Nieuw medicijn tegen angst?

Jixx

Bewuste gebruiker
Beste lezers,

Mijn zus heeft een hele extreme vorm van angst. (hypochondrie) en paniekaanvallen.
Op Lorazepam reageert ze het beste. Maar hier had ze steeds meer van nodig. Op andere benzodiazepines reageert ze verkeerd. Van valium wordt ze niet rustig, maar extreem agressief en opgefokt.
Antidepressiva had teveel ongunstige bijwerkingen ,, en daardoor heeft ze geen enkele SSRI echt de kans gegeven. Tegen de klassiekers heeft ze al helemaal afkeer.
In feite is ze anti antidepressiva.
Pregabaline en Buspiron pakken de klachten ook niet aan.
Ook antipsychotica zoals seroquel en risperidon pakken de angst niet aan.
Op indica wietjes reageert ze ook verkeerd.

In feite lijkt tot nu toe geen enkel middel effectief genoeg geweest om de angstklachten aan te pakken. Of tolerantie, of teveel (heftige) bijwerkingen. En hier lopen we dus in feite vast.

De nare bijwerkingen van antidepressiva zijn vooral dat ze in het begin de paniek en angst klachten versterken. Door deze periode komt ze niet heen. Van sommige antidepressiva krijgt ze zelfmoord gedachten, en andere weer verhogen haar hartslag, terwijl haar angst juist haar hart is. Op sommige melde ze zelfs hallucinerende bijwerkingen.

Welk medicijn zou nou perfect tegen angst werken, zonder teveel bijwerkingen, en zonder tolerantie?
Wij hebben dat medicijn nog niet gevonden, en hopen dat er snel iets op de markt komt.

Ik wil dat mijn zus weer zonder angstklachten en paniekaanvallen door het leven kan.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Erg vervelend om te horen van je zus!

Een tip waarvan ik denk dat het zal helpen, is om niet te denken dat een medicijn het snel oplost, maar om de echte oorzaak aan te pakken. Zo te zien is het een diepgewortelde angst, een angst die ze wil ontvluchten en niet in de ogen wil kijken, tenminste zo zie ik het. Als ik jullie was zou ik haar in therapie laten gaan, laat haar ook zichzelf afvragen wat haar angst triggert en probeer om dit ook heel voorzichtig steeds op te zoeken. Bijvoorbeeld eerste icm met benzodiazepines en dit uiteindelijk steeds meer af te bouwen, ze moet begrijpen dat de angst die ze heeft alleen een idee is waar ze zichzelf aan vast houdt. Door dit idee steeds meer te begrijpen verdwijnt de angst van zelf. Laat ook merken dat iedereen er voor haar is en dat ze hier niet alleen voor staat.

Jixx

Bewuste gebruiker
ElvenSpice zei:
Erg vervelend om te horen van je zus!

Een tip waarvan ik denk dat het zal helpen, is om niet te denken dat een medicijn het snel oplost, maar om de echte oorzaak aan te pakken. Zo te zien is het een diepgewortelde angst, een angst die ze wil ontvluchten en niet in de ogen wil kijken, tenminste zo zie ik het. Als ik jullie was zou ik haar in therapie laten gaan, laat haar ook zichzelf afvragen wat haar angst triggert en probeer om dit ook heel voorzichtig steeds op te zoeken. Bijvoorbeeld eerste icm met benzodiazepines en dit uiteindelijk steeds meer af te bouwen, ze moet begrijpen dat de angst die ze heeft alleen een idee is waar ze zichzelf aan vast houdt. Door dit idee steeds meer te begrijpen verdwijnt de angst van zelf. Laat ook merken dat iedereen er voor haar is en dat ze hier niet alleen voor staat.

De zorginstellingen doen helaas weinig aan (cognitieve) therapie bieden daar dit volgens hun geen baat heeft op mijn zus d'r IQ. (waarschijnlijk hebben ze dit in het verleden al geprobeerd)

Op dit moment verblijft ze wel op de gedwongen psychiatrie best wel uit de buurt. Na 3 en half jaar zorgen bieden konden we het min of meer allemaal niet meer aan. Ik had mijn werk opgeven, zodat ik bij haar kon zijn wanneer ze paniekaanvallen had. Maar hier ben ik zelf overspannen van geraakt.

Benzodiazepines afbouwen gaat goed. Van 10 mg per dag naar 3 mg Lorazepam.

Jixx

Bewuste gebruiker
Exceptional Insight zei:
Welke benzo's heeft ze naast Lorazepam en Diazepam nog meer gebruikt? Persoonlijk vind ik Clonazepam het fijnst.

Alprazolam, Chlorazepinezuur en Oxazepam. (niet veel dus eigenlijk)

Jixx

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
nee, 5 soorten benzodiapinen voorgeschreven krijgen valt op zich reuze mee...

Ja, en het was op zich wel duidelijk dat ze goed reageerde op Lorazepam. Maar op ten duur deed dat spul ook niks meer bij 4 x 2.5 mg per dag. Het zou zo mooi zijn als een benzo altijd even effectief zou blijven? (zonder tolerantie)

En volgens mij kunnen ze dat ook wel maken, maar verdienen ze er dan geen zak meer aan?

MeejheM

Badass junkie
ik vermoed eigenlijk dat de eerste die dat patenteert keihard binnenloopt. alle patienten willen het hebben, en elke arts zal het willen voorschrijven.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Jixx zei:
En volgens mij kunnen ze dat ook wel maken, maar verdienen ze er dan geen zak meer aan?
MeejheM zei:
ik vermoed eigenlijk dat de eerste die dat patenteert keihard binnenloopt. alle patienten willen het hebben, en elke arts zal het willen voorschrijven.
Als ze dat konden maken was het allang gedaan inderdaad. De tolerantie ligt niet aan de drug, maar aan je hersenen.

Jixx

Bewuste gebruiker
Dat over die tolerantie wist ik niet.

Ik was wat huiveriger geworden over de farmaceutische industrie, omdat een tijdje geleden in het nieuws was dat ze geen verbeterde versie van antibiotica op de markt wilde brengen, omdat er weinig of niks aan te verdienen valt.

De uitvinder voor het juiste medicijn tegen angst mag van mij zeker de Nobel Prijs ophalen. :)

Maar als medicatie en therapie geen uitkomst bieden, dan zit je dus mooi in de sh*t!

Een vergezocht alternatief zou een operatieve ingreep op de amygdale zijn , maar zover zijn ze volgens mij nog niet?

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Vandaag kwam ik in een filmpje tegen dat regelmatig sporten enorm goed is tegen angst.
Sporten zorgt ervoor dat je op een natuurlijke manier meer GABA aanmaakt. GABA zorgt ervoor dat nieuwe hersencellen niet al te snel overprikkeld worden en resulteren in een te overwelmende of angstige ervaring. Aangezien ik op veel manieren mee probeer te denken, is om haar regelmatig te laten sporten een goede manier om met stress om te gaan.

Kort citaat van wikipedia over GABA:
Gamma-aminoboterzuur is de belangrijkste inhiberende (de werking van andere neuronen remmende) neurotransmitter in de hersenen. Gamma-aminoboterzuur komt veel voor in de hersenen: in zo’n 30 procent van de synaptische transmissie. De hoogste concentratie gamma-aminoboterzuur bevindt zich in het nigrostriatale systeem. De grijze stof bevat ook hoge concentraties. Elders in het lichaam wordt het in zeer lage concentraties aangetroffen.[2]

De effectiviteit van gamma-aminoboterzuur kan verminderen door een tekort aan vitamine B1 of tijdens het ontwennen van een alcoholverslaving. Dit kan zich uiten in angst, geïrriteerdheid, slapeloosheid of epileptische insulten.[3][4]

Stoffen die de remmende werking van gamma-aminoboterzuur versterken (zogenaamde GABA-agonisten; het tegenovergestelde is een GABA-antagonist) kunnen worden gebruikt als geneesmiddel tegen epilepsie en angst. Benzodiazepines, baclofen en barbituraten zijn voorbeelden van GABA-agonisten, en veroorzaken dus een demping van de activiteit van het centrale zenuwstelsel: slaperigheid, verslechterde coördinatie, afgenomen concentratie en vergeetachtigheid. Ethanol beïnvloedt de GABA-neurotransmissie. De meeste gedragseffecten van alcohol worden veroorzaakt door effecten op de gamma-aminoboterzuur-type A-receptor. Alcohol versterkt de werking van benzodiazepines, baclofen en barbituraten.[1]

Verder als je dit interessant vind of gewoon meer over wil weten kijken op deze website (soms komt er even reclame, moet je even wachten en onder op close[x] duwen :wink: ).
http://www.pponline.co.uk/encyc/gab...age-strength-gains-and-aid-in-fat-loss-40790#

Denk dat iedereen er wel profijt van heeft om wat meer te weten hoe je met stress kan omgaan.

MeejheM

Badass junkie
als ik in mn eentje ga mountainbiken heb ik soms in de gaten dat ik mn hele rondje heb gedaan zonder nagedacht of opgelet te hebben. ik rijdt dan mn stad weer in, en dan krijg je weer de stoplichten, kleurenblinde automobilisten en fietsers die het tof vinden je in te halen, en niet snappen dat je er al 35km door het bos op hebt zitten.

verder gebruik ik al alcohol en benzo's, dus moet ik eens wat barbituraten gaan scoren denk ik. mn arts waarschijnlijk niet.

@Jixx, ik zou mn artsen ook maar eens gaan wantrouwen, als ze je risperdal geven voor zweetvoeten, en je zus 5 soorten benzo's voorgeschreven krijgt.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Het ironische bij mensen met angststoornissen is dat deze over het algemeen medicatie meer wantrouwen dan wie dan ook terwijl deze mensen in veel gevallen deze 'gewantrouwde' medicatie het hardst nodig hebben.
Vrijwel iedere professional die werk met mensen die last hebben van psychoses of angststoornissen zal dit bevestigen.

Wanneer ik zo een paar berichten en topics van je voorbij zie komen krijg ik ook niet bepaald de indruk dat jij veel vertrouwen legt bij medicatie. Het zou me dan ook niet verbazen dat jij en je zus elkaar versterken in deze houding ten opzichte hier van.

Medicijnen zijn vaak geen wondermiddelen, kunnen symptomen sterk doen verminderen maar nooit helemaal en komen vrijwel altijd met bijwerkingen. Als je houding tegenover deze middelen sterk negatief gekleurd is zullen de negatieve aspecten hiervan de positieve vrijwel altijd overheersen.

Dit gaat wellicht klinken als ruk advies, al helemaal gezien het feit jullie waarschijnlijk niet helemaal lekker in jullie vel zitten maar misschien kan een positievere houding tegenover medicatie een heel stuk helpen. Als je gaat zoeken naar de negatieven zul je ze immers altijd wel vinden.

Lorezepam en Valium zijn kort werkende benzos die van wat ik heb gelezen gebruikt worden om mensen plat te leggen in extreme situaties, zo wordt lorezepam gebruikt bij drugs overdosering, extreme psychoses, extreme agressie, etc. Ik ben geen expert maar dit lijkt mij te heftig om op de lange termijn te gebruiken. Voor zover ik er iets verstandigs over kan zeggen lijkt het me logisch om een langwerkende benzo te gebruiken voor de lange termijn en alleen Lorezepam en soortgelijke kortwerkende ('paarde')middelen er bij te grijpen voor noodgevallen.

Ik weet niet hoe lang 'de situatie' rond je zus al speelt of nog door zal gaan maar misschien is het een verstandige optie om jezelf niet teveel in de problematiek van je zus te laten verzwelgen. Zoals je zelf in eerdere topics aan gaf lijken deze niet bepaald een positieve invloed op je te hebben. Zelf ben ik geen professional en heb ik weinig inzicht in je 'situatie' dus neem mijn 'advies' vooral met een korrel zout.

Jixx

Bewuste gebruiker
Jmths zei:
Het ironische bij mensen met angststoornissen is dat deze over het algemeen medicatie meer wantrouwen dan wie dan ook terwijl deze mensen in veel gevallen deze 'gewantrouwde' medicatie het hardst nodig hebben.
Vrijwel iedere professional die werk met mensen die last hebben van psychoses of angststoornissen zal dit bevestigen.

Wanneer ik zo een paar berichten en topics van je voorbij zie komen krijg ik ook niet bepaald de indruk dat jij veel vertrouwen legt bij medicatie. Het zou me dan ook niet verbazen dat jij en je zus elkaar versterken in deze houding ten opzichte hier van.

Medicijnen zijn vaak geen wondermiddelen, kunnen symptomen sterk doen verminderen maar nooit helemaal en komen vrijwel altijd met bijwerkingen. Als je houding tegenover deze middelen sterk negatief gekleurd is zullen de negatieve aspecten hiervan de positieve vrijwel altijd overheersen.

Dit gaat wellicht klinken als ruk advies, al helemaal gezien het feit jullie waarschijnlijk niet helemaal lekker in jullie vel zitten maar misschien kan een positievere houding tegenover medicatie een heel stuk helpen. Als je gaat zoeken naar de negatieven zul je ze immers altijd wel vinden.

Lorezepam en Valium zijn kort werkende benzos die van wat ik heb gelezen gebruikt worden om mensen plat te leggen in extreme situaties, zo wordt lorezepam gebruikt bij drugs overdosering, extreme psychoses, extreme agressie, etc. Ik ben geen expert maar dit lijkt mij te heftig om op de lange termijn te gebruiken. Voor zover ik er iets verstandigs over kan zeggen lijkt het me logisch om een langwerkende benzo te gebruiken voor de lange termijn en alleen Lorezepam en soortgelijke kortwerkende ('paarde')middelen er bij te grijpen voor noodgevallen.

Ik weet niet hoe lang 'de situatie' rond je zus al speelt of nog door zal gaan maar misschien is het een verstandige optie om jezelf niet teveel in de problematiek van je zus te laten verzwelgen. Zoals je zelf in eerdere topics aan gaf lijken deze niet bepaald een positieve invloed op je te hebben. Zelf ben ik geen professional en heb ik weinig inzicht in je 'situatie' dus neem mijn 'advies' vooral met een korrel zout.

Je hebt wel ten dele gelijk moet ik zeggen. Maar mijn zus en ik hebben hebben een afkeer tegen een totaal ander medicijn. Zelf slik ik ook antidepressiva, maar daar hoor je mij niet over klagen. Ik heb ook niet snel angst om medicijnen te slikken, mijn zus wel. Ik zoek de bijwerkingen meestal niet van te voren op, en lees ze ook niet in de bijsluiter. Dan kan ik met een neutrale gedachten starten, en geen placebo op me afroepen. Door mijn niet angst voor medicijnen slikken ben ik de mist in gegaan.

Mijn zus heeft bijna 5 jaar Lorazepam geslikt. Beginnend vanaf 1 mg tot uiteindelijk 4 x 2.5 mg per dag. Nu is ze daarmee aan het afbouwen , en zit nog maar op 2 mg per dag. Inmiddels krijgt ze wat ondersteuning van seroquel in een lage dosering, en wat clomipramine. Voor het eerst lukt het haar om niet de behandeling van de medicatie te onderbreken door er weer mee te stoppen. Maar deze medicatie lijkt ook nog niet effectief genoeg te zijn. (helaas)

Jixx

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
als ik in mn eentje ga mountainbiken heb ik soms in de gaten dat ik mn hele rondje heb gedaan zonder nagedacht of opgelet te hebben. ik rijdt dan mn stad weer in, en dan krijg je weer de stoplichten, kleurenblinde automobilisten en fietsers die het tof vinden je in te halen, en niet snappen dat je er al 35km door het bos op hebt zitten.

verder gebruik ik al alcohol en benzo's, dus moet ik eens wat barbituraten gaan scoren denk ik. mn arts waarschijnlijk niet.

@Jixx, ik zou mn artsen ook maar eens gaan wantrouwen, als ze je risperdal geven voor zweetvoeten, en je zus 5 soorten benzo's voorgeschreven krijgt.

Me zus krijgt niet 5 soorten benzo's tegelijker tijd voorgeschreven als je dat dacht?

Bij 4 mg kreeg ik er ontzettende zweetvoeten van, ik ben biseksueel geworden, ik heb tieten gekregen, me stem klinkt 3 octaven hoger, er komt melk uit me tepels, etc.. :P

Jixx

Bewuste gebruiker
MAO A remmers blijken effectiever te zijn bij depressie paniekaanvallen en angst ,, maar gaan niet goed samen met bepaalde voeding zoals kaas. Iemand hier ervaring mee?

Jixx

Bewuste gebruiker
ElvenSpice zei:
Vandaag kwam ik in een filmpje tegen dat regelmatig sporten enorm goed is tegen angst.
Sporten zorgt ervoor dat je op een natuurlijke manier meer GABA aanmaakt. GABA zorgt ervoor dat nieuwe hersencellen niet al te snel overprikkeld worden en resulteren in een te overwelmende of angstige ervaring. Aangezien ik op veel manieren mee probeer te denken, is om haar regelmatig te laten sporten een goede manier om met stress om te gaan.

Kort citaat van wikipedia over GABA:
Gamma-aminoboterzuur is de belangrijkste inhiberende (de werking van andere neuronen remmende) neurotransmitter in de hersenen. Gamma-aminoboterzuur komt veel voor in de hersenen: in zo’n 30 procent van de synaptische transmissie. De hoogste concentratie gamma-aminoboterzuur bevindt zich in het nigrostriatale systeem. De grijze stof bevat ook hoge concentraties. Elders in het lichaam wordt het in zeer lage concentraties aangetroffen.[2]

De effectiviteit van gamma-aminoboterzuur kan verminderen door een tekort aan vitamine B1 of tijdens het ontwennen van een alcoholverslaving. Dit kan zich uiten in angst, geïrriteerdheid, slapeloosheid of epileptische insulten.[3][4]

Stoffen die de remmende werking van gamma-aminoboterzuur versterken (zogenaamde GABA-agonisten; het tegenovergestelde is een GABA-antagonist) kunnen worden gebruikt als geneesmiddel tegen epilepsie en angst. Benzodiazepines, baclofen en barbituraten zijn voorbeelden van GABA-agonisten, en veroorzaken dus een demping van de activiteit van het centrale zenuwstelsel: slaperigheid, verslechterde coördinatie, afgenomen concentratie en vergeetachtigheid. Ethanol beïnvloedt de GABA-neurotransmissie. De meeste gedragseffecten van alcohol worden veroorzaakt door effecten op de gamma-aminoboterzuur-type A-receptor. Alcohol versterkt de werking van benzodiazepines, baclofen en barbituraten.[1]

Verder als je dit interessant vind of gewoon meer over wil weten kijken op deze website (soms komt er even reclame, moet je even wachten en onder op close[x] duwen :wink: ).
http://www.pponline.co.uk/encyc/gab...age-strength-gains-and-aid-in-fat-loss-40790#

Denk dat iedereen er wel profijt van heeft om wat meer te weten hoe je met stress kan omgaan.

Wat de afgelopen jaren gemerkt hebben is dat sporten zeker wel positieve invloed had op haar klachten. Qua sporten is ze ook nog best fanatiek. Maar zodra ze klaar is met sporten,, of tijdens het sporten wordt ze ook onwel. Komt denk ik ook wel een beetje door haar angst voor haar hart. Wat gaat er sneller kloppen tijdens het sporten? Precies!

Je wilt echt niet weten hoe vaak de ambulance voor de deur heeft gestaan, om haar hart te monitoren. En elke keer was het weer voor niks! :(

Bovenaan