Paddo's kweken op Rogge

Spiderweb

Experimenterende gebruiker
Doet het er toe als het rogge vlokken zijn inplaats van rogge zelf? Het is dus fijngestampt maar het is geen poeder?

b.v.d

KoxBox

Badass junkie
Ik denk dat dit ook wel zal lukken aangezien het de zelfde voedingstoffen bevat als niet fijngestampte rogge... Je kan ze ook altijd op tarwe, gerst, rijst,... kweken. Cubensis zijn nog zo kieskeurig niet, i.v.m. Cyanescens en vergelijkbare soort genoten.

Wel altijd je substraat steriliseren anders is het een ideale broed voor andere schimmels die onder dezelfde omstandigheden als de paddestoelen groeien.

Spiderweb

OKè thanks voor je bericht, ik zie het volgende week wel of er mycelium op is gegroeid hehe let's hope for the best :mrgreen:

Spiderweb

Eerst potten met spiritus gedesinfecteerd, vervolgens rogge er in + water (pot niet helemaal gevuld zodat je goed kan schudden), daarna koken (ik heb geen snelkoker dus ik kook het 2 uur in een gewone pan, sporen erin gespoten, goed schudden en in de incubator :grin: Ik wacht echt in smacht af, want morgen zou ik dus moeten kunnen zien of er mycelium op groeit of niet ik twijfel nog of ik het vandaag ff zal schudden of niet....

JJJ

Bewuste gebruiker
Het is de vraag of dat zal lukken, 2 uur koken in een gewone pan is over het algemeen niet genoeg. Sommige bacteriën vormen zgn. 'endosporen', en die overleven die temperatuur makkelijk, en ontkiemen gewoon tot nieuwe bacteriën zodra het weer is afgekoeld. Zonder snelkookpan is in mijn ogen en ervaring de enige betrouwbare methode om 3 keer te koken, met steeds 24 uur er tussen. Dan zijn de bacteriën dood vóórdat ze niewe endosporen hebben kunnen maken.

Ik ben wel benieuwd hoe dat met die vlokken gaat, gaan die niet heel erg aan elkaar plakken enzo na het koken? Ik vraag me af of het luchtig blijft.

Bovenaan