Benzo afbouwen

_shikantaza

Badass junkie
Zolpidem is een kortwerkende in slaper ,ik heb ze ook icm mitrazepine ,het kan de slapeloze nachten een beetje verzachten met afbouw benzo's.
Na 2 dagen niet innemen ben je weer de oude ,net als met normison
Dit lijkt mij een gevaarlijke uitspraak. Zolpidem kan net zo goed gewenning veroorzaken die (sterk) gelijk is aan Benzo'afhankelijkheid en -ontwenningsverschijnselen, en dan is afbouw wel raadzaam als deze medicatie langere tijd (dwz langer dan een paar weken) wordt genomen.

De Ashton Manual zegt er het volgende over:

Andere slaappillen die ook via de NHS (het Britse "Ziekenfonds") verkregen kunnen worden, zijn de benzodiazepines
loprazolam en lormetazepam en twee medicijnen, zopiclone en zolpidem die, hoewel
geen benzodiazepines, zich toch als zodanig gedragen en dezelfde nadelen hebben
waaronder afhankelijkheid en dervingsverschijnselen.

SoulAssassins

Badass junkie
Dit lijkt mij een gevaarlijke uitspraak. Zolpidem kan net zo goed gewenning veroorzaken die (sterk) gelijk is aan Benzo'afhankelijkheid en -ontwenningsverschijnselen, en dan is afbouw wel raadzaam als deze medicatie langere tijd (dwz langer dan een paar weken) wordt genomen.

De Ashton Manual zegt er het volgende over:

Andere slaappillen die ook via de NHS (het Britse "Ziekenfonds") verkregen kunnen worden, zijn de benzodiazepines
loprazolam en lormetazepam en twee medicijnen, zopiclone en zolpidem die, hoewel
geen benzodiazepines, zich toch als zodanig gedragen en dezelfde nadelen hebben
waaronder afhankelijkheid en dervingsverschijnselen.
Helemaal mee eens dus het maximaal gebruik ligt op 2 weken als ondersteuning ,ik slik ze al jaren maar soms ben ik zo moe dat ik een paar dagen niet pak of kan pakken ,omdat ik simpelweg in slaap flikker.
Ik ben daarin tegen wel heel tolerant voor benzo's waar ik niet blij mee ben ,ik slip ook xanax en valium strikt op recept dus niet sneaken met de dosis

Raver

Badass junkie
Nogmaals bevestiging vanuit deze kant. Mirtazipine heeft inderdaad geen interactie met elkaar. Laat staan invloed hebben op de beschreven receptoren. Naar mijn inziens doen benzodiazepines hun werk op het Nogal complexe gaba receptoren systeem. Meen GABA-a, maar het zal nog complexer liggen dan dat; omdat het ook werk op benzodiazepine receptoren. Maar serotonine, nee.

Serotonine vergiftiging dus al helemaal niet.

Je lijkt Nogal vasthoudend erover dus ben dan wel benieuwd wat je bronnen zijn geweest?

Mijn bronnen; Google; interaction checker, ashton manual.

Sterker nog SSRI's of andere antidepressiva staat bij de middelen die eventueel verlichting kunnen bieden op een beperkt gedeelte van de ontwenningsverschijnselen.

SoulAssassins

Badass junkie
Nogmaals bevestiging vanuit deze kant. Mirtazipine heeft inderdaad geen interactie met elkaar. Laat staan invloed hebben op de beschreven receptoren. Naar mijn inziens doen benzodiazepines hun werk op het Nogal complexe gaba receptoren systeem. Meen GABA-a, maar het zal nog complexer liggen dan dat; omdat het ook werk op benzodiazepine receptoren. Maar serotonine, nee.

Je lijkt Nogal vasthoudend erover dus ben dan wel benieuwd wat je bronnen zijn geweest?

Sterker nog SSRI's of andere antidepressiva staat bij de middelen die eventueel verlichting kunnen bieden op een beperkt gedeelte van de ontwenningsverschijnselen.
Kijk jij snapt het ook helemaal en goed onderbouwd ook !

Vinidi84

Belezen gebruiker
Kijk jij snapt het ook helemaal en goed onderbouwd ook !
Je snapt er niet veel van! Mirtazapine, laag gedoseerd, is geen anti depressiva, en werkt niet op de serotonine receptoren. Het sedeert vooral, waardoor je langer en dieper in slaapt valt, en minder vaak wakker wordt tijdens de nacht. Je overdrijft graag volgens mij 😊, even je kennis spuien over hoeveel jij weet.
Ben zelf nu volledig gestopt met diazepam gebruik overdag, en ik kan je verzekeren, het gaat 80% beter met mij, en ik kan je ook vertellen dat er geen enkele benzo voor in de plaats gekomen is. De combi mirta (laag gedoseerd) + zolpidem is voor nu mij heel goed. Ik slaap voor t eerst in jaren zo’n 7/8 uur per nacht nu (waarvan heel veel droomslaap). Diazepam deed bij mij niets positief, depri, afvlakking gevoel, niet op kunnen slapen, duizelig, geen coördinatie, brainfog. Blij dat ik er vanaf ben.

SoulAssassins

Badass junkie
Je snapt er niet veel van! Mirtazapine, laag gedoseerd, is geen anti depressiva, en werkt niet op de serotonine receptoren. Het sedeert vooral, waardoor je langer en dieper in slaapt valt, en minder vaak wakker wordt tijdens de nacht. Je overdrijft graag volgens mij 😊, even je kennis spuien over hoeveel jij weet.
Ben zelf nu volledig gestopt met diazepam gebruik overdag, en ik kan je verzekeren, het gaat 80% beter met mij, en ik kan je ook vertellen dat er geen enkele benzo voor in de plaats gekomen is. De combi mirta (laag gedoseerd) + zolpidem is voor nu mij heel goed. Ik slaap voor t eerst in jaren zo’n 7/8 uur per nacht nu (waarvan heel veel droomslaap). Diazepam deed bij mij niets positief, depri, afvlakking gevoel, niet op kunnen slapen, duizelig, geen coördinatie, brainfog. Blij dat ik er vanaf ben.
Laten we geen discussie starten ,laag gedoseerd werkt het inderdaad als slaapmiddel maar ik slik 45mg en dat is echt wel antidepressiva die op je serotonine werkt alleen op een andere manier als een SSRI ,daarom is het ook een SNRI ,beide een heropname remmer van serotonine.
Laten we valium er buiten houden en zolpidem slik ik toevallig ook en dat werkt indd erg goed !

Laatst bewerkt:

Vinidi84

Belezen gebruiker
Laten we geen discussie starten ,laag gedoseerd werkt het inderdaad als slaapmiddel maar ik slik 45mg en dat is echt wel antidepressiva die op je serotonine werkt alleen op een andere manier als een SSRI ,daarom is het ook een SNRI ,beide een heropname remmer van serotonine.
Laten we valium er buiten houden en zolpidem slik ik toevallig ook en dat werkt indd erg goed !
👍 45 mg is inderdaad een hoge deserving en qua werking een anti depressiva, ik heb 3,75 mg voor de nacht en werkt goed. Heb vorig jaar ook een tijd lang 45 mg gebruikt voor de behandeling van mijn depressie. Ik werd er echter alleen maar slechter van. Zo zie je maar weer wat voor de één werkt, werkt bij de ander weer averechts. Alles is maatwerk. Fijne dag!

SoulAssassins

Badass junkie
👍 45 mg is inderdaad een hoge deserving en qua werking een anti depressiva, ik heb 3,75 mg voor de nacht en werkt goed. Heb vorig jaar ook een tijd lang 45 mg gebruikt voor de behandeling van mijn depressie. Ik werd er echter alleen maar slechter van. Zo zie je maar weer wat voor de één werkt, werkt bij de ander weer averechts. Alles is maatwerk. Fijne dag!
Jij ook een fijne dag en pas goed op jezelf ,net zoals ik ook moet oppassen!

Dooker

Belezen gebruiker
Ik heb het even kort nagezocht, maar voor zover ik kan ontdekken zijn er geen interacties tussen mirtazapine en benzos, dus volgens mij klopt het niet wat je hier zegt.
Interacties
Gelijktijdig gebruik met irreversibele MAO-remmers is gecontra-indiceerd; aanbevolen wordt tussen het gebruik van mirtazapine en een MAO-remmer ten minste een interval van twee weken aan te houden.

De werking van alcohol en andere centraal dempende stoffen kan worden versterkt.

Bij gelijktijdig gebruik met andere serotonerge middelen, zoals SSRI's, andere serotonerge antidepressiva, bepaalde opioïden (zoals buprenorfine, tramadol) is er mogelijk meer kans op het serotoninesyndroom.

Dooker

Belezen gebruiker

Now stfu, hier is je informatie, ga lezen

OtherShore

Badass junkie
Interacties
Gelijktijdig gebruik met irreversibele MAO-remmers is gecontra-indiceerd; aanbevolen wordt tussen het gebruik van mirtazapine en een MAO-remmer ten minste een interval van twee weken aan te houden.

De werking van alcohol en andere centraal dempende stoffen kan worden versterkt.

Bij gelijktijdig gebruik met andere serotonerge middelen, zoals SSRI's, andere serotonerge antidepressiva, bepaalde opioïden (zoals buprenorfine, tramadol) is er mogelijk meer kans op het serotoninesyndroom.
Maar er zijn dus geen interacties tussen mirtazapine en benzos en daar ging het over.

Dooker

Belezen gebruiker
Joo chill maat en pak je verlies en meng je niet in dingen die je echt niet weet.
mijn verlies? ik probeer anderen te waarschuwen voor het risico dat ze lopen en het enige wat ik krijg ik is reacties van dumbfounded dipshits die me afschilderen alsof ik er iets er iets te winnen heb... you should be fckng thanking me

SoulAssassins

Badass junkie
mijn verlies? ik probeer anderen te waarschuwen voor het risico dat ze lopen en het enige wat ik krijg ik is reacties van dumbfounded dipshits die me afschilderen alsof ik er iets er iets te winnen heb... you should be fckng thanking me
Haha grappig ,jij mag mij wel bedanken dat je achter je toetsenbordje zit ipv in me ogen te kijken.
Gaan we hier nog een einde aan maken ?

SoulAssassins

Badass junkie
Kijk ik wil best mijn woorden terug nemen en normaal doen .alleen je triggert me als je ergens over praat waar je totaal geen verstand van heb .
Ik heb het ook altijd niet bij het rechte eind maar dat geef ik dan grif toe ,jij blijft stug doorgaan en dan maak je me kwaad waar ik ook niets aan kan doen.
Ik weet niet wat jij ben maar wij zijn bijna allemaal doorgewinterde (ex) junks die je niet zomaar iets wijs maakt.
Dat is wat ik je wil laten begrijpen.
Been there done that snap je ?

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Pfoe, ik zou best een wat groter gevoel van eigenwaarde willen hebben en wat zekerder van mezelf zijn. Maar als ik dan jouw aanhoudend vervelende posts en je opgeblazen ego zie dan ben ik toch opeens heel blij met wie ik ben.

Je bent nu diverse malen aangesproken, zowel door leden als door mods. Je neemt een ontzettend negatieve sfeer mee, post jouw mening/zogezegde kennis waar regelmatig niks van klopt als absolute waarheid, reageert volslagen respectloos op eenieder die jouw egotripperij niet als zoete koek slikt. Aanspreken helpt blijkbaar niet, dus we gooien er eens een experimentje tegenaan: een ban van 7 dagen.

Kom je daarna op dezelfde manier terug, dan maken we daar van zelf een keer een permanentje van en mag je je ego meten aan dat van alle anderen in de DF-kerkers.

_shikantaza

Badass junkie
Pfoe, ik zou best een wat groter gevoel van eigenwaarde willen hebben en wat zekerder van mezelf zijn. Maar als ik dan jouw aanhoudend vervelende posts en je opgeblazen ego zie dan ben ik toch opeens heel blij met wie ik ben.

Je bent nu diverse malen aangesproken, zowel door leden als door mods. Je neemt een ontzettend negatieve sfeer mee, post jouw mening/zogezegde kennis waar regelmatig niks van klopt als absolute waarheid, reageert volslagen respectloos op eenieder die jouw egotripperij niet als zoete koek slikt. Aanspreken helpt blijkbaar niet, dus we gooien er eens een experimentje tegenaan: een ban van 7 dagen.

Kom je daarna op dezelfde manier terug, dan maken we daar van zelf een keer een permanentje van en mag je je ego meten aan dat van alle anderen in de DF-kerkers.
Jij mag altijd blij zijn met wie je bent.

Parelcouscous

Experimenterende gebruiker
Ik heb iemand die dichtbij me stond kapot zien gaan aan zolpidem, bromazolam en andere designer benzo garbage.

Blijf van die troep af.

Er is letterlijk geen enkel ziektebeeld waarvoor het een goed idee is om dagelijks benzo's te nemen.

Je raakt zielsdood, vermoeid, afhankelijk, slapjes. Je slaap lijkt beter te zijn maar is na een maand weer terug bij af.
Je hersenen rotten langzaam weg.
En nu kun je niet meer zonder de benzo's. Stoppen kan alleen met een intensief traject.

Blijf. Eraf. Blijf. Eraf.

Het gaat je echt helemaal kapot maken, VOORAL als je in een kwetsbare levensfase zit.
Benzo verslaving is echt de hel op aarde, voor jouzelf EN iedereen om je heen.

Groetjes

De Zandman

DF-koning
Benzo's sucks!
En ik kan het als oud verslaafde weten....
Neem ze niet , alleen op doktersvoorschrift en dan nog zo kort mogelijk.
Op een benzoverslaving zit niemand te wachten, geloof me.

Jazz35

Wijs gebruiker
No offence lieve @Parelcouscous en @De Zandman , maar volgens mij wéten we dat hier allemaal al wel, anders waren we niet aan het afbouwen. :wink: Persoonlijk zit ik in een topic als dit niet te wachten op de zoveelste herhaling van de horrorverhalen. Die mogen uiteraard verteld worden (jullie goed recht), maar ze zíjn hier op het df ook al veelvuldig verteld. Steeds opnieuw gewaarschuwd worden voor iets waar ik al tijden mee worstel, voelt gewoon niet zo fijn.. Hier helpen we elkaar wat mij betreft vooral in het traject om ervanaf te komen. Voor mij persoonlijk helpt een opsomming van hoe slecht het allemaal wel niet is me daarin niet. Integendeel, het maakt dat ik geneigd ben de hulp in het afbouwen elders te gaan zoeken. Misschien geldt dit niet voor iedereen hoor, dus doe er vooral mee wat je wilt. Maar voor mij is het niet behulpzaam om voor de tien miljoenste keer te horen hoe slecht bromazolam is. Believe me, I know. ✨😘

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
@Jazz35 , Uit diverse reacties hier op DF blijkt, dat er nog steeds mensen komen die overwegen om benzo's te gaan nemen voor verschillende redenen, en dat zijn mensen die ( nog) niet weten waar zij aan beginnen.
Het is meestal niet meteen duidelijk of zij ervaring hebben met benzo's en hun gevaren.
Daarom waarschuwen wij mensen die aan de benzo's willen gaan, vaak blijkt dat deze mensen de horror verhalen niet gelezen hebben, of dat zij de andere waarschuwingen eveneens niet gelezen hebben.
Het is deze groep mensen aan wie wij tenminste ik, graag deze waarschuwing willen geven.
Het is allemaal goed bedoeld. Wij weten zelf uit ervaring hoe afschuwelijk een benzoverslaving is en daar willen wij alvorens er opnieuw mensen misschien aan verslaafd raken, bekendheid aan geven.
Soms is dat niet nodig nee.
Maar het spreekwoord zegt: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik denk dat je deze kwestie uit deze hoek zou kunnen bekijken.

Jazz35

Wijs gebruiker
@Jazz35 , Uit diverse reacties hier op DF blijkt, dat er nog steeds mensen komen die overwegen om benzo's te gaan nemen voor verschillende redenen, en dat zijn mensen die ( nog) niet weten waar zij aan beginnen.
Het is meestal niet meteen duidelijk of zij ervaring hebben met benzo's en hun gevaren.
Daarom waarschuwen wij mensen die aan de benzo's willen gaan, vaak blijkt dat deze mensen de horror verhalen niet gelezen hebben, of dat zij de andere waarschuwingen eveneens niet gelezen hebben.
Het is deze groep mensen aan wie wij tenminste ik, graag deze waarschuwing willen geven.
Het is allemaal goed bedoeld. Wij weten zelf uit ervaring hoe afschuwelijk een benzoverslaving is en daar willen wij alvorens er opnieuw mensen misschien aan verslaafd raken, bekendheid aan geven.
Soms is dat niet nodig nee.
Maar het spreekwoord zegt: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik denk dat je deze kwestie uit deze hoek zou kunnen bekijken.
Dat doe ik ook hoor. Maar dit topic is (imho) geen waarschuwingstopic. Het is er voor mensen die al aan het afbouwen zijn of willen beginnen met afbouwen. Die weten doorgaans wel van de hoed en de rand. Maar nogmaals, dit is een persoonlijke voorkeur van mij. Het is jouw volste recht om mensen te (willen) waarschuwen. Ik wéét dat jij dat doet om mensen te helpen en dat je het goed bedoelt. Dat is ook lief. ♥️

Misschien is het voor mij gewoon tijd om het DF vaarwel te zeggen, omdat dit soort posts voor mij eerder contraproductief werken en onrust veroorzaken in plaats van op een positieve manier bij te dragen aan mijn herstel.

Manu76

Badass junkie
Misschien is het voor mij gewoon tijd om het DF vaarwel te zeggen, omdat dit soort posts voor mij eerder contraproductief werken en onrust veroorzaken in plaats van op een positieve manier bij te dragen aan mijn herstel.
Misschien dat je onrustig wordt van bepaalde teksten, al denk ik dat er iets anders speelt.

Echt herstellen en afbouwen van benzodiazepinen gaat veel onrust geven en gedurende lange periode.

Ik ben DF dankbaar want het heeft mij juist geholpen bij afkicken en afbouwen van wiet en medicijnen.

Sterkte @Jazz35, en probeer onrust te accepteren en te beschrijven is mijn tip. Take care!

Jazz35

Wijs gebruiker
Misschien dat je onrustig wordt van bepaalde teksten, al denk ik dat er iets anders speelt.

Echt herstellen en afbouwen van benzodiazepinen gaat veel onrust geven en gedurende lange periode.

Ik ben DF dankbaar want het heeft mij juist geholpen bij afkicken en afbouwen van wiet en medicijnen.

Sterkte @Jazz35, en probeer onrust te accepteren en te beschrijven is mijn tip. Take care!
De onrust die ik hierdoor ervaar is toch anders dan de onrust die ik ervaar door het afbouwen hoor. Ik voel me enerzijds alsof ik goed bezig ben in mijn traject, anderzijds alsof er soms ongevraagd in mijn oor geroepen wordt hoe LEVENSGEVAARLIJK dat spul is en dat ik ER ZEKER AAN ONDERDOOR ZAL GAAN, et cetera. 🤐 Terwijl stoppen nu eenmaal niet over één nacht ijs gaat en ik vastberaden ben dit gevecht te winnen, onrust of geen onrust. Maar die uitspraken, daar word ik nerveus van ja. Ik wil me graag focussen op de positieve dingen en niet alleen op het negatieve. Dat helpt me niet.
Maar goed, misschien kan ik het afbouwen inderdaad beter zonder het DF doen dan mét. Dank voor je input! 😘

Manu76

Badass junkie
@Manu76 En beschrijven zal ik (blijven) proberen. Thanks! ♥️
Top, ik had op een bepaald moment dagelijks een extreem gevoelig uurtje. Ik ging dan op bed liggen en de pijn/ stress en angsten analyseren. Dat hielp vaak enorm. En dan werd de stress weer minder, of ik was even in slaap gevallen en bij wakker worden voelde ik me weer stukken beter.

Jazz35

Wijs gebruiker
Top, ik had op een bepaald moment dagelijks een extreem gevoelig uurtje. Ik ging dan op bed liggen en de pijn/ stress en angsten analyseren. Dat hielp vaak enorm. En dan werd de stress weer minder, of ik was even in slaap gevallen en bij wakker worden voelde ik me weer stukken beter.
Goed om te lezen!! 🙏

_shikantaza

Badass junkie
Dat doe ik ook hoor. Maar dit topic is (imho) geen waarschuwingstopic. Het is er voor mensen die al aan het afbouwen zijn of willen beginnen met afbouwen. Die weten doorgaans wel van de hoed en de rand. Maar nogmaals, dit is een persoonlijke voorkeur van mij. Het is jouw volste recht om mensen te (willen) waarschuwen. Ik wéét dat jij dat doet om mensen te helpen en dat je het goed bedoelt. Dat is ook lief. ♥️
Toch zie ik ook vaak verkeerde aanpakken terugkomen - meestal te snel. Ik zou willen dat ik vragen had gesteld toen mij een afbouw werd opgedrongen.

Ja tuurlijk is het niet leuk om steeds weer dezelfde narigheid te horen. Volgens mij zijn de berichten met narigheid ook niet aan jou persoonlijk gericht, toch?

Zou ik jammer vinden! Maar doe vooral wat goed voelt 👍 Volgens mij is dat juist nu voor jou belangrijker dan ooit.

Jazz35

Wijs gebruiker
Thanks @_shikantaza !
Ja tuurlijk is het niet leuk om steeds weer dezelfde narigheid te horen. Volgens mij zijn de berichten met narigheid ook niet aan jou persoonlijk gericht, toch?
En nee, dat klopt hoor. Niet altijd tenminste. Maar ik lees het wel te pas en te onpas als ik een topic open waarin ik eigenlijk op een andere manier hulp zou willen vinden. Wat misschien gewoon logisch is, want kennelijk is dit nu eenmaal iets wat mensen graag willen delen. Moet ik maar een eigen topic openen. 😅 Maar.... dat ga ik niet doen. En zo is het cirkeltje rond.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Thanks @_shikantaza !

En nee, dat klopt hoor. Niet altijd tenminste. Maar ik lees het wel te pas en te onpas als ik een topic open waarin ik eigenlijk op een andere manier hulp zou willen vinden. Wat misschien gewoon logisch is, want kennelijk is dit nu eenmaal iets wat mensen graag willen delen. Moet ik maar een eigen topic openen. 😅 Maar.... dat ga ik niet doen. En zo is het cirkeltje rond.
Hoe is t jazz? Inderdaad deze topic was vooral bedoeld als duwtje in de rug voor degenen die willen of zijn gaan afbouwen met benzo’s. Dat je er nooit aan moet beginnen, dat weten we inmiddels allemaal. Maar de meesten krijgen/kregen het regulier voorgeschreven, pas maanden later besef je wat voor rommel het is als je wil stoppen. Hou vol, en zet hem op. Er zijn veel horrorverhalen maar ook veel succesverhalen! Je kunt er beter uitkomen, een mooier mens, zet m op!

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik ben even vd radar geweest; klinisch overgezet (een week lang verschrikkelijk beroerd geweest) op 20 mg Diazepam en inmiddels afgebouwd naar 7,5 mg.
Heb tabletten van 2 mg, die ik kan breken naar 1 mg. Slaap is redelijk, nog steeds bizar veel dromen, waardoor ik soms wakker schiet en dan wel merk, dat ik uit een hele diepe slaap kom. Ochtenden gaan goed, middagen zijn ****. Avond weer beter. Weet nu een beetje hoe mijn dagen eruit zien komende weken / maanden, en daar moet ik het meedoen. Kan mijn werk gelukkig nog doen. Zit wel bij een psycholoog, extra duwtje in de rug om met mijn angst (die deels versterkt wordt door de ontwenning) het normale leven gewoon te doen. Als het goed is, ben ik over 5 weken van de diazepam af. Verder dan ook geen medicatie meer!

Dooker

Belezen gebruiker
Ik heb iemand die dichtbij me stond kapot zien gaan aan zolpidem, bromazolam en andere designer benzo garbage.

Blijf van die troep af.

Er is letterlijk geen enkel ziektebeeld waarvoor het een goed idee is om dagelijks benzo's te nemen.

Je raakt zielsdood, vermoeid, afhankelijk, slapjes. Je slaap lijkt beter te zijn maar is na een maand weer terug bij af.
Je hersenen rotten langzaam weg.
En nu kun je niet meer zonder de benzo's. Stoppen kan alleen met een intensief traject.

Blijf. Eraf. Blijf. Eraf.

Het gaat je echt helemaal kapot maken, VOORAL als je in een kwetsbare levensfase zit.
Benzo verslaving is echt de hel op aarde, voor jouzelf EN iedereen om je heen.

Groetjes
het is wel ideaal om uit een psychose te komen

Bovenaan