ADHD medicatie aanvragen bij dokter

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ritalin wil ook eventueel nog wel proberen maar ik had gemixte ervaringen met een analogeritalin
Welke analoog van Methylfeindaat had je geprobeerd?
Wat vond je er dan de minpunten van?

Ik zie hier het woord "Ritalin" veel voorbij komen.

Tegenwoordig word dat zga niet meer voorgeschreven.

Ritalin is een merknaam, geen naam van het medicijn. (Zoals je ook merken paracetamol hebt bv)

De werkzame stof is Mehtylfenidaat. Het word juist nog steeds als 1e geadviseerd en voorgeschreven.

Ook omdat Methylfenidaat het minste kans op misbruik geeft,

Dex etc is een Amfetamine vorm en Methylfenidaat niet.

Dex etc geeft ook positief aan bij speekseltest als speed en Methyl niet.

Later meer. Maar wilde dit ff kwijt.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Wat vond je er dan de minpunten van?

Ritalin is een merknaam, geen naam van het medicijn. (Zoals je ook merken paracetamol hebt bv)

De werkzame stof is Mehtylfenidaat. Het word juist nog steeds als 1e geadviseerd en voorgeschreven.

Ook omdat Methylfenidaat het minste kans op misbruik geeft,

Dex etc is een Amfetamine vorm en Methylfenidaat niet.

Dex etc geeft ook positief aan bij speekseltest als speed en Methyl niet.

Later meer. Maar wilde dit ff kwijt.
Heb je mijn hele post gelezen waaruit je me citeert?

Heb er duidelijk in vermeld dat bij zowel Ritalin als Concerta (merknamen dus :wink:),
Methylfenidaat de werkzame stof is.

Laatst bewerkt:

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Ja en andere onderzoeken zeggen weer dat het bij kinderen het brein permanent veranderd, er verhoogde kans is op neerslachtigheid, psychose , stemmingswisselingen etc.

Er wordt heel veel geld aan verdiend. Als er een negatief bericht in een krant komt zal je zien dat er binnen enkele dagen of weken een tegenstrijdig bericht wordt geplaatst. Dat de farmaceutische industrie 'wetenschappers' en 'medici' betaald om positieve artikelen te publiceren is oud nieuws
Geen medicatie kan zaken ook erger maken.
Maar goed heb geen energie voor dit.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Ja en andere onderzoeken zeggen weer dat het bij kinderen het brein permanent veranderd, er verhoogde kans is op neerslachtigheid, psychose , stemmingswisselingen etc.

Er wordt heel veel geld aan verdiend. Als er een negatief bericht in een krant komt zal je zien dat er binnen enkele dagen of weken een tegenstrijdig bericht wordt geplaatst. Dat de farmaceutische industrie 'wetenschappers' en 'medici' betaald om positieve artikelen te publiceren is oud nieuws
Het zou interessant zijn als je bovenstaand kan onderbouwen met (medische) bronnen.

En dan specifiek dat het het brein permanent veranderd. Ik classificeer dit namelijk vrij duidelijk als fake news.

De kans op psychose, neerslachtigheid en stemmingswisselingen daarintegen klopt wel. De psychose is echt een 0,0??% kans, dus die is mijn inziens verwaarloosbaar.

Indicaties van neerslachtigheid en stemmingswisselingen wijzen daarintegen in ofwel niet de juiste dosering, inname momenten of het middel blijkt niet passend voor de desbetreffende persoon/kind.

Op het moment dat kinderen worden gemediciceert, ligt daar een grote verantwoordeling voor de ouders om hier goed op te monitoren, en met de bevindingen naar de desbetreffend behandelend arts te gaan. Dan kan er worden bijgestuurd, beter gedoseerd of er kan een conclusie komen dat er wellicht andere behandelmethoden moeten worden toegepast.

Je onderste alinea kan ik niet eens serieus nemen. Er is uiteraard een lobby oor de farmaceutische industrie, maar zoals jij het zegt is belachelijk

Brakka Mang

Badass junkie
Het zou interessant zijn als je bovenstaand kan onderbouwen met (medische) bronnen.

En dan specifiek dat het het brein permanent veranderd. Ik classificeer dit namelijk vrij duidelijk als fake news.

De kans op psychose, neerslachtigheid en stemmingswisselingen daarintegen klopt wel. De psychose is echt een 0,0??% kans, dus die is mijn inziens verwaarloosbaar.

Indicaties van neerslachtigheid en stemmingswisselingen wijzen daarintegen in ofwel niet de juiste dosering, inname momenten of het middel blijkt niet passend voor de desbetreffende persoon/kind.

Op het moment dat kinderen worden gemediciceert, ligt daar een grote verantwoordeling voor de ouders om hier goed op te monitoren, en met de bevindingen naar de desbetreffend behandelend arts te gaan. Dan kan er worden bijgestuurd, beter gedoseerd of er kan een conclusie komen dat er wellicht andere behandelmethoden moeten worden toegepast.

Je onderste alinea kan ik niet eens serieus nemen. Er is uiteraard een lobby oor de farmaceutische industrie, maar zoals jij het zegt is belachelijk
Bijzonder , is genoeg over te vinden op google. Dus knap dat jij er direct Fake News van maakt. Maarja, zo redeneert een groot deel van de kudde helaas.

Bij deze een bron

Brakka Mang

Badass junkie
Geen medicatie kan zaken ook erger maken.
Maar goed heb geen energie voor dit.
Deze raakt helemaal kant of wal. Alle medicatie kent bijwerking, van licht tot ernstig. Ikzelf ben bijna dood geweest door bijwerkingen van medicatie maar er zijn genoeg gevallen bekend waar medicatie tot ernstige complicaties leid.

lientje amfetamientje

Experimenterende gebruiker

4F-MPH, kreeg er wel een soort focus van maar niet echt in een conventionele manier. Als ik een artikel of boek las voelde ik een vorm van focus maar je moet er nog wel soort van moeite voor doen. Voelde me ook een tikkeltje autistisch en had een wat korter lontje door het spul, dit was enkel thuis getest heb het op het werk niet gebruikt.

Geen extra energie of motivatie geeft me ook een beetje een kille persoonlijkheid. Voor de rest klamme handen, zweetplekken onder oksels, zwanus, strakke kaak, droge bek en geen eetlust. Maargoed het zou zomaar eens kunnen dat Concerta gewoon wat anders werkt dan zo'n RC'tje.

Mijn huisarts was er verbazend makkelijk over afgelopen donderdag ze wou de medicijnen al bijna meegeven maar ze zei in het geval dat de politie het aantreft in je auto tijdens een ongeluk of dat je het meeneemt op het vliegtuig kan nog weleens problemen opleveren. Dus eerst nog even een officiële diagnose aanvragen bij instellingen in de buurt

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Bijzonder , is genoeg over te vinden op google. Dus knap dat jij er direct Fake News van maakt. Maarja, zo redeneert een groot deel van de kudde helaas.

Bij deze een bron

Een onderzoek gebaseerd op 50 deelnemers, ook nog eens alleen jongens en geen meisjes, is geen gedegen onderzoek. Zeker als het onderzoek maar 4 maanden heeft geduurd, en er ook nog eens niks word vermeld of de verandering in positieve, of negatieve zin veranderd.

Medicijnen gericht op je hersenen (of elders in het lichaam) , zijn gemaakt om iets te veranderen. Dus dat er een verandering plaatsvind is de bedoeling.

Maar om dat onderzoekje enigzins te weerleggen:

https://doktermedia.nl/kindergenees...blijvend-artsen-pleiten-voor-voorzichtigheid/

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
4F-MPH, kreeg er wel een soort focus van maar niet echt in een conventionele manier. Als ik een artikel of boek las voelde ik een vorm van focus maar je moet er nog wel soort van moeite voor doen. Voelde me ook een tikkeltje autistisch en had een wat korter lontje door het spul, dit was enkel thuis getest heb het op het werk niet gebruikt.

Geen extra energie of motivatie geeft me ook een beetje een kille persoonlijkheid. Voor de rest klamme handen, zweetplekken onder oksels, zwanus, strakke kaak, droge bek en geen eetlust. Maargoed het zou zomaar eens kunnen dat Concerta gewoon wat anders werkt dan zo'n RC'tje.

Mijn huisarts was er verbazend makkelijk over afgelopen donderdag ze wou de medicijnen al bijna meegeven maar ze zei in het geval dat de politie het aantreft in je auto tijdens een ongeluk of dat je het meeneemt op het vliegtuig kan nog weleens problemen opleveren. Dus eerst nog even een officiële diagnose aanvragen bij instellingen in de buurt

Ik heb 4F-MPH wel eens geprobeerd, is echt heel anders.

Je krijgt er idd wel meer focus van, maar de rust in mijn hoofd ontbrak.

Daarnaast werd ik er lichtjes "vaag" van, dit heb je echt niet bij Methylfenidaat.

Brakka Mang

Badass junkie
0,1% om precies te zijn… Ik ben zelf psychotisch geworden van voorgeschreven lisdexamfetamine, dus het gebeurt, maar het komt niet vaak voor.
De vraag is meer waar baseren ze dat op, hoe hebben ze dat onderzocht? Verder vind ik 1 op de 1000 mensen vrij veel als je gaat kijken naar hoe bijwerkingen geclassificeerd worden.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Als ik een artikel of boek las voelde ik een vorm van focus maar je moet er nog wel soort van moeite voor doen.
ADHD medicatie is geen wonder super power middel.
Bij alle moet je er echt zelf nog een hoop voor doen.

Geen extra energie of motivatie geeft me ook een beetje een kille persoonlijkheid. Voor de rest klamme handen, zweetplekken onder oksels, zwanus, strakke kaak, droge bek en geen eetlust. Maargoed het zou zomaar eens kunnen dat Concerta gewoon wat anders werkt dan zo'n RC'tje.Mijn huisarts was er verbazend makkelijk over afgelopen donderdag ze wou de medicijnen al bijna meegeven
Dat zijn bijwerking bij meestal te hoge dosering staat op internet.

Welke medicatie wilde je huisarts geven dan?
Ik vind het eerder verbazend dan verrassend dat je dokter zo makkelijk is.
Heb je wel eerlijk verteld dat je rc's gebruikt?
Want als je dokter met dat geweten je ZO medicatie wilde meegeven is imo verontrustend.

Doe eerst de volledige test en wacht af.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
ADHD medicatie is geen wonder super power middel.
Bij alle moet je er echt zelf nog een hoop voor doen.

Dat zijn bijwerking bij meestal te hoge dosering staat op internet.

Welke medicatie wilde je huisarts geven dan?
Ik vind het eerder verbazend dan verrassend dat je dokter zo makkelijk is.
Heb je wel eerlijk verteld dat je rc's gebruikt?
Want als je dokter met dat geweten je ZO medicatie wilde meegeven is imo verontrustend.

Doe eerst de volledige test en wacht af.
Degene die mij heeft gediagnosticeerd omschreef het als volgt:

"Mensen zonder AD(H)D hebben 3 secretaresses in hun brein, voor de verwerking van informatie.

Iemand met AD(H)D maar 1 of 2.

Medicatie in juiste dosering geeft je die extra secretaresse, waardoor je een betere informatieverwerking krijgt".

Redelijk beknopt maar wel een simpele uitleg van wat het hoort te doen.

Echter hebben mensen door het vele misbruik er van door mensen zonder de diagnose een totaal verkeerd beeld van de werking.

OtherShore

Badass junkie
De vraag is meer waar baseren ze dat op, hoe hebben ze dat onderzocht?
Ze hebben gewoon geturfd hoeveel mensen na het starten van de behandeling met methylfenidaat of (dex)amfetamine symptomen van een psychose ontwikkelden en daarvoor behandeld moesten worden. Geen lastig onderzoek denk ik. En ja, ik kan me voorstellen dat je 1 op de 1000 toch nog wel veel vindt. Het is zeker niet niks. Een psychose is ook een ingrijpende gebeurtenis.

ljuv

DF-koningin
Persoonlijk vind ik dat wel heel simpel denken, wellicht dat je er over kan mediteren en dan een niet zo generaliserend antwoord kan geven?
😂

welleke dan?

Bij deze een bron
En hoe hebben zij dit onderzocht dan volgens jou?

Volgens mij ligt er namelijk helemaal geen onderzoek ten gronde aan deze uitspraken. Het onderzoek dat ze citeren gaat namelijk ook niet over lange termijn effecten. Daarnaast is het een site van een instituut dat alternatieve geneeswijze promoot bij hersenproblemen, en hebben ze dus ook een winstoogmerk bij deze uitspraken. Niet echt heel betrouwbaar dus.
Over het algemeen: De medicatie verandert inderdaad tijdelijk de hersenstructuur, maar vooralsnog blijkt uit onderzoek niet dat er lange termijn effecten op hersenstructuren zijn.

Het is natuurlijk helemaal niet erg, juist goed, om heel voorzichtig te zijn met medicatie. De bijwerkingen en uitzonderlijke ernstige gevolgen zijn geen kattenpis en ik heb er ook moeite mee als er lichtzinnig over gedaan wordt. En ook ik zou m’n kinderen niet zomaar onderstoppen. Maar het is wel degelijk een belangrijk en goed getest hulpmiddel als je de medicatie mindful gebruikt.

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin
Dit artikel geeft een mooie samenvatting van wat we al wel en niet weten van lange termijn effecten van ADHD medicatie: https://childmind.org/article/know-long-term-effects-adhd-medications/

Dit is geschreven door een NGO, ze hebben dus er dus geen belang bij dat meer mensen medicatie zouden gaan gebruiken en ook niet dat ze juist andere hulpmiddelen of geneeswijzen zouden gebruiken.

Zoals ik al eerder in het topic zei: er wordt al vet lang onderzoek gedaan naar de lange termijn effecten van adhd medicatie. Het wordt ook al heel lang voorgeschreven, namelijk. Maar tot nu toe is er geen onderzoek waaruit effecten op lange termijn echt duidelijk worden. Het is dus obv onderzoek tot nu toe niet helemaal uit te sluiten dat er géén nadelige effecten zijn. Maar er is ook geen énkele bewijs dat er wél nadelige effecten zijn, ook niet voor kinderen die het tot aan hun volwassen leven slikken. De onderzoeken die er wel zijn spreken dit tegen, maar hebben belangrijke beperkingen.

Maar zoals ik ook al een paar keer aangaf: alles valt of staat met hoe je je behandeling benadert. Er is dus bijvoorbeeld wel bewijs dat de effecten van therapie bij ADHD véél beter zijn in combinatie met (goed gebruikte) medicatie. Nadelige effecten zijn tot nu toe ook vooral te zien bij mensen die hun medicatie niet "goed" nemen (inconsitent, te veel of te weinig, etc.). Daarnaast lopen veel onderzoekers ertegen aan dat het heel moeilijk is om te weten of bepaalde effecten aan de medicatie of aan de ADHD zelf toe te wijzen zijn. Daarnaast: de kans is groot dat mensen die zo lang medicatie gebruiken, ook met uitstek de meeste adhd klachten hebben dat ook veel invloed heeft om breinstructuren. Het is allemaal erg individueel en gaat over persoonlijke ervaringen, waarnemingen.

In the end gaat het om de vraag: wegen de bijwerkingen en andere nadelen van medicatie op tegen (het tegen gaan van) je ADHD klachten.

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Degene die mij heeft gediagnosticeerd omschreef het als volgt:

"Mensen zonder AD(H)D hebben 3 secretaresses in hun brein, voor de verwerking van informatie.

Iemand met AD(H)D maar 1 of 2.

Medicatie in juiste dosering geeft je die extra secretaresse, waardoor je een betere informatieverwerking krijgt".

Redelijk beknopt maar wel een simpele uitleg van wat het hoort te doen.

Echter hebben mensen door het vele misbruik er van door mensen zonder de diagnose een totaal verkeerd beeld van de werking.
Ik heb 10 secretaresses die elkaar tegenwerken en door elkaar schreeuwen 😅

Brakka Mang

Badass junkie
Dit artikel geeft een mooie samenvatting van wat we al wel en niet weten van lange termijn effecten van ADHD medicatie: https://childmind.org/article/know-long-term-effects-adhd-medications/

Dit is geschreven door een NGO, ze hebben dus er dus geen belang bij dat meer mensen medicatie zouden gaan gebruiken en ook niet dat ze juist andere hulpmiddelen of geneeswijzen zouden gebruiken.

Zoals ik al eerder in het topic zei: er wordt al vet lang onderzoek gedaan naar de lange termijn effecten van adhd medicatie. Het wordt ook al heel lang voorgeschreven, namelijk. Maar tot nu toe is er geen onderzoek waaruit effecten op lange termijn echt duidelijk worden. Het is dus obv onderzoek tot nu toe niet helemaal uit te sluiten dat er géén nadelige effecten zijn. Maar er is ook geen énkele bewijs dat er wél nadelige effecten zijn, ook niet voor kinderen die het tot aan hun volwassen leven slikken. De onderzoeken die er wel zijn spreken dit tegen, maar hebben belangrijke beperkingen.

Maar zoals ik ook al een paar keer aangaf: alles valt of staat met hoe je je behandeling benadert. Er is dus bijvoorbeeld wel bewijs dat de effecten van therapie bij ADHD véél beter zijn in combinatie met (goed gebruikte) medicatie. Nadelige effecten zijn tot nu toe ook vooral te zien bij mensen die hun medicatie niet "goed" nemen (inconsitent, te veel of te weinig, etc.). Daarnaast lopen veel onderzoekers ertegen aan dat het heel moeilijk is om te weten of bepaalde effecten aan de medicatie of aan de ADHD zelf toe te wijzen zijn. Daarnaast: de kans is groot dat mensen die zo lang medicatie gebruiken, ook met uitstek de meeste adhd klachten hebben dat ook veel invloed heeft om breinstructuren. Het is allemaal erg individueel en gaat over persoonlijke ervaringen, waarnemingen.

In the end gaat het om de vraag: wegen de bijwerkingen en andere nadelen van medicatie op tegen (het tegen gaan van) je ADHD klachten.
Er is genoeg te vinden maar deze is misschien wat betrouwbaarder:

De onderzoeks methode staat erin, wordt wel benoemd dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar langetermijn effecten maar dan nog, op jonge leeftijd drugs voeren aan hersens die volop in ontwikkeling zijn geeft logischerwijs gevolgen.

• Like
Waarderingen: ljuv

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Ik heb 10 secretaresses die elkaar tegenwerken en door elkaar schreeuwen 😅
Whaha ik dacht precies zo!!

Maar toen ben ik verder gaan denken wat ze ermee bedoelen. Een secretaresse neemt werk uit handen en verwerkt de boel. Neemt onnodige telefoontjes op (onnodige gedachtes), zorgt ervoor dat dossiers goed worden opgeslagen (geheugen), houdt de agenda bij (dus niet alles tegelijk zoals in onze hoofd) enz etc.

Als je het zo bekijkt dan missen wij adhd'ers zeker secretaresses zoals @Roze Olifant eigenlijk al zei 😅 .

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator

De onderzoeks methode staat erin, wordt wel benoemd dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar langetermijn effecten maar dan nog, op jonge leeftijd drugs voeren aan hersens die volop in ontwikkeling zijn geeft logischerwijs gevolgen.
Ik citeer: “Further studies are needed to determine the behavioral implications of these changes and to understand the mechanisms by which these drugs affect synapse formation”.

Tjah er zullen vast dus veranderingen zijn. Ergens klinkt dat ook niet helemaal onlogisch. Echter of deze veranderingen positief of negatief zijn weten we dus niet. Misschien zijn deze veranderingen die deze medicatie met zich mee brengt juist wel goed voor een brein met adhd...???

Brakka Mang

Badass junkie
Ik citeer: “Further studies are needed to determine the behavioral implications of these changes and to understand the mechanisms by which these drugs affect synapse formation”.

Tjah er zullen vast dus veranderingen zijn. Ergens klinkt dat ook niet helemaal onlogisch. Echter of deze veranderingen positief of negatief zijn weten we dus niet. Misschien zijn deze veranderingen die deze medicatie met zich mee brengt juist wel goed voor een brein met adhd...???
Kan me niet voorstellen dat dit positief is eigenlijk maar dat zal verder onderzoek moeten uitwijzen. Had ergens ooit ook gelezen dat er verstoringen optreden in het beloningscentrum wat vatbaarder maakt voor verslaving.

In dit artikel wordt beschreven dat uit onderzoek is gebleken dat een kleinere hippocampus een gevolg kan zijn. Kleinere hippocampus leid tot geheugenproblemen en emotieregulatie problemen bijvoorbeeld. Mensen met Alzheimer en depressie hebben ook een kleinere hippocampus.

Al met al lijkt het mij zorgelijk om in ieder geval kinderen de adhd medicatie te geven wanneer het brein nog niet is volgroeid.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Had ergens ooit ook gelezen dat er verstoringen optreden in het beloningscentrum wat vatbaarder maakt voor verslaving.
Dit zijn altijd hele lastige dingen om te onderzoeken. Want er zijn legio onderzoeken die aangeven dat mensen met adhd sowieso vatbaarder zijn voor verslavingen. Dit omdat ze dus al een verstoorde beloningcentrum hebben van hunzelf.

Beetje het kip en het ei verhaal altijd dit.

Zo ook met de kleinere hippocampus. Was deze misschien niet ook kleiner geweest bij een adhd'er die geen medicatie geslikt heeft? Daarbij is het weer een flutonderzoek met maar 50+ mensen

Edit: in je eigen aangehaalde onderzoek ik citeer: An earlier study by Castellanos et al. 2002 found that unmedicated children with ADHD had significantly smaller frontal, temporal and total white matter volumes in comparison to medicated and control children.

Dit onderzoek zegt dus precies het tegenovergesteld als wat jij net zei.

Brakka Mang

Badass junkie
Dit zijn altijd hele lastige dingen om te onderzoeken. Want er zijn legio onderzoeken die aangeven dat mensen met adhd sowieso vatbaarder zijn voor verslavingen. Dit omdat ze dus al een verstoorde beloningcentrum hebben van hunzelf.

Beetje het kip en het ei verhaal altijd dit.

Zo ook met de kleinere hippocampus. Was deze misschien niet ook kleiner geweest bij een adhd'er die geen medicatie geslikt heeft? Daarbij is het weer een flutonderzoek met maar 50+ mensen

Edit: in je eigen aangehaalde onderzoek ik citeer: An earlier study by Castellanos et al. 2002 found that unmedicated children with ADHD had significantly smaller frontal, temporal and total white matter volumes in comparison to medicated and control children.

Dit onderzoek zegt dus precies het tegenovergesteld als wat jij net zei.
Dat gaat niet over de hippocampus. Maar wat eerder ook al zei, van elk onderzoek wat wordt gepubliceerd komt er weer een publicatie die weer het tegenovergestelde concludeert. Overigens is dit niet het enige onderzoek wat tot die conclusie is gekomen.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin

Ongetwijfeld is er genoeg op internet te vinden dat jouw overtuiging bevestigd, maar puntje bij paaltje:
Het is dus obv onderzoek tot nu toe niet helemaal uit te sluiten dat er géén nadelige effecten zijn. Maar er is ook geen énkel bewijs dat er wél nadelige effecten zijn, ook niet voor kinderen die het tot aan hun volwassen leven slikken.

ljuv

DF-koningin
Misschien zijn deze veranderingen die deze medicatie met zich mee brengt juist wel goed voor een brein met adhd...???
Hier is dus ook onderzoek naar gedaan maar ook geen bewijs voor gevonden. Zijn dus ook wel degelijk goede redenen voor om aan te nemen, niet minder dan dat er negatieve schade zou zijn iig.

Maar wat eerder ook al zei, van elk onderzoek wat wordt gepubliceerd komt er weer een publicatie die weer het tegenovergestelde concludeert.
Precies

Had ergens ooit ook gelezen dat er verstoringen optreden in het beloningscentrum wat vatbaarder maakt voor verslaving.
Hier is dan weer wel bewijs voor gevonden. Namelijk dat het verslavingsgevoeligheid vermindert.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Dat gaat niet over de hippocampus. Maar wat eerder ook al zei, van elk onderzoek wat wordt gepubliceerd komt er weer een publicatie die weer het tegenovergestelde concludeert. Overigens is dit niet het enige onderzoek wat tot die conclusie is gekomen.

Het gevaar zit hem in dat je volgensmij niet geheel objectief naar de onderzoeken kijkt.

Je bent volgensmij heel duidelijk op zoek naar iets wat jouw persoonlijke ervaring bevestigd, dit vertroebeld je zichtveld en objectiviteit.

Medicatie kan voordelen en nadelen met zich meebrengen.

Uit mijn posts kan je opmaken dat ik groot voorstander ben van de medicatie die ik krijg voorgeschreven, dit vanwege mijn zeer positieve ervaringen omtrent Methylfenidaat.

Echter ben ik me er ook echt wel van bewust dat er ook een negatieve kant aan hangt. Ik geloof nooit dat mijn lichaam er gezonder op word van langdurig dit middel te slikken.

Echter, mijn kwaliteit van leven word er dusdanig door verbeterd, dat ik dat voor lief neem. Soort van kosten baten analyse, welke in mijn geval heel duidelijk in het voordeel van de medicatie valt.

Persoonlijk vind ik het wel apart dat er tot op heden geen sluitende, grootschalige langdurige onderzoeken zijn gedaan naar de lange termijn effecten mbt Methylfenidaat. Dit zou gezien het grote aantal mensen wereldwijd die dit middel voorgeschreven krijgen zeker mogelijk moeten zijn.

Zou wel goed zijn, want doordat zowel voorstanders als tegenstanders zowel gelijk als ongelijk hebben op veel vlakken, is er teveel onduidelijkheid over.

Brakka Mang

Badass junkie
Het gevaar zit hem in dat je volgensmij niet geheel objectief naar de onderzoeken kijkt.

Je bent volgensmij heel duidelijk op zoek naar iets wat jouw persoonlijke ervaring bevestigd, dit vertroebeld je zichtveld en objectiviteit.

Medicatie kan voordelen en nadelen met zich meebrengen.

Uit mijn posts kan je opmaken dat ik groot voorstander ben van de medicatie die ik krijg voorgeschreven, dit vanwege mijn zeer positieve ervaringen omtrent Methylfenidaat.

Echter ben ik me er ook echt wel van bewust dat er ook een negatieve kant aan hangt. Ik geloof nooit dat mijn lichaam er gezonder op word van langdurig dit middel te slikken.

Echter, mijn kwaliteit van leven word er dusdanig door verbeterd, dat ik dat voor lief neem. Soort van kosten baten analyse, welke in mijn geval heel duidelijk in het voordeel van de medicatie valt.

Persoonlijk vind ik het wel apart dat er tot op heden geen sluitende, grootschalige langdurige onderzoeken zijn gedaan naar de lange termijn effecten mbt Methylfenidaat. Dit zou gezien het grote aantal mensen wereldwijd die dit middel voorgeschreven krijgen zeker mogelijk moeten zijn.

Zou wel goed zijn, want doordat zowel voorstanders als tegenstanders zowel gelijk als ongelijk hebben op veel vlakken, is er teveel onduidelijkheid over.
Nee ik ben niet op zoek naar zaken die mijn mening bevestigen. Ik heb mijn mening gevormd op basis van de dingen die ik daarover ben tegengekomen en heb gelezen de ervaringen die ik hoor van anderen. Daardoor ben ik inderdaad wel overtuigd dat adhd medicatie voor , in ieder geval, jonge kinderen riskant is en mogelijk permanente schade kan toebrengen.

Ik heb zelf inderdaad hele slechte ervaring met medicatie maar dat komt omdat ik bijzonder gevoelig ben daarvoor en ik weet dat ik daar een uitzondering in ben. Ik zeg dus niet dat medicatie bij voorbaat slecht is. Veel mensen zijn erbij gebaat. Wel vind ik het onbegrijpelijk dat er gigantisch veel geld aan wordt verdiend. Dit zou naar mijn mening niet mogen. Want het gevolg hiervan is dat mensen die ziek zijn blijkbaar alleen recht hebben op medicatie wanneer zij dit of hun verzekering, kunnen of willen betalen. Doordat er veel geld aan wordt verdiend heeft dit ook invloed op de integriteit van wetenschappers en uitkomsten van onderzoeken. Wat uiteindelijk tot gevolg dat de schadelijkheid of neveneffecten van medicatie niet altijd duidelijk wordt. Zoals hier ook het geval is, dat denk ik tenminste. Als ik lees dat 5% van de kinderen aan de ADHD medicatie zit , dus 1 op de 20, vindt ik het heel bijzonder dat dit zoveel wordt voorgeschreven terwijl de lange termijn gevolgen onbekend zijn. Het percentage vindt ik overigens ook schrikbarend hoog.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Nee ik ben niet op zoek naar zaken die mijn mening bevestigen. Ik heb mijn mening gevormd op basis van de dingen die ik daarover ben tegengekomen en heb gelezen de ervaringen die ik hoor van anderen. Daardoor ben ik inderdaad wel overtuigd dat adhd medicatie voor , in ieder geval, jonge kinderen riskant is en mogelijk permanente schade kan toebrengen.

Ik heb zelf inderdaad hele slechte ervaring met medicatie maar dat komt omdat ik bijzonder gevoelig ben daarvoor en ik weet dat ik daar een uitzondering in ben. Ik zeg dus niet dat medicatie bij voorbaat slecht is. Veel mensen zijn erbij gebaat. Wel vind ik het onbegrijpelijk dat er gigantisch veel geld aan wordt verdiend. Dit zou naar mijn mening niet mogen. Want het gevolg hiervan is dat mensen die ziek zijn blijkbaar alleen recht hebben op medicatie wanneer zij dit of hun verzekering, kunnen of willen betalen. Doordat er veel geld aan wordt verdiend heeft dit ook invloed op de integriteit van wetenschappers en uitkomsten van onderzoeken. Wat uiteindelijk tot gevolg dat de schadelijkheid of neveneffecten van medicatie niet altijd duidelijk wordt. Zoals hier ook het geval is, dat denk ik tenminste. Als ik lees dat 5% van de kinderen aan de ADHD medicatie zit , dus 1 op de 20, vindt ik het heel bijzonder dat dit zoveel wordt voorgeschreven terwijl de lange termijn gevolgen onbekend zijn. Het percentage vindt ik overigens ook schrikbarend hoog.

Ik vind het aantal ook hoog, echter is je studie verpesten omdat je zware concentratieproblemen hebt ook niet bevorderlijk op je gezondheid op de lange termijn.

Geen zin om met allerlei onderzoeken te gaan smijten, maar het is algemeen bekend dat laag opgeleide mensen een beduidend lagere levensverwachting hebben dan hoog opgeleid, en daarbij veel meer kans hebben op diverse ziekten en aandoeningen, vaak voortkomend het niet kunnen betalen van een gezond voedingspatroon.

Daarbij zullen een hoop van die kinderen net als ik zelf ervaar een veel betere kwaliteit van leven hebben, dus ik vind het alleen maar positief dat het aantal kinderen aan medicatie ongeveer gelijk staat aan het aantal kinderen met de daadwerkelijke diagnose.

Uiteraard zal er ook een groep binnen deze kinderen zitten die er nadelen of bijwerkingen van ervaren, maar daar ligt zoals ik eerder al schreef toch echt een hele grote verantwoordelijkheid bij de ouders en arts om dit te monitoren.

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Dit vind ik echt interessant. Heb je daar een link van?
Ik neb namelijk met Methylfenidaat op minder behoefte aan de joint die in de asbak ligt te smeulen dan zonder medicatie.
Same, en die vermindering van cravings naar andere middelen is voor mijn psychiater deels een goede reden om het te nemen.

Dex verhoogt je dopamine naar het niveau van de gemiddelde mens waardoor er genoeg dopamine aanwezig is. Dan ben ik liever nuchter en rustig in m'n hoofd dan high en afwezig. Het voelt ook meer belonend om kleine taken uit te voeren of te plannen. Zo'n gevoel zou ik zonder medicatie in andere drugs zoeken.

Af en toe gebruik ik nog graag hoor, maar mijn hoofd in het hier en nu hebben geeft de geest minder kans om af te dwalen naar die cravings.

miles

Wijs gebruiker
Ik heb geen voorgeschreven medicatie, heb ook geen officiële diagnose, maar merk wel dat mijn lage dosering 2-fma af en toen mijn zucht naar andere middelen behoorlijk vermindert heeft, heb ook met dat middel geen neiging tot herdoseren

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Ik neb namelijk met Methylfenidaat op minder behoefte aan de joint die in de asbak ligt te smeulen dan zonder medicatie.

Herkenbaar. Alleen dan met Coke.

Ik kan me nog heel goed mijn eerste dosis Methylfenidaat herinneren.

Kleine 45min nadat ik het had ingenomen, dacht ik bij mezelf "potverdikke, dit is net als mijn eerste lijntje coke als ik gebruik"

Het gaf/geeft me dezelfde soort rust in mijn hoofd die ik van coke krijg, zonder van de kaart te zijn. Dat komt pas bij de daarop volgende lijntjes.

Daarna heb ik dat gevoel nooit meer gehad, maar mijn dosis Methylfenidaat, wat voelde dat als een openbaring zeg.

ljuv

DF-koningin
Persoonlijk vind ik het wel apart dat er tot op heden geen sluitende, grootschalige langdurige onderzoeken zijn gedaan naar de lange termijn effecten mbt Methylfenidaat.
Die zijn er wel, maar met gemengde resultaten.

Wel vind ik het onbegrijpelijk dat er gigantisch veel geld aan wordt verdiend. Dit zou naar mijn mening niet mogen.
🤝🏼🤝🏼🤝🏼
Kameraad

Overigens: het feit dat we de exacte lange termijneffecten niet weten is al een heel legitieme reden jezelf en je kinderen van dergelijke medicatie weg te houden vind ik. Tel daar nog je eigen negatieve ervaringen bij op. Maar er bestaan gewoon veel onwaarheden en mythes over adhd (medicatie) en tis ook gevaarlijk die zomaar aan te nemen. Het is in the end gewoon een persoonlijke afweging en héél belangrijk dat je de tijd neemt de juiste hoeveelheid voor jou te ontdekken.

Among others

Bovenaan