Slaap lekker.Dankjewel Casrus. Mijn slaapmedicatie begint te werken dus ik schrijf morgen even.
Heb zelf ook gymnasium gedaan en hoewel ik na drie studies aan drie verschillende universiteiten (met jaren van werk ertussen) en zeven jaar studie zonder diploma de universiteit heb verlaten, vind ik ergens dat er toch meer had moeten gebeuren.
En GGZ geeft nu aan dat ze alleen nog groepen hebben. Dan heb je 8 x een groep met een thema.
Maarja een groep van 10 met bijv 2 uur gesprek, dan heb je minder dan een kwartier p.p.
Zoals op het forum, dat ik veel kan schrijven en dat op een gegeven moment iemand een scherp antwoord geeft of een patroon ziet, daar heb ik veel aan
Maar zoiets kan jezelf toch ook regelen?Dit is wel lief: vriend heeft geregeld dat we bij een winkel buiten openingstijden terecht kunnen omdat ik niet tegen de drukte kan. Hij begint het te begrijpen.
Ik was er niet bij, hij ging naar die winkel en heeft dat geregeld.Maar zoiets kan jezelf toch ook regelen?
Ow okéIk was er niet bij, hij ging naar die winkel en heeft dat geregeld.
Ik heb zelf lang in winkels gewerkt maar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat we voor iemand buiten de openingstijden tijd maakten. Het zou niet in mij opgekomen zijn dat dat kan.
Ja ik heb zeker steeds het idee gehad: Het moet nog beginnen.Heb je nu ergens het idee "dat er nog wat moet komen"?
Heb zelf ook gymnasium gedaan en hoewel ik na drie studies aan drie verschillende universiteiten (met jaren van werk ertussen) en zeven jaar studie zonder diploma de universiteit heb verlaten, vind ik ergens dat er toch meer had moeten gebeuren.
Ik kende en heb mensen ontmoet die hun studie niet afgemaakt hadden, maar toch hele bedrijven opgebouwd hebben in hun studierichting.
Die kans heeft zich voor mij niet voorgedaan, hoewel ik er toch erg veel moeite heb gedaan (bestuursjaar en een studiereis en ons tijdschrift).
Je jongste broer lijkt me iemand met flink wat kapsones..Ik zou hem zelf links laten liggen als hij mijn broer(tje) was..Moet niks van dit soort types hebben.Mijn vorige ambulant van de Brijder kende mijn jongste broer en schoonzus zijdelings. Daar kwamen we na een paar behandelingen achter.
Hij zei ook dat het idd erg om dure spulletjes draait bij hun. Tja als we weer contact zouden hebben, hoeft het van mij niet om dure spulletjes te draaien. Ik heb wel eens meegemaakt dat ze op mijn eigen verjaardag niet met mij gepraat hebben alleen maar over dure spullen. Wat een kater had ik daarvan.
Mijn moeder had het wel door, die zei, dit was niet zo leuk he.
Ik had echt lang in de keuken gestaan toen maar ze letten niet eens op het eten.
Mijn jongste broertje wil praten. Ik heb gevraagd aan Ed van Brijder of die er bij wil zijn. Ik moet zeggen dat ik het ook wel lekker rustig vond om hem een tijd niet te zien. Altijd dat gepraat dat alles maakbaar is. Altijd alsof hij alles het beste van het beste doet en heeft. Over dure spullen en verre reizen. Bah. En ik wil op mijn laptop verdomme. Ik weet nog niet wanneer ik aan dat gesprek toe ben.
Ik kan me voorstellen dat dat als falen voelt. Heb je nu wel een baan of hoef je niet te werken omdat je er financieel oke bij zit?
Was hij op een positieve of negatieve manier in de media? Ik vind dat ook wel belangrijk. Geen details nodig hoor, gewoon of zijn aanwezigheid in de media goed of slecht was.Nu vergroot ik het misschien een beetje uit.
Maar ik zie wel dat ik niet meer het zielige zusje hoef te zijn en hij mijn grote held ofzo. In het dorp was ik op een gegeven moment ook 'zus van' omdat hij altijd overal bij was in altijd in the picture. En soms in de media idd.
Eén keer in de zomer had hij het ook voor elkaar op de voorpagina van het plaatselijk dagblad te staan. Het moet 2,5 jaar geleden geweest zijn. Dat is dan natuurlijk ook gesprek van de dag.
Dat groeit natuurlijk ook scheef, die ene broer die altijd in de krant staat en die ene zus die altijd ziek is en in klinieken zit. Misschien schets ik het nu heel zwart wit.
Maar hij mag best weten dat die ellenlange appjes over wat ik allemaal zou moeten, heel storend waren. En dat de manier waarop ze de familiegesprekken aangepakt hebben (onder leiding van jongste broer) ook schadelijk waren. Dat kan ik nu ook wel eens terugkoppelen.
Vriend klaagde wel eens dat zijn familie te weinig betrokken was maar die gaan dan ook echt niet op de stoel van hulpverlener zitten. Ik vind trouwens dat hij erg overdreven heeft want ik zie gewoon een club leuke mensen, maar alles wat hiervoor gebeurd is daar ben ik natuurlijk niet bij geweest. Maar no way dat die op een verjaardag opeens allemaal in de rol van hulpverlener kruipen en er zo'n soort gesprek ontstaat. Eén van zijn zwagers heeft ooit ook behoorlijk gebruikt maar die kon er zelf nog mee stoppen in die tijd. Die is al best begripvol.
Dank je. Hoe oud ben jij, als ik vragen mag?De dynamiek tussen broers en zussen en broers en zussen onderling kan heel ...speciaal... zijn.
Zie ook de geweldige film Whatever Happened to Baby Jane over twee zussen die samen in een huis wonen, gespeeld door Joan Crawford en Bette Davis.
Ik vind zelf dat 'gesprekken' niet zo vruchtbaar zijn over dit soort dingen. Tenzij in een bar ...af en toe... met mensen die veel ouder zijn.
Levenservaring is altijd beter dan 'praatjes' en er zijn zoveel 'praatjes'...
Op dit moment niet, maar ik woon gratis en ik krijg steeds geld op mijn rekening overgemaakt van mijn moeder. Waar ik overigens niet om gevraagd heb, maar altijd handig is.
Dit jaar ga ik weer werken op de Keukenhof, waarna ik eindelijk mijn studieschuld helemaal af hoop te betalen. Af en toe werk ik zwart.
Maar nu hoeft dat niet.
Dank je. Hoe oud ben jij, als ik vragen mag?
Mijn studieschuld is eindelijk kwijt gescholden 2 jaar geleden. Er was al vroeg sprake van dat het na 15 jaar kwijtgescholden zou worden maar nergens kreeg ik dit zwart op wit. En UWV werd DUO, en de regels veranderden, en ik wist het nooit helemaal zeker dus het bleef als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. Die 15 jaar werd toen 17 jaar maar op een dag was het echt weg.
Tja gesprekken. Soms zou je idd denken, ga gewoon een dagje wat leuks doen en zand erover. Met oudste broer ging ik wel eens iets met de kinderen doen en dan weet je dat er geen moeilijke gesprekken komen want die kids verstaan alles. En dan is het gewoon leuk.
Met jongste broer is dat anders gegroeid. Heb ik door het leeftijdsverschil nooit dingen 'gewoon leuk' gedaan en als we gingen wandelen was het om over mijn problemen te praten. Dat gaat ook niet meer veranderen denk ik. Het is echt een verschil of je samen bent opgegroeid en samen gespeeld hebt. Hij weet nog dat ik jong uit huis ging en dat ik terug kwam en dat ik altijd ziek was. In zijn beleving.
47.
Heb een tijdje terug het bedrag wat ik nog schuldig ben (minder dan een maandloon) overgemaakt naar een 'vriend' in Colombia.
Mijn bank belde me er zelfs over op.
Heb nooit bijgeleend (vrijgevige ouders en toen mijn vader begon te sputteren over mijn laatste studie overleed hij).
Over belangrijke dingen praten we vaak niet.
Wij hebben heel veel samen gespeeld en meestal gaat het goed... maar niet altijd.
En ook in het buitenland word je achtervolgt als je je studieschuld niet aflost. Zag een tijdje geleden een video van een paar die geen nieuw paspoort konden aanvragen als ze niet betaalden..Gaat echt ver. Ik kan die video nog wel opzoeken als iemand het wil zien.Volgens mij gebeurt dat nog steeds, dat mensen beweren dat ze studeren maar het helemaal niet doen. Of van de aardbodem verdwijnen als de studie niet lukt.
Ook in de jaren 80 al veel van dat soort ‘ eeuwige studenten’ . Zo werden ze volgens mij genoemd.Iets ouder dan ik dus. Hoe ik het mij herinner, konden de mensen die in de jaren 90 begonnen, er heeeeeeeeeeel lang over doen. Maar hadden ze ook een heeeeeeeeeeel hoge schuld als het niet lukte.
En soms hadden de ouders geen idee dat het niet goed ging en dan was het nogal wat om dat te vertellen.
Zou goed kunnen. Die van de jaren 90 kende ik meer persoonlijk omdat die nog bezig waren toen ik in 2001 begon. Zij konden ook veel functies ernaast doen, dat werd bij ons al iets lastiger.
Allemaal leuk maar wie het niet tot een goed einde bracht had wel een hele hoge schuld.
Haha hier ook eerst Wageningen. Flat Rijnsteeg. Leuke tijd gehad hoor, wel mede dankzij Koning Alcohol. Het zelfsturend onderwijs of zoiets kwam in en dat was niks voor mij al die groepjes. Ik miste de structuur en koos per ongeluk een richting waar helemaal geen structuur in zat. Oja probleemgericht onderwijs heette het.
Later in Utrecht wilde ik iig niks meer lenen maar toen ik ziek werd en de studie niet afmaakte was het bedrag alsnog behoorlijk.
Ach het is nooit ideaal. Het kost altijd geld en is altijd oneerlijk ivm rijke of arme ouders.
Ik weet niet wat eerlijk was. In mijn tijd was het op zich prima geregeld. Maar je zag wel dat de één alles van de ouders kreeg (huur, collegegeld, boeken, extra geld) waar de ander dat niet kreeg. Bij ons ging vrijwel iedereen op kamers, ook omdat Wageningen per OV lastig was voor de meesten. En dan zag je wel verschil dat sommigen tijd en ruimte hadden om bestuursfuncties etc te doen waar anderen hun vrije tijd vulden met werken.
Maar daarna kwam geloof ik een generatie die geen stufi kreeg en die vaak thuis bleven wonen tot ver in de twintig. Dan hadden wij het veel beter.
Elke generatie zal wel met andere problemen kampen. Er is ook nog een tijd geweest dat de OV-kaart nog niet bestond. Toen gingen ze liften.
Studiefinanciering blijkt al vanaf 1815 te bestaan. Wel uiteraard met allemaal golven. Wel interessant.
![]()
De opkomst en ondergang van de basisbeurs – een geschiedenis - Red Pers
Duizend euro korting op het collegegeld in het eerste studiejaar zou meer studenten moeten trekken, zo beoogt het huidige kabinet. Sinds de afschaffing van de basisbeurs in 2015 steken studenten zich gierend in de schulden, waardoor potentiële doorstromers afzien van een vervolgstudie. Is het...redpers.nl
Ik heb een pesthekel aan al die wacht woorden. Het lijkt wel alsof de hele wereld bestaat uit wachtwoorden.Nu kom ik verd*mme mijn laptop niet op omdat ik eerst een pincode moet maken. Ik word tureluurs van alle wachtwoorden en pincodes. Er zit gewoon een wachtwoord op en voor mij is dat prima
Ik heb niet het idee dat jouw jongste broer echt een goede invloed op je heeft (gehad). Dit is trouwens ook wel herkenbaar voor mij moet ik zeggen maar ik heb het met een oudere broer.Hij schreef in het laatste bericht ook dat hij niet kon bepalen hoe mijn kerst eruit zou zien.
Dat vond ik ook wel typisch. Natuurlijk bepaalt hij niet hoe mijn kerst eruit gaat zien. Ik heb ook nooit gedacht: Oh het is bijna kerst laat ik eens aan Karel vragen hoe ik dat zal inrichten.
Ik herinner me weer hoe bovengenoemde perfecte jongste broer, vroeger thuis met het vleesmes liep te zwaaien en te roepen dat hij Jan of Piet ging vermoorden. Ik dacht dat het misschien normaal was dat broertjes zo speelden maar bij navraag bij anderen bleek dat dit bij hun thuis niet gebeurde en niet door de beugel kon.