Tijd van bezinning - nu

Kordie

Badass junkie
Heb zelf ook gymnasium gedaan en hoewel ik na drie studies aan drie verschillende universiteiten (met jaren van werk ertussen) en zeven jaar studie zonder diploma de universiteit heb verlaten, vind ik ergens dat er toch meer had moeten gebeuren.

Ik kan me voorstellen dat dat als falen voelt. Heb je nu wel een baan of hoef je niet te werken omdat je er financieel oke bij zit?

Alinde dagbesteding toch?
Ik denk dat dat ook hele stappen zijn.
Maar je kan wel bezig zijn en dat is goed.

Ik ga straks naar de behandeling ook wel richting een dagbesteding misschien (of licht werk). Ik wil nl echt niet thuis zitten.
Maar als ik me nu wat verdiep in die dagbesteding is er veel meer dan kleuren bijvoorbeeld. Hier in de regio heb je echt mooie projecten en dan arbeidsmatig.

En GGZ geeft nu aan dat ze alleen nog groepen hebben. Dan heb je 8 x een groep met een thema.
Maarja een groep van 10 met bijv 2 uur gesprek, dan heb je minder dan een kwartier p.p.

Jammer is zoiets.
Maar zo wilt de overheid het geloof ik.
Ik heb deels therapie in een groep en heb echt veel aan het lotgenoten contact. Ik heb wel het geluk dat ik een paar uur per week ook individuele therapie heb. Dan zoom je persoonlijk dieper.
Voor iemand met een verslavingsprobleem is dat denk ik ook super belangrijk

Zoals op het forum, dat ik veel kan schrijven en dat op een gegeven moment iemand een scherp antwoord geeft of een patroon ziet, daar heb ik veel aan

Mooi om te horen.
Schrijven is gezond.
Weet de behandelaren dat je op DF actief bent?

Alinde

Badass junkie
Nu kom ik verd*mme mijn laptop niet op omdat ik eerst een pincode moet maken. Ik word tureluurs van alle wachtwoorden en pincodes. Er zit gewoon een wachtwoord op en voor mij is dat prima.

Mijn jongste broertje wil praten. Ik heb gevraagd aan Ed van Brijder of die er bij wil zijn. Ik moet zeggen dat ik het ook wel lekker rustig vond om hem een tijd niet te zien. Altijd dat gepraat dat alles maakbaar is. Altijd alsof hij alles het beste van het beste doet en heeft. Over dure spullen en verre reizen. Bah. En ik wil op mijn laptop verdomme. Ik weet nog niet wanneer ik aan dat gesprek toe ben.

Alinde

Badass junkie
Zo toch gelukt zonder pincode. Zit te trillen en te shaken en dan op dat telefoontje dat werkt niet.

Ik heb mij achteraf geërgerd dat de gesprekken met jongste broer een soort functioneringsgesprekken leken. Alsof hij met een ongemotiveerd personeelslid aan tafel zat in plaats van met zijn zus. Hij heeft veel bereikt in het leven, komt ook wel in de media, maar als ik met hem praat hoeft het niet op die toon van mij.
Sowieso moeten we wachten tot een moment dat ik niet meer van het minste of geringste zit te trillen of te shaken. Vriend zei laatst: Er trilt telkens wel iets bij jou. t Is ook de lithium maar ook gewoon stress.
Vriend zei ook: Het is ook zijn gemis als hij geen contact wil.
En nu wil hij dus wel contact maar voor mij niet meteen nu. Het was ook rustig in de kliniek, zonder zijn lange appjes in de ochtend over wat ik allemaal zou moeten en niet zou moeten. Ik ben al blij dat hij niet zijn dingen zo op de app gooit.

Wat hij zelf misschien niet ziet is dat hij zelf OOK issues heeft. Dat het best een lastig jongetje was die ook mijn jeugd verstoord heeft. Natuurlijk gaat het gesprek niet over vroeger maar ik hoop dat ik met Ed, ook hem een spiegel kan voorhouden. Dat een broer zus gesprek iets anders zou moeten zijn dan hoe je met een collega omgaat die de kantjes er vanaf loopt of zoiets.

Mijn oudste broer, gelukkig, neemt niet zijn werkhouding aan als we het over mij hebben. En zijn vrouw die uit de hulpverlening komt gelukkig ook niet.

Casrus ik ben je post niet vergeten hoor. Alleen eerst even dit.

Alinde

Badass junkie
Maar zoiets kan jezelf toch ook regelen?
Ik was er niet bij, hij ging naar die winkel en heeft dat geregeld.
Ik heb zelf lang in winkels gewerkt maar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat we voor iemand buiten de openingstijden tijd maakten. Het zou niet in mij opgekomen zijn dat dat kan.

annihilation

Badass junkie
Ik was er niet bij, hij ging naar die winkel en heeft dat geregeld.
Ik heb zelf lang in winkels gewerkt maar eigenlijk nog nooit meegemaakt dat we voor iemand buiten de openingstijden tijd maakten. Het zou niet in mij opgekomen zijn dat dat kan.
Ow oké

Alinde

Badass junkie
Mijn vorige ambulant van de Brijder kende mijn jongste broer en schoonzus zijdelings. Daar kwamen we na een paar behandelingen achter.

Hij zei ook dat het idd erg om dure spulletjes draait bij hun. Tja als we weer contact zouden hebben, hoeft het van mij niet om dure spulletjes te draaien. Ik heb wel eens meegemaakt dat ze op mijn eigen verjaardag niet met mij gepraat hebben alleen maar over dure spullen. Wat een kater had ik daarvan.
Mijn moeder had het wel door, die zei, dit was niet zo leuk he.
Ik had echt lang in de keuken gestaan toen maar ze letten niet eens op het eten.

Alinde

Badass junkie
Heb je nu ergens het idee "dat er nog wat moet komen"?

Heb zelf ook gymnasium gedaan en hoewel ik na drie studies aan drie verschillende universiteiten (met jaren van werk ertussen) en zeven jaar studie zonder diploma de universiteit heb verlaten, vind ik ergens dat er toch meer had moeten gebeuren.

Ik kende en heb mensen ontmoet die hun studie niet afgemaakt hadden, maar toch hele bedrijven opgebouwd hebben in hun studierichting.

Die kans heeft zich voor mij niet voorgedaan, hoewel ik er toch erg veel moeite heb gedaan (bestuursjaar en een studiereis en ons tijdschrift).
Ja ik heb zeker steeds het idee gehad: Het moet nog beginnen.
Misschien wel gezond omdat het me wel bezig heeft gehouden. Ik heb veel vrijwilligerswerk gedaan en best uitdagende dingen, dat heeft me lange tijd op de been gehouden en ik heb er veel geleerd.

Heb ook nog een opleiding gedaan die door UWV betaald werd maar t was net voor Corona en ik heb er toen niets mee gedaan. En zoals dat gaat, de zoveelste wisseling van arbeidsdeskundigen, ik weer in de lappenmand, Coronatijd, etc.

Vooral heb ik steeds het idee gehad dat ik hoopte de medicatie nog te kunnen afbouwen en dan nog een gezin te kunnen beginnen. Als ik de juiste partner zou treffen. Nu nog steeds niet van de medicatie af en nu ook te oud... dus ik probeer me heel bewust te zijn van het gezin van mijn broer en die kids bewust mee te maken.

Maar ook idd vanuit mij familie. 'Alles kan nog'. Mijn moeder heeft tussen haar 50e en 60e nog een carrièreswitch gemaakt en een opleiding gedaan. 'alles kan nog'. Mijn vader heeft gewerkt tot hij Parkinson kreeg en er bijna bij neerviel. Dat is toch ook niet goed. Stel dat ik liever gewoon bij de dagbesteding blijf dan zou dat ook goed moeten zijn. Waarbij ik niet zeg dat ik dat wil.... maar het is nog zo vroeg nu.

Deadwing

Wijs gebruiker
Mijn vorige ambulant van de Brijder kende mijn jongste broer en schoonzus zijdelings. Daar kwamen we na een paar behandelingen achter.

Hij zei ook dat het idd erg om dure spulletjes draait bij hun. Tja als we weer contact zouden hebben, hoeft het van mij niet om dure spulletjes te draaien. Ik heb wel eens meegemaakt dat ze op mijn eigen verjaardag niet met mij gepraat hebben alleen maar over dure spullen. Wat een kater had ik daarvan.
Mijn moeder had het wel door, die zei, dit was niet zo leuk he.
Ik had echt lang in de keuken gestaan toen maar ze letten niet eens op het eten.
Je jongste broer lijkt me iemand met flink wat kapsones..Ik zou hem zelf links laten liggen als hij mijn broer(tje) was..Moet niks van dit soort types hebben.

Alinde

Badass junkie
Nu vergroot ik het misschien een beetje uit.

Maar ik zie wel dat ik niet meer het zielige zusje hoef te zijn en hij mijn grote held ofzo. In het dorp was ik op een gegeven moment ook 'zus van' omdat hij altijd overal bij was in altijd in the picture. En soms in de media idd.
Eén keer in de zomer had hij het ook voor elkaar op de voorpagina van het plaatselijk dagblad te staan. Het moet 2,5 jaar geleden geweest zijn. Dat is dan natuurlijk ook gesprek van de dag.

Dat groeit natuurlijk ook scheef, die ene broer die altijd in de krant staat en die ene zus die altijd ziek is en in klinieken zit. Misschien schets ik het nu heel zwart wit.

Maar hij mag best weten dat die ellenlange appjes over wat ik allemaal zou moeten, heel storend waren. En dat de manier waarop ze de familiegesprekken aangepakt hebben (onder leiding van jongste broer) ook schadelijk waren. Dat kan ik nu ook wel eens terugkoppelen.

Vriend klaagde wel eens dat zijn familie te weinig betrokken was maar die gaan dan ook echt niet op de stoel van hulpverlener zitten. Ik vind trouwens dat hij erg overdreven heeft want ik zie gewoon een club leuke mensen, maar alles wat hiervoor gebeurd is daar ben ik natuurlijk niet bij geweest. Maar no way dat die op een verjaardag opeens allemaal in de rol van hulpverlener kruipen en er zo'n soort gesprek ontstaat. Eén van zijn zwagers heeft ooit ook behoorlijk gebruikt maar die kon er zelf nog mee stoppen in die tijd. Die is al best begripvol.

Alinde

Badass junkie
Vriend belde en die snapt het best wel met jongste broer.

M hielp mij wel eens met klusjes maar dan ook altijd alleen het klusje. Geen bakkie, altijd meteen weg, altijd haast. Zijn vriendin had de auto nodig of hij was eigenlijk nog aan t werk of hij moest sporten, altijd snel weg.
En vooraf steeds telefoontjes dat hij wat eerder kwam, wat later kwam, eerst ging sporten, toch later ging sporten. En dan vanuit de sportschool dat hij geen zin had om te sporten dus dan kwam hij wat eerder. En natuurlijk meteen weer weg. Misschien ten overvloede: Hij heeft trekjes van ADHD.
Waarop ik meestal vroeg, kom je nu wel of kom je nu niet. Anders moet ik wat anders regelen.

Misschien ziet hij het helemaal anders. Dat hij een zus heeft die niks zelf kan. Dat ze altijd precies tijdens werktijd en sporttijd iets had wat kapot ging en dat dat altijd precies was als zijn vriendin de auto nodig had. (Ineens denk ik: Heeft die jongen eigenlijk geen fiets?)
Dan is het goed om te praten natuurlijk.

Ons contact draaide eigenlijk alleen op hulpvragen van mijn kant. Uiteraard heb ik vaak hulp aangeboden toen zij hun huis gingen opknappen maar zij wilden alleen professionals want alles moest perfect. Wel heb ik een keer op hun kat gepast een paar dagen. Ze hebben een perfecte kat en die kreeg ook het beste van het beste eten.

Wat ik nu schrijf is van voordat mijn verslaving uit de hand liep. Heb bij het oppassen op de kat ook niet hun drankenkast aangeraakt. Maar het zou goed zijn om ook eens uit te spreken hoe ik het zag, vóórdat die verslaving ging spelen.

Alinde

Badass junkie
Nog iets, tijdens mijn eerste Detox hebben mijn jongste broer en zijn vriendin mijn huis opgeruimd. Wel in overleg. Er waren geen flessen etc meer aanwezig dat had ik voor mijn detox opgeruimd.

Ze hadden werkelijk alles in verhuisdozen gedaan, al mijn spullen. Waardoor ik thuiskwam in een huis waar ik helemaal niks meer kon vinden. Dat was ook heel raar en heel onhandig. Ook niet categorie bij categorie, gewoon in het wilde weg alles in dozen gedaan en ook niks op de dozen geschreven. Ook daar zal hun versie van het verhaal heen anders zijn maar het was super onhandig. Ik had mijn spullen van de kliniek bij de hand maar verder greep ik dus mis bij alles.

Dat ze alle was gedaan hadden was wel fijn.

Maargoed ook hier zal hun versie van het verhaal heel anders zijn. Of ze dachten, die komt fris terug van de Detox en gaat lekker dozen uitpakken. Dit heeft mijn toenmalige ambulant wel teruggekoppeld tijdens het familiegesprek, dat het geen relaxte thuiskomst was zo.

Casrus

DF-koning
Mijn jongste broertje wil praten. Ik heb gevraagd aan Ed van Brijder of die er bij wil zijn. Ik moet zeggen dat ik het ook wel lekker rustig vond om hem een tijd niet te zien. Altijd dat gepraat dat alles maakbaar is. Altijd alsof hij alles het beste van het beste doet en heeft. Over dure spullen en verre reizen. Bah. En ik wil op mijn laptop verdomme. Ik weet nog niet wanneer ik aan dat gesprek toe ben.

De dynamiek tussen broers en zussen en broers en zussen onderling kan heel ...speciaal... zijn.

Zie ook de geweldige film Whatever Happened to Baby Jane over twee zussen die samen in een huis wonen, gespeeld door Joan Crawford en Bette Davis.

Ik vind zelf dat 'gesprekken' niet zo vruchtbaar zijn over dit soort dingen. Tenzij in een bar ...af en toe... met mensen die veel ouder zijn.

Levenservaring is altijd beter dan 'praatjes' en er zijn zoveel 'praatjes'...

Ik kan me voorstellen dat dat als falen voelt. Heb je nu wel een baan of hoef je niet te werken omdat je er financieel oke bij zit?

Op dit moment niet, maar ik woon gratis en ik krijg steeds geld op mijn rekening overgemaakt van mijn moeder. Waar ik overigens niet om gevraagd heb, maar altijd handig is.

Dit jaar ga ik weer werken op de Keukenhof, waarna ik eindelijk mijn studieschuld helemaal af hoop te betalen. Af en toe werk ik zwart.

Maar nu hoeft dat niet.

Deadwing

Wijs gebruiker
Nu vergroot ik het misschien een beetje uit.

Maar ik zie wel dat ik niet meer het zielige zusje hoef te zijn en hij mijn grote held ofzo. In het dorp was ik op een gegeven moment ook 'zus van' omdat hij altijd overal bij was in altijd in the picture. En soms in de media idd.
Eén keer in de zomer had hij het ook voor elkaar op de voorpagina van het plaatselijk dagblad te staan. Het moet 2,5 jaar geleden geweest zijn. Dat is dan natuurlijk ook gesprek van de dag.

Dat groeit natuurlijk ook scheef, die ene broer die altijd in de krant staat en die ene zus die altijd ziek is en in klinieken zit. Misschien schets ik het nu heel zwart wit.

Maar hij mag best weten dat die ellenlange appjes over wat ik allemaal zou moeten, heel storend waren. En dat de manier waarop ze de familiegesprekken aangepakt hebben (onder leiding van jongste broer) ook schadelijk waren. Dat kan ik nu ook wel eens terugkoppelen.

Vriend klaagde wel eens dat zijn familie te weinig betrokken was maar die gaan dan ook echt niet op de stoel van hulpverlener zitten. Ik vind trouwens dat hij erg overdreven heeft want ik zie gewoon een club leuke mensen, maar alles wat hiervoor gebeurd is daar ben ik natuurlijk niet bij geweest. Maar no way dat die op een verjaardag opeens allemaal in de rol van hulpverlener kruipen en er zo'n soort gesprek ontstaat. Eén van zijn zwagers heeft ooit ook behoorlijk gebruikt maar die kon er zelf nog mee stoppen in die tijd. Die is al best begripvol.
Was hij op een positieve of negatieve manier in de media? Ik vind dat ook wel belangrijk. Geen details nodig hoor, gewoon of zijn aanwezigheid in de media goed of slecht was.

Alinde

Badass junkie
Positief, haha. Over hoe geweldig werk hij doet.

Wat ik nu allemaal schrijf is natuurlijk heel gekleurd. Hij heeft heel veel tijd in mijn behandeling gestoken maar het leek ook of hij dacht, hoe meer tijd ik er in steek hoe beter ze wordt. En of ik dan alsnog een perfect leven zou kunnen krijgen want alles moet perfect.

Achteraf voelt het beklemmend. Wetende dat ze ook veel over mij praten als ik er niet bij ben. Wetende dat over vader zijn ziekte helemaal niet zo ´vergaderd´ wordt op die manier.

Alinde

Badass junkie
De dynamiek tussen broers en zussen en broers en zussen onderling kan heel ...speciaal... zijn.

Zie ook de geweldige film Whatever Happened to Baby Jane over twee zussen die samen in een huis wonen, gespeeld door Joan Crawford en Bette Davis.

Ik vind zelf dat 'gesprekken' niet zo vruchtbaar zijn over dit soort dingen. Tenzij in een bar ...af en toe... met mensen die veel ouder zijn.

Levenservaring is altijd beter dan 'praatjes' en er zijn zoveel 'praatjes'...

Op dit moment niet, maar ik woon gratis en ik krijg steeds geld op mijn rekening overgemaakt van mijn moeder. Waar ik overigens niet om gevraagd heb, maar altijd handig is.

Dit jaar ga ik weer werken op de Keukenhof, waarna ik eindelijk mijn studieschuld helemaal af hoop te betalen. Af en toe werk ik zwart.

Maar nu hoeft dat niet.
Dank je. Hoe oud ben jij, als ik vragen mag?

Mijn studieschuld is eindelijk kwijt gescholden 2 jaar geleden. Er was al vroeg sprake van dat het na 15 jaar kwijtgescholden zou worden maar nergens kreeg ik dit zwart op wit. En UWV werd DUO, en de regels veranderden, en ik wist het nooit helemaal zeker dus het bleef als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. Die 15 jaar werd toen 17 jaar maar op een dag was het echt weg.

Tja gesprekken. Soms zou je idd denken, ga gewoon een dagje wat leuks doen en zand erover. Met oudste broer ging ik wel eens iets met de kinderen doen en dan weet je dat er geen moeilijke gesprekken komen want die kids verstaan alles. En dan is het gewoon leuk.

Met jongste broer is dat anders gegroeid. Heb ik door het leeftijdsverschil nooit dingen 'gewoon leuk' gedaan en als we gingen wandelen was het om over mijn problemen te praten. Dat gaat ook niet meer veranderen denk ik. Het is echt een verschil of je samen bent opgegroeid en samen gespeeld hebt. Hij weet nog dat ik jong uit huis ging en dat ik terug kwam en dat ik altijd ziek was. In zijn beleving.

Casrus

DF-koning
Dank je. Hoe oud ben jij, als ik vragen mag?

47.

Mijn studieschuld is eindelijk kwijt gescholden 2 jaar geleden. Er was al vroeg sprake van dat het na 15 jaar kwijtgescholden zou worden maar nergens kreeg ik dit zwart op wit. En UWV werd DUO, en de regels veranderden, en ik wist het nooit helemaal zeker dus het bleef als een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangen. Die 15 jaar werd toen 17 jaar maar op een dag was het echt weg.

Heb een tijdje terug het bedrag wat ik nog schuldig ben (minder dan een maandloon) overgemaakt naar een 'vriend' in Colombia.

Mijn bank belde me er zelfs over op.

Heb nooit bijgeleend (vrijgevige ouders en toen mijn vader begon te sputteren over mijn laatste studie overleed hij).

Tja gesprekken. Soms zou je idd denken, ga gewoon een dagje wat leuks doen en zand erover. Met oudste broer ging ik wel eens iets met de kinderen doen en dan weet je dat er geen moeilijke gesprekken komen want die kids verstaan alles. En dan is het gewoon leuk.

Over belangrijke dingen praten we vaak niet.

Met jongste broer is dat anders gegroeid. Heb ik door het leeftijdsverschil nooit dingen 'gewoon leuk' gedaan en als we gingen wandelen was het om over mijn problemen te praten. Dat gaat ook niet meer veranderen denk ik. Het is echt een verschil of je samen bent opgegroeid en samen gespeeld hebt. Hij weet nog dat ik jong uit huis ging en dat ik terug kwam en dat ik altijd ziek was. In zijn beleving.

Wij hebben heel veel samen gespeeld en meestal gaat het goed... maar niet altijd.

Alinde

Badass junkie
Iets ouder dan ik dus. Hoe ik het mij herinner, konden de mensen die in de jaren 90 begonnen, er heeeeeeeeeeel lang over doen. Maar hadden ze ook een heeeeeeeeeeel hoge schuld als het niet lukte.
En soms hadden de ouders geen idee dat het niet goed ging en dan was het nogal wat om dat te vertellen.

Ken zelfs een verhaal dat vrienden van Piet, dachten dat Piet zijn afstuderen in scene had gezet. Omdat er hier en daar dingen niet klopten die dag. Dat er wel een feest was maar dat geen mens bij het officiële moment was geweest en dat ook nergens officieel vermeld stond dat Piet afgestudeerd was, zoiets. Dat er een enorm feest was maar dus twijfels of die jongen wel echt afgestudeerd was.
En als vrienden twijfelen of iemand wel echt studeert is dat niet zo´n goed teken meestal. Ik heb dat verhaal maar voor me gehouden maar het was wel... apart.
En meer mensen die al jaren bezig waren en dan na 5 jaar de propedeuse pas hadden.

Ik heb het dus ook niet afgemaakt maar iig niet geheimzinnig over gedaan. In de tijd dat ik studeerde haalde ik wel netjes mijn punten. Misschien juist iets te snel geroepen ´het lukt niet´ en uitgeschreven.

Volgens mij gebeurt dat nog steeds, dat mensen beweren dat ze studeren maar het helemaal niet doen. Of van de aardbodem verdwijnen als de studie niet lukt.

Deadwing

Wijs gebruiker
47.

Heb een tijdje terug het bedrag wat ik nog schuldig ben (minder dan een maandloon) overgemaakt naar een 'vriend' in Colombia.

Mijn bank belde me er zelfs over op.

Heb nooit bijgeleend (vrijgevige ouders en toen mijn vader begon te sputteren over mijn laatste studie overleed hij).

Over belangrijke dingen praten we vaak niet.

Wij hebben heel veel samen gespeeld en meestal gaat het goed... maar niet altijd.
Volgens mij gebeurt dat nog steeds, dat mensen beweren dat ze studeren maar het helemaal niet doen. Of van de aardbodem verdwijnen als de studie niet lukt.
En ook in het buitenland word je achtervolgt als je je studieschuld niet aflost. Zag een tijdje geleden een video van een paar die geen nieuw paspoort konden aanvragen als ze niet betaalden..Gaat echt ver. Ik kan die video nog wel opzoeken als iemand het wil zien.

Deadwing

Wijs gebruiker
Iets ouder dan ik dus. Hoe ik het mij herinner, konden de mensen die in de jaren 90 begonnen, er heeeeeeeeeeel lang over doen. Maar hadden ze ook een heeeeeeeeeeel hoge schuld als het niet lukte.
En soms hadden de ouders geen idee dat het niet goed ging en dan was het nogal wat om dat te vertellen.
Ook in de jaren 80 al veel van dat soort ‘ eeuwige studenten’ . Zo werden ze volgens mij genoemd.

Alinde

Badass junkie
Zou goed kunnen. Die van de jaren 90 kende ik meer persoonlijk omdat die nog bezig waren toen ik in 2001 begon. Zij konden ook veel functies ernaast doen, dat werd bij ons al iets lastiger.
Allemaal leuk maar wie het niet tot een goed einde bracht had wel een hele hoge schuld.

Deadwing

Wijs gebruiker

Ik had het over deze video. Toch veel jonge mensen die heel onverantwoord met geld omgaan. Je zal maar een schuld van €90.000 hebben..Paspoort blokkeren gaat wel ver vind ik maar aan de andere kant..die lening moet toch afbetaald worden.

Casrus

DF-koning
Zou goed kunnen. Die van de jaren 90 kende ik meer persoonlijk omdat die nog bezig waren toen ik in 2001 begon. Zij konden ook veel functies ernaast doen, dat werd bij ons al iets lastiger.
Allemaal leuk maar wie het niet tot een goed einde bracht had wel een hele hoge schuld.

Was de eerste keer begonnen in '95. Tempobeurs.

Meteen uit huis, naar Droevendaal (Wageningen).
Na twee jaar (was in de loop van het tweede studiejaar gestopt) wilde ik verhuizen en dacht ik dat ik een deel van een benedenwoning zou huren in Den Haag. Dat ging niet door, dus toen 'kraakte' ik een lege kamer in een andere barak (want ik had mijn oude kamer opgezegd) en stond mijn moeder garant voor een kamer in Haarlem waar ik toen heen verhuisde.

Tweede keer was '98 - '99 Kunstmatige Intelligentie aan WINS (U.V.A.) (lukte niet, maar een kamer in Haarlem had ik al).

Derde keer was '04 - '08 aan de TUDelft, Bouwkunde. Vijf jaar ellende en aan het einde fikte de hele faculteit af.

Heb ook nooit zoveel gegeven voor iets.

Was ook een relatie begonnen die aan het einde ook zo goed als voorbij was.

En ook wel hele mooi ervaringen gehad, maar dit was het niet waard.

Dat hele onderwijssysteem moest ook nog omgeturnd worden in een Engelstalig Bachelor-Master systeem wat ook volgens mij ook zeer ten koste is gegaan van de kwaliteit.

Daarvoor was er geen enkele eis, en je schijnt ook eens bijstand te hebben gekregen als student, maar daarvoor moest je lenen maar was de rente belasting-aftrekbaar.

Wat in de jaren tachtig ook speelde waren de studenten die verslaafd waren geraakt aan de heroïne.

Alinde

Badass junkie
Haha hier ook eerst Wageningen. Flat Rijnsteeg. Leuke tijd gehad hoor, wel mede dankzij Koning Alcohol. Het zelfsturend onderwijs of zoiets kwam in en dat was niks voor mij al die groepjes. Ik miste de structuur en koos per ongeluk een richting waar helemaal geen structuur in zat. Oja probleemgericht onderwijs heette het.

Later in Utrecht wilde ik iig niks meer lenen maar toen ik ziek werd en de studie niet afmaakte was het bedrag alsnog behoorlijk.

Ach het is nooit ideaal. Het kost altijd geld en is altijd oneerlijk ivm rijke of arme ouders.

Casrus

DF-koning
Haha hier ook eerst Wageningen. Flat Rijnsteeg. Leuke tijd gehad hoor, wel mede dankzij Koning Alcohol. Het zelfsturend onderwijs of zoiets kwam in en dat was niks voor mij al die groepjes. Ik miste de structuur en koos per ongeluk een richting waar helemaal geen structuur in zat. Oja probleemgericht onderwijs heette het.

Later in Utrecht wilde ik iig niks meer lenen maar toen ik ziek werd en de studie niet afmaakte was het bedrag alsnog behoorlijk.

Ach het is nooit ideaal. Het kost altijd geld en is altijd oneerlijk ivm rijke of arme ouders.

Wat is nou eerlijk? Dat iedereen hetzelfde krijgt of dat mensen hun rechtmatig verdiende en belaste geld zelf mogen houden?

En het is natuurlijk ook helemaal eerlijk om studenten wijs te maken dat problemen aan hen liggen en niet aan de onderwijsorganisatie. (Zeg ik ook als 47 jarige).

Waar is dat zo, behalve bij NS conducteurs?

Alinde

Badass junkie
Ik weet niet wat eerlijk was. In mijn tijd was het op zich prima geregeld. Maar je zag wel dat de één alles van de ouders kreeg (huur, collegegeld, boeken, extra geld) waar de ander dat niet kreeg. Bij ons ging vrijwel iedereen op kamers, ook omdat Wageningen per OV lastig was voor de meesten. En dan zag je wel verschil dat sommigen tijd en ruimte hadden om bestuursfuncties etc te doen waar anderen hun vrije tijd vulden met werken.
Maar daarna kwam geloof ik een generatie die geen stufi kreeg en die vaak thuis bleven wonen tot ver in de twintig. Dan hadden wij het veel beter.

Elke generatie zal wel met andere problemen kampen. Er is ook nog een tijd geweest dat de OV-kaart nog niet bestond. Toen gingen ze liften.

Casrus

DF-koning
Ik weet niet wat eerlijk was. In mijn tijd was het op zich prima geregeld. Maar je zag wel dat de één alles van de ouders kreeg (huur, collegegeld, boeken, extra geld) waar de ander dat niet kreeg. Bij ons ging vrijwel iedereen op kamers, ook omdat Wageningen per OV lastig was voor de meesten. En dan zag je wel verschil dat sommigen tijd en ruimte hadden om bestuursfuncties etc te doen waar anderen hun vrije tijd vulden met werken.
Maar daarna kwam geloof ik een generatie die geen stufi kreeg en die vaak thuis bleven wonen tot ver in de twintig. Dan hadden wij het veel beter.

Elke generatie zal wel met andere problemen kampen. Er is ook nog een tijd geweest dat de OV-kaart nog niet bestond. Toen gingen ze liften.

Die OV-kaart was een trucje van de overheid om de stufi sterk te kunnen verlagen toen de NS nog een staatsbedrijf was.

Alinde

Badass junkie
Ok dat wist ik niet.
Ik weet dat mijn vader in zijn tijd wel eens liftte, maar op een gegeven moment had hij ook een autootje. Ik ga t eens opzoeken, geen idee ook wanneer de Stufi gekomen is.

Alinde

Badass junkie
Studiefinanciering blijkt al vanaf 1815 te bestaan. Wel uiteraard met allemaal golven. Wel interessant.

Casrus

DF-koning
Studiefinanciering blijkt al vanaf 1815 te bestaan. Wel uiteraard met allemaal golven. Wel interessant.

Hier staat vast nog niet alles in. Ook heb ik weleens gehoord dat vroeger sommige studenten voor drie verschillende studies drie keer stufi ontvingen, maar wat hiervan klopte weet ik niet.

Ook kon je voor een bestuursjaar een extra jaar studiefinanciering krijgen, wat ik ook niet kreeg.

Even goed was het niet vreselijk, maar een baan en een studie combineren lukt alleen als je studie niet al te veel tijd kost.

Alinde

Badass junkie
Op die leeftijd heb je soms best veel energie. Kende er genoeg die van 9 tot 17 studeerden en in de avonden en/of weekenden werkten. Bij ons kreeg je idd een jaar studiefinanciering voor een bestuursfunctie en een paar maanden voor een grote commissie. Maar met bestuursfunctie was je ook echt veel uren bezig bij ons, van 9 tot 22 uur was gebruikelijk en soms tot nog later. Wel was het per bestuur nogal verschillend hoe efficient die uren ingedeeld werden maar in sommige jaren was het echt hard werken.

Lachen die protesten in de jaren 80. Maar als er geen werk was en dus ook geen bijbanen dan snap ik het wel. En dan hadden ze ook wel de tijd om in hun blootje over het binnenhof te rennen.

Ik heb het in mijn studententijd heel goed gehad. Zeker die OV kaart was voor mij heel gunstig. Het was alleen jammer dat ik psychotisch werd, daarna werd het allemaal wel een stuk minder.

De Zandman

DF-koning
Nu kom ik verd*mme mijn laptop niet op omdat ik eerst een pincode moet maken. Ik word tureluurs van alle wachtwoorden en pincodes. Er zit gewoon een wachtwoord op en voor mij is dat prima
Ik heb een pesthekel aan al die wacht woorden. Het lijkt wel alsof de hele wereld bestaat uit wachtwoorden.
En dan ben je er 1 vergeten en je kunt niet het lijstje vinden waar je ze allemaal genoteerd hebt....ellende alom!
Bqh. Wachtwoorden.....

Alinde

Badass junkie
Ik heb het ook. Ik ben ook geen voorstander van alles in je telefoon noteren. Misschien gewoon weer een ouderwets papieren lijstje maken en dat thuislaten. En dan niet letterlijk noteren: poekie3 maar LievelingsdierX zoiets.
Ik probeerde die van de bank nergens te noteren en uit mijn hoofd te weten maar laatst moest ik m snel veranderen met de ambulant erbij en nu ben ik ook die vergeten.

Je hebt er een dagtaak aan

Alinde

Badass junkie
Bij brijder zien ze een heel andere Alinde dan in oktober en dat klopt zeker. Toen was ik helemaal kapot.

Ik zei wel dat ik ff rustig aan wil doen en dat moet ik dan ook doen. Gisteren ook weer zo aan t heen en weren en deur achter mij dicht zonder sleutels etc. Dan heb ik altijd teveel aan mijn hoofd als ik de sleutels vergeet.

Ze begrepen ook dat het ZAG spannend is, ook omdat ik niet weet wat voor verwijten er allemaal komen. Dat is maandag. Nouja we zien wel.

Alinde

Badass junkie
Ik heb een luisterboek waarbij een kind of puber een ander kind op puber bedreigt met een scherp mes.

Ik herinner me weer hoe bovengenoemde perfecte jongste broer, vroeger thuis met het vleesmes liep te zwaaien en te roepen dat hij Jan of Piet ging vermoorden. Ik dacht dat het misschien normaal was dat broertjes zo speelden maar bij navraag bij anderen bleek dat dit bij hun thuis niet gebeurde en niet door de beugel kon.

Hij heeft het bij mij nooit gedaan maar het droeg wel bij aan mijn gevoel van rust en veiligheid in huis. Ik zat het liefst op mijn kamer met de deurklink eruit. Ik besloot rond mijn 14e om na mijn eindexamen het huis uit te gaan en dat deed ik. Enerzijds omdat ik dan van de drukte van mijn broers af was, anderzijds omdat ik dan zelf kon kiezen welk maandverband ik wilde.
Haha het brein van een puber. Ik was die dikke luierachtige dingen van het huismerk zat en als ik op mezelf woonde wilde ik graag Always gebruiken.

Dat met die messen heeft denk ik niet zo lang geduurd maar echt gezellig was het niet. Misschien heb ik het al vaker geschreven, dat weet ik niet meer. Volgens mij heeft mijn vader mijn jongste broertje zo vaak mogelijk mee naar buiten genomen en mijn oudste broer ging veel werken denk ik en toen werd het minder.

Alinde

Badass junkie
Hij schreef in het laatste bericht ook dat hij niet kon bepalen hoe mijn kerst eruit zou zien.

Dat vond ik ook wel typisch. Natuurlijk bepaalt hij niet hoe mijn kerst eruit gaat zien. Ik heb ook nooit gedacht: Oh het is bijna kerst laat ik eens aan Karel vragen hoe ik dat zal inrichten.

Deadwing

Wijs gebruiker
Hij schreef in het laatste bericht ook dat hij niet kon bepalen hoe mijn kerst eruit zou zien.

Dat vond ik ook wel typisch. Natuurlijk bepaalt hij niet hoe mijn kerst eruit gaat zien. Ik heb ook nooit gedacht: Oh het is bijna kerst laat ik eens aan Karel vragen hoe ik dat zal inrichten.
Ik heb niet het idee dat jouw jongste broer echt een goede invloed op je heeft (gehad). Dit is trouwens ook wel herkenbaar voor mij moet ik zeggen maar ik heb het met een oudere broer.

Casrus

DF-koning
Ik herinner me weer hoe bovengenoemde perfecte jongste broer, vroeger thuis met het vleesmes liep te zwaaien en te roepen dat hij Jan of Piet ging vermoorden. Ik dacht dat het misschien normaal was dat broertjes zo speelden maar bij navraag bij anderen bleek dat dit bij hun thuis niet gebeurde en niet door de beugel kon.

En nu is hij shockvlogger?

Bovenaan