Ritalin Verslaving

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
"Een ritalin verslaving? Dat kan toch helemaal niet? Oh, die stof is zo weer uit je lichaam, en echte ontwenningen zijn er bijna niet. Verlaag de dosis maar, dan heb je wat minder last van je bijwerkingen".

Dit is het verhaal wat ik elke keer aanhoor bij mijn psycholoog. En nu is de maat vol. Ik ben echt verslaafd aan ritalin. Ik zal maar bij het begin beginnen:

Misschien kennen een paar me als die gast die het altijd had over the easyway to stop, en waar ik nogal over door kon drammen. Ik ben momenteel gestopt met blowen, en roken. Verder heb ik mijn leven helemaal drugsvrij proberen in te richten. Ik was suicidaal, wat nu niet meer zo is.

Ik heb add. Concentreren kan ik uiterst moeilijk, en het is altijd kermis in me kop. Een aandoening die ik accepteerde totdat ik ging werken en serieuze studies wou gaan doen. Ik gebruik ongeveer één jaar ritalin, de merkloze (hci-sandoz) Ik merk er steeds meer nadelen van, en nu is de maat echt vol.

Ik slik er nu 6 per dag. De medicijnen helpen niet meer voor mijn concentratie, althans niet goed. Het effect is zo miniem, bijna niet te voelen. Het enige wat ik voel, is het verdwijnen van dat kutgevoel. Ik heb geprobeerd de dosissen te verlagen maar dat hielp niet. Het moeten wel ontwenningen zijn want als ik ze niet neem heb ik er last van. Zodra ik er een slik is er na 10 minuten die golf van rust. Nog geen half uur later is er die paniek. Niet zozeer het gevoel van een nieuwe dosis willen maar echt lichamelijke onrust, van binnen.

Even mijn ontwenningen proberen te beschrijven, de meeste zijn allemaal lichamelijk.

Lichamelijk:
- Trillen (vooral handen die een soort van schok-bewegingen maken en trillerig zijn
- Onrust (het gevoel te moeten bewegen welk ledemaat dan ook)
- Hoofdpijn
- Druk op de slapen
- Heftige prikkels, dus licht is fel, geluiden zijn enorm hard
- Duizeligheid
- Droge keel
- Spierpijn

Geestelijk:
- Het gevoel weg te zakken en flauw te vallen
- Focus is weg. ECHT TOTAAL WEG. Ik kon me al slecht concentreren, maar als zo'n pil uitwerkt is is het om te huilen.
- Rare flitsen van gedachtes, maar ook hele enge gedachtes, vaak boze gedachtes.
(dit zijn niet gedachtes veroorzaakt door onbegrip of paniek, maar het zijn opkomende gedachtes die ik onbewust voel of zie. Ik denk bijvoorbeeld aan dingen kapot maken, mensen slaan, mensen iets aan doen, of schreeuwen of huilen)

Ik ben serieus. De mensen die mijn topics wel eens gelezen hebben weten dat ik serieus ben, en dit forum gebruik als hulp voor mijn problemen en om een soort van schrift te hebben voor dit soort dingen. Mijn hoofdvraag luidt:

" Bestaat er iets als een ritalin ontwenning? Het is een amfetamine heb ik me laten inwinnen, dus dan is dit naar mijn idee mogelijk. Is dit ontwenning? Wat moet ik doen? Moet ik cold turkey gaan en leren leven met mijn add, die dan hopelijk verminderd is zonder deze chemische zooi? Of zal ik afbouwen en langzaam maar zeker stoppen? "

Help me.

universal*flow

Belezen gebruiker
Wow! Dit is heftig!
Ik heb zelf geen add mijn huisgenoot heeft het wel. Maar volgens mij niet in zo'n heftige vorm. Ze slikt er ook geen Retalin voor.

Ik heb zelf een keer Retalin geslikt, uit nieuwsgierigheid, en de effecten waren voor mij zoals speed. Ik kan me dan ook voorstellen dat dit een soort van Amphetamine is. En dat de afkick verschijnselen heftig zijn. Ik ben zelf afgelopen zondag gestopt met het gebruik van speed en MDMA. (Zie mijn post speed/MDMA) Ik merk tot nog toe geen echte afkick verschijnselen.
Wel had ik vaak in de weekenden dat ik veel speed had gebruikt ook last van erg negatieve denkpatronen. Rare gedachten die in een flits voorbij kwamen en niet meer te grijpen waren. Af en toe hoorde ik mensen dingen zeggen, die nooit gezegt zijn.

Zoals ik al zij ik heb hier geen ervaring mee. Maar misschien kun je inderdaad proberen het af te bouwen. Steeds een pil per dag minder.
En zoek op het internet naar natuurlijke alternatieven, zoals kalmerende thee oid. Zoek een sport waar je je energie in kwijt kunt, en waar je hoofd misschien wat rustiger van word.
Zelf hecht ik weinig waarde aan psychologen, daar ik denk dat deze mensen vaak zelf ook hulp behoevend zijn, of zich niet goed verdiepen in jou persoonlijk. Ook medicijnen zijn zo chemisch, dit kan haast niet goed voor je zijn. In de huidige maatschappij waar wij in leven denken we alles op te kunnen lossen met een pilletje. Hier geloof ik niet in. Ik zou zeggen, probeer het eens op natuurlijke wijzen.
Misschien kun je een boek in de bibliotheek vinden die meer verteld over add. en natuurlijke geneeskunde.

Ik wens je heeel veel succes en sterkte! Als je iets hebt gevonden over natuurlijke remedies, die jou hebben geholpen, misschien kun je me het laten weten?

Heel veel succes en sterkte!!

Love & light

Universal*flow

Cooper

Bewuste gebruiker
Ritalin is echt troep. Tenzij je het echt nodig hebt, zou ik het niet meer nemen. Ik heb het ook gebruikt, het werkt zeer verslavend en het effect lijkt op dat van cocaine. Op een dag was ik er echt klaar mee, toen ben ik er mee gestopt en heb niet om een herhaalrecept gevraagd. btw, bedoel je met psycholoog niet psychiater? want een psycholoog kan geen medicatie voorschrijven.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Cooper zei:
Ritalin is echt troep. Tenzij je het echt nodig hebt, zou ik het niet meer nemen. Ik heb het ook gebruikt, het werkt zeer verslavend en het effect lijkt op dat van cocaine. Op een dag was ik er echt klaar mee, toen ben ik er mee gestopt en heb niet om een herhaalrecept gevraagd. btw, bedoel je met psycholoog niet psychiater? want een psycholoog kan geen medicatie voorschrijven.

Ik bedoel inderdaad psychiater, haal die twee altijd door elkaar. Nu begin ik inderdaad echt de nadelige kant van ritalin te zien. Een chemisch pilletje heeft altijd bijwerkingen, maar volgens mij hadden ze bij ritalin wat beter mogen onderzoeken voor het zo klakkeloos op de markt te brengen.

Ik heb net om half 8 nog 1 pilletje genomen en de afkick begint weer op te zetten, al het bovengenoemde herhaalt zich weer. Extreme koppijn en al die rambam. Ben er echt meer dan klaar mee.

En universal flow, thanks voor de info, ga het eens onderzoeken. Laat het je wel weten :)

Thanks, en groeten

Cooper

Bewuste gebruiker
L-123-R zei:
Cooper zei:

Ik bedoel inderdaad psychiater, haal die twee altijd door elkaar. Nu begin ik inderdaad echt de nadelige kant van ritalin te zien. Een chemisch pilletje heeft altijd bijwerkingen, maar volgens mij hadden ze bij ritalin wat beter mogen onderzoeken voor het zo klakkeloos op de markt te brengen.

Ik heb net om half 8 nog 1 pilletje genomen en de afkick begint weer op te zetten, al het bovengenoemde herhaalt zich weer. Extreme koppijn en al die rambam. Ben er echt meer dan klaar mee.

En universal flow, thanks voor de info, ga het eens onderzoeken. Laat het je wel weten :)

Thanks, en groeten

Je hebt gelijk, het is te snel op de markt gebracht. En het wordt te snel voor geschreven. Bedenk, er is ontzettend veel geld mee te verdienen. De medicijnen zijn er niet alleen om de mensen te helpen, maar vooral om de zakken van de farmaceutische industrie te vullen.

universal*flow

Belezen gebruiker
Cooper zei:
L-123-R zei:
Cooper zei:

Thanks, en groeten

Je hebt gelijk, het is te snel op de markt gebracht. En het wordt te snel voor geschreven. Bedenk, er is ontzettend veel geld mee te verdienen. De medicijnen zijn er niet alleen om de mensen te helpen, maar vooral om de zakken van de farmaceutische industrie te vullen.

Helemaal juist!!! Vandaar mijn verwijzing naar natuurlijke producten.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker

Ik had al zo'n vermoeden. Het zijn echt viezeriken.

Afijn, het besluit is genomen. Cold turkey. Ik kan er echt niet meer tegen wat deze troep met je doet. Alle kenmerken van een drugsverslaving zitten erin. Ik heb nooit speed of coke gebruikt, en daarom zou ik willen vragen aan speed of coke (ex)verslaafden of zij een van deze kenmerken herkenden in hun (ex)verslaving:

In het begin van de ritalin periode voelde ik:
- In het begin euforisch, alle zintuigen op scherp, extreem goed kunnen focussen,
- Voelen alsof je opgepept bent, ook lichamelijk
- Het gevoel meer te kunnen, meer mogelijkheden zien, meer inzichten
- Alles op een rijtje kunnen zetten

Later door het jaar heen voelde ik:
- Steeds meer nodig voor het zelfde effect
- Bijwerkingen die steeds heftiger werden
- Een effect dat bijna onmerkbaar was tegen het einde van het jaar, dus een daling in effect.
- Paniek wanneer de dosis uitwerkt
- Ontwenningsverschijnselen bij stoppen
(door mij worden deze als heftig ervaren, maar relatief zijn ze mild. Ik heb alleen geen ervaring met fysiek afkicken en schrik hier dus wel van)

Ik heb vanochtend de pillen weggegooid. Het ergste van alles is nog niet eens het afkicken, dat is easy as pie, maar het feit dat die teringlijers mij hebben voorgelogen. Alles wat ik zei was oh dat valt wel mee, en oh dat is waarschijnlijk niet zo erg.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Zoals jullie weten ben ik de grootste tegenstander van afbouwen, alles moet cold turkey want dat is de easy-way en zo werkt het. Maar helaas heb ik vanochtend weer een pilletje genomen. Gelijk die rust. Gelijk die ontspanning, en niet meer die hoofdpijn. Even later na ongeveer 20 minuten kwamen weer die ontwenningen. Hij lijkt wel steeds vaker en sneller op te komen zetten.

Ik ga proberen af te bouwen. Ik moet morgen werken, en kan niks meer dan slapen en rusten. Nadenken geeft al enorme steken in m'n hoofd. Ik was een hevige add'er, en die klote ritalin heeft mij al die tijd een boost gegeven, waar ik nu zonder mee moet leven. Ik kan dat niet zomaar cold turkey doen, teveel pijn, teveel gekronkel..

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ritalin heeft ten eerste helemaal geen lichamelijke ontwenning. Je kan er wel verslaafd aan raken maar je haalt hier zoveel dingen door elkaar. Wat je bijvoorbeeld zegt is dat je één pilletje hebt genomen en na 20 minuten een cold turkey krijgt. Dat kan niet want een cold turkey krijg je als je lichamelijk verslaafd bent en het middel staakt/stopt. Het lichaam gaat dan een tegenreactie geven omdat deze niet zonder het middel kan. Heroine is lichamelijk verslavend maar amfetamines in principe niet. Wat ik ook lees als ik zo kijk is dat je stukken tekst die niets met elkaar te maken heb met elkaar verbindt en zo een conclusie trekt. Ritalin is een middel wat ook niet afgebouwd hoef te worden en wat je in 1 keer kan staken zonder extreme klachten. Als ik zo lees wat je ervaart met ritalin zijn het eerder bijwerkingen dan een cold turkey. Als je wilt dat ik hier verder op in ga doe wil ik het wel doen want zoals het hier staat zo ontstaan dus misverstanden. Ik wil niet mister wise guy uithangen maar sommige dingen kloppen gewoon niet in dit onderwerp dat weet ik zeker.

Verder klopt het wel dat je artsen je een beetje aan het lijntje hebben gehouden als je meer wil dat ik dieper op inga doe het met alle plezier. Heb zelf paar jaar ritalin gebruikt als drugs en als medicijn.

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Als ik deze dingen ervaar, het zelf voel in mijn lichaam, is er toch geen ja of nee? Ik snap wat je bedoelt aan de ene kant. Misschien is het net als allen carr zegt over roken etc. allemaal mentaal, en zorgt dat voor de lichamelijke klachten.

Heb je zelf add/adhd of een variant?

Het enige wat ik probeer duidelijk te maken dat ik dit middel meer en meer, en vaker en vaker wil slikken. Het werkt steeds sneller uit, en ik voel me steeds rotter wanneer het uitwerkt. De pil veroorzaakt het rotgevoel, maar ik kan niet zonder de pillen. Ik zit in een dilema waarin ik dus nooit kan winnen.

Wat betreft dat in één keer afbouwen: dit is door mijn psychiater ten strengste afgeraden. Het zou gevaarlijk kunnen zijn. Zitten ze me weer te naaien?

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Ja ik ADD en ritalin en roken zijn twee hele verschillende dingen en zo kun je dat niet met elkaar vergelijken. Misschien kun je het principe toepassen maar het is allebei iets heel anders Allen Carr was een ketting roker en geen junk. Maar even terug kijk dat je lichamelijk dingen ervaart dat wil niet direct zeggen dat je lichamelijk ontwenning hebt. Natuurlijk zeggen dokters dat je klachten ervaart als je stopt maar 9 van de 10 dokters heeft zelfs geen ervaring met het middel. Ja ze weten de theorie heel goed eromheen maar in praktijk willen deze mensen er ook nog vaak naast zitten. Het is gewoon niet logisch als je bij ritalin lichamelijke ontwenning ervaart.

Ik heb jaren lang die ritalin en amfetamines gebruikt en het enige waar ik last van had als ik niet nam was dat ik veel sliep. Methylfenidaat is niet lichamelijk verslavend zoals heroine dat is gewoon niet. En ik ga je arts niet tegenspreken maar uit ervaring weet ik dat je zo kan stoppen met laat ik zeggen 15mg ritalin of 54mg concerta. Zelf ben ik aantal keer gewoon abrupt gestopt met gewone ritalin geen problemen ondervonden. En 2 keer ook met concerta 54mg dat ook zonder problemen de psychiater toen heeft dat ook gewoon geadviseerd. Nam het toen 2 jaar en heb nergens last van gehad. Het lijkt me sterk dat andere mensen wel ontwenning krijgen bij ritalin terwijl dit niet in de bijsluiter erbij staat. Normaal zetten ze dat er ook bij als het als bijwerking ontwenning heeft maar als iemand het zeker weet dat ritalin wel voor ontwenning kan zorgen zou ik het graag wel willen weten. Aangezien ik er nog nooit van gehoord heb...

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
Ik weet het niet. Misschien heb je gelijk, is het allemaal mentaal wat zich uit in lichamelijke klachten. Ik ben gewoon zo afhankelijk van ritalin dat ik zonder ritalin gek word. Maar dat is dus waarschijnlijk allemaal psychisch. Het enige wat ik niet snap is dat mensen zonder add gaan lopen zeggen wat 'gewoon zo is' maar zelf niet weten hoe dat voelt. Ik heb het nogal extreem. Geloof me, concentreren is een must op dit moment in m'n leven (studie, werk, financieel zwaar). En wanneer het uitwerkt voel ik me ellendig. Lichamelijk of niet, ik voel me niet goed. Dit zijn toch geen illusies? Is dit gewoon een verlangen naar het middel en even een oppepper nodig hebben, of een reactie van de hersenen omdat ze abrupt geen ritalin meer krijgen? Dit wordt toch niet verstaan onder lichamelijk?

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Waar je het nu over hebt wat je ervaart als het uitwerkt is de coming down. Ritalin heeft een hele hevige coming down dat houdt in zodra het middel uitwerkt krijg je een soort tegenreactie. Dit is een redelijk bekend iets en vast ook wel te vinden op internet, ritalin werk 2 tot 4 uur. Ritalin staat erom bekend dat het een hevige coming down heeft en dit komt direct na de uitwerking van de ritalin. Op een bepaalde manier is dit bij ritalin heel hevig en de enige manier om het op te vangen is met ritalin. Concerta heeft dit weer niet omdat dit in principe 12 uur lang een constante dosis ritalin afgeeft. De werkzame stof is hetzelfde maar je hoeft maar 1 pil in de ochtend te nemen die de hele dag werkt.

Weet van mezelf nog toen ik ritalin had en deze werkte uit dan werd ik zeer agressief, lichtelijk depri gevoel en gewoon. Eerlijk gezegd ook een matige drang om het medicijn weer te nemen. Heb zelf alles wat ik erover weet via internet afgehaald omdat mijn psychiater het middel goed praatte in heel veel opzichten terwijl het gewoon troep is(mijn mening).

Cooper

Bewuste gebruiker
Wat willem in z'n laatste post zegt klopt, de uitwerking (rebound) is behoorlijk vervelend bij ritalin. Dit vind ik het naarste van ritalin. Het kan soms helpen om de rebound wat gelijdelijker te doen ontstaan door de ritalin met voedsel in te nemen. Je kunt ook de dosis verlagen, of 2 uur nadat je je laatste pil hebt geslikt, nog een halfje nemen om de rebound deels op te vangen.

hoe is het verder eigenlijk met je, Leon?

Stroopwafel

Bewuste gebruiker
gaat prima, neem er nu 2 per dag en ik heb er niet extreem veel last van, maar wil toch nog stoppen met ritalin in het geheel. Toch net iets teveel bijwerkingen en dat rebound effect is inderdaad knap lastig

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
heb je ervaring met concerta omdat het 12 uur werkt een hele gelijke afgifte heeft. Ritalin zelf komt in pieken elke dosis komt met een piek bij concerta krijg heb constante afgifte wat gelijk is en waardoor er geen pieken meer zijn. Verder werkt concerta hetzelfde als ritalin heb het zelf ook genomen en als je het slikt is concerta fijner. Ook zeggen ze dat Dex Amfetamine geen rebound of bijna geen rebound heeft..

Lemon

Experimenterende gebruiker
Ik heb ook een tijdje die sandoz ritalin gehad. Echte troep werd er helemaal paars van een depressief :cry:

En ik vergat ze sowieso al veel te vaak.

Nu heb ik gelukkig weer concerta 27 mg en ik functioneer beter dan ooit :rock:
Van ontwenningsverschijnselen heb ik geen last, bijwerkingen ook niet want ik gebruik het nu al zo lang dat mijn lichaam eraan gewend is.
:rockband:

Gelukkig ben je er achter gekomen dat de gewone losse Ritalin echt bagger is en Concerta in wezen "heaven!"

Ik heb ook ADD en in het begin met de gewone tabletjes Ritalin stuiterde ik constant op en neer!
Logisch ook want het is een zeer kortwerkend middel; wat er gebeurt als je een tabletje inneemt...de spiegel in de je bloed gaat omhog heeft dan zn piek en dondert dan weer naar beneden. En dat 4/5 keer per dag..... :openmouth: Met Concerta heb je dat niet...dat geeft constant beetjes af en heb je helemaal geen ups and downs meer! :hearteyes:

Ik heb ook het idee dat ik een beetje verslaafd begin te raken aan de ritalin.

Maar gebruik het al 7 jaar (?!) 2 x 10mg per dag (ook van Sandoz) wel op voorschrift dan.
Ik word tegenwoordig onrustig als ik het niet heb gehad of mijn dosis is uitgewerkt, maar als ik dan het inneem, is de onrust direct over ipv. na een half uur/uur (inwerktijd).

Ik weet dat dit een heel oud topic is, maar heb je (topic maker) geprobeerd te pm'en maar dat lukte niet (dit is tevens ook mijn aller eerste bericht op deze site) en met de 'help' kwam ik ook niet verder.
Dus als iemand mij met mijn probleem wil helpen, stuur me een pm graag of reageer hieronder.

Liquid8

Newbie
Ik ken dit wel, zelf ook jarenlang ritalin geslikt maar dat sloeg gewoon niet aan.
Je slikt dus 6 x 10mg ritalin per dag = 60 mg, valt wel mee.

Ik slik concerta 54mg 2 tabletten per dag 108 MG dus,

Maar dat ik het herken gaat over een ander medicijn namelijk Risperdal, dit is een anti-psychoticum.

Als ik mijn risperdal bijvoorbeeld s'avonds niet opheb dan word ik harstikke onrustig ik kan niet slapen ik ben veel te druk met gedachtes in mijn hoofd.. Dus beetje een herkenbaar verhaal!
Ik zou er met een psycholoog over praten die zijn makkelijker in dingen aanpassen als een dokter vind ik.

Succes :wave:

Areyouexperienced?

Belezen gebruiker
Ik ben zelf ook verslaafd aan Ritalin. Dat kan ik wel zeggen na 14 jaar gebruik.

Op mijn negen jaar kreeg ik het voorgeschreven wegens ADD. Ik moet zeggen, in het begin hielp het heel veel. Mijn aandacht was beter, ik kon beter studeren en taken afwerken. Mijn ouders waren zeer tevreden.

In de middelbare school begon ik een aversie te krijgen tegen die 'verplichte pillen'. Ik nam ze niet meer. Het resultaat was navenant: mijn 3de jaar ben ik geschorst van mijn school en mocht ik mijn jaar overdoen. Dit was voor mijn ouders een aanleiding om mij de rest van de middelbare school te laten doorbrengen op een streng internaat.

Hier kreeg ik de medicatie toegediend door opvoeders, en alles ging redelijk goed. Ik voelde me wel niet goed in mijn vel, dit kon ook met de puberteit te maken hebben. Ik bleef problemen veroorzaken, maar dat was eerder kattenkwaad.

Ik ben toen afgestudeerd met zeer goede resultaten. Zo goed zelfs, dat mijn ouders me het vertrouwen gaven om in een studentenstad te gaan wonen en daar mijn weg te vinden.

Ik ben toen tijdens de examens (tentamens in NL?) begonnen met het snuiven van Ritalin.
In het begin ging dit goed, ik nam al zeer veel maar kwam wel toe met mijn voorraad. Dat was 20 X 10 MG per week. Dus 80 X 10 MG per maand.

De bijwerkingen van Ritalin (gebrek aan eetlust, slapeloosheid en moodswings) begonnen tijdens de unief alsmaar zwaarder door te wegen. Logisch achteraf gezien. Maar ik stond er bij dat moment niet bij stil.

Eten deed ik niet veel. Rusteloosheid loste ik na een tijd op met benzo's die ik illegaal verkreeg. Ik geraakte niet meer op tijd op de unief en blokte nachten al snuivend door. Soms met succes, maar ik had al in de gaten dat het fout begon te lopen.

Na het behalen van mijn diploma Farmaceutica (oh de ironie) aan de unief, belandde ik in een depressie. Ik begon te doktershoppen om Ritalin en mijn drankgebruik werd erger met de dag. Momenteel gebruik ik zeker 150 mg Ritalin per dag gecombineerd met benzo's en drank.

Dusja, het is verslavend. Vooral als je het snuift.

Ik moet wel zeggen dat dit uitzonderlijk is, meeste van mijn vrienden hebben niet hetzelfde effect dat ik heb.

Waarschijnlijk heeft dit met mijn verhoogde biologische beschikbaarheid te maken. Ik weet het niet.

Ritalin is the drug I love to hate ...

ik neem al van mijn 6de ritalin en ben er al van mijn 15de meegestopt hoe hard ik het ook nodig had( heb jaar moeten overdoen en de helft van mijn vrije woensdagen strafstudie gehad) want als ik het nam kon ik me inderdaad goed concentreren maar voelde me saai en slecht als ik me niet moest concentreren.

s avonds was het rond 7u/8u uitgewerkt en dan kwam mijn adhd superhard terug. en toen ik moest gaan slapen toen begon het denkwerk ik zweer het je als kind van 6 jaar was ik soms bezig op mijn kamer toen het licht terug opkwam. en als ik dan probeerde te slapen dan duurde het zeker 3uren.

daarom ben ik er gewoon meegestopt heb concerta genomen dat was echt een rap was niet beweeglijk maar geen concentratie en vergat nog meer dan gewoonlijk.

Na gestopt te hebben let rilatin voelde ik me veel beter weg slapeloosheid die ik altijd al had en en het piekeren was weg, kort eran ben ik wel beginnen blowen mss dat ik daardoor terug goed kon slapen :grin: maar zonder kon ik ook wel slapen het duurd enkel maar halfuurtje langer ofzo :tongueout:

nu kreeg ik op school de hele tijd opmmerken want rond mijn 16de was ik eig een beetje getemd maar concentratieproblemen had ik nog altijd. ik ben er ng 2 jaar zo opgewezen geweest dat ik trukspjes zocht om met mijn adhd om te gaan maar toen ik ging gaan werken ging dit niet, ik ben bejaardenhelpster en dan poet je ieder detail gezien hebben of het is niet inorde hoe goe ik alles kon positief omzetten het ging niet.

dan maar visolie geprobeerd, en kon het niet geloven maar het werkte zo goed, ik kon mijn ogen niet gelove, de eerste dagen had ik wel hetzelfde gevoel in mindere mate als bij ritalin maar na 3dagen was dit weg. de pillen zijn wel verschrikkelijk groot en 1/2 keer blijf je ze voelen voor een halfuur in je keel echt irri.
Bij het studeren weet ik niet hoe het is, ik hoop dat het ook werkt want ga volgend jaar terug gaan studeren.

dus ik denk dat dit je enige oplossing is oftewel niets slikken. iedereen krijgt dit gevoel met add of adhd, alhoewel ik nooit de nood had om ritalin te slikken. maar ik denk dat is door dat je denkt dat je het nodig hebt om je goed te voelen alleen besefte je het vroeger niet naarmate we ouder komen groeien begrijpen we ook meer wat we voelen enzo, bij mij was dit zo en ik voelde wel aan dat het door de ritalin kwam terwijl jij denkt dat het komt door zonder te zitten denk ik. Misschien kan je ook niet zonder omdat je net zoals mij van iedereen opmerkingen krijgt over vergeten, beweegelijkheid impulsiviteit enzoverder....
En dit snap ik maar al te goed want ik ben er superlang gefrusteerd door geweest zeker als je je best doet en toch nie slaagt.

en ik snap helemaal wat je bedoeld me ritalin snuiven ik had daar geen effect van wel nam ik ritalin retard die een hele dag werkt, er 3 van en dronk heel veel op, een beetje zoals speed voelde ik het dan, ik was een spraakwaterval voelde me wel niet zo hyper al speed maar kwam toch aardig in de buurt.
misschien zie je ritalin onbewust ook meer als drugs als je het ook snuift, weet niet of speed heb geprobeert misschien kan je zo de speed laten, en denk je dit is toch medicatie.

Maar ik vind het rotzooi en zou iedereen willen zeggen stop ermee en zoek andere oplossingen want die zijn er en als je echt hyperactief bent zoek dan iets dat je dat in kwijt kan mensen met add en adhd werken sneller als niet hen stoort en er geen fijne motoriek in zitten en zijn creatiever. wie kan er nu zo denken zoals ons niemand hoor :)

als ik jou was zou ik cold turkey gaan hoewel ik denk dat dit echt zal meevallen behalve als je jou gedachten de bovenhand laat nemen. je moet echt in je hoofd houden dat het door de ritalin te gebruiken is dat je jou zo voelt en niet door het stoppen.

Ik weet zeker dat je jou binnen de 2 maand weer beter voelt enkel het moeilijke is ook de gewoonte van het snuiven die je het overal en ik weet niet als je echt behoefte hebt als je het niet of je jou daadwerkelijke dosis naarbinnen doet uit gewoonte.

sorry voor deze lange tekst lol, ik probeer me zodaing in te leven bij jou en bij mij te vergelijken want het is echte rotzooi en zeker nu je het misbruikt( misschien is daadoor je concentratie weg) want bij te veel gebruik wat ik ook gedaan heb heb ik die inderdaad ook niet .

en ja sorry als het moeilijk leesbaar dit is jammer genoeg ook adhd :tongueout:

Dokka

Newbie
Hallo Ik hoor veeel verschillendse dingen hier en ik durf te zeggen dat ik toch wel een aardige hoeveelheid kennis op het gebied van methylfenidaat in wat voor vorm dan ook heb na ongeveer 15 jaar slikken en snuiven van die rommel. Ten eerste. FDe vergissing dat ritalin niet verslavend zou zijn is duidelijk. Natuurlijk is ritalin, voor mensen die gevoelig zijn voor middelen die stemmingsveranderend of bewustzijnsveranderende werkingen heeft, verslavend. En daar is ritalin er zeker een van. Sterker nog , in een flinke dosis werkt het euforisch en hoewel de lichamelijke verslaving nog niet officieel is vastgesteld is het zeker geestelijk verslavend. Je bent namelijk verlaafd aan de roes of flash . Niet aan het bmiddel als zodanig. Als aardappellen me hetzelfde gevoel zouden geven als coke was ik ook verslaafd aan aardappellen. . Maaar zelfs lichamelijk is het verslavend in die zin dat je op de methylfenidaat, in hoge doseringen hetzelfde kan doen als met speed oftewel amfetamine. Namelijk doorhalen in plaats van inkakken en als iemand maar vaak genoeg precies dat doet wordt de resistentie groter en heb je meer van het middel nodig voor hetzelfde effect. Is speed verslavend/ Ik denk het wel en mijn gebit bewijst het. De lichamelijke afkick bij grote doseringen is nog niet goed onderzocht maaar ik kan uit ervaring vertellen dat die beroerd is . Doodvermoeid, depressief, bewegingsdrang , tics en kwijlen zijn er een paar verschijnselen van. Ritalin is en probaat middel bij niet verslaafden maar mensen met verslavingsproblemen moeten zich echt eerst eens goed afvragen of de voordelen wel tegen de nadelen opwegen. Ik zou het niemand aanraden in ieder geval. Ik heb er een probleem bijgekregn in ieder geval. Maar er zijn ook voordelen. Het vermindert de trek in cocainen en is een stuk goedkoper

ben bang dat als je van Ritalin wilt afkicken je het afkick-plan (of hoe je het wilt noemen) van Speed zult moeten volgen.. Ritalin is namelijk niks anders dan een milde vorm van Speed.. (zit ook in Speed verwerkt namelijk)..

Dokka

Newbie
Nou ja. Niet helemaal hetzelfde. Ritalin is methylfenidaat en geen amfetamine. Het lijkt er wel op Maar er zijn chemisch wel enige verschillen. Maar je hebt gelijk wat betreft de afkick ben ik bang. Die lijken wel sterk op elkaar. Methylfenidaat werkt alleen wel een stuk korter dan amfetamine en op die manier zou het minder heftig moeten zijn om ervan af te kicken. Maar de praktijk zal het leren. Bedankt voor je opmerking.

nick0011

Newbie
Ik heb zelf ook ADD en begin morgen aan medicatie Dexamfetamine. Misschien is het een idee om over te stappen naar dexamfetamine of concerta. Mijn psychiater zij dat concerta en dexamfetamine minder bijwerkingen hebben dan ritalin, omdat je minder vaak een rebound hebt. Je hebt minder pieken en het wordt over heel de dag verdeeld.

Gr

RvM

Newbie
Als je bedoeld verslaafd aan het leven, ja dan is het een verslaving. Net als alle andere producten die stimulerend werken zoals koffie of Red bull, allerlei zoetstoffen etc.

Ik ben 46 jaar en kom er op late leeftijd achter dat ik voor ADHD ben gediagnosticeerd. Eerst is dat een grote teleurstelling :confused: , maar later als je de puzzel van je leven begint te snappen ben je blij dat je snapt waarom sommige dingen in je leven anders zijn gelopen dan bij de meeste mensen zullen we maar zeggen. Je kunt in ieder geval gewoon volwassen worden en zoals bij mij blijkt ook gewoon je HBO halen. Maar wat een drama dat je in je leven enorm je best doet om iets in je op te nemen en dat het vaak niet lukt zoals anderen dat wel kunnen. Je bent namelijk niet dom. alleen lijkt het of je het juiste laatje niet kan openen om daar de informatie uit te halen waarvan je wel weet dat het ergens in die grijze massa moet zitten. Als je er groot mee wordt ga je op een bepaald moment je handicap accepteren en leer je er wel mee leven. Je weet dat je op dat gebied gewoon slecht scoort. Met een hele hoop kunst en vliegwerk en super fanatiek je best doen en je concentreren ten koste van alles lukken dingen dan toch. Maar wat een energie kost dat zeg. En dat laatste is mij op latere leeftijd toch gaan opbreken. Ik dacht dat het lag aan het ouder worden, nu weet ik inmiddels beter en kan gelukkig weer normaal functioneren. :)

Na wat onderzoek via artsen, internet, rondvragen kom ik erachter dat het probleem bij mij vooral zit in een tekort aan dopamine. Hoeveel dat tekort is dat eigenlijk op een normale wijze door het lichaam moet worden aangevuld is dan nog onduidelijk.
Met die wetenschap ben ik gaan testen op mijzelf samen met een psychiater wat het effect van Methylfenidaat heeft op dit tekort. Ik heb daarvoor Retalin en Concerta gebruikt, Medikinet was niet meer nodig omdat ik met de opgedane kennis wist dat het geen meerwaarde zou hebben.

Ik ben begonnen met Retalin 5 mg. Wow dat was een verschil zeg, ik had scherper beeld, hoorde beter en voelde mij lekker. Die dosering heb ik uitgebouwd tot 2 a 3 maal 10 mg. Dat is de hoeveelheid die ik nu gebruik. ik gebruik het niet altijd, want het is een aanvulling op het tekort aan dopamine. Je moet dus niet zomaar wat nemen. Ik heb ook wel eens 20mg en 30mg gebruikt in mijn testfase, maar dat leverde alleen hoofdpijn op en een wat drogere mond. Ik hoor nu allerlei verhalen over allerlei bijwerkingen, maar ik moet zeggen dat het vooral die symptomen waren die ik had voor het gebruik van Retalin in dit geval.
Ik zit weer fris achter het stuur, ik woon vergaderingen bij waarin ik normaal mee kan doen. Voor mij is het leven opnieuw begonnen.

Ik denk wel dat het heel erg persoonsgbonden is hoeveel je nodig hebt voor het functioneren als een normaal mens. Je komt er niet mee weg door zomaar wat te slikken. Je moet je bewust zijn van je moed en gevoel. Die vul je vervolgens aan tot het gewenste niveau. Wellicht zijn er dagen misschien wel weken waarin je helemaal niets hoeft te gebruiken. Je slikt ten slotte ook geen medicijnen uit gewoonte, maar omdat ze je moeten helpen te functioneren als een normaal mens.

Ik baal er wel van dat het wordt gezien als een verslaving. Ik denk dat het meer de verslaving is van gebruikers aan het leven als een normaal mens. ik denk als je er niet bewust mee omgaat dat je inderdaad te maken krijgt met allerlei bijwerkingen.

Ik had gewild dat ik het vroeger al had kunnen gebruiken. ik heb zo mijn best gedaan op school, maar sommige dingen lukte gewoonweg niet. Dan gaat het voornamelijk om het opslaan van data in hersenen. Iets wat heel moeilijk te onthouden is voor mij is als er geen logica achter zit. De logica zorgt er namelijk voor dat het wel opgeslagen kan worden. Voorbeeldje is het gebruik van een ei, ij of y. Die klinken precies hetzelfde en je zal dus moeten onthouden wanneer je wat gebruikt. Dat leren om dat soort informatie op te slaan in de hersenen gaat makkelijker met Retalin.

Het is ook zinvol om je te verdiepen in hoeveel stof er vrijkomt in de tijd weggezet per medicijn. Want dan zie je misschien waarom het ene medicijn beter voor je werkt dan de ander. Bijv. bij het gebruik van Concerta kwam er in totaal 54mg vrij waarbij op bepaalde momenten voor mij de waardes gewoon te hoog waren. Dat is niet nodig, want dan krijg je inderdaad een soort overdoses met alle gevolgen van dien :openmouth: .

Ik ben in ieder geval enorm geholpen en ik zie het als een verslaving aan koffie. Ik kan best even zonder, maar met een bakje koffie s' ochtends gaat het net even lekkerder. Denk dat de meeste niet gebruikers dat gevoel wel herkennen.

Groeten Robert (ps als iemand meer wil weten over hoe je er bewust mee om kan gaan, gewoon vragen :wink:

RvM

Newbie
En dan nog eens wat.
Want ik zie hier allerlei mensen negatief reageren over het gebruik. Ik zeg alles wat je teveel gebruikt werkt negatief. Dat is met elke stoornis het geval dus ook met ADD of ADHD.

Als je beseft dat het een medisch handicap is dan lijkt het mij logisch dat je daar wat mee doet.
Ik bedoel een brildrager is ook verslaafd aan zijn bril. Zonder is het leven een stuk minder.

Of wat te denken over het slikken van paracetamol of ibuprofen, en dat is gewoon vrij te kopen! Of gebruiken al die mensen die hier zo negatief zijn over Methylfenidaat geen medicijnen? Dat is ook een vorm van verslaving.

Teveel is nooit goed en je moet er dus ook bewust mee omgaan. Dat is ook de reden dat het gebruik bij kinderen lastig is. Die zijn minder bewust van stemmingen etc. Dan geven we ze vaak een te grote en te lange dosis met alle gevolgen van dien.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Jongens bij zulke posts kan je beter een nieuw topic aanmaken, dan is de kans ook groter dat er mensen op reageren...

arkey919

Newbie
Lang geleden dat hier een nieuwe post is gezet, maar ik vond het toch goed om even mijn verhaal van ritalin te vertellen.
Op mijn 15e werd ADD gediagnostiseerd, en kreeg ik ook ritalin voorgeschreven. Al heel snel hoorde ik van iemand die ik goed kende, en het zelf ook gebruikte, dat wnneer je het snuift het een chil gevoel geeft. Vanaf dat moment is het alleen maar erger geworden. Ik kan nu ik meerdere deugs gebruikt heb het gevoel het best beschrijven als een mix tussen speed en cocaïne.
Alsmaar meer gaan gebruiken, tot je gaat merken dat je echt zwaar depri bent als je het niet gebruikt. Maar het hele verslavingsplaatje klopte: keihard liegen tegen iedereen, jezelf isoleren, extreem afvallen, heftige spierkrampen, geld stelen om extra te kopen enz. Het heeft 2 jaar geduurt, toen met hele goede begeleiding thuis en vanuit verslavingszorg van de een op de andere dag ermee gestopt.
Nu meer dan een jaar schoon vande ritalin, maar ik merk dat ik er nog steeds last van heb.
Ik heb mijn verhaal verteld voor de mensen die beweren dat het niet verslavend is, en helemaal geen kwaad kan. Het is 100% een harddrug in mijn ogen. Ik doe het tegenwoordig mooi zonder die pilletjes, zeker, het kost meer moeite en tijd, maar dat is nu eenmaal je handicap. :wink:

cheiron

Bewuste gebruiker
Ik heb een korte tijd geëxperimenteerd met Ritalin voor mijn ADHD, maar het is echt troep. Ik ben heel gelukkig met microdoseren LSD als alternatief, helaas bijzonder onbekende manier van LSD gebruiken. Geeft me boost, stimulans, focus, zonder dat ik crash of me kut voel naderhand, integendeel...

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
SnoopDoggieDog zei:
Ik heb mijn Ritalin verslaving overwonnen door dex te gebruiken voor een tijdje. Maar dex is ook knap verslavend, dus pas op.
Je kunt niet echt zeggen dat je de ene verslaving hebt overwonnen als je het ingeruild hebt voor een ander. Zowel ritalin als dex zijn allebei sterk stimulerende middelen en zeer verslavend.

SirErick

Wijs gebruiker
SnoopDoggieDog zei:
Ik heb mijn Ritalin verslaving overwonnen door dex te gebruiken voor een tijdje. Maar dex is ook knap verslavend, dus pas op.
Dextro-amfetamine is een antagonist van dopamine, noradrenaline en serotonine en stimuleert het vrijgeven van deze neurotransmitters. Ritalin's primaire actie berust op de heropname remming van onder andere dopamine en heeft daardoor andere (bij)werkingen dan dextro-amfetamine, dus de ene persoon reageert beter op dextro-amfetamine dan op methylfenidaat en vice versa. Met andere woorden: beide middelen zijn amfetamine-achtige producten, dus het is niet verstandig om ze te blijven gebruiken als je van je verslaving wilt afkomen.

Fool

Badass junkie
(dextro-)amfetamine is geen antagonist, een antagonist bind aan de activerende receptoren zonder een impuls te versturen en verlaagd dus de activiteit van de receptoren waar het aan bind.

Amfetamine heeft een redelijk complex werkingsmechanisme, maar het komt er in feite op neer dat de monoamine-transporters hun werking omdraaien en dat er zo meer dopamine etc. vanuit de zenuwcel in de synapsspleet gepompt worden. (Amfetamine heeft ook een mechanisme om meer van deze neurotransmitters in de zenuwcel vrij te krijgen.)
Amfetamine is in feite een agonist(stof die bind en de receptor wél een signaal laat versturen) op de TAAR1-receptoren, die op hun beurt de monoamine-transporters prikkelen om hun gedrag te veranderen. Amfetamine bind ook aan de VMAT2 om de extra vrijlating van neurotransmitters in de zenuwcel te veroorzaken, het zorgt ervoor dat dit eiwit zijn werking niet meer kan doen. Dit is echter geen antagonisme, omdat dit geen receptor is maar een 'normaal' eiwit. :wink:

Maar inderdaad, de werking van beide middelen komt enigszins overheen en met de één kom je niet van je verslaving van de ander af.

Veel medicaties laten heftige ontwenningsverschijnselen zien als je stopt. Dat zit "meegebakken" in het medicijn. Gebruikers denken dan dat hun oude kwaal weer terugkomt, dus gaan het weer gebruiken om weer "normaal"te worden. Commercieel een prachtig trucje van Bigpharma.
Ik weet zeker dat als je eens heel erg goed zou doorzetten, je echt wel van die troep afkomt.
Ik heb het ook veel en lang gebruikt, cold turkey mee gestopt. Een paar dagen heel ziek geweest, en daarna nog een paar weken met een rotgevoel gelopen maar toen was het wel klaar.
Meer zorgen maak ik me over je benzogebruik. Die is echt veel verslavender dan de Ritalin en over de wisselwerking is nog niet zoveel bekend. Probeer maar eerst eens de benzo te stoppen, dan zul je merken dat de Ritalin veel makkelijker gestopt kan worden. Benzo's zijn het ergste van alle shit.
De benzo's houden vaak andere verslavingen in stand door hun grillige bijwerkingen en chemische structuur. Het zou me niet verbazen als je in een continu staat van withdrawal zit.
Google maar eens op de naam van je benzo en zet daarachter withdrawal, dan wordt je al een stuk wijzer. In het NL nog weinig over bekend, in de UK en USA al veel verder daarmee. Op youtube ook veel van te vinden.

Ik spreek uit ervaring.

SirErick

Wijs gebruiker
Fool zei:
(dextro-)amfetamine is geen antagonist
Dat klopt, ik bedoelde dus "agonist" en niet "antagonist" voor de helderheid. Mijn excuus voor de eventuele verwarring die ontstaan is, hopelijk is het nu dus wel helder.

Lieve mensen,

ik gebruik al 7,5 jaar middelen zoals ritalin en diversen
ben niet verslaafd, vergeet het regelmatig en heb er geen behoefte aan
totaal geen afkickverschijnselen want door de vakantie neem ik het soms weken niet

eerste paar maanden (?) toen ik het nam voelde ik mij wel misselijk en niet lekker ( kleine dosering ) :kots:

ik moet toegeven zonder alle bij effecten is het een prima afslankmiddel gezien ik bijna geen honger heb etc pas s'avonds

als ik het niet neem dan breekt de hel wel los want dan vreet ik mijzelf helemaal vol met alles waar ik mijn handen op kan kriigen :mrgreen:

over verslavingen dus ik denk dat dat gewoon persoonlijk en mentaal zit want ik voel me ook vaak genoeg onrustig, droevig etc ( moodswings?) maar dit allemaal zijn geen redenen om iets te nemen zo is het leven en heel sorry maar als je dan een middel daarvoor nodig hebt ben je gewoon een excuus aan het zoeken omdat je zwak bent! :wink:

het is wel een goed middel maar ik vindt het ook een soort placebo hebben, en dat zal komen dat ik waarschijnlijk aan mijn dosering gewend ben? (40mg methylfenidaat) want ik merk er niet veel van en ben alsnog lui met slechte concentratie en druk dus maar dit zijn mijn ervaringen ermee

use it wisely :xtc:

Areyouexperienced? zei:
Ik ben zelf ook verslaafd aan Ritalin. Dat kan ik wel zeggen na 14 jaar gebruik.

Op mijn negen jaar kreeg ik het voorgeschreven wegens ADD. Ik moet zeggen, in het begin hielp het heel veel. Mijn aandacht was beter, ik kon beter studeren en taken afwerken. Mijn ouders waren zeer tevreden.

In de middelbare school begon ik een aversie te krijgen tegen die 'verplichte pillen'. Ik nam ze niet meer. Het resultaat was navenant: mijn 3de jaar ben ik geschorst van mijn school en mocht ik mijn jaar overdoen. Dit was voor mijn ouders een aanleiding om mij de rest van de middelbare school te laten doorbrengen op een streng internaat.

Hier kreeg ik de medicatie toegediend door opvoeders, en alles ging redelijk goed. Ik voelde me wel niet goed in mijn vel, dit kon ook met de puberteit te maken hebben. Ik bleef problemen veroorzaken, maar dat was eerder kattenkwaad.

Ik ben toen afgestudeerd met zeer goede resultaten. Zo goed zelfs, dat mijn ouders me het vertrouwen gaven om in een studentenstad te gaan wonen en daar mijn weg te vinden.

Ik ben toen tijdens de examens (tentamens in NL?) begonnen met het snuiven van Ritalin.
In het begin ging dit goed, ik nam al zeer veel maar kwam wel toe met mijn voorraad. Dat was 20 X 10 MG per week. Dus 80 X 10 MG per maand.

De bijwerkingen van Ritalin (gebrek aan eetlust, slapeloosheid en moodswings) begonnen tijdens de unief alsmaar zwaarder door te wegen. Logisch achteraf gezien. Maar ik stond er bij dat moment niet bij stil.

Eten deed ik niet veel. Rusteloosheid loste ik na een tijd op met benzo's die ik illegaal verkreeg. Ik geraakte niet meer op tijd op de unief en blokte nachten al snuivend door. Soms met succes, maar ik had al in de gaten dat het fout begon te lopen.

Na het behalen van mijn diploma Farmaceutica (oh de ironie) aan de unief, belandde ik in een depressie. Ik begon te doktershoppen om Ritalin en mijn drankgebruik werd erger met de dag. Momenteel gebruik ik zeker 150 mg Ritalin per dag gecombineerd met benzo's en drank.

Dusja, het is verslavend. Vooral als je het snuift.

Ik moet wel zeggen dat dit uitzonderlijk is, meeste van mijn vrienden hebben niet hetzelfde effect dat ik heb.

Waarschijnlijk heeft dit met mijn verhoogde biologische beschikbaarheid te maken. Ik weet het niet.

Ritalin is the drug I love to hate ...

Hey hoe is het in de tussentijd met je? Ben je er al vanaf? Pogingen om te stoppen helpen niet? Klinkt echt niet goed maar helaas herkenbaar voor mij. Ik ben bang dat ik dezelfde richting uitga en door jou bericht te zien ben ik beginnen nadenken. Daarom vraag ik me af of je nog actief bent op deze site? Zoja, zou ik enorm graag willen weten hoe het met je is.

groetjes

Iemand nog actief op dit topic? Heb nog wat ervaringsdeskundige nodig ivm afkicken van relatine. Elke medische instelling raad af cold-turkey te gaan maar af te bouwen. Ik vroeg me af wat een goed afbouwritme zou zijn? spreken we dan van dagen/weken/maanden/... Achtergrond: Ik nam het in de vorm van pilletjes, 10mg, hoeveelheid afhankelijk van hoelang ik moest studeren maar nooit buitensporig veel. Na een tijd is gesnoven, niet de zin gehad dat terug te doen maar was wel eens leuk. uiteindelijk geexpirimenteerd met coke, dat een aantal keer gedaan maar op tijd kunnen stoppen. half jaar er tussen. Heden: Ik moet mijn laatste examenperiode tegemoet gaan en regelmatig voor masterproef werken. Ik vroeg hiervoor relatine aan. Nu 2 weken verder kan ik er om onverklaarbare reden echt niet mee stoppen het te snuiven. Nooit heb ik zo een drang gehad en nooooit heb ik het in zo een grote hoeveelheden gedaan. (20x10mg en 30x30mg op 1 week) weggesnoven. Niet gelijk verdeeld dus met pieken van 200mg per dag. Heb ik nog nooit meegemaakt de manier waarop ik het mezelf goedpraat en is ontzettend gevaarlijk voor mijn gezondheid. Hoe geraak ik hier vanaf?

Bovenaan