Als je wil mierenneuken, hebben we het over ADHD type I.
'ADHD AI' sinds de DSM 5 om precies te zijn. :P
En er is wel degelijk bewezen dat dopaminesystemen anders werken bij mensen met ADHD.. Maar ik weet niet of ik nog op mijn uni account kan om het voor je op te zoeken.
Ik ben bekend met dit artikel maar ik vind het onterecht om deze bevindingen die (gedeeltelijk) voor slechts een zeer kleine groep mensen gelden te generaliseren.
Zo'n 18% van de mensen met ADHD kampt met ernstige hyperactiviteit wat ook wel het subtype 3 wordt genoemd in de DSM. Naar mijn mening zijn dit de enige mensen die daadwerkelijk 'ADHD' heeft.
Aan de andere kant is er eveneens het subtype 1 (onoplettend) (45%!) waar naar mijn mening simpelweg iedereen onder valt die zichzelf moeilijk kan motiveren en niet goed met school mee komt. Naar mijn mening hebben deze mensen helemaal geen ADHD.
Nu is er ook nog een subtype 2 wat een mix van beiden zou wezen maar er is bekend van deze groep dat het overgrote deel van deze groep na de puberteit onder de subtype 1 (ADD) valt.
Uiteindelijk heb je een groep van zo'n 20% die oprecht ADHD heeft naar mijn overtuiging en waarbij je ziet dat ze ook compleet andere symptonen en een andere biologische oorzaak vertonen.
In tegenstelling tot de subtype 1 / 'ADD' groep hebben deze mensen een duidelijk ander gevormde prefrontale cortex, zijn ze impulsief, reageren anders op medicatie doseringen, zie je een aanzienlijk verschil in IQ, zie je een aanzienlijk verschil in criminaliteitscijfers, is het overgrote merendeel mannelijk waarbij het overgrote merendeel subtype 1 / 'ADD' vrouwelijk is. Ik kan nog wel een poosje door gaan, de diagnose ADHD voor het overgrote deel van de mensen is gewoon onterecht.
Maar zelfs deze 20% reageert naar mijn overtuiging in grote lijnen hetzelfde op methylfenidaat alleen liggen de functionele doseringen binnen een andere range.
Bij deze 20% is medicatie behandeling echter wel veel noodzakelijker natuurlijk.
De reden waarom zo gigantisch veel mensen (onterecht) een ADHD diagnose heeft is heel simpel uit te leggen aan de hand van ons school en zorgsysteem, er is eveneens een duidelijke Zembla documentaire over terug te vinden.
Leerling loopt achter > School moet zich verantwoorden tegenover de overheid.
Kan de school zich niet verantwoorden tegenover de overheid > Geldboetes en sancties volgen voor de school.
Krijgt de leerling een diagnose > School hoeft geen verantwoording meer af te leggen EN krijgt extra geld van de overheid.
Ouders werken mee want die denken dat leerlingen extra ontwikkelingskansen krijgt plus de leerling kan geen extra ondersteuning krijgen zonder diagnose omdat de verzekeringsinstanties anders niet mee werken.
Lang verhaal kort, iedere leerling die tegenwoordig achter loopt krijgt automatisch een diagnose ongeacht of deze van toepassing is of niet, dit gebeurt vrijwel altijd onder veel druk vanuit de schoolinstantie.
Tegelijkertijd is er de afgelopen jaren flink gesneden in het onderwijs, geen van de schoolinstanties bied leerondersteuning aan omdat dit extra onkosten met zich mee brengt wat vervolgens methylfenidaat als enige (betaalbare) oplossing naar voren schuift.
Vanuit mijn opleiding word mij geleerd diagnoses te stellen, wat de criteria zijn, en ben goed op de hoogte van hoe de vork in de steel steekt.
Het diagnosesysteem dat we tegenwoordig hanteren is onlogische luchthandel waar het uiteindelijk om geld draait.
Wil je er echter verandering in brengen zul je het huidige systeem gigantisch over de kop moeten gooien wat ik niet snel zie gebeuren.
Sterker nog, het huidige diagnose systeem wordt flink op uitgebreid en op ingespeeld.