• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

[Report] 2 gram Ibuprofen ...

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Winehouse zei:
Ik heb het ook maar gekopierd en geplakt van Wikipedia hoor :)

Ja ik had wel door dat het niet van jou kwam :P Maar je hebt je de moeite gedaan om het op te zoeken :wink: Ik heb geprobeerd er zelf wat van te schrijven maar dat ging me niet zo gemakkelijk af, ik weet genoeg van drugs, maar geef maar eens een fatsoenlijk definitie aan drugs en wat behoort ertoe.... Niet zo gemakkelijk :grin:

Winehouse

Badass junkie
Toch is drugs iets meer tastbaar.

Iedereen is het er mee eens dat Heroine drugs is .
Maar niet iedereen is het er mee eens dat Geld geluk is .

Soma

Bewuste gebruiker
@Winehouse: ik vroeg eigenlijk om een mening, niet wat wikipedia denkt

Het is een vrij lastige vraag, wat is drugs en wat is geen drugs is niet simpel samen te vatten. Ik sluit mij aan mij Winehouse, ik vind dingen als suiker geen drugs, het is eerder een gewoonte of een behoefte. Natuurlijk kun je van drugs ook een gewoonte of een behoefte maken maar dat noemen we al snel een verslaving. Bij iets als suiker spreek je eerder van behoefte of gewoonte dan van een verslaving.

Is een verslaving dan niet een gewoonte of een (sterke) behoefte naar iets?

Van suiker krijg je geen roes, het is niet bewustzijnsveruimend, enz... Dat is voor mij een bewijs dat het geen drugs is maar eerder een gewoonte of behoefte. Natuurlijk zijn er ontzettend veel argumenten voor beide kampen, en de meeste dingen kun je op twee manieren interpreteren. Het gaat uiteindelijk voor een deel over onze persoonlijke mening

Dus als ik een dosis LSD neem waar ik niets van merk dan is het opeens geen drug meer?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Winehouse zei:
Toch is drugs iets meer tastbaar.

Iedereen is het er mee eens dat Heroine drugs is .
Maar niet iedereen is het er mee eens dat Geld geluk is .

Ja, daar heb je alweer gelijk :)

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Soma zei:
Dus als ik een dosis LSD neem waar ik niets van merk dan is het opeens geen drug meer?

Nee... Dan heb je het gewoon te laag gedosseerd, of je hebt een klote dealer die je bezeikt heeft, of je hebt iets anders fout gedaan... Maar LSD is en blijft drugs, of jij het nu voelt of niet...

Soma

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Winehouse zei:
"wat is / zijn drugs " is zoiets als " wat is geluk "

Ja precies, dat is wel een mooie vergelijking. Geluk is maar net dat waar jij gelukkig van wordt :)

Ik vind het helemaal geen mooie vergelijking. Iemand vragen om wat hij of zij denkt wat geluk is, is niet hetzelfde als vragen om ergens een grens te trekken tussen 2 dingen.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Soma zei:
Sublimo zei:
Winehouse zei:
"wat is / zijn drugs " is zoiets als " wat is geluk "

Ja precies, dat is wel een mooie vergelijking. Geluk is maar net dat waar jij gelukkig van wordt :)

Ik vind het helemaal geen mooie vergelijking. Iemand vragen om wat hij of zij denkt wat geluk is, is niet hetzelfde als vragen om ergens een grens te trekken tussen 2 dingen.

In feite wel, het zijn beide persoonlijke meningen, en beide gebasseerd op jou gedachten.

Soma

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Soma zei:

Nee... Dan heb je het gewoon te laag gedosseerd, of je hebt een klote dealer die je bezeikt heeft, of je hebt iets anders fout gedaan... Maar LSD is en blijft drugs, of jij het nu voelt of niet...

Dan is paracetamol ook een drug, jij hebt gewoon te laag gedoseerd.

Wie ben jij eigenlijk om te beslissen wat een te lage dosis LSD is?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Soma zei:
Sublimo zei:
Soma zei:

Dan is paracetamol ook een drug, jij hebt gewoon te laag gedoseerd.

Nee, want van paracetamol ga je je alleen maar vies kloten voelen, en dus NIET fijn. --> geen drugs dus... Je begrijpt het echt niet he ? :P Maar als je deze discussie wil verderzetten, wat ik niet erg zou vinden, pm je me maar :wink: Nu zijn we alleen erg off-topic aan het gaan...

Soma

Bewuste gebruiker
Sublimo zei:
Je begrijpt het echt niet he ? :P Maar als je deze discussie wil verderzetten, wat ik niet erg zou vinden, pm je me maar :wink: Nu zijn we alleen erg off-topic aan het gaan...

Nee, volgens mij begrijp je mij gewoon niet. Maar dat is niet erg hoor, ik denk dat de meeste mensen mij nu niet begrijpen en daar ben ik wel aan gewend dus we stoppen inderdaad maar beter met deze discussie :)

joolie-ah

Belezen gebruiker
ik vraag me af of het nou werkelijk zo belangrijk is wat onder de noemer drugs valt en wat niet.
de 1 blijft hier aan hangen, de ander weer daaraan, het gaat toch om de hang ergens naar ?
sublimo, ik gebruikte in die tijd zoveel coke en bruin dat ik het "vermogen" had gevoelige zaken makkelijker naar de achtergrond te duwen, na verloop van tijd denk je er niet meer aan, het doet je gewoon nix meer, tot ik 5 jaar geleden stopte.....
al het hierbovenstaande heeft naar mijn mening nix meer te maken met het topic, ikzelf dank dat alles waar te voor staat niet goed is voor je, dus hou je aan de dosering, die is er niet voor niets !

kaasbaas

Badass junkie
Posting in epic thread.

Zeker vaag man, dat je er sowieso al aan begon! Ik ben niet onbekend met ibuprofen maar ik nam nooit zo vreselijk veel omdat ik dacht dat mijn maag in opstand zou komen.

Dat geheugen verlies heb ik wel met andere medicatie gehad, dan hoor ik dingen van m'n broertje en dan denk ik echt "Wtf? Dat...dat kan gewoon niet D:".

Maarja, ik hoop dat je hier iets van hebt geleerd XD.

miss pepper

Belezen gebruiker
Pammer zei:
Op het einde van de dag was ik moe, iets wat ik eigenlijk verwachtte. Ik ging om 9u 's avonds slapen en toen begon de hell. Ik werd meteen wakker zonder maar iets te herinneren van de nacht zelf. Ik dacht zelfs dat ik niet geslapen had. Wakker lag ik in mijn bed in de ochtend, naakt. Ik dacht, naakt? huh? Ik draag altijd een t-shirt tijdens het slapen. Ik keek rond me en zag dat ik TOCH niet in men bed lag maar op de grond. Mijn kussens lagen in de andere hoeken van de kamer en mijn tshirt, helemaal in het nat van het zweet ergens in een andere hoek. Blijkbaar werd ik kwaad in de nacht, zonder ik hiervan iets weet, heb ik met dingen gegooid en was zo hard aan het zweten dat ik mijn t-shirt uitdeed in mijn slaap.

Ik ben zelf geschrokken.

Dit is dus mijn eerste ervaringsreport. Ik hoop dat het handig is voor andere mensen aangezien er niet veel over ibuprofen gepost is xD.

Conclusie: Neem Ibuprofen als pijnstiller, en voor niets anders. Neem niet meer dan 1 gram per dag. Over 1 gram in 24 uur is trouwens niet gezond, kans op maagzweer, schade op lever etc.
Daarom: Doe het niet!

Dit reportje laat zien dat je niet zomaar mag experimenteren met gewone farmaceutische drugs. Pas daarom altijd op en informeer jezelf over het medicijn zelf :wink:.
Gelukkig heb ik een sterke maag en heb geen maagzweer gekregen (kansen zijn zeer groot bij 2gr).

Had je nog last van buikpijn gehad ofzo de dag daarop?

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Drientje zei:
Sublimo zei:
miss pepper zei:
Had je nog last van buikpijn gehad ofzo de dag daarop?

Hoezo ? Wou je het ook doen ofwat ?
Ik snap het wel. Mijn buik reageert ook altijd heftig na een dagje/weekendje drugs. Dus is de vraag zo gek nog niet.

Ja als het om drugs gaat zou ik het ook snappen, maar het gaat hier over ibuprofen...

Over veel te hoge dosissen ibuprofen.

Drientje

DF-koning
Het gaat om misbruik van een middel waar je lever een op donder van krijgt, het is nog steeds geen rare vraag.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Drientje zei:
Het gaat om misbruik van een middel waar je lever een op donder van krijgt, het is nog steeds geen rare vraag.

Nee, je hebt gelijk. Het is geen rare vraag.

Het is voor mij gewoon iets te vanzelfsprekend misschien.

psycraver

Newbie
Hoe je nu drugs precies gaat definieren laat ik hier even buiten beschouwing.
Wat ik julie wel kan vertellen is dat ibuprofen geen bewustzijnsveranderend middel is. De werking van ibuprofen is lokaal wat wil zeggen dat het werkzaam is op de plaats waar de pijnprikkel veroorzaakt wordt en dus niet in het perceptie gedeelte van het ruggenmerg of de hersens. Wanneer er weefselbeschadiging ontstaat komt er een stof vrij uit de beschadigde cellen, namelijk arachidonzuur. Dit arachidonzuur wordt met behulp van het enzym cyclo-oxygenase (dat van nature in alle weefsels aanwezig is) omgezet in het hormoon prostaglandine (bepaalde vorm ervan). Dit hormoon zorgt dan voor de versterking van de pijnprikkel zodat wij hem kunnen voelen. Wat doet ibuprofen (en andere NSAID's) nu? Wel ibuprofen bindt zich aan het COX enzym waardoor deze zijn ruimtelijke structuur verandert, en zoals sommige van jullie wel zullen weten waardoor het niet langer werkzaam is. Gevolg hiervan is dat er dus geen pijnversterkend hormoon (prostaglandine) meer kan geproduceert worden en het mechanisme stil valt ==> we nemen de pijn niet langer meer waar. Maar het probleem hiervan is dat het COX enzym ook in de maagwand zit waar het verantwoordelijk is voor een voldoende dikke, gezonde slijmlaag. Onze ibuprofen maakt natuurlijk geen verschil tussen de tussen de verschillende COX enzymes en breekt ook deze af ==> minder gezond maagslijm, wat kan leiden tot maagpijn en op langere termein maagzweren. Verder zijn er nog drie andere vormen van prostaglandine, die oa verantwoordelijk zijn voor ontstekingen, bloedstolling en koorts. Ook op deze mechanismes heeft ibuprofen dus invloed. Alhoewel het als een van de weinige NSAID's niet bloedverdunnend is waardoor het als bijkomend voordeel ook te gebruiken is bij open letsels of post-operatief.
Ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is, ik heb mijn best gedaan om het zo overzichtelijk mogelijk voor te stellen. Ik weet er vrij veel (bijna alles) over dit onderwerp omdat ik vorig jaar men eindwerk over NSAID's heb gedaan.

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
psycraver zei:
Sublimo zei:
Mooi uitgelegd, wat voor opleiding heb je gedaan ? :)
Sec Wetenschappen techniek, 6u chemie. In september industrieel ingenieur.

Nice :grin: Ik volg op het moment apothekers-assistent, normaal gezien klaar in juni.

Dan verder voor biomedische laboratorium technieken.

Bovenaan