Goedenavond,
Mijn verhaal in het kort; sinds eind 2022 in een zware burn-out, wat uiteindelijk leidde naar een zware depressie. Oorzaak; onverwerkte trauma’s en letterlijk overwerkt (eigen bedrijf, werkte zo’n 80 uur per week, omdat ik geen grenzen kon aangeven). Mijn perfectionisme en controle dwang leidde tot zware paniek- en angstklachten. Op mijn dieptepunt, kreeg ik ook nog Covid en ben toen vijf nachten wakker geweest. Ik was op en wilde alleen maar slapen, maar dat lukte niet meer. Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht). Het gaat nu beter met me, hoewel ik merk dat mijn hoofd een beste tik heeft gehad. Ik wil daarom beginnen met afbouwen. De psychiater weet het niet goed. De Qeutiapine heb ik al volledig afgebouwd, de Mirtazapine bijna (nog 1 week en dan niets meer). Daarna wil ik de benzo’s graag afbouwen. Ik gebruik 2x 3 mg Bromazepam per dag, en 1 zolpidem voor de nacht. Hoe kan ik deze het beste afbouwen? Is omzetten naar diazepam nog een optie? Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag. Graag ontvang ik tips, dank alvast!
Hey Vinidi,
wat fijn dat het nu beter met je gaat, ik zie hier dit draadje en snap dat je vd benzos af wilt.
Dat kan ook makkelijk:
2x 3 mg Bromazepam per dag converteert naar 2x 3mg diazepam per dag, dat is (evt hyperbolisch) prima te doen.
en 10 mg Zolpidem converteert naar 10 mg diazepam, dat kan ook prima, tot 2mg lineair en vanaf 2mg hyperbolisch naar beneden.
Die twee bovenstaande benzo's simpelweg bij elkaar optellen (16mg) en dat gaan afbouwen is dubieus,
de broma gebruik je 2x dagelijks, en de zolpi soms een nacht niet (en dan slaap je ook praktisch niet).
Je zou kunnen overwegen om de broma eerst af te bouwen, maar nooit 2 dingen tegelijk doen.
Er wordt hierboven al van alles over gezegd, dus dat komt wel goed.
Waar ik hierboven helaas niks over lees is de reden waarom je bent gaan gebruiken,
ik licht er even wat uit: "door onverwerkte trauma’s en overwerkt , geen grenzen aangeven,
perfectionisme en controle dwang niet meer kunnen slapen".
"Met veel medicatie kwam de slaap wat terug, Qeutiapine, Mirtazapine, Bromazepam (overdag), zolpidem (nacht)."
De Qeutiapine en Mirtazapine zijn er inmiddels af lees ik.
Nu is mijn vraag, door de bovenstaande medicatie heb je de ruimte gehad om aan je onderliggende problematiek te werken,
nl: onverwerkte trauma's, grenzen, perfectionisme en controle dwang.
Is dit een beetje gelukt ?
En zo ja of nee, wat denk je dat er gaat gebeuren als je ook je verdere benzo's afbouwt ? ?
Daarnaast schrijf je ook: "Soms neem ik al een nacht geen Zolpidem, maar slaap dan praktisch niet, wat resulteert in een terugslag"
dan zegt mijn boeren verstand dat: "Het gaat nu beter met me" toch vragen oproept.
Je zou kunnen overwegen om bovenstaande eens goed met je psychiater te bespreken, voordat je jezelf helemaal zonder medicatie zet.
Succes, Ik hoor het graag.