ADHD medicatie aanvragen bij dokter

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Same, en die vermindering van cravings naar andere middelen is voor mijn psychiater deels een goede reden om het te nemen.

Dex verhoogt je dopamine naar het niveau van de gemiddelde mens waardoor er genoeg dopamine aanwezig is. Dan ben ik liever nuchter en rustig in m'n hoofd dan high en afwezig. Het voelt ook meer belonend om kleine taken uit te voeren of te plannen. Zo'n gevoel zou ik zonder medicatie in andere drugs zoeken.

Af en toe gebruik ik nog graag hoor, maar mijn hoofd in het hier en nu hebben geeft de geest minder kans om af te dwalen naar die cravings.
Geldt dat ook voor Methylfenidaat?

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Die zijn er wel, maar met gemengde resultaten.

🤝🏼🤝🏼🤝🏼
Kameraad

Overigens: het feit dat we de exacte lange termijneffecten niet weten is al een heel legitieme reden jezelf en je kinderen van dergelijke medicatie weg te houden vind ik. Tel daar nog je eigen negatieve ervaringen bij op. Maar er bestaan gewoon veel onwaarheden en mythes over adhd (medicatie) en tis ook gevaarlijk die zomaar aan te nemen. Het is in the end gewoon een persoonlijke afweging en héél belangrijk dat je de tijd neemt de juiste hoeveelheid voor jou te ontdekken.

Among others
Dank je wel!

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Ja. Methylfenidaat zorgt ervoor dat dopamine langer blijft, maar maakt zelf geen extra dopamine aan. Dex doet beide.
Dit wist ik niet

Vandaar dat de combi sport in de ochtend, sport in de middag en volledig instelling Methylfenidaat tot dusver voor mij echt een gouden combi is.

Ik heb amper tot geen zucht namelijk.

• Like
Waarderingen: ljuv

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Positief toch?

Kan er gericht een plan gemaakt worden waarmee je aan je klachten kan werken!
Ja is zeker positief. Nu kan er via de officiele weg gekeken worden ipv dat ik maar met zelfmedicatie aan de gang blijf.
Ik wist dit altijd wel eigenlijk maar wilde deze stempel niet. Echter merk ik sinds ik zo goed als altijd nuchter ben, ik er veel meer last van heb. Elke dag is een hele strijd om niks te nemen en of om uberhaupt in actie te komen iets te doen en niet thuis te blijven hangen.
Ben nu 5 maanden zo goed als clean maar het wordt alleen maar lastiger niet naar de middelen te grijpen. Dus er moet gewoon wat gebeuren anders ligt een terugval niet ver weg ben ik bang. Ik doe hier en daar al een stick (gem 1 a 2x per maand) om die dag alle eventuele achterstanden weg te werken. Klinkt gek voor de meeste waarschijnlijk maar bij mij werkt wiet zowat als oppep middel. Terwijl ik weet dat ik nog scherper, beter, leuker kan zijn en ook nóg meer gedaan krijg als ik nuchter de dingen zou kunnen doen als wat ik nu alleen kan als ik geblowd heb.

Ergens blijven opmerkingen die onbewust worden gemaakt als: Nou voor mij is het ook lastig maar ik zet "gewoon"door en dan lukt het toch, of, dat heeft toch gewoon met discipline te maken of doorzettingvermogen, of dan ga je toch gewoon sporten, mediteren, wandelen, naar sociale activiteiten? Het woordje "gewoon" valt de laatste tijd wel erg op hoe makkelijk dat gezegd wordt door mensen die dit niet hebben.
Maar ondanks dit opvalt bij andere, hoor ik ook 1 van de vele stemmen in me hoofd zeggen.... Ja ze hebben gelijk! Stel je niet aan! Hup aan de slag!
Maar ja he! Paar uur later denk je ach het is nu al te laat dus is er zo een hele dag weer niks gedaan.

Ik stop voordat ik door blijf ratelen 😅

Deadwing

Wijs gebruiker
Maar ondanks dit opvalt bij andere, hoor ik ook 1 van de vele stemmen in me hoofd zeggen.... Ja ze hebben gelijk! Stel je niet aan! Hup aan de slag!
Maar ja he! Paar uur later denk je ach het is nu al te laat dus is er zo een hele dag weer niks gedaan.
Dit typisch uitstelgedrag herken ik heel erg. Soms lukt dat op jezelf inpraten goed maar meestal niet bij mij..

MR_CHIP

Badass junkie
Dex zorgt voor meer dopamine niet dat het langer blijft dan moet je een NDRI hebben zoals Wellbutrin

Two other types of NDRI medications are dexmethylphenidate (Focalin®) and methylphenidate (Ritalin®), both of which are used to treat ADHD.

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
Dex zorgt voor meer dopamine niet dat het langer blijft dan moet je een NDRI hebben zoals Wellbutrin
Bupropion werkt maar zeer minimaal op dopamine en wordt ook snel omgezet in andere stoffen die nauwelijks op dopamine werken. Kijk maar op Wikipedia. Effectief is bupropion meer een NRI dus, hoewel officieel een NDRI.

MR_CHIP

Badass junkie
Bupropion werkt maar zeer minimaal op dopamine en wordt ook snel omgezet in andere stoffen die nauwelijks op dopamine werken. Kijk maar op Wikipedia. Effectief is bupropion meer een NRI dus, hoewel officieel een NDRI.
geen idee hoe de ratio is met dopamine ik krijg het voor depressie die met een ssri na 2.5 maand proberen gefaald heeft

Relmuis

Wijs gebruiker
geen idee hoe de ratio is met dopamine ik krijg het voor depressie die met een ssri na 2.5 maand proberen gefaald heeft
Volgens mij werkt het niet op dopamine, de dopaminehypothese lijkt niet meer houdbaar volgens recente onderzoeken.
En het effect op de sigma receptor was nieuw voor me.
Maar ik kan hierover geen onderzoeken vinden op mensen.

MR_CHIP

Badass junkie
Ik hoop dat het gaat werken man!
tis wel irri (mede door mij drugs gebruikt, al denk ik dat dit de enige reden is (doe/deed 4 gram 3m per dag voor 4 dagen achter elkaar met daarbij snuiven van pink cocaine (met sos crystal meth mdma 3m) ) en het abrupt zomaar switchen van een ssri naar ndri lijkt niet echt lekker te zijn vaak duizelig / brain schocks

MR_CHIP

Badass junkie
Volgens mij werkt het niet op dopamine, de dopaminehypothese lijkt niet meer houdbaar volgens recente onderzoeken.
En het effect op de sigma receptor was nieuw voor me.
Maar ik kan hierover geen onderzoeken vinden op mensen.
wat is hier dan nu het effect van aangezien het blijkbaar geen NDRI meer is

Relmuis

Wijs gebruiker
Dat het effect het gevolg is van heropname van noradrenaline en het daarmee behoort tot de NRI klasse , maar dat maakt gelukkig in de praktijk niet uit, is hoofdzakelijk farma bla bla voor geïnteresseerden. :grin:

MR_CHIP

Badass junkie
The occupancy of dopamine transporter (DAT) by bupropion (300 mg/day) and its metabolites in the human brain as measured by several positron emission tomography (PET) studies is approximately 20%, with a mean occupancy range of about 14 to 26%.[127][28][29][30] For comparison, the NDRI methylphenidate at therapeutic doses is thought to occupy greater than 50% of DAT sites.[30] In accordance with its low DAT occupancy, no measurable dopamine release in the human brain was detected with bupropion (one 150 mg dose) in a PET study.[127][28][29][128] Bupropion has also been shown to increase striatal VMAT2, though it is unknown if this effect is more pronounced than other DRIs.[129] These findings raise questions about the role of dopamine reuptake inhibition i

Misschien wat late to the party, maar hier mijn ervaring:

Ik heb zelf van 2021 t/m 2023 ADHD medicatie gebruikt op voorschrift van de dokter.
Ik ben begonnen met Ritalin en dit beviel in eerste instantie goed, maar ik kwam er al gauw achter dat de ups en downs te heftig waren voor mij. Of extreem hoog of extreem laag in energie.

Hierna overgestapt op Medikinet wat een betere keuze was. Heeft een langdurige afgifte dus het was wat subtieler.
Ik merkte na een jaar dat ik nog weleens de neiging had om wat extra bij te nemen, het gevaar voor verslaving ligt dus wel op de loer.

goed om te weten dat de medicijnen zelf niet DE oplossing zijn maar dat je ook je levensstijl zal moeten aanpassen. Ik ben inmiddels gestopt, heb mijn levensstijl aangepast en het gaat beter dan toen ik wel medicatie slikte.

MR_CHIP

Badass junkie
mijn korte (tldr dan)ervaring met ritalin en concerta
van 4de tot 18de geslikt voelde me al die jeugdige jaren een zombie toen uiteindelijk zonder afbouwen gestopt en alles ging totaal anders maar wel beter in zekere zin dat ik pas dan mijn leven is begonnen met heel veel vallen en opstaan

MR_CHIP

Badass junkie
ben wel weer benieuwd wat quetiapine die ik in de avond neem om te slapen daarmee doet werkt dat niet elkaar tegen
Lower dosages primarily affect histaminergic (H1) and alpha 1 and alpha 2 adrenergic receptors

leuk ding gevonden
quetiapine

1734207594664.png

bupropion

1734207544334.png
sorry teveel offtopic .. zal erover ophouden

Laatst bewerkt:
Bovenaan