Voedingssupplementen

Mudita

Belezen gebruiker
Skirre zei:
Mudita zei:
Skirre zei:
Ik gebruik de supplementen:
- eiwitpoeder
- creatine

Wat hierboven al benoemd is; eiwitpoeder is vooral voor het gemak want je kan net zo goed je maaltijden voorbereiden. Alleen heb ik de optie niet voor het eten van wat ik zelf wil. Het avondeten moet ik thuis gewoon mee eten :cry:. De creatine heb ik gekregen voor mijn verjaardag maar in principe zou ik die weg kunnen laten.
Zijn ook mensen die 2 à 3 shakes per dag drinken maar dat vind ik iets te veel van het goede. Wanneer je in een calorieoverschot zit (met fitness) heb je sowieso minder eiwitten nodig dan wanneer je in een calorie-tekort zit en met een paar kleine aanpassingen in je voedingspatroon kun je best makkelijk aan je eiwitten komen.

Naast deze twee supplementen gebruik ik niks. :wave:

Dat klopt maar van wat ik hieruit opmaak gebruik jij een eiwitshake als een maaltijd? Zo moet je het niet meereken in ieder geval. Wat je zegt over dat calorie-overschot en calorie-tekort is in principe wel waar maar word in een calorie-tekort eigenlijk alleen meer eiwitten aangeraden i.v.m. spierafbraak verminderen. Een normale richtlijn is 1 tot 1,5g eiwit per kg (calorie- overschot/tekort maakt niet uit) lichaamsgewicht alhoewel je hier waarschijnlijk wel van wist :P.

Even een tip voor jou: vraag je ouders om dingen als blikjes tonijn, havermout/Brinta, (veel) eieren, melk, bonen en rijst etc. dit zijn een paar goedkope en simpele dingen om in huis te hebben maar wel heel handig voor als je wat degelijk wilt eten.

Spierafbraak wordt inderdaad verminderd door een hogere eiwitinname tijdens een calorie-tekort. Wat ik vaak hoor is dat dan een eiwitinname van 2 gram per kg lichaamsgewicht voldoende is dan; dit houd ik zelf dan ook aan. In een calorie-overschot is het aantal calorieën dat je binnenkrijgt voldoende om je lichaam van energie te voorzien en zal de energie niet gezocht worden in de afbraak van spieren. Hierdoor heb je minder eiwit nodig om je spieren te herstellen.
Nu ik dit probeer uit te leggen merk ik dat ik dit soort dingen niet zo heel goed kan beschrijven. :rolleyes:

En ik zie mijn shake (35 gr eiwitpoeder, 50-70 gr brinta, 330ml melk) idd als maaltijd na het sporten. Voordat dat eens gezakt is ben ik een uur verder maar als ik m'n shake maak van water + eiwitpoeder is het zo gezakt. Ik volg meer een "if it fits your macros" schema want zoals ik al zei eet ik het avondeten gewoon thuis mee en hier hou ik rekening mee door de dag. Bijvoorbeeld als we savonds friet eten beperk ik het vet dat ik overdag eet en als we een rijstgerecht eten zorg ik dat ik overdag al wat meer vetten eet. Ik eet op doordeweekse dagen elke dag 12 bruine boterhammen (bevat best wel wat eiwit) waarvan 8 met kipfilet. Ik zie het niet zo zitten om blikjes vis mee te nemen naar stage. Het zou me een heleboel moeite schelen maar vooralsnog kom ik vrij makkelijk aan mn eiwitten. Dit kom vooral door m'n shake (41gr eiwit) en kwark (40gr eiwit).

In het weekend eet ik trouwens wel altijd de dingen die je opnoemt :tearsofjoy:

Je hebt gelijk. Maar brood mag je eigenlijk niet meetellen bij je eiwitten omdat dit geen complete eiwitten bevat. Verdiep je maar eens in complete en incomplete eiwitten gaat je een heel hoop gedoe schelen qua voeding. Je moet voor jezelf een doel opstellen waarvan alles complete eiwitten MOET zijn en alles daarover is een extra zeg maar. Dus omdat je nu 2gr eiwit per lichaamsgewicht eet zou je kunnen zeggen dat minimaal 1gr eiwit per kg lichaamsgewicht gaat naar complete eiwitten.

Skirre

Bewuste gebruiker
Mudita zei:
Je hebt gelijk. Maar brood mag je eigenlijk niet meetellen bij je eiwitten omdat dit geen complete eiwitten bevat. Verdiep je maar eens in complete en incomplete eiwitten gaat je een heel hoop gedoe schelen qua voeding. Je moet voor jezelf een doel opstellen waarvan alles complete eiwitten MOET zijn en alles daarover is een extra zeg maar. Dus omdat je nu 2gr eiwit per lichaamsgewicht eet zou je kunnen zeggen dat minimaal 1gr eiwit per kg lichaamsgewicht gaat naar complete eiwitten.
Hmm hier heb ik ooit ergens iets van gehoord maar nog nooit in verdiept. Ik ga het onderzoeken wanneer ik er tijd voor heb! Klinkt wel interessant moet ik zeggen. :grin:
De eiwitten die in bijvoorbeeld brood zitten mogen volgens jou dus eigenlijk niet meegeteld worden of begrijp ik dit verkeerd? Uiteindelijk zijn het wel eiwitten en dus ook calorieën dus op het eerste gezicht zouden ze wel moeten tellen.

Albedo

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
Voor vitaminen zijn genoeg andere bronnen te bedenken die wel gezond voor je zijn.

Dat is maar de vraag. Ik weet intussen genoeg via internet, boeken en kritische tv programma's om daaraan zeer te twijfelen. Onze 'gewone' groenten, fruit en vlees bevatten lang niet zoveel vitaminen en mineralen meer als vroeger (pakweg 50 jaar of langer geleden). Het wordt nu heel anders gekweekt. Vooral op gewicht en massa productie met zo laag mogelijke kosten. Biologisch voedsel zou altijd mijn voorkeur zijn als het niet zo duur was. Misschien is het helemaal niet zo duur als je de hoeveelheid mineralen en vitaminen + het ontbreken van gifstoffen en medicijnen daarin zou vergelijken met 'gewone' groenten, fruit en vlees. Wellicht is bijv.1 biologische tomaat net zo gezond als 2 'gewone' tomaten. Of 2 staat tot 3. Helaas gaan we naar de 8+ miljard mensen op aarde en willen de meesten vooral goedkoop en veel vlees eten. De meeste oerwouden worden platgebrand om de westerse vleeskoeien van voer (mais) te kunnen voorzien. De 'aarde' is te klein om iedereen van biologisch voedsel te kunnen voorzien, want daarbij heb je meer grond nodig. Nu met het CO2 probleem wordt het helemaal kritisch.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Albedo zei:
Psychedelibee zei:
Voor vitaminen zijn genoeg andere bronnen te bedenken die wel gezond voor je zijn.

Dat is maar de vraag. Ik weet intussen genoeg via internet, boeken en kritische tv programma's om daaraan zeer te twijfelen. Onze 'gewone' groenten, fruit en vlees bevatten lang niet zoveel vitaminen en mineralen meer als vroeger (pakweg 50 jaar of langer geleden). Het wordt nu heel anders gekweekt. Vooral op gewicht en massa productie met zo laag mogelijke kosten. Biologisch voedsel zou altijd mijn voorkeur zijn als het niet zo duur was. Misschien is het helemaal niet zo duur als je de hoeveelheid mineralen en vitaminen + het ontbreken van gifstoffen en medicijnen daarin zou vergelijken met 'gewone' groenten, fruit en vlees. Wellicht is bijv.1 biologische tomaat net zo gezond als 2 'gewone' tomaten. Of 2 staat tot 3. Helaas gaan we naar de 8+ miljard mensen op aarde en willen de meesten vooral goedkoop en veel vlees eten. De meeste oerwouden worden platgebrand om de westerse vleeskoeien van voer (mais) te kunnen voorzien. De 'aarde' is te klein om iedereen van biologisch voedsel te kunnen voorzien, want daarbij heb je meer grond nodig. Nu met het CO2 probleem wordt het helemaal kritisch.
Dit heb ik ook wel eens gehoord, evenals verhalen dat het allemaal wel mee valt met de voedingsstoffen tegenwoordig. Ik heb me er zelf niet in verdiept verder, dus durf er geen conclusies over te trekken.

Maar je haalt mijn quote echt totaal uit zijn verband, want dat ging namelijk om zeezout. En zeezout bevat geen vitaminen. Wel mineralen, maar daar is het ook geen goede bron voor.

Albedo

Wijs gebruiker
Psychedelibee zei:
Maar je haalt mijn quote echt totaal uit zijn verband, want dat ging namelijk om zeezout. En zeezout bevat geen vitaminen. Wel mineralen, maar daar is het ook geen goede bron voor.

Nalezend begrijp ik je punt. Ik keek meer naar wat je zei over "andere bronnen".

In het boek lees ik dat de verhoudingen een erg belangrijke rol spelen. Magnesium is betrokken bij ca. 80% van de biochemische lichaamsfuncties en 800 enzymsystemen. Zo is de verhouding van calcium : magnesium ideaal bij 1 :1. Bij stress, medicijngebruik en calciumophoping beter 1 : 2. Nooit mag de verhouding meer dan 2 : 1 zijn. In Amerika is die verhouding nu gemiddeld 10 : 1.

Nog meer verhoudingen zijn belangrijk, maar dit lijkt mij al illustratief genoeg.

Nu is vit. D de hype en over een tijdje zal dat waarschijnlijk magnesium zijn.

Mudita

Belezen gebruiker
Psychedelibee zei:

Zeezout is inderdaad geen goede bron voor mineralen :grin:. Maar wie gebruikt nou een smaakmaker/kruid om je mineralen e.t.c. binnen te krijgen haha.

Mudita

Belezen gebruiker
Skirre zei:
Hmm hier heb ik ooit ergens iets van gehoord maar nog nooit in verdiept. Ik ga het onderzoeken wanneer ik er tijd voor heb! Klinkt wel interessant moet ik zeggen. :grin:
De eiwitten die in bijvoorbeeld brood zitten mogen volgens jou dus eigenlijk niet meegeteld worden of begrijp ik dit verkeerd? Uiteindelijk zijn het wel eiwitten en dus ook calorieën dus op het eerste gezicht zouden ze wel moeten tellen.

Het telt inderdaad mee aan je calorieën maar je eet brood voor de koolhydraten & vezels. Je eet eiwitten als doel om genoeg aminozuren binnen te krijgen. Elk soort voeding bevat een ander aminozuur "complex". En een soort voeding met complete eiwitten betekent dat het alle essentiële aminozuren in de goeie verhoudingen bevat. Waardoor je spieropbouw dus het beste word gestimuleerd. Bevat het geen complete eiwitten dan werkt het eigenlijk dus ook lang zo goed niet. Daarom mag je brood dus niet meerekenen in je eiwitinname van de dag. Bekijk het zo: Als je nou een oefening doet, dan doe je de hele beweging zodat je spieren optimaal breken. Doe je dit niet, dan train je wel maar lang niet zo goed.

Mudita

Belezen gebruiker
Albedo zei:

Hier sta ik helemaal achter!

EDIT: Ik ben trouwens ook van mening dat multi vitaminen geen goeie oplossing zijn.
Dit vind ik omdat:
- De vitaminen & mineralen vaak van goedkope en slecht opneembare bronnen komen
- Je van bepaalde vitaminen & mineralen teveel binnen krijgt en van anderen weer te weinig
Dit resulteert dus uiteindelijk alleen maar in schade.

Je moet eerst kijken om zoveel mogelijk uit je voeding te krijgen. Maar het is onmogelijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen uit voeding. Dit is nog nooit op de hele wereld mogelijk geweest tenzij je 1000 verschillende voedingsbronnen op een dag eet. Nu je je voeding goed hebt aangepast ga je kijken naar supplementen. Je laat een bloedtest doen kijkt waar je een tekort van hebt en hier vul je mee aan door middel van supplementen.

Albedo

Wijs gebruiker
Mudita zei:
EDIT: Ik ben trouwens ook van mening dat multi vitaminen geen goeie oplossing zijn.
Dit vind ik omdat:
- Je van bepaalde vitaminen & mineralen teveel binnen krijgt en van anderen weer te weinig

Wat vind je van orthomoleculaire multi's ? Dat eerste wat je opnoemt zal denk ik niet of veel minder van toepassing zijn. Bij het tweede wat je opnoemt verwacht ik dat er beter nagedacht is over de juiste verhoudingen. Er zijn wel grote verschillen in samenstellingen. Vaak toegespitst op doelgroepen of specifieke situaties. Wat me meer interesseert is wat je vindt van de soms enorm hoge doseringen, zoals bij de B vitamines?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mudita zei:
Psychedelibee zei:

Zeezout is inderdaad geen goede bron voor mineralen :grin:. Maar wie gebruikt nou een smaakmaker/kruid om je mineralen e.t.c. binnen te krijgen haha.
-->
Mudita zei:
Albedo zei:
@Mudita

Klopt wat je zegt over suikers en koolhydraten. Met zout ligt het wat gevoeliger weet ik inmiddels uit het boek over magnesium. Ik gebruikte tot voor kort Himalaya zout, maar dankzij dit boek stop ik daarmee. Het gaat om de verhoudingen met o.a. calcium dacht ik en nog eentje. Zeezout is wel goed.
Zeezout is inderdaad ook wel goed want dit bevat ook gewoon alle vitaminen & mineralen die erin horen te zitten. Alleen is het met zeezout vaak wel een gok omdat het niet gezond zout HOEFT te zijn.
Wellicht bedoel je hiermee ook niet dat het een bron voor mineralen is, maar aangezien het aantal mineralen in zeezout zo minimaal is bij normale dosering zout, kun je ipv zeezout dus net zo goed elke andere soort zout eten. Het hele verhaal over dat zeezout beter zou zijn dan bijvoorbeeld tafelzout gaat dus niet op.

Skirre

Bewuste gebruiker
Mudita zei:
Het telt inderdaad mee aan je calorieën maar je eet brood voor de koolhydraten & vezels. Je eet eiwitten als doel om genoeg aminozuren binnen te krijgen. Elk soort voeding bevat een ander aminozuur "complex". En een soort voeding met complete eiwitten betekent dat het alle essentiële aminozuren in de goeie verhoudingen bevat. Waardoor je spieropbouw dus het beste word gestimuleerd. Bevat het geen complete eiwitten dan werkt het eigenlijk dus ook lang zo goed niet. Daarom mag je brood dus niet meerekenen in je eiwitinname van de dag. Bekijk het zo: Als je nou een oefening doet, dan doe je de hele beweging zodat je spieren optimaal breken. Doe je dit niet, dan train je wel maar lang niet zo goed.
Duidelijk!
Voor mijn volgende cut ga ik me hier zeker in verdiepen maar op dit moment kom ik (denk ik) wel aan 60-70 gram complete eiwitten per dag; genoeg tijdens het bulken. Bedankt voor de uitleg :)

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Zijn jullie allemaal hardcore sporters of zo? Ik fitness en het enige wat ik doe is gezond eten (zonder vlees), ik bak er vast niks van :wave:

Mudita

Belezen gebruiker
Albedo zei:
Mudita zei:
Dit vind ik omdat:

Wat vind je van orthomoleculaire multi's ? Dat eerste wat je opnoemt zal denk ik niet of veel minder van toepassing zijn. Bij het tweede wat je opnoemt verwacht ik dat er beter nagedacht is over de juiste verhoudingen. Er zijn wel grote verschillen in samenstellingen. Vaak toegespitst op doelgroepen of specifieke situaties. Wat me meer interesseert is wat je vindt van de soms enorm hoge doseringen, zoals bij de B vitamines?

Die zijn niet veel anders dan de andere multi's ook torenhoge doseringen maar weet niet wat voor soort vitaminen & mineralen hiervoor worden gebruikt dus de biologische waarde ervan kan ik niks over zeggen. In ieder geval is eigenlijk geen één multi goed omdat je altijd de kans hebt een vitamine of mineraal over/onder te doseren. Hoge doseringen van vitamines zijn in het algemeen niet erg, zolang je maar een tekort hebt van die bepaalde vitamine hebt. Daarom kun je het beste vitaminen & mineralen apart aankopen zodat je weet dat je goeie kwaliteit hebt en een goeie dosis binnen krijgt. Ook zijn er bepaalde vitaminen die niet schadelijk zijn bij een teveel.

Mudita

Belezen gebruiker
Psychedelibee zei:
Wellicht bedoel je hiermee ook niet dat het een bron voor mineralen is, maar aangezien het aantal mineralen in zeezout zo minimaal is bij normale dosering zout, kun je ipv zeezout dus net zo goed elke andere soort zout eten. Het hele verhaal over dat zeezout beter zou zijn dan bijvoorbeeld tafelzout gaat dus niet op.

Natuurlijk niet. Je mag inderdaad elke zout gebruiken qua gezondheid alleen is tafelzout gewoon super ongezond doordat er allemaal ongezonde dingen aan toegevoegd zijn. Daarom word het ongezond genoemd. En himalayan pink salt word weer boven zeezout verkozen omdat dat veel minder schadelijke metalen bevat.

Mudita

Belezen gebruiker
Skirre zei:
Mudita zei:
Duidelijk!
Voor mijn volgende cut ga ik me hier zeker in verdiepen maar op dit moment kom ik (denk ik) wel aan 60-70 gram complete eiwitten per dag; genoeg tijdens het bulken. Bedankt voor de uitleg :)

Geen probleem!

Mudita

Belezen gebruiker
ZERO- zei:
Zijn jullie allemaal hardcore sporters of zo? Ik fitness en het enige wat ik doe is gezond eten (zonder vlees), ik bak er vast niks van :wave:

Haha, gewoon gezond leven is ook goed toch :tearsofjoy: .

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mudita zei:
Psychedelibee zei:

Natuurlijk niet. Je mag inderdaad elke zout gebruiken qua gezondheid alleen is tafelzout gewoon super ongezond doordat er allemaal ongezonde dingen aan toegevoegd zijn. Daarom word het ongezond genoemd. En himalayan pink salt word weer boven zeezout verkozen omdat dat veel minder schadelijke metalen bevat.
Welke ongezonde dingen worden er aan tafelzout toegevoegd dan? Er wordt vaak jodium aan toegevoegd, maar dat heb je juist nodig.

Mudita

Belezen gebruiker
Psychedelibee zei:
Mudita zei:
Psychedelibee zei:

Welke ongezonde dingen worden er aan tafelzout toegevoegd dan? Er wordt vaak jodium aan toegevoegd, maar dat heb je juist nodig.

Inderdaad heb je jodium nodig, dat is dan ook het enige wat het gezonde aan tafelzout is. Voor de rest zitten er allemaal dingen in die niet goed voor je hart -en vaten zijn :wink:. Jodium is heel moeilijk om op een gezond level te krijgen als je gezonde dingen wilt eten omdat jodium meestal aan de ongezonde producten als tafelzout en witbrood E.T.C. word toegevoegd. Vandaar begin ik straks ook met het slikken van een Kelp (jodium bron) supplement.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mudita zei:
Inderdaad heb je jodium nodig, dat is dan ook het enige wat het gezonde aan tafelzout is. Voor de rest zitten er allemaal dingen in die niet goed voor je hart -en vaten zijn :wink:. Jodium is heel moeilijk om op een gezond level te krijgen als je gezonde dingen wilt eten omdat jodium meestal aan de ongezonde producten als tafelzout en witbrood E.T.C. word toegevoegd. Vandaar begin ik straks ook met het slikken van een Kelp (jodium bron) supplement.
Maar dan geef je nog steeds geen antwoord op de vraag wat er dan allemaal aan toevoegd wordt. Maargoed laat ook maar, ik ben een beetje klaar met deze discussie. Ik wilde jullie eigenlijk vooral bewust maken van het feit dat ik veel aannames in dit topic zie.

Enkel roepen dat dingen slecht zijn en dat er vanalles aan wordt toevoegd terwijl je gewoon de verpakking er bij kunt pakken en zien dat er geen rare dingen op de verpakking staan komt op mij over als teveel complot denken. Dat je kritisch bent is alleen maar goed hoor, zeker omdat er ook wel echt veel gerotzooid wordt met eten tegenwoordig, maar zorg dan dat je er echt in duikt en niet wat andere vage mensen van het internet gaat napraten die toevallig zeggen wat jij graag wilt horen. Dan ben je nog steeds niet kritisch namelijk en is de kans nog steeds heel groot dat je hele voeding er niet beter op is geworden.

Mudita

Belezen gebruiker
Psychedelibee zei:
Mudita zei:
Maar dan geef je nog steeds geen antwoord op de vraag wat er dan allemaal aan toevoegd wordt. Maargoed laat ook maar, ik ben een beetje klaar met deze discussie. Ik wilde jullie eigenlijk vooral bewust maken van het feit dat ik veel aannames in dit topic zie.

Enkel roepen dat dingen slecht zijn en dat er vanalles aan wordt toevoegd terwijl je gewoon de verpakking er bij kunt pakken en zien dat er geen rare dingen op de verpakking staan komt op mij over als teveel complot denken. Dat je kritisch bent is alleen maar goed hoor, zeker omdat er ook wel echt veel gerotzooid wordt met eten tegenwoordig, maar zorg dan dat je er echt in duikt en niet wat andere vage mensen van het internet gaat napraten die toevallig zeggen wat jij graag wilt horen. Dan ben je nog steeds niet kritisch namelijk en is de kans nog steeds heel groot dat je hele voeding er niet beter op is geworden.

Sorry hoor maar ik ga echt geen mensen van het internet napraten. Ik heb een hekel aan websites als dat wat jij als bron gebruikte. Ik kijk naar de wetenschappelijke studies.
Keukenzout is ongezond omdat alle mineralen etc. eruit zijn gehaald en alleen dingen als natriumchloride overblijft. 1 gram keukenzout telt al voor 2/3 gram normaal zout waardoor je een hele grote hoeveelheid zout binnenkrijgt ook al strooi je maar een beetje over je eten heen of eet je producten waar zout aan toegevoegd is. Keukenzout is een chemisch zout, zeezout is dat niet. Ga me alsjeblieft niet vergelijken met zo'n health freak van vandaag de dag..
En ik wou wel dat ik gewoon dingen geloofde die ik wou geloven, misschien dat ik dan wat placebo effecten kon opvangen XD. Maar ik ga echt niet op dingen af wat ik wil geloven, doe eerst goeie research voordat je een besluit neemt :wink:. En ga niet vertellen dat iemand zich niet genoeg in iets verdiept als je zelf met zulke bronnen komt. Kom dan met studies i.p.v. vage mensen op het internet na te praten :wave: . (no hate though)

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Multi vitamamines, vitamine c, visolie, magnesium en nu de zon weer wat minder schijnt ook vitamine d. Daarnaast nog wat sportgerelateerde supps. Handje vol in de morgen :tearsofjoy:

Skirre

Bewuste gebruiker
ZERO- zei:
Als je van je zelf kan zeggen dat je gezond eet (en het ook echt meent) dan ben je zeker goed bezig! Ik denk alleen dat mijn doelen qua sporten iets anders zijn dan die van jou. Misschien betrap je jezelf er ooit nog op dat je er ook langzaam aan meer mee bezig gaat zijn :wink: Het heeft bij mij ook een jaar of 3 geduurd voor ik echt op m'n eten ging letten.

benniesmitters

Bewuste gebruiker
ZERO- zei:
Sint janskruid slik ik elke dag, telt dat? Omdat ik depressieve klachten heb (in de winter met name). En vitamine B complex omdat ik geen vlees eet.

Verder heb ik ook melatonine en valeriaan in mijn bezit. Eerste gebruik ik nooit meer en de laatste af en toe.

Heeft sint janskruid niet een bepaald effect qua afbraak van stoffen? Tijdje geleden dat ik dat vak gehad heb, maar dacht dat het er voor zorgde dat bepaalde medicatie ook niet meer goed werkte?

Mudita

Belezen gebruiker
benniesmitters zei:
ZERO- zei:
Sint janskruid slik ik elke dag, telt dat? Omdat ik depressieve klachten heb (in de winter met name). En vitamine B complex omdat ik geen vlees eet.

Verder heb ik ook melatonine en valeriaan in mijn bezit. Eerste gebruik ik nooit meer en de laatste af en toe.

Heeft sint janskruid niet een bepaald effect qua afbraak van stoffen? Tijdje geleden dat ik dat vak gehad heb, maar dacht dat het er voor zorgde dat bepaalde medicatie ook niet meer goed werkte?

Misschien heb je het toevallig over de heropname van serotonine? Waardoor SSRI's niet meer goed werken omdat het op hetzelfde stofje een werking heeft?

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Mudita zei:
benniesmitters zei:
ZERO- zei:

Misschien heb je het toevallig over de heropname van serotonine? Waardoor SSRI's niet meer goed werken omdat het op hetzelfde stofje een werking heeft?

Nee sint janskruid heeft niet zo'n effect op de hersenen. Het heeft echt te maken met afbraak in de lever. Wou het opzoeken maar het boek ligt nog in mn ouderlijk huis.. wat ik me kan herinneren komt er een enzym vrij in de lever die bepaalde stoffen versneld afbreekt. Maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben hoor, daarom vroeg ik het ook. Even weer mn geheugen opfrissen

Mudita

Belezen gebruiker
benniesmitters zei:
Nee sint janskruid heeft niet zo'n effect op de hersenen. Het heeft echt te maken met afbraak in de lever. Wou het opzoeken maar het boek ligt nog in mn ouderlijk huis.. wat ik me kan herinneren komt er een enzym vrij in de lever die bepaalde stoffen versneld afbreekt. Maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben hoor, daarom vroeg ik het ook. Even weer mn geheugen opfrissen

Soort van tegenovergestelde van MAO dus?

benniesmitters

Bewuste gebruiker
Mudita zei:
benniesmitters zei:

Soort van tegenovergestelde van MAO dus?

Niet perse, MAO's zorgen ervoor dat stoffen in de hersenen afbreken en afvoeren, simpel gezegd.
Heb eventjes alles opgezocht en het remt dus de heropname van serotonine, dopamine, noradrenaline, GABA en l-glutamaat.

En dit stond op wikipedia over de werking op de lever, wat ik bedoelde:
Sint-janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig beïnvloeden. Het versterkt de werking van het lever-enzymsysteem cytochroom P450,[10][11] waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en daardoor een geringere werking heeft. Zo kan het gebruik van sint-janskruid onder andere de werking van de anticonceptiepil verminderen.[12] Tevens wordt de activiteit van het transporteiwit P-glycoproteïne verhoogd met eenzelfde effect.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Skirre zei:
ZERO- zei:
Als je van je zelf kan zeggen dat je gezond eet (en het ook echt meent) dan ben je zeker goed bezig! Ik denk alleen dat mijn doelen qua sporten iets anders zijn dan die van jou. Misschien betrap je jezelf er ooit nog op dat je er ook langzaam aan meer mee bezig gaat zijn :wink: Het heeft bij mij ook een jaar of 3 geduurd voor ik echt op m'n eten ging letten.
Hmm nou ik wil wel spieren kweken, maar eigenlijk ook niet te veel moeite doen :P Na m'n halve marathon in maart begonnen met fitness, 2x in de week en 1x nog rennen. Eigenlijk wil ik nu wel weer gaan trainen voor een halve maar ik wil ook mijn baby spierballen niet kwijt.. Keuzesssss haha

@benniesmitters. Je hebt gelijk, de anticonceptiepil werkt niet dus daarom heb ik een spiraaltje laten plaatsen. En in de periodes dat ik het slik, neem ik geen stimulerende middelen :)

Mudita

Belezen gebruiker
ZERO- zei:
Hmm nou ik wil wel spieren kweken, maar eigenlijk ook niet te veel moeite doen :P Na m'n halve marathon in maart begonnen met fitness, 2x in de week en 1x nog rennen. Eigenlijk wil ik nu wel weer gaan trainen voor een halve maar ik wil ook mijn baby spierballen niet kwijt.. Keuzesssss haha

Welk doel zou je op dit moment het liefst willen? Een leuke ervaring voor het lopen van een marathon en het trainen ervoor of graag trainen voor een wat strakker lichaam? Denk hier gewoon eens over na voor jezelf misschien dat je er dan wat beter uit kunt komen. En hoeveel km is die marathon? Misschien kun je het beide nog wel wat combineren..
Wat je keuze ook is, succes!

autysd

Bewuste gebruiker
Albedo zei:
Mudita zei:
Dit vind ik omdat:

er zijn weing opties die alleen maar slecht zijn
-ik geloof niet in ortho, maar ik koop er wel 500MG capsules van de beste valeriaan :wink:

autysd

Bewuste gebruiker
mijn algemeen advies:
eet gewoon voedsel met eiwitten, koolhydraten en vetten

-mijd verzadigde vetten, zoals de meeste kaassoorten (vetten max 25% van de totale voeding)
-eet complexe trage koolhydraten, hoe dichter bij suiker hoe slechter
-eet eiwitten die een hoge voedingswaarde hebben, dus structureel zo dicht mogelijk bij je eigen menselijke eiwitten, zodat je vertering het minste belast wordt (soja-eiwit is een goed plantaardig eiwit bvb)

smakelijk! :wave:

Mentat

Experimenterende gebruiker
Ik gebruik vitamine B12, vitamine D (in de winter), algenolie & creatine.

Als ik weinig of geen sojamelk heb gedronken, dan pak ik ook nog een supplement met calcium. Bovendien heb ik ook nog een potje met vitamine C & zink staan dat ik neem als ik het toevallig zie staan.

autysd

Bewuste gebruiker
Albedo zei:
Psychedelibee zei:

Nalezend begrijp ik je punt. Ik keek meer naar wat je zei over "andere bronnen".

In het boek lees ik dat de verhoudingen een erg belangrijke rol spelen. Magnesium is betrokken bij ca. 80% van de biochemische lichaamsfuncties en 800 enzymsystemen. Zo is de verhouding van calcium : magnesium ideaal bij 1 :1. Bij stress, medicijngebruik en calciumophoping beter 1 : 2. Nooit mag de verhouding meer dan 2 : 1 zijn. In Amerika is die verhouding nu gemiddeld 10 : 1.

Nog meer verhoudingen zijn belangrijk, maar dit lijkt mij al illustratief genoeg.

Nu is vit. D de hype en over een tijdje zal dat waarschijnlijk magnesium zijn.

omega 3 ivh tot omega 6 is het ergste atm
ideaal is verhouding 1 op 1
in de usa is de verhouding tot omega 6 (1 op 20)
in europa is het (1 op 15)

het probleem is dat er bij teweinig omega 3, dan neemt omega 6 de de functies over, maar met schade, afvalstoffen en ontstekingen

WouterScu

Newbie
Van welk merk nemen jullie Omega 3 tabletten? Maakt het nog iets uit? Ik heb van Fitvitals, maar het is 1000mg per capsule. Is dat te veel voor 1x per dag?

R

Revolutionair

Gast
Ik neem:

ABC multvitamine
B12
Magnesium
Omega-3
Ketamine

Random waneer ik er aan denk, niet elke dag.

Bovenaan