Tijd van bezinning - nu

Alinde

Badass junkie
Dinsdag zorg afstemmings gesprek bij GGZ. Er is gevraagd of ik mijn ouders en broer wilde meenemen en die komen ook idd. Maar ik ga wel vragen of ik ook gesprekken met de psychiater kan krijgen zonder de familie erbij. Volgens mij heb je officieel 1 x per halfjaar de psychiater en nu wordt dat steeds gecombineerd met een familiegesprek.

Onderwerp dat mijn ouders willen inbrengen - terecht - is wat te doen als ik niet meer toerekeningsvatbaar ben? Dat kan door gebruik zijn (en dan doet GGZ niks) maar ook door ernstige depressie, manie of psychose. Best pijnlijk om dat met zijn allen te bespreken maar het moet wel.

Van mijn drie broers gaat gelukkig de 'mildste' mee. Die andere twee kunnen heel confronterend zijn maar die hadden andere verplichtingen.

Kordie

DF-koning
Onderwerp dat mijn ouders willen inbrengen - terecht - is wat te doen als ik niet meer toerekeningsvatbaar ben?

Zul je worden beoordeeld door de crisisdienst.
Dan kan de burgemeester je een IBS toewijzen
En dan ga je (tijdelijk) de GGZ in tot de rust is wedergekeerd.

Als ik ff goed in mijn geheugen graaf zit het zo.

Alinde

Badass junkie
Dank je Kordie. Mijn broers hebben een aantal keer de crisisdienst gebeld toen het niet goed ging. Dan is standaard het antwoord dat er geen bedden zijn.

Heb nooit IBS gekregen gelukkig. Maar het is wel goed om vast te leggen wat te doen bij crisis.

Het zal wel een emotioneel gesprek worden. Gelukkig heb ik dinsdag dagbehandeling. Het gesprek is om 11 uur, dan kan ik daarvoor en daarna gewoon meedoen met dagbehandeling en ook ff verhaal kwijt.

Kordie

DF-koning
Dank je Kordie. Mijn broers hebben een aantal keer de crisisdienst gebeld toen het niet goed ging. Dan is standaard het antwoord dat er geen bedden zijn

Hun kunnen wel beoordelen of iets een crisis is.
Maar als het echt crisis is kun je door het hele land geplaatst worden.
Echter zou het wel dieptriest zijn als je echt in crisis bent en er geen bed vrij is.
Wat is crisis blijft dan de vraag. Je moet voor een crisisbed geloof ik wel heel goed "van de wereld zijn".

Maar het is wel goed om vast te leggen wat te doen bij crisis.

Ja, of beter gezegd:
Uitlgelegd te worden.
Want volgens mij staat dat allemaal wettelijk vast hoe en wat.

Alinde

Badass junkie
Ja daar willen we dus wel duidelijkheid over.

Het zal denk ik wel heftig worden dinsdag. Het is niet meer zoals 20 jaar terug toen er relatief veel opnamebedden hadden en je er relatief lang kon blijven. Ik hoor vaak dat mensen in crisis (psychotisch of suïcidaal) bij familie of vrienden verblijven.

Relmuis

Wijs gebruiker
Ik hoor vaak dat mensen in crisis (psychotisch of suïcidaal) bij familie of vrienden verblijven.
Dat lijkt me vrij logisch vanwege het hierboven al genoemde beddentekort.
Tegelijkertijd zijn er lange wachttijden en is de ambulante zorg, die juist zo belangrijk is om dat die vroegtijdige signalen kan oppikken zodat er geen opname nodig is, totaal afwezig.
Nu is het vaak wachten tot het misgaat. :thinking:

Alinde

Badass junkie
Ik heb wel goede ambulante zorg. Maar er kan altijd iets gebeuren waardoor ik uitschiet.

Mijn casemanager in de kliniek zei tegen GGZ: Als er geen opnamemogelijkheden zijn willen we dat ook graag duidelijk hebben. Eerst zei GGZ dat het er echt niet is, later zei ze weer dat het er soms wel is.

Ggz doet alsof je met goede dagstructuur alles kunt regelen. Maar in de kliniek ben ik met alle structuur en zonder alcohol toch psychotisch geweest. Er zou eigenlijk een plan moeten zijn voor als dat weer gebeurt.

Alinde

Badass junkie
Ik zat er toen 3 maanden en het kwam hoogstwaarschijnlijk door het stoppen met benzo’s.

Dat ik toen weer even heb ervaren hoe dat is, maakt dat ik er wel een soort draaiboek voor wil hebben. Het positieve is dat het ook zo weer onder controle was nadat duidelijk was wat er aan de hand was.

Zelf heb ik in geval van psychose liever een korte opname ipv thuis te blijven en volgestopt worden met pillen.

Kordie

DF-koning
Zelf heb ik in geval van psychose liever een korte opname ipv thuis te blijven en volgestopt worden met pillen.

Is denk ik ook beter.
Maar vrees dat je zorgverzekering een dikke vinger in de pap heeft.
Misschien handig om hen morgen eens te bellen hoe hun staan in crisis ggz vergoeding? Valt dit bv onder basisverzekering? Of moet je "echt gek doen" daarvoor?

Alinde

Badass junkie
Dank je, goed punt. Ik weet niet in hoeverre de verzekering dit kan bepalen. Weet wel dat ik onder SGGZ val, wat valt onder basisverzekering.

Nu heeft mijn broer ´toevallig´ bij mijn ouders koffie gedronken, de broer die mee gaat naar het gesprek dinsdag. Ik heb hem helemaal niet gesproken en had het fijn gevonden als hij mij ook gesproken had.

Ik ga in ieder geval vragen of ik de psychiater ook af en toe kan spreken zonder de familie erbij. Ze hebben nu speciaal verzocht om de aanwezigheid van familie.

Alinde

Badass junkie
Begeleid wonen staat hoog op de agenda dinsdag. Maar vriend en ik zijn juist blij dat we in mijn huis nog wat privacy hebben. Hij wordt gek van zijn huisgenoot, ik heb niet zo heel veel moeite met die jongen. Ik heb meer moeite met al die begeleiding. Dat hoort idd bij begeleid wonen... begeleiding. Maar ze komen standaard op het moment dat ik mijn eerste hap van mijn avondeten wil nemen. Maakt niet uit hoe laat we eten, altijd als ik net een hap wil nemen staan ze op de stoep. Er zitten goede begeleiders bij maar soms ook mensen die echt niet capabel zijn.
Gisteren weer gezeik dat ze geen tweepersoonsbedden mogen. Ik mag op een luchtbed.

Er zijn ook andere vormen van begeleid wonen en daar wil ik dan dinsdag wel meer informatie over. Het staat me vooral tegen dat broer met ouders in gesprek gegaan is en niet met mij.

Alinde

Badass junkie
Ik vraag morgen gewoon wat voor vormen van begeleid wonen ze hebben. Dat komt beter over dan meteen nee te zeggen.

Vanmorgen bij de loopgroep geweest. De trainer zei, het belangrijkst is dat je elke week komt. Dat ging de vorige periode idd niet helemaal goed. Wat mij tegen staat is dat onderwerp van gesprek vaak GGZ is en dan begint je week alweer met praten over ggz en depressies. Zal er zelf maar af en toe een leuk onderwerp in gooien. Zelfs mensen die niet meer bij ggz zitten gaan dan vragen stellen over of ‘dit en dat bij ggz nog steeds zus en zo is’ want ze zijn er al heel lang niet geweest. Maar het is beter dan thuis zitten.

Kordie

DF-koning
Er zijn ook andere vormen van begeleid wonen en daar wil ik dan dinsdag wel meer informatie over

Zijn inderdaad meer vormen van begeleid wonen.
Ook de mate van controle.

Hier in de stad heb je appartementencomplexen waar mensen met een geestesziekten verblijven.
Wel genoeg om zelfstandig te wonen, maar korte lijnen voor als er iets is.
Dat is ook wel waar de overheid naar toe wilt. Niet allemaal meer die kliniek in.

Het staat me vooral tegen dat broer met ouders in gesprek gegaan is en niet met mij.

Dat is het zeker.
Die hoefde voor mij dinsdag al niet meer mee te gaan. Wie weet wat ze achter je rug voor plannetje hebben gemaakt.
In de tijd dat je dronk hebben ze geloof ik ook nooit begrepen waarom dat je drinkt, of dat je er niks aan kan doen. Dat het ook een ziekte is.

Alinde

Badass junkie
Dank je Kordie. Ik heb idd ook gehoord over appartementen waarin je wel alles voor jezelf hebt. Volgens mij niet hier in de buurt. Maar laat ik er open in gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ja het schoot mij wel verkeerd dat hij 'min of meer toevallig' bij mijn ouders langs gegaan is zonder contact met mij te hebben hoe ik het gesprek in wil gaan. Verder weet ik zelf OOK niet waarom ik drink, of waarom ik depressies heb. Daarom ben ik ook zo blij dat ik nu een psycholoog krijg.

Het lastige is dat je alleen je eigen jeugd kent en dat mensen vaak hun eigen jeugd normaal vinden. Bij ons was dat een Christelijk dorp en de vriendjes en vriendinnetjes groeiden op in datzelfde christelijke dorp en dat was voor ons normaal. Wel weet ik dat depressies en psychoses bij meer familieleden voorkomen en ook dat kan ergens vandaan komen. Mijn oma was ook van de verdoving met alcohol en pillen maar het was ook taboe. Ik zag het pas toen opa overleden was. Zij kon niet zelf naar winkel of apotheek en toen pas viel op wat ze allemaal gebruikte.

Gelukkig na zes maanden kliniek kon de verslavingsarts wel e.e.a. benoemen. Die man verdient een standbeeld hoor, echt een goede arts en een goed mens. Hij zei ook iets in de richting dat ik niet goed bij mijn gevoelens kan en dat daardoor de boel vast komt te zitten.

Kordie

DF-koning
Hij zei ook iets in de richting dat ik niet goed bij mijn gevoelens kan en dat daardoor de boel vast komt te zitten.

En laten we eens inzoomen:
Begint dat niet al in je jeugd, in je jonge kinderjaren? Dat je niet jezelf kon zijn bij je ouders en dat er dingen achter je rug om gebeurde? (zoals nu je broer en hun). Schamen hun zich voor jou? Nee je kan er niks aan doen, en dat zul je als ouders moeten accepteren. Zo simpel is dat.

Maar uit eigen ervaring met mijn ouders weet ik dat dat ook niet zo makkelijk is.
De wereld is niet perfect. Achter ieder huisje zit een kruisje (en dan bedoel ik niet die van de mannelijke bewoner).

Succes morgen!
Als je het niet afblaast ..... want dat had ik gedaan als ze achter mijn rug om gingen lullen

Alinde

Badass junkie
Dank je Kordie. Afblazen overweeg ik niet, ik ben blij dat ik eindelijk de psychiater weer eens spreek.

Verder klopt het wel, mijn ouders konden vroeger moeilijk met elkaar praten en hadden dat vanuit hun jeugd ook niet geleerd. Ik als oudste kind had daarin ook geen voorbeeld hoe ik mijzelf kon uiten.

Ik heb het wel leuk gehad hoor vroeger, op school vond ik het leuk en ik had altijd vriendjes en vriendinnetjes, nooit gepest. Op de middelbare school liep ik er wel tegenaan dat ik niet zo goed met conflicten kon omgaan en toen ik ging studeren kon ik mij met een slok op wel beter uiten.

Ik heb goede hoop voor de psycholoog. Het personeelstekort in de zorg is wel merkbaar maar uiteindelijk is het beter om echt aan de slag te gaan ipv van crisis in crisis te belanden. En veel dingen kun je ook zelf doen zoals yoga, hardlopen, etc.

Mijn moeder vond het ook wat onhandig van broer dat hij mij niet gesproken had maar ‘toevallig op de koffie ging’ maar die broer is soms wat onhandig. Hij gaat nooit mee naar ggz dus is misschien ook wat onzeker. Hij neemt er vrij voor, moet er voor reizen dus je kunt het ook positief bekijken.

Alinde

Badass junkie
SPV stelde voor dat ik een gesprek met haar alleen zou hebben op de geplande tijd. Aangezien de psychiater er niet was. Ik heb besloten wel mijn broer mee te vragen omdat die iets objectiever kijkt naar de crisissituaties en ik bovendien zelf niet alles meer weet. Want onderwerp van gesprek zou worden een crisisplan, oftewel wat te doen bij code rood.
Broer merkte ook dat SPV heel ontwijkend reageert bij sommige vragen. Het komt er op neer dat GGZ een aantal dingen niet meer biedt die het pakweg 20 jaar geleden wel bood. Ik moet daar ook aan wennen, je leert bij alle psycho-educaties dat er in geval van crisis opname mogelijk is maar dat is niet meer zo.

Volgende mogelijkheid voor een ZAG-gesprek met psychiater is pas in januari.

Actiepunt voor mij is vooral om de decembermaand in 'fase groen' te blijven. Ik let nu al op dat ik nee zeg tegen sommige december-activiteiten, zelfs als het niks met alcohol te maken heeft. Het is gewoon allemaal te druk.

Kordie

DF-koning
Het komt er op neer dat GGZ een aantal dingen niet meer biedt die het pakweg 20 jaar geleden wel bood. Ik moet daar ook aan wennen, je leert bij alle psycho-educaties dat er in geval van crisis opname mogelijk is maar dat is niet meer zo.

Klopt. Is heel veel veranderd in de hulpverlening. Wordt vaak over participatiedoelen gesproken geloof ik tegenwoordig én in de toekomst nog meer: "Hoe kan iemand zo goed als mogelijk met een beperking leven, net zoals een gezond iemand maar dan met een aanpassing". Die aanpassing is niet een opname bijvoorbeeld.

Teneerste balen dat de psychiater ziek was.
En dat je dan tot januari moet wachten.

Alinde

Badass junkie
Voor mij geldt dat een opname bij crisis beter is dan thuis volgestopt worden met pillen. Of erger, thuis blijven terwijl je een gevaar bent voor jezelf.

Ik zal toch eens bij de kliniek peilen of ik bij crisis daar nog terecht kan. De kliniek is van een andere organisatie, niet GGZ, en in principe val ik nu weer onder GGZ. Dit was een soort uitstapje. Het lijkt of die organisatie de bedden minder afgeschaald heeft dan GGZ. Ik zag daar mensen binnen komen die er veel minder slecht aan toe waren dan ik in maart.

Eigenlijk geldt dat wat voor mij code donkerrood is, voor GGZ oranje is. Ik ben echt wel suïcidaal geweest in oktober.

Kordie

DF-koning
Voor mij geldt dat een opname bij crisis beter is dan thuis volgestopt worden met pillen. Of erger, thuis blijven terwijl je een gevaar bent voor jezelf.

Ik denk idd dat iedereen in een crisis situatie een bed moet krijgen ik de ggz.
Goed dat je het na vraagt.
Dat geeft je ook duidelijkheid en rust.

Ik ben echt wel suïcidaal geweest in oktober.

Heftig.
Gelukkig niet gedaan.
Ik weet wel als je bv naast het spoor staat dat de politie je moet meenemen en over moet dragen aan een zorginstelling. Je hoeft dan niet de cel in. Maar volgens mij zit er vooral een urenbeperking op crisisbed.

Alinde

Badass junkie
Mwah ik heb wel gevaarlijke dingen gedaan. Ik denk dat GGZ een beetje kop in het zand steekt in sommige situaties.

Alinde

Badass junkie
Typisch zo’n dag waarop ik vroeger ging gebruiken. Regen, moe, vanmiddag en vanavond geen verplichtingen. Gewoon maar uitzitten en uitrusten deze dag.

Alinde

Badass junkie
Gisteren de casemanager van de kliniek kort gesproken, omdat hij nog contact heeft met mijn vriend. Heel fijn om hem weer even te zien. Hij was blij dat ik mezelf herpakt heb en dat ik weer vaker alleen thuis kan zijn.
Vriend heeft in februari tijdens opname een terugval gehad en is nu 9 maanden clean. Daarvoor was hij ook al een tijd clean. De meeste mensen hadden niet verwacht dat hij na zijn opname clean zou blijven.
Ik ben nu ruim een maand clean, het is een begin. Het scheelt dat ik niet uit een omgeving kom die om drank en drugs draait.

Ben echt moe na gisteren, eerst dagbehandeling en toen die volleybal met allemaal nieuwe mensen, handjes schudden etc. Volleybal helpt mijn wel om te stoppen met piekeren. Daar heb je geen tijd voor als je de hele tijd moet opletten.

Alinde

Badass junkie
Die casemanager heeft wel mijn leven gered geloof ik.

Die figuur die in slechte toestand in hotel was aangetroffen gaat misschien niet meer geholpen worden. Die heeft al zoveel kansen gehad. Op een gegeven moment zijn de bedden voor andere mensen, die nog wel kans van slagen hebben.

Alinde

Badass junkie
Vriend begrijpt niet dat winkels als Decathlon, Mediamarkt en action verschrikkelijk voor mij zijn en zeker als je niet gericht iets gaat kopen maar alleen rondkijken. Wel wil hij mee maar SPV en dan kunnen we mijn signaleringsplan doorspreken. Winkelen staat er juist in als no go als ik enigszins ga ontregelen. Hij heeft een vriend die die winkels wel leuk vindt, dan gaat hij maar lekker met hem.

Hippie Langwaus

DF-koning
Vriend begrijpt niet dat winkels als Decathlon, Mediamarkt en action verschrikkelijk voor mij zijn en zeker als je niet gericht iets gaat kopen maar alleen rondkijken. Wel wil hij mee maar SPV en dan kunnen we mijn signaleringsplan doorspreken. Winkelen staat er juist in als no go als ik enigszins ga ontregelen. Hij heeft een vriend die die winkels wel leuk vindt, dan gaat hij maar lekker met hem.
Goed dat je hierin kiest voor jezelf.

Alinde

Badass junkie
Ik heb bijna geen keus, als ik uit balans ben word ik gek in die winkels. Staat ook in mijn signaleringsplan: niet winkelen.
Als je echt iets nodig hebt is het wat anders maar wat rondkijken als tijdverdrijf is voor mij echt geen ontspanning.

Hippie Langwaus

DF-koning
Winkelen lijkt me inderdaad geen goed idee als je uit balans bent. Voor mij wel herkenbaar ook.

Ik beperk zelf winkelen tot het minimum en vind het absoluut niet iets ontspannends. Als ik uit balans ben ga ik liefst helemaal niet.

Alinde

Badass junkie
Dat herken ik precies. Ik was blij dat we gisteren klaar waren in de supermarkt, had het gevoel dat toen het weekend begon.
Het geeft wat discussie, dat ik niet in het weekend voor de lol naar die winkels wil. Ik hoop dat het gesprek met de SPV kan duidelijk maken dat het ook echt niet goed voor me is.

Ik ga een enkele keer naar Decathlon als ik gericht iets nodig heb. Maar dan ook snel weer naar buiten.

Alinde

Badass junkie
Dat wordt nog wat als ik de benzo’s verder ga afbouwen. Vriend wil altijd herrie, televisie, winkels, etc.

Kordie

DF-koning
Ik heb bijna geen keus, als ik uit balans ben word ik gek in die winkels. Staat ook in mijn signaleringsplan: niet winkelen.
Als je echt iets nodig hebt is het wat anders maar wat rondkijken als tijdverdrijf is voor mij echt geen ontspanning.

Omdat je je dan onrustig gaat voelen?

Ik herken dat overigens prima. Ook mij zul je niet vaak in een winkel zien. Ik bestel heel veel online. Daar is vrijwel alles te krijgen anno 2024.

Alinde

Badass junkie
Omdat ik dan meer richting manie kan gaan. Zoveel keuzes, dingen passen (in geval van Decathlon), misschien meer kopen dan nodig. Ik vind het zelf ook niet altijd leuk om winkels te moeten mijden maar het is wel deel van het plan om weer rustig te worden.

Vannacht lang en diep geslapen, ik heb het nodig denk ik.

Alinde

Badass junkie
Vriend zijn huisgenoot is heel druk en dat verandert het huis wel. Zijn vorige huisgenoot was heel rustig en daar kon ik ook rustig mee in de huiskamer zitten, dat was gezellig wakker worden. Met deze is het anders, hij is wel heel aardig maar ik mijd de huiskamer een beetje. Nog 1 weekje dagbehandeling en daarna heb ik zelf hopelijk wat meer rust in mijn hoofd en kan ik van anderen weer wat meer hebben.

Alinde

Badass junkie
Toch zenuwachtig voor gesprek psychiater. Dit gesprek is zonder familie (ingelast). Ik vind psychiaters toch een beetje eng.

Bovenaan