[AD(H)D] wanneer gebruiken jullie de medicijnen?

Cooper

Bewuste gebruiker
Voor de AD(H)D'ers onder ons...en natuurlijk voor andere mensen die gewoon hun ei kwijt willen..

Hoe vaak neem jij jouw (voorgeschreven) medicatie? Dus Ritalin, Concerta en andere methylfenidaat preparaten en eventueel amfetaminen? Neem je ze elke dag standaard? OF neem je ze alleen, wanneer het je uitkomt? Ik neem ze alleen wanneer het uitkomt (op het moment ritalin). Ik kan namelijk bepaalde handelingen (studeren, samenwerken in groepsverband) niet goed uitvoeren zonder ritalin. Daarbuiten, wil ik gewoon mezelf zijn.

Ritalin werkt voor mij rustgevend en tegelijk scherpt het de geest. Toch veranderd het bepaalde fundamenten van mijn karakter en creativiteit. Die enorme gedachtestroom die ik heb is namelijk de drive van mijn bestaan. Het is mijn motor, het is de bron van mijn creativiteit. Die onderdruk ik aanzienlijk tijdens het gebruik van methylfenidaat. Daarom gebruik ik het enkel, in situaties waarin ik niet zonder kan. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik het dag in dag uit zou moeten slikken.

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik neem 3 keer per dag 10mg ritalin. Dat doe ik dus iedere dag. Met ritalin kan ik me beter concentreren en het helpt vooral tegen de enorme chaos in mn hoofd. In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.

Cooper

Bewuste gebruiker
Dione zei:
Ik neem 3 keer per dag 10mg ritalin. Dat doe ik dus iedere dag. Met ritalin kan ik me beter concentreren en het helpt vooral tegen de enorme chaos in mn hoofd. In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.
Dat doet het dus ook voor mij, maar mijn extravagante en prettig-onvoorspelbare karakter wordt door de ritalin de kop ingedrukt. Als je nu een lekkere vrije dag hebt, neem je dan ook je meds?
Hoe denk je dan over dat deel van jezelf dat onderdrukt wordt?

soldiermoney

Bewuste gebruiker
Ik slik iedere morgen concerta (Alza 36mg), ik denk dat ik ga overstappen op Alza 54 mg.
De enorme gedachtenstroom ervaar ik niet als een drive of bron van creativiteit (alhoewel ik toch een creatieve opleiding ga volgen).
ADHD belemmerd me juist bij het ervoeren van taken, waardoor die creativiteit de kans niet krijgt om zich te uiten. Concerta heeft mijn leven een stuk beter gemaakt, overzichtelijker vooral. Energy kan nu besteed worden aan nuttige dingen. Voorheen was ik de hele dag bezig dingen op een rijtje te zetten.

Cooper zei:
Die enorme gedachtestroom die ik heb is namelijk de drive van mijn bestaan

Wat voor gedachtes zijn dat bij jou dan? Bij mij zijn het meestal muziekjes en stemmen die vragen stellen of zinnen blijven herhalen die ik eerder die dag heb gehoord of gewoon mijn eigen stem die in mijn hoofd tegelijkertijd 3 domme vragen stelt en ze op hetzelfde moment beantwoordt en uit het antwoordt een conclusie trekt en die weer op 10 opzichten benaderd. Muziekjes worden vaak gecombineerd met elkaar en onderbroken door stemmen die dan deelnemen in de tekst van de muziek en telkens hetzelfde zeggen.

Dione zei:
In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.
erg herkenbaar dat

Even een vraagje voor andere AD(H)D'ers: Praten jullie in jezelf?

Ik wel echt hele gesprekken met andere mensen die ik ken deels in mijn hoofd en deels uitgesproken.

jepjep

Newbie
ik gebruik ritalin 3 maal daags 20mg

Ik moet wel zeggen dat ik het ook wel eens vergeet dus heb nog zat voor een tijdje haha

Ik gebruik het omdat ik onrustig ben en ik kan me er beter door concentreren als ik het gebruik.

Noarx

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik een half uur voordat ik moet werken 10 mg. 2 en half uur later nog 10 mg en 2 en half uur later weer 10 mg.

Het werkt bij mij heel kort dus zou eigenlijk elke 2 uur moeten nemen maar dan heb ik te veel last van bijwerkingen. Deze manier icm structuur op de werkvloer werkt prima :)

Thuis e.d. gebruik ik niet eigenlijk.

Wel klote om rebound te hebben laatste uur op het werk maar goed hoort erbij :P

Noarx

soldiermoney zei:
Wat voor gedachtes zijn dat bij jou dan? Bij mij zijn het meestal muziekjes en stemmen die vragen stellen of zinnen blijven herhalen die ik eerder die dag heb gehoord of gewoon mijn eigen stem die in mijn hoofd tegelijkertijd 3 domme vragen stelt en ze op hetzelfde moment beantwoordt en uit het antwoordt een conclusie trekt en die weer op 10 opzichten benaderd. Muziekjes worden vaak gecombineerd met elkaar en onderbroken door stemmen die dan deelnemen in de tekst van de muziek en telkens hetzelfde zeggen.

Had dit zelf niet beter kunnen verwoorden!
Alleen heb ik ook vaak dat ik de muziek die in mn hoofd rondgaat zo zat word dat ik de woorden ga vervangen door de meest vage woorden om er zo nog enigzins iets leuks mee te doen :grin:
soldiermoney zei:
yep :P
soldiermoney zei:
Ik wel echt hele gesprekken met andere mensen die ik ken deels in mijn hoofd en deels uitgesproken.
herkenbaar :tearsofjoy:

Of dat er een situatie is waarin een andere situatie zou kunnen volgen en jij alle mogelijk volgbare situaties aan het uitdenken bent :P best vermoeiend af en toe

soldiermoney

Bewuste gebruiker
Noarx zei:
Alleen heb ik ook vaak dat ik de muziek die in mn hoofd rondgaat zo zat word dat ik de woorden ga vervangen door de meest vage woorden om er zo nog enigzins iets leuks mee te doen

Of dat er een situatie is waarin een andere situatie zou kunnen volgen en jij alle mogelijk volgbare situaties aan het uitdenken bent best vermoeiend af en toe

JAJAJA en dat je die gedachtes beu wordt, en dan probeerd te bedenken waarom je zoveel denkt en daar dan weer belachelijk veel over na gaat denken.
Ik wist trouwens niet dat er zoveel overeenkomsten waren tussen AD(H)D'ers! Best geruststellend :)

Noarx zei:
Wel klote om rebound te hebben laatste uur op het werk maar goed hoort erbij
Ja das kut aan ritalin inderdaad, door ritalin werd de structuur in je leven nou niet echt veel beter vond ik. Concerta is echt een aanrader als je last hebt van die schommelingen. Maar ja concerta is duur en wordt bijna niet vergoed.

Noarx

soldiermoney zei:
JAJAJA en dat je die gedachtes beu wordt, en dan probeerd te bedenken waarom je zoveel denkt en daar dan weer belachelijk veel over na gaat denken.
Ik wist trouwens niet dat er zoveel overeenkomsten waren tussen AD(H)D'ers! Best geruststellend :)
Joaah :openmouth:
soldiermoney zei:
Ja das kut aan ritalin inderdaad, door ritalin werd de structuur in je leven nou niet echt veel beter vond ik. Concerta is echt een aanrader als je last hebt van die schommelingen. Maar ja concerta is duur en wordt bijna niet vergoed.
Ja de kosten zijn een probleem maar ook wat betreft mijn werktijden.
Ik werk van 4 uur 's middags tot zo'n 12 uur 's avonds.
Dus dan zou ik het vroeg moeten nemen zodat ik wel kan slapen als ik uit het werk kom.
Werkt het nog wel goed aan het einde van de uren? Want het werkt zo'n 12 uur toch?

soldiermoney

Bewuste gebruiker
Ja het werkt van het moment van inname ongeveer 12 uur. Het effect komt een stuk milder opzetten als bij ritalin. Ongeveer 11 uur na inname ebt het effect langzaam weg. Ik heb meestal pas na 13 uur na inname door dat het is uitgewerkt, omdat de effecten van de pil langzaam weggaan.
Hierdoor heb je ook minder/nauwelijk last van een rebound. Dus ja de pillen werken een goede 11 uur.
De overstap van ritalin naar concerta is wel wennen hoor, maar na 2 weken ben je er wel goed aan gewend :flushed: :sunglasses:

soldiermoney

Bewuste gebruiker
Noarx zei:
Ok thanks voor de info :)
Hoezo is het zo'n verschil dan?

Omdat concerta je lichaam langzaam naar een rustigere staat brengt, met ritalin gebeurd dit nogal schokkerig en snel. Maar het verschilt denk ik wel van persoon tot persoon hoe je het ervaart.

Noarx

soldiermoney zei:
Omdat concerta je lichaam langzaam naar een rustigere staat brengt, met ritalin gebeurd dit nogal schokkerig en snel. Maar het verschilt denk ik wel van persoon tot persoon hoe je het ervaart.
Aha ok, Ik heb nu inderdaad ook wel eens dat ik ene moment heel rustig ben en andere moment het gevoel heb ik dat ik geen ritalin op heb.. en beetje vlagen zeg maar. dat is wel vervelend :)
Bovendien is het soms ook in een klap uitgewerkt en snap ik er geen reet meer van en kan ik niet eens meer normaal tellen ofzo haha :P

soldiermoney

Bewuste gebruiker
Noarx zei:
soldiermoney zei:
Aha ok, Ik heb nu inderdaad ook wel eens dat ik ene moment heel rustig ben en andere moment het gevoel heb ik dat ik geen ritalin op heb.. en beetje vlagen zeg maar. dat is wel vervelend :)
Bovendien is het soms ook in een klap uitgewerkt en snap ik er geen reet meer van en kan ik niet eens meer normaal tellen ofzo haha :P

Whaha ja die vlagen ja zo beschrijf je dat goed dat is echt kut aan ritalin,
meer mensen met ADHD op dit forum die kunnen reageren dit is echt een interessant topic ik wil weten hoe andere mensen omgaan met ADHD

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Cooper zei:
Dione zei:
Dat doet het dus ook voor mij, maar mijn extravagante en prettig-onvoorspelbare karakter wordt door de ritalin de kop ingedrukt. Als je nu een lekkere vrije dag hebt, neem je dan ook je meds?
Hoe denk je dan over dat deel van jezelf dat onderdrukt wordt?

Dat deel mis ik totaal niet! Ik heb namelijk precies het zelfde als soldiermoney. Woorden/zinnen/muziekjes die ik hoor die de hele tijd blijven hangen in mn hoofd en die non stop herhaald worden. En daar komen dus de hele tijd nieuwe dingen bij gedurende de dag. Ontzettend vermoeiend en met die ritalin heb ik daar wat minder last van gelukkig.

soldiermoney zei:
Cooper zei:
Die enorme gedachtestroom die ik heb is namelijk de drive van mijn bestaan

Dione zei:
In plaats van 30 gedachten door elkaar heen de hele tijd heb ik er nu maar 5.
erg herkenbaar dat

Oh absoluut.. Ik praat de hele dag door tegen mezelf en soms ook tegen andere mensen in mn hoofd. En als ik daadwerkelijk echt met iemand praat dan blijven sommige woorden of zinnen hangen in mn hoofd en ga ik daar in mn hoofd verder op door. Of ik ga heel erg associeren met een woord wat ik hoor. En dan mis ik dus weer de rest van t gesprek omdat ik te druk met mezelf aan t praten ben.

Overigens heb ik ook een tijdje concerta geslikt (36mg) maar dat was net te veel, werd daar heel lusteloos van en had totaal geen honger meer. Heb ook een tijdje 15 en 20mg ritalin geprobeerd toen ik nog aan t uitzoeken was wat de beste dosis was. En van 15 werd ik ook zo gaar als van de concerta en met 20 was het helemaal drama. Ik zag eruit alsof ik ieder moment kon omvallen en iedereen dacht dat ik heel erg onder invloed was van xtc of speed lmao :grin:

10mg bevalt heel goed, alleen heb ik soms tussen mn 2e en 3e dosis een beetje last van rebound. Dan word ik gigantisch prikkelbaar hehe.

soldiermoney

Bewuste gebruiker
@Dione
Allemaal zo herkenbaar wat je schrijft :) De eerste week dat ik concerta (36mg) slikte was het echt een hel hoor. Ik had echt totaal geen fut meer en voelde me helemaal leeg. Eten deed ik niet veel en sociaal had je niks aan mij. Maar na een week trokken de negatieve effecten weg.
Wat ik wil zeggen is dat het misschien even kan duren voordat je lichaam aan het middel gewend raakt.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik nam 3x per dag 10 mg methylfenidaat, maar daar merkte ik geen verbetering of verandering op. Toen is dat verhoogd naar 2x 20 mg en 1x 10 mg per dag, maar daar voelde ik me niet lekker op. Ik kon me wel beter concentreren, maar werd heel suffig en had het gevoel dat mijn emoties afgevlakt werden. Ook voelde ik duidelijk de rebound van Ritalin en dan werd ik heel somber.

Sinds vandaag heb ik dexamfetamine voorgeschreven gekregen. Drie keer per dag, 's morgens 10 mg, 's middags 20 mg en in de namiddag nog eens 10 mg. Vandaag dus mee begonnen en ik voel me goed. Had wel even het idee dat ik iets "speedy" werd bij de eerste dosis, maar dat trok snel weer weg.

Momenteel zal ik het nog even dagelijks gebruiken om er aan te gaan wennen. In september start ik weer met mijn opleiding en ik zal het vooral daar bij nodig hebben. Wanneer ik niet hoef te studeren of niet op school zit, zal ik ook geen dex nemen denk ik. Zoals de ts ook al schrijft, die enorme gedachtenstroom kan ook een drive zijn voor creatieve dingen en dat wil ik niet kwijtraken door mijn medicatie.

soldiermoney

Bewuste gebruiker
Marla Singer zei:
Zoals de ts ook al schrijft, die enorme gedachtenstroom kan ook een drive zijn voor creatieve dingen en dat wil ik niet kwijtraken door mijn medicatie.

Heb jij die gedachtenstroom altijd al als een drive gezien voor creatieve dingen, of heb je (jezelf) geleerd om er op die manier mee om te gaan?

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ja ik snap wel wat je bedoeld met wennen. Maar de dosis was (net als 3 x 15mg ritalin) gewoon net te hoog voor mij. Daarbij is het gewoon ook veel te duur. Ik krijg een wajong uitkering en dan is ritalin (wat wel vergoed wordt) gewoon een fijnere optie.

Wat creatieve dingen betreft, bij mij werkt t juist averechts. Die gedachtestromen belemmeren me juist in het creatieve proces. Het helpt in t vormen van ideeën, maar ik kan mijn gedachten er niet lang genoeg bijhouden om die ideeën ook uit te voeren haha.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
soldiermoney zei:
Marla Singer zei:
Zoals de ts ook al schrijft, die enorme gedachtenstroom kan ook een drive zijn voor creatieve dingen en dat wil ik niet kwijtraken door mijn medicatie.

Heb jij die gedachtenstroom altijd al als een drive gezien voor creatieve dingen, of heb je (jezelf) geleerd om er op die manier mee om te gaan?

Dat is eigenlijk automatisch zo gegaan. Alleen zoals Dione ook al schrijft, het zijn dan vooral de creatieve ideeen. Voor de daadwerkelijke uitvoering heb ik dan weer een beetje hulp van mijn medicatie nodig, zodat ik me ook kan blijven concentreren er op. :wink:

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik heb in mijn hoofd al hele boeken geschreven bijvoorbeeld. Verhaallijnen en personages verzinnen is heel easy. Ideeën genoeg. Alleen dan moet ik die gedachtestroom nog controleren om t op papier te krijgen. En dat is nou net het probleem haha.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Dione zei:
Alleen dan moet ik die gedachtestroom nog controleren om t op papier te krijgen. En dat is nou net het probleem haha.

en dat lukt met je ritalin ook nog steeds niet?

Noarx

Dione zei:
Wat creatieve dingen betreft, bij mij werkt t juist averechts. Die gedachtestromen belemmeren me juist in het creatieve proces. Het helpt in t vormen van ideeën, maar ik kan mijn gedachten er niet lang genoeg bijhouden om die ideeën ook uit te voeren haha.
Joahhhhh :openmouth: dit ken ik

Dione

Badass junkie
Emeritus Mod
Marla Singer zei:
Dione zei:
Alleen dan moet ik die gedachtestroom nog controleren om t op papier te krijgen. En dat is nou net het probleem haha.

en dat lukt met je ritalin ook nog steeds niet?

Nee. Ik merk het grootste effect in de afname van de hoeveelheid gedachten, maar die stroom is nog steeds te groot om me helemaal te kunnen focussen. En ik merk t heel goed met autorijden. Ik kan veel beter vooruit kijken en de situatie beoordelen en langere tijd achter elkaar rijden.

picturae

Newbie
Ik gebruik enkel relatine als ik studeer. 15mg (1,5 pilletje)
Vroeger nam ik concerta en hier werd ik zeer loom en apatisch van.
Nu neem ik het als ik weet dat ik ga studeren en dan leer ik 4u aan een stuk. Ik heb dan wel totaal geen honger en als ik na 4u nog een dosis bijneem wat de bedoeling eigenlijk is als je een hele dag zou leren, ben ik cranky als het uitwerkt. Licht ontvlambaar is een beter woord :grin:
En als ik de eerste dosis gewoon laat uitwerken ben ik meestal ongelooflijk (hyper)actief zonder slechtgezindheid.

anon22

Belezen gebruiker
Ik heb meerdere medicaties voor mij add gehad ,
waaronder ritalin.
Begonnen met een lage dosering (4 x 10 mg) en dit moest ik opbouwen om te kijken naar de resultaten.

Uiteindelijk op 4 x 30 mg
De enige resultaten waren vermoeidheid , suf en een nog slechtere concentratie, na elke inname wou ik het liefst het bed in (wat ik normaal nooit doe ik kAn nooit slapen overdag na 5 min verveel ik me)

verder verhogen kon niet omdat dit het maximale is wat voorgeschreven werd.

Toen kreeg ik dexamfetamine.
Wat een goed middel.
Eindelijk rust in mijn hooff.
Geen 100en gedachten.
Geen vermoeidheid als bijwerking
concentreren op wat ik wil zonder afgeleid te worden.

Ook is hier bij nij een lagere dosering voor nodig voor goede effecten.

Dit is ook laag begonnen en ik zit nu op 3 x 25mg wat voor mij voldoende is.
(ik moet het niet later dan 9 uur savonds innemen dan slaap ik wat later in

Noarx

Ik hoor veel goede verhalen over dexamfetamine!
Ritalin vind ik vervelend dat je die vlagen hebt.
Ik word er ook altijd zo gigantisch lui/moe van.
Dan ben ik op het werk en wil ik continu even een minuutje of 5 mn ogen dichtdoen en dat kan dan niet. Maarja, het werkt goed wat betreft concentratie en ik loop niet te jongleren met tomaten ofzo :P

Ik heb ook niet dat mn hoofd volledig rustig is wat betreft gedachtenstromen.
Ze gaan alleen minder van de hak op de tak.
En meestal voordat ik mn 2e dosis in neem heb ik echt zo'n momentje van filosofische genialiteit en rust in mn hoofd :P Dat is altijd wel relaxed hahah

Cooper

Bewuste gebruiker
Toch heel herkenbaar wat mensen hier zeggen over hoe die gedachtenstroom in elkaar zit. Ik heb ook last van muziekjes, filmscene's, fictieve gesprekken met mensen, zinnen/woorden die zich herhalen..en dat alles tegelijkertijd in mijn hoofd. Dat kan belemmerend zijn, maar ik word er ook creatief van. Er lopen namelijk een hoop filmscenes in mijn hoofd die ik zelf bedenk. Ik kan ook achter mekaar door grappen en rare situaties bedenken, die ik dan vertel aan vrienden. En de onvoorspelbaarheid, die zich bijvoorbeeld uit in spontane ideeën om iets leuks te gaan doen.
Wat zowel leuk als vervelend kan zijn, zijn de stemmingswisselingen..en de drang om steeds iets anders te gaan doen. Zo verveel ik me nooit, maar ik maak vaak niet af waaraan ik begin. Ik kan iets wat ik 5 minuten geleden nog leuk vond, plots saai vinden.

nog iets: door die snelle wisselingen van belangstelling leer ik veel en snel over bepaalde kennisgebieden. Maar alleen als iets mijn tijdelijke interesse heeft, kan ik me daar goed in verdiepen. Zonder medicatie is studeren heel erg lastig, omdat er vanalles door mijn hoofd galmt.

soldiermoney

Bewuste gebruiker
Slik nu Concertala alza 36 mg, maar begin nu toch te twijfelen of ik moet overstappen naar 56 mg. Doe dit liever in de vakantie, dan tijdens een nieuwe schoolperiode waar er weer veel op het spel staalt. LEUK TOPIC trouwens
Edit: Ben inmidels overgestapt op 56, nu nog even de laatste 36 opmaken en dan met 56 mg beginnen

Wizz88

Newbie
Wat bij mij prima helpt en waar ik ook m'n examen mee door ben gekomen is muziek, en dan echt Trance met weinig zang(tekst), dat helpt me te focussen en afleidingen makkelijker weerstaan.
Ik zou ook weleens willen proberen of Ritalin of Concerta of iets dergelijks voor me helpt, dit zou dan sporadisch gebruikt kunnen worden op momenten dat het er echt toe doet (ik ben zelf niet zo voor zulke medicatie, maar als het dan ècht helpt...)

Cooper

Bewuste gebruiker
Er zijn toch een paar dingen die ik niet leuk vind aan ritalin. Zoals eerder gezegd hier, werkt het vrij kort. Ik ben er nog steeds niet achter hoe lang het nou precies werkt bij mij...op de een of andere manier merk ik toch niet precies wanneer het uitwerkt. Daarbij onderdrukt het mijn eetlust, terwijl ik al een redelijk snel metabolisme heb. Ik verbrand dus snel mijn calorieën.
Hoewel ritalin aan de ene kant rust brengt in mijn hoofd, wordt mijn lichaam een beetje gespannen. Ook ervaar ik een heel lichte druk op mijn borst, opzich een bekend verschijnsel, maar niet heel prettig.

Hoewel ik me er goed door kan concentreren, wordt ik er toch heel lui van. Ik kom tot weinig, maar dat probleem heb ik al langer. Ik steek mijn energie niet in nuttige zaken, zoals mijn studie en het zoeken naar een nieuwe kamer. Ik moet een enorme drempel over als ik iets nuttigs probeer te doen. Het liefst blijf ik de hele dag binnen...ik weet niet in hoeverre dit met ritalin te maken heeft, ik denk vrij weinig omdat ik dit al langer heb, ook in perioden als ik geen ritalin gebruik.

Ik heb een burnout/depressie gehad. Die burnout was een paar maanden geleden. Daarin heb ik de studie gepauzeerd en me van alle verplichtingen ontdaan. Sinds een paar weken begin ik weer zin in dingen te krijgen, maar dat blijkt toch weer tegen te vallen als het er op aan komt. Ik moet me opnieuw inschrijven voor de nieuwe studie, maar ik zit in grote onzekerheid over de toekomst. Ik heb namelijk constant het gevoel van dreigend onheil, het gevoel dat ik binnen een jaar weer in zal storten. Maar dat eeuwig nietsdoen is ook verkeerd.

Andyy

Bewuste gebruiker
gehehe deze topic heb ik ff doorgelezen en vond het wel grappig

heb ADD en had methylfenidaat wat voor geen ene flikker helpt, ritalin niet, concerta niet en nog meer van dat spul.

dexamfetamine heb ik nu, werkte in het begin (zeeeer!!) goed maar lijkt nu wel wat minder te worden..

en over die verhalen tegen jezelf lullen, ja zeer herkenbaar.. zoals een voorbeeld, zit ik in de een propvolle bus, zit er iemand naast mij, heb ik een heel gesprek met een soort van mezelf hoe irritant ik diegene wel niet vind, en dan zie ik verderop iemand die mij de hele tijd aankijkt(heb volgens mij ergens een vorm van autisme) en dan gaat er in me kop rond dat ik dat nogal irritant vind!!! en zo gaat het dag in dag uit.

(sommige zinnnen kloppen misschien nie helemaal maar k zit onder de pijnstillers en troep dus ben daar nogal high van.. dus vandaar)

BacingsPen

Badass junkie
Hallo allemaal, heb laatst de Diagnose ADD gekregen met daarbij een recept voor het medicijn Sandoz (10 mg Methylfenidaat.) concentratie verbeterde wel iets maar ik wordt er(en ben blijkbaar niet de enige!) ontzettend suf van! Heb icm slecht slapen ook last van ''hangende'' ogen. Alsof ik stoned ben. (en dat ben ik al een half jaar niet meer geweest.)

Ga vrijdag naar de psychiater die me dit middel heeft voorgeschreven. Volgens mijn psycho-therapeut hoort het er gewoon bij in het begin. (de eerste 3 weken?) Voor andere medicatie zou betaald moeten worden maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit...

Kan iemand me wat meer vertellen over Concerta en Dex-amphetamine? Wordt je van concerta net zo suf?

Dank jullie wel :)

Andyy

Bewuste gebruiker
BacingsPen zei:
Hallo allemaal, heb laatst de Diagnose ADD gekregen met daarbij een recept voor het medicijn Sandoz (10 mg Methylfenidaat.) concentratie verbeterde wel iets maar ik wordt er(en ben blijkbaar niet de enige!) ontzettend suf van! Heb icm slecht slapen ook last van ''hangende'' ogen. Alsof ik stoned ben. (en dat ben ik al een half jaar niet meer geweest.)

Ga vrijdag naar de psychiater die me dit middel heeft voorgeschreven. Volgens mijn psycho-therapeut hoort het er gewoon bij in het begin. (de eerste 3 weken?) Voor andere medicatie zou betaald moeten worden maar dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit...

Kan iemand me wat meer vertellen over Concerta en Dex-amphetamine? Wordt je van concerta net zo suf?

ik heb methyl fenidaat gehad dat niet werkte, ik heb ritalin gehad dat niet werkte.

toen dexamfetamine voorgeschreven van de psychiater, nou er ging serieus waar een wereld van concentratie voor me open. alleen heb ik dit met me stomme kop verkloot door elke dag veel meer dan me dagelijkse dosis te nemen :angry: .. vind het nu wel erg jammer en lijkt wel alsof de normale hoeveelheid het niet meer zo goed doet. maarja in januari weer opnieuw naar de psychiater en dan maar is zeggen dat het wat minder werkt. ( en me vervolgens WEL aan me dosis te houden )

BacingsPen

Badass junkie
Andyy zei:
BacingsPen zei:

ik heb methyl fenidaat gehad dat niet werkte, ik heb ritalin gehad dat niet werkte.

toen dex-amfetamine voorgeschreven van de psychiater, nou er ging serieus waar een wereld van concentratie voor me open. alleen heb ik dit met me stomme kop verkloot door elke dag veel meer dan me dagelijkse dosis te nemen :angry: .. vind het nu wel erg jammer en lijkt wel alsof de normale hoeveelheid het niet meer zo goed doet. maarja in januari weer opnieuw naar de psychiater en dan maar is zeggen dat het wat minder werkt. ( en me vervolgens WEL aan me dosis te houden )

ahhh klinkt goed! En ook weer niet.... Kans op verslaving lijkt bij Dex-amphetamine wat groter? In hoeverre is het te vergelijken met ''normale'' amfetamine of is gebruik van dex-amfetamine, wanneer je dagelijks een hogere dosis neemt zoals jij net zo schadelijk?

Grootste nadeel van de methylfenidaat die ik nu gebruik is dat ik er erg suf van wordt. Enige voordeel is dat het wordt vergoed maar ik ben best bereid om zelf voor mijn medicatie te betalen. Betaalde voor mijn diagnose ook zo'n 50-150e per maand aan zelfmedicatie :wink:)

Voor de mensen die Concerta, Dex-amfetamine of een andere medicijn gebruiken dat niet wordt vergoed, hoeveel kost dat ongeveer per maand?

Andyy

Bewuste gebruiker
ken je niet gewoon doorgestuurd worden naar de psychiater? na 1 jaar doorzeuren werd ik eindelijk naar de psychiater gestuurd.. en dat hadden ze beter veel eerder kunnen doen.

en zelf financieren is volgens mij best wel duur.. vooral als je het dagelijks moet nemen.

Isa

Newbie
Cooper zei:
Hoewel ik me er goed door kan concentreren, wordt ik er toch heel lui van. Ik kom tot weinig, maar dat probleem heb ik al langer. Ik steek mijn energie niet in nuttige zaken, zoals mijn studie en het zoeken naar een nieuwe kamer. Ik moet een enorme drempel over als ik iets nuttigs probeer te doen. Het liefst blijf ik de hele dag binnen...ik weet niet in hoeverre dit met ritalin te maken heeft, ik denk vrij weinig omdat ik dit al langer heb, ook in perioden als ik geen ritalin gebruik.

Hey Cooper,

Ik word ook luier van Ritalin, maar misschien is dat mijn gevoel alleen maar omdat ik anders als een soort tornado bezig ben en alles tegelijk doe. Met ritalin doe ik gewoon één of twee dingen te gelijk en neem meer rust. Het ligt er dus misschien aan wat je gewend bent wat je definitie van lui is.

Psychedelic

Heb eerst eerst ritalin gehad, maar had teveel last van rebound verschijnslen. Heb denk ik drie kwart jaar lang allerlei dosissen gehad maar bleef maar last hebben van rebound.

Sommige mensen zie ik schrijven over sufheid aan het begin van de behandeling, maar dat in normaal, daar moet je je niet door laten tegenhouden. Na een week of 3 gaat dat over het algemeen vanzelf over.

Uiteindelijk heb ik dexamfetamine gekregen, en daarmee was het rebound probleem opgelost. Heb er geen bijwerkingen van, ook niet gehad trouwens, en het werkt prima.
Merk alleen dat nu ik het ongeveer een jaar gebruik het effect wel wat afneemd.
Ik slik nu 7,5 mg + 3x5 mg per dag.

standaard methylfenidaat en dexamfetamine worden gewoon vergoed door elke verzekering. Dexamfetamine is zelfs goedkoper voor de verzekering dan methylfenidaat.
Medikinet en Equasym worden door de meeste verzekeringen deels vergoed.
Concerta wordt helaas niet vergoed.

Bovenaan