Stroopwafel
Bewuste gebruiker
"Een ritalin verslaving? Dat kan toch helemaal niet? Oh, die stof is zo weer uit je lichaam, en echte ontwenningen zijn er bijna niet. Verlaag de dosis maar, dan heb je wat minder last van je bijwerkingen".
Dit is het verhaal wat ik elke keer aanhoor bij mijn psycholoog. En nu is de maat vol. Ik ben echt verslaafd aan ritalin. Ik zal maar bij het begin beginnen:
Misschien kennen een paar me als die gast die het altijd had over the easyway to stop, en waar ik nogal over door kon drammen. Ik ben momenteel gestopt met blowen, en roken. Verder heb ik mijn leven helemaal drugsvrij proberen in te richten. Ik was suicidaal, wat nu niet meer zo is.
Ik heb add. Concentreren kan ik uiterst moeilijk, en het is altijd kermis in me kop. Een aandoening die ik accepteerde totdat ik ging werken en serieuze studies wou gaan doen. Ik gebruik ongeveer één jaar ritalin, de merkloze (hci-sandoz) Ik merk er steeds meer nadelen van, en nu is de maat echt vol.
Ik slik er nu 6 per dag. De medicijnen helpen niet meer voor mijn concentratie, althans niet goed. Het effect is zo miniem, bijna niet te voelen. Het enige wat ik voel, is het verdwijnen van dat kutgevoel. Ik heb geprobeerd de dosissen te verlagen maar dat hielp niet. Het moeten wel ontwenningen zijn want als ik ze niet neem heb ik er last van. Zodra ik er een slik is er na 10 minuten die golf van rust. Nog geen half uur later is er die paniek. Niet zozeer het gevoel van een nieuwe dosis willen maar echt lichamelijke onrust, van binnen.
Even mijn ontwenningen proberen te beschrijven, de meeste zijn allemaal lichamelijk.
Lichamelijk:
- Trillen (vooral handen die een soort van schok-bewegingen maken en trillerig zijn
- Onrust (het gevoel te moeten bewegen welk ledemaat dan ook)
- Hoofdpijn
- Druk op de slapen
- Heftige prikkels, dus licht is fel, geluiden zijn enorm hard
- Duizeligheid
- Droge keel
- Spierpijn
Geestelijk:
- Het gevoel weg te zakken en flauw te vallen
- Focus is weg. ECHT TOTAAL WEG. Ik kon me al slecht concentreren, maar als zo'n pil uitwerkt is is het om te huilen.
- Rare flitsen van gedachtes, maar ook hele enge gedachtes, vaak boze gedachtes.
(dit zijn niet gedachtes veroorzaakt door onbegrip of paniek, maar het zijn opkomende gedachtes die ik onbewust voel of zie. Ik denk bijvoorbeeld aan dingen kapot maken, mensen slaan, mensen iets aan doen, of schreeuwen of huilen)
Ik ben serieus. De mensen die mijn topics wel eens gelezen hebben weten dat ik serieus ben, en dit forum gebruik als hulp voor mijn problemen en om een soort van schrift te hebben voor dit soort dingen. Mijn hoofdvraag luidt:
" Bestaat er iets als een ritalin ontwenning? Het is een amfetamine heb ik me laten inwinnen, dus dan is dit naar mijn idee mogelijk. Is dit ontwenning? Wat moet ik doen? Moet ik cold turkey gaan en leren leven met mijn add, die dan hopelijk verminderd is zonder deze chemische zooi? Of zal ik afbouwen en langzaam maar zeker stoppen? "
Help me.