klopt, maar veel wordt nou eenmaal van het ene of het andere uiterste bekeken...
Zo kan in bepaalde gevallen een joint zeker een opstapje zijn naar een andere drugs. Het prikkelt (bij mij in ieder geval) mijn nieuwschierigheid. Niet zo gek als je bekijkt dat het effect van ook prikkeling van de fantasie is. Ik kan me goed voorstellen dat iemand onder invloed van Cannabis beslist om ook andere middelen te gaan gebruiken.
Je hebt dat misschien gelijk dat dit meer met de persoon en situatie heeft dan met de Cannabis zelf, maar dat is natuurlijk met alles zo!
Zo zie ik sigaretten als het opstapje naar joints roken. Ik heb matig gerookt tot op het moment dat ik in aanraking kwam met Cannabis en hier mee verder ben gegaan. Door de Cannabis heb ik de sigaretten voorgoed vaarwel gezegd.
Nou is de overstap van sigaretten op joints niet zo heel groot. (kwa schade is er niet zo gek veel verschil imo) Maar de overstap van bijv. wiet op speed wel! Ga niet ontkennen dat er een groot aantal mensen is die speed als vervanger van van wiet nemen (Met name mensen die alleen maar blowen omdat ze met problemen zitten of zich zonder niet meer lekker voelen.)
Want wat is namelijk het geval, als je wiet gebruikt om je problemen tegen te gaan of alleen maar voor het gevoel, dan geeft het lang niet genoeg voldoening meer zoals in het begin. (vooral het lekkere gevoel wordt minder bij extreem gebruik.)
Verder zal Cannabis (en dan met name de indica soorten) je vooral vermoeien bij misbruik. Speed helpt tegen vermoeidheid (en niet zo'n beetje ook!) dus wat is er gek aan de gedachte dat velen (ex) Cannabisten speed zijn gaan nemen tegen deze vermoeidheid. (deze kans is vooral groot wanneer er ook nog andere factoren zijn die de Cannabist vermoeien.)
Dat wil niet zeggen dat ik de steppingstone theorie goedkeur, die wordt namelijk zwaar overdreven. Maar dit is niet zo gek, afschrikken werkt beter dan half overtuigen! (op korte termijn dan) En zo wordt er door de aanhangers van de steppingstone theorie gedacht. En dat is misschien jammer. Maar misschien valt er ook wat van te leren?
Aldus jullie wel bekende Cannabist
SpacingBen