Mudita
Belezen gebruiker
Skirre zei:Mudita zei:Skirre zei:Ik gebruik de supplementen:
- eiwitpoeder
- creatine
Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten. De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten.
Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen.
Naast deze twee supplementen gebruik ik niks.![]()
Dat klopt maar van wat ik hieruit opmaak gebruik jij een eiwitshake als een maaltijd? Zo moet je het niet meereken in ieder geval. Wat je zegt over dat calorie-overschot en calorie-tekort is in principe wel waar maar word in een calorie-tekort eigenlijk alleen meer eiwitten aangeraden i.v.m. spierafbraak verminderen. Een normale richtlijn is 1 tot 1,5g eiwit per kg (calorie- overschot/tekort maakt niet uit) lichaamsgewicht alhoewel je hier waarschijnlijk wel van wist :P.
Even een tip voor jou: vraag je ouders om dingen als blikjes tonijn, havermout/Brinta, (veel) eieren, melk, bonen en rijst etc. dit zijn een paar goedkope en simpele dingen om in huis te hebben maar wel heel handig voor als je wat degelijk wilt eten.
Spierafbraak wordt inderdaad verminderd door een hogere eiwitinname tijdens een calorie-tekort. Wat ik vaak hoor is dat dan een eiwitinname van 2 gram per kg lichaamsgewicht voldoende is dan; dit houd ik zelf dan ook aan. In een calorie-overschot is het aantal calorieën dat je binnenkrijgt voldoende om je lichaam van energie te voorzien en zal de energie niet gezocht worden in de afbraak van spieren. Hierdoor heb je minder eiwit nodig om je spieren te herstellen.
Nu ik dit probeer uit te leggen merk ik dat ik dit soort dingen niet zo heel goed kan beschrijven.![]()
En ik zie mijn shake (35 gr eiwitpoeder, 50-70 gr brinta, 330ml melk) idd als maaltijd na het sporten. Voordat dat eens gezakt is ben ik een uur verder maar als ik m'n shake maak van water + eiwitpoeder is het zo gezakt. Ik volg meer een "if it fits your macros" schema want zoals ik al zei eet ik het avondeten gewoon thuis mee en hier hou ik rekening mee door de dag. Bijvoorbeeld als we savonds friet eten beperk ik het vet dat ik overdag eet en als we een rijstgerecht eten zorg ik dat ik overdag al wat meer vetten eet. Ik eet op doordeweekse dagen elke dag 12 bruine boterhammen (bevat best wel wat eiwit) waarvan 8 met kipfilet. Ik zie het niet zo zitten om blikjes vis mee te nemen naar stage. Het zou me een heleboel moeite schelen maar vooralsnog kom ik vrij makkelijk aan mn eiwitten. Dit kom vooral door m'n shake (41gr eiwit) en kwark (40gr eiwit).
In het weekend eet ik trouwens wel altijd de dingen die je opnoemt![]()
Je hebt gelijk. Maar brood mag je eigenlijk niet meetellen bij je eiwitten omdat dit geen complete eiwitten bevat. Verdiep je maar eens in complete en incomplete eiwitten gaat je een heel hoop gedoe schelen qua voeding. Je moet voor jezelf een doel opstellen waarvan alles complete eiwitten MOET zijn en alles daarover is een extra zeg maar. Dus omdat je nu 2gr eiwit per lichaamsgewicht eet zou je kunnen zeggen dat minimaal 1gr eiwit per kg lichaamsgewicht gaat naar complete eiwitten.