, nog geen halfuurtje met de auto. Het lijkt misschien een beetje sporten en in het bos wandelen maar het was echt wel wat heftiger dan dat tussen alle verslaafden. Gelukkig zijn er genoeg die het wel begrijpen maar sommigen slaan toch echt de plank helemaal mis.

Alinde

Badass junkie
We hadden een GGZ-praatgroep van in het begin 7 of 8 mensen + begeleiding.
Er is al een hele tijd geen begeleiding/professional meer bij en de groep bestaat nog uit 5 mensen. Van de 5 zijn er 3 die buiten de groep ook bevriend zijn of iig elkaar spreken tussendoor en bij elkaar over de vloer komen. Volgens mij heeft eentje ook wel bij de andere 2 schoongemaakt.

Het is scheef gegroeid merk ik. In december ben ik tijdens een discussie heel erg verdrietig geworden. Dat kan gebeuren natuurlijk maar omdat er dan geen begeleiding is wordt er ook niks mee gedaan. Ik heb na afloop van de groep nog heel hard op de wc zitten huilen en daarna buiten huilend nog wat rondjes gelopen en toen weggegaan maar de rest van de dag ook gehuild grotendeels. Ik mis dan toch iets van begeleiding die vraagt of iedereen oké is bij het weggaan en die je later op de dag, of de volgende dag nog even kunt bellen.
En waarmee je ook de bijeenkomst er na kunt kijken van, wat had er anders gekund.

Morgen zou de volgende bijeenkomst zijn maar dat loopt nu een beetje mis. En dan is er natuurlijk geen begeleiding die de boel nog kan sussen en dan merk je dat er drie zijn die automatisch elkaars kant kiezen.

Ik ben niet iemand die bij elke bijeenkomst zit te huilen maar vorige keer ging iemand gewoon best heel ver en op een gegeven moment had ik geen woorden meer om diegene te corrigeren daarin.

Deadwing

Wijs gebruiker
Het is scheef gegroeid merk ik. In december ben ik tijdens een discussie heel erg verdrietig geworden. Dat kan gebeuren natuurlijk maar omdat er dan geen begeleiding is wordt er ook niks mee gedaan. Ik heb na afloop van de groep nog heel hard op de wc zitten huilen en daarna buiten huilend nog wat rondjes gelopen en toen weggegaan maar de rest van de dag ook gehuild grotendeels. Ik mis dan toch iets van begeleiding die vraagt of iedereen oké is bij het weggaan en die je later op de dag, of de volgende dag nog even kunt bellen.
En waarmee je ook de bijeenkomst er na kunt kijken van, wat had er anders gekund.
Idd, een telefoontje later die dag of volgende ochtend, belangstellend informeren hoe het gaat is toch een kleine moeite en kan bij menig kleine wonderen doen..Kleine gebaren die zoveel kunnen betekenen. Ik had het wel gedaan in ieder geval.

Alinde

Badass junkie
Idd, een telefoontje later die dag of volgende ochtend, belangstellend informeren hoe het gaat is toch een kleine moeite en kan bij menig kleine wonderen doen..Kleine gebaren die zoveel kunnen betekenen. Ik had het wel gedaan in ieder geval.
Dankjewel dit doet me goed.

In het begin - en mijn begin is ruim 10 jaar geleden - was er een maatschappelijk werkster bij betrokken. Zij opende de groep en sloot de groep af. Tussendoor deed ze wat administratieve werkzaamheden op de achtergrond. Zo konden we vrij praten maar was er toch iemand bij. Ik ben ook wel eens naar haar toe gelopen toen iemand lang door ging over kankerkatholieken ofzo.... die ging heel ver en dan ben je blij dat zo iemand er is.
Verder zorgde zij voor een intakegesprek voor nieuwe mensen en een warm welkom. En bij afsluiten idd checken of iedereen oké was en als dat evt niet zo was kon ze actie ondernemen. En indien nodig diegene zijn ambulant begeleider erin betrekken. Verder gingen aan- en afmeldingen via haar zodat er ook niemand zomaar uit beeld kon verdwijnen. En voor mij belangrijk: Dat je je kunt afmelden zonder dat er mensen tegenin gaan die vinden dat je toch moet komen.

Wat nu ontstaan is, is dat er minder geld was, de maatschappelijk werkster te duur was en er ervaringsdeskundigen op gezet werden. Ik weet niet of een ervaringsdeskundige per definitie een chaoot is maar het werd al snel rommeliger. We hebben er 3 gehad die er allemaal weer mee stopten en toen hebben een paar van de groep bepaald dat we er niemand meer bij wilden.

In de huidige situatie is 1 persoon (van de 5) vaker niet dan wel aanwezig waarbij hij wel altijd appt hoe slecht het met hem gaat. Ik heb al eens aangegeven dat wat mij betreft iemand die X keer niet aanwezig is, gewoon niet meer bij de groep hoort. Hij komt 2 x per jaar ofzo en de groep is maandelijks. Nou moet ik zeggen dat ik de laatste 3 jaar ook vaak afwezig geweest ben maar juist omdat het bij die andere persoon kan... kunnen ze voor mij geen andere regels instellen. Ik was opgenomen en ben vanuit daar nog wel een paar keer geweest maar dat was wel gedoe.
Er zijn twee nieuwe mensen geweest die ook weer gestopt zijn.. Twee mensen hebben een paar jaar meegedraaid maar zijn ook weer weg zonder afscheid en zonder duidelijke reden. Met goede begeleiding had dit niet zomaar gekund.

Laatste keer was er een discussie omdat mijn SPV gezegd had dat je bij dreigende crisis ook zelf voor een klooster kunt kiezen oid. Eén groepslid heeft in een kloosterachtig iets gewoond en die ging maar door over dat klooster maar zij beweert dat de huidige aanpak van GGZ helemaal geweldig is en toen bij mij de tranen kwamen zag ze dat niet eens maar raasde ze nog steeds door. Pas toen de rest stilgevallen was viel het haar op dat ik huilde. Het was gewoon niet fijn en hoewel we geen afspraken hebben als iemand niet rustig is na aflopen groep, verbaasde het mij wel een beetje dat ik van niemand iets hoorde achteraf.

Toen wel elkaar fijne kerst gewenst en die dingen maar de discussie vandaag escaleerde. En dat ik me haar reactie zo aantrok kwam toch ook wel door die vorige keer.

Overigens ben ik ook een stuk jonger dan de rest en ik denk dat we het niet meer recht gaan trekken eigenlijk nu. Er zal ook geen begeleiding meer bij komen vrees ik.

Alinde

Badass junkie
Overigens heeft oud-groepslid Tom zich ooit per app afgemeld voor verdere deelname en ik hoorde dat naderhand iemand zich zorgen maakte over Tom en via allerlei kanalen nog achter die Tom aan geweest is, zelfs via zijn ex-vrouw. Dat kan toch ook niet... en was ook niet gebeurd bij die maatsch werkster.

Ik zag Tom laatst lopen in de stad, springlevend, ik wist niet eens dat er zo'n zoektocht geweest is. Kan me voorstellen dat Tom die berichten gewoon is gaan negeren, dat stalkerige gedoe. Hij was immers uit de groep.

De Zandman

DF-koning
Heb jij eigenlijk iets aan die groepsgesprekken @Alinde ?
Zijn deze niet veel te zwaar voor je herstel?
Heb je er steun aan? Men laat jou op zwaardere momenten aardig in de steek als ik dit allemaal zo lees....

Alinde

Badass junkie
Heb jij eigenlijk iets aan die groepsgesprekken @Alinde ?
Zijn deze niet veel te zwaar voor je herstel?
Heb je er steun aan? Men laat jou op zwaardere momenten aardig in de steek als ik dit allemaal zo lees....
Ik was daar al over aan t twijfelen maar nu is de kogel wel door de kerk. Ik hechtte veel waarde aan het feit dat we elkaar al zo lang kennen. Maar idd hier en nu… past het niet.

Voor het stuk bipolair heeft het me wel geholpen. Maar zoals ik schreef was eerst de structuur anders en hadden we een groep waarin mensen elkaar corrigeerden. Nu lijkt het alsof één persoon helemaal los kan gaan en mij elke keer in de rede kan vallen en de rest laat het gewoon gebeuren. Als er nog een achterwacht geweest was had ik die waarschijnlijk al lang een keer erbij geroepen want er gebeurt elke keer hetzelfde.

Waar ze me de laatste keer ook mee kwetste was: Ik had in de zomer verteld hoe mijn opname gegaan was. En dat was ze de laatste keer vergeten ofzo en toen snauwde ze: Ik kan ook niet alles onthouden he.
Andersom zou ik gezegd hebben, wat erg want je hebt het verteld maar ik weet het niet precies meer.

Eigenlijk zat ik al een tijd te twijfelen over de groep, waarbij ik het dus wel fijn vond dat we al zo lang in elkaars leven zijn. Maar zoals vandaag, dat ik heel netjes afzeg en dan in feite commentaar krijg omdat ik afzeg, dat is de druppel. Het heeft mij eerder ook in de weg gezeten om afscheid te nemen omdat zelfs een afscheid een geduw en getrek wordt en een discussie. Of dat iemand afscheid neemt en dan nog digitaal achterna gezeten wordt omdat het afscheid niet geaccepteerd wordt.

De vraag is ook of GGZ dit wel zou moeten faciliteren maarja.

De Zandman

DF-koning
Ik heb het idee, @Alinde , dat je weinig aan die gesprekken hebt.
Ze laten je dus vallen en 1 persoon kennelijk de leider geworden.
Dat kost allemaal heel veel energie, en deze energie heb je keihard nodig om overeind te blijven.
Ik zou, als ik jou was, eens heel goed bedenken of het nog iets voor je is.
Mijn eigen ervaringen met groepsgesprekken is zwaar negatief , ik zat in een groep van 10 man en ik heb er niet 1 beter zien worden.
Ik ging er slechter weg, dan dat ik er kwam...
De schade was zeer groot.
Ik ben er geen voorstander van....

Kordie

Badass junkie
Eigenlijk zat ik al een tijd te twijfelen over de groep, waarbij ik het dus wel fijn vond dat we al zo lang in elkaars leven zijn. Maar zoals vandaag, dat ik heel netjes afzeg en dan in feite commentaar krijg omdat ik afzeg, dat is de druppel.

Snap ik. Ik denk dat je je dan opgejaagd voelt. Daarom zit ik ook niet bij een ptss praat groep.

Alinde

Badass junkie
Dank je Zandman. Helaas is onze GGZ overgestapt op groepsgesprekken voor de meeste dingen.
Aan deze groep heb ik echt veel gehad, maar ik had wel altijd een paar dagen nodig om bij te komen. En toen had ik die tijd. Nu ik niet meer zo veel vrij kan (of wil) plannen na het gesprek en de dagen erna, merk ik dat het inderdaad niet lukt.
Die maatschappelijk werkster over wie ik schreef was geweldig, ik ken haar ook van andere dingen. En daarmee kwam het ook niet voor dat je je afmeldde en dan in de groep moest verdedigen waarom, of op de groepsapp. Dan had ik bijv ook met haar er bij dingen kunnen vertellen over mijn opname en waren ze me ook niet steeds in de reden gevallen en hadden ze wellicht ook niet doordat ze er zelf steeds doorheen praatten stukken gemist.

Dan kun je ook nog besluiten bepaalde zaken wel met die MW te bespreken en dan hoefde je dat niet in de groep te discussiëren of het allemaal wel erg genoeg is om je af te melden. En hadden we ook niet steeds berichten van die ene man gekregen over hoe slecht het ging zonder dat hij verder zijn gezicht liet zien.

Ik had het liever op een nette manier gedaan maar ik realiseer me nu dat als je op een nette manier afscheid wilt nemen ze het waarschijnlijk ook niet accepteren want Pietje Puck neemt toch ook geen afscheid en die heeft alles nog veel erger.

In een normale groep heb je ook meer instroom en dan is het ook niet zo erg als iemand na een tijdje weer afscheid neemt. Hoe ik het zie is dit helemaal scheef gegroeid maar ik ben er ook klaar mee nu.

Alinde

Badass junkie
Snap ik. Ik denk dat je je dan opgejaagd voelt. Daarom zit ik ook niet bij een ptss praat groep.
Ze gaat ook een beetje over mijn grens. Ik meld mij keurig netjes een dag van tevoren af, vertel dat ik van slag ben na een zwaar ZAG gesprek en deze week wat tijd neem voor mezelf. Ik wens ze een goede bijeenkomst.

En dat ze dan reageert door te zeggen dat ik toch moet komen bladiebladiebla. Dan lees je toch niet wat ik zeg?

Kordie

Badass junkie
En dat ze dan reageert door te zeggen dat ik toch moet komen bladiebladiebla. Dan lees je toch niet wat ik zeg?

Precies dat.
Goede rede van jou.

Of ze wilt het niet lezen en door pushen.
Misschien zit er ook wel stukje van ongerustheid achter; "ze zal toch niet aan de wijn zitten"

Maar wat hier vooral mist is begrip voor je pittige ZAG

Alinde

Badass junkie
Toen ik aan de drank zat (en/of benzo's) zegde ik pas op de dag zelf af of helemaal niet. Dus mijn keurige berichtje van vanmorgen zonder typefouten gaf denk ik geen aanleiding om dat te denken. De bijeenkomsten zijn op woensdag.

Weet je, op zich is het niet zo erg als iemand zegt: Kom maar gewoon wel.
Het was voor mij de druppel na al die keren dat ze me in de reden is gevallen en heeft tegengesproken en vooral dat van de vorige keer toen ik zo verdrietig was. Ze ging gewoon door met die monoloog.

Sommigen van deze mensen hebben in het oude systeem bepaalde regelingen gekregen, bijv jarenlang een psycholoog voor 1 op 1 gesprekken. Kennelijk blijft dat ook doorlopen tot de dag van vandaag.
En die snappen niet mijn frustratie die ik op dit moment heb dat ik dat niet kan krijgen. Maar in plaats van dat dat benoemd wordt... ja er zijn grote verschillen... wordt daar ook weer overheen gepraat.

Ze kunnen nu niet aankomen dat Jantje en Pietje ernstiger zijn dan ik, ik kom net uit een klinische opname van 6,5 maand. Ga nou niet beweren dat Piet alles erger heeft.

Eentje vindt ook dat bij mij alles minder erg is omdat de familie nog bij elkaar is. Nouja was. Jullie weten dat in deze familie ook niet alles over rozen gaat.

De Zandman

DF-koning
Ja, dat doordouwen, dat pushed dus, dat gebeurde bij mij ook.
En juist moeten komen als je weinig energie hebt door het een en ander aan gebeurtenissen, dat Levert alleen maar schade ( psychisch) op...
Overweeg of je er echt genoeg aan hebt!
En anders....blijf er weg of ga 1 op 1.

Alinde

Badass junkie
Dank je.

Mijn argument was om zo min mogelijk te praten deze week. Gisteren dus heel intensief gepraat, morgen komt mijn thuishulp en dat is ook altijd even praten, donderdag heb ik psycholoog (vervolg intake) en ik heb wat contactmomenten Brijder.

Voor de rest probeer ik dus zo min mogelijk te praten. Bij dagbesteding zeg ik alleen het hoognodige en zoek ik niet de gezelligheid op. Typen, zoals hier, kost me veel minder moeite en dan kan ik ook zelf bepalen wanneer ik reageer.

Ze hebben denk ik geen idee hoe kut het is om in een klein hokje met familie en een psychiater de crisissen nog eens te bespreken. Ik ben kapot. Ik hoef even niet de relatieproblemen of geldproblemen van andere mensen aan te horen en dat is mijn keuze. Ik kan het er ook niet bij hebben.

Alinde

Badass junkie
We hadden ook een groepslid dat weer betaald ging werken, in het onderwijs. Die is toen nog erg gepusht om wel in de schoolvakanties te komen. Ze zijn gewoon bang dat de groep ten onder gaat denk ik.

Bovenaan