Openminded meningen over psychadelics

Steph

Experimenterende gebruiker
Hi,

Ik wilde toch even de meningen van andere horen, ik denk dat vrijwel iedereen die hier psychadelics doet vrij open minded is dus.
Wat zijn eigenlijk jullie hele gedachten achter psychadelics? Bijvoorbeeld waarom worden vaak, Hindu, Boeddhistische of Griekse goden gezien of juist duivels en engelen.

Waarom je, je opeens helemaal één voelt met het universum? Of waarom je zo diep met iemand kan samensmelten dat je één persoon wordt.

En zo kan ik eigenlijk wel doorgaan met waarom vragen, maar vind dit altijd wel een interessant onderwerp om over te praten met mensen dus dacht laat ik het hier ook even opgooien.

Misschien ook leuk om te vertellen wat je al hebt gezien en je gedachte daarachter?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Waarom je, je opeens helemaal één voelt met het universum? Of waarom je zo diep met iemand kan samensmelten dat je één persoon wordt.
Wat ik denk:

Omdat je (ieder van ons) het universum bent. Om te denken dat je alleen dit deeltje van het universum bent, is er een bijna constante stroom aan gedachten nodig die je dat vertellen/bevestigen. (Bijna) elke gedachte heeft betrekking op een afzonderlijke 'ik'. Het zijn deze gedachten die deze 'fantoom-zelf' in leven houden. De ruimte tussen die gedachten is doorgaans te kort/klein om uit die hypnose door gedachten te raken. Maar op psychedelica stoppen die persoonlijke gedachten soms lang genoeg om de opening groot genoeg te maken. Op het niveau van gedachten krijg je door die opening dan "downloads", inzichten in de onderliggende eenheid die je zelf bent. Op het niveau van gevoel wordt die eenheid ervaren als onvoorwaardelijke liefde. En op het niveau van perceptie wordt die eenheid ervaren als ongelofelijke schoonheid.

Psychedelica is niet het enige die dit kan bewerkstelligen. Meditatie bijvoorbeeld ook. Maar psychedelica maakt het ook toegankelijk voor mensen die niet veel ervaring hebben met meditatie.

Martinus

Wijs gebruiker
Het is een magische ervaring. In een wereld waar magie niet bestaat.
Voor mij heeft het de deur open gegooid om buiten het materialistische wereld beeld te kijken.
En voor mijn gevoel is mijn ervaring met psychedelics nog maar zeer mild gezien ik niet iemand ben die meteen de extremen opzoekt.

Dat samensmelten moet ik ook maar eens proberen in de toekomst. Mijn vriendin is wel wat opener geworden naar drugs, dus die is wel berijd geworden wat te proberen. Ik ben benieuwd hoe het haar beïnvloed.

Spacetime

Newbie
Bijvoorbeeld waarom worden vaak, Hindu, Boeddhistische of Griekse goden gezien of juist duivels en engelen.
Je zou je eens kunnen verdiepen in de theorieën van Carl Jung. Wat jij noemt zijn zogenaamde archetypen. Die komen voort uit ons collectief onbewuste, een soort bron die losstaat van tijd en ruimte en die afzonderlijke levenscycli overstijgt. Het bestaan van het collectief onbewuste zou kunnen verklaren waarom velen sterk vergelijkbare ervaringen hebben met psychedelica.

Een andere benadering is die van Stan Grof, die van de transpersoonlijke psychologie. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen biografische, perinatale (met betrekking tot je ontstaan/geboorte) en transpersoonlijke (je eigen persoon en je eigen leven voorbij, net zoals het collectieve onbewuste) aspecten. Een ervaring als het eenworden met het universum of met iemand versmelten is zo'n transpersoonlijke ervaring, evenals de terugkeer naar ervaringen uit vorige of andere levens.

Het verdiepen in zowel Jung als Grof en andere zogenaamde 'maps of consciousness' heeft mij op een bepaalde manier wel geholpen sommige van mijn psychedelische ervaringen te duiden. Omdat wij in het westen zo ver af zijn komen te staan van het spirituele, lijkt dat wat we kunnen ervaren met psychedelica allemaal zó uniek, zó vreemd en zó nieuw, maar het zijn dingen die de mens echt al generaties lang bezig houden en waar echt al meer over is gezegd en geschreven dan je in één mensenleven tot je zal kunnen nemen. Het is alsof we langzaamaan verloren kennis aan het terugwinnen zijn of dat we langzaam weer in contact komen met iets waarmee we lange tijd het contact verloren lijken te zijn geweest of onvoldoende bewustzijn van hebben gehad.

Laatst bewerkt:

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Ik heb veel psychedelica gebruikt, maar sta er vrij nuchter in. Ik denk niet dat hetgeen je denkt en ziet tijdens een trip een of andere waarheid over de wereld blootlegt. Wel kan het veel duidelijk maken over je eigen innerlijke wereld.

Voor zover ik begrijp sluiten psychedelica bepaalde paden in je brein af, waardoor andere hersendelen het overnemen. Je legt dus nieuwe connecties en verbanden. Allerlei associaties worden ineens met elkaar in verband gebracht. Daardoor zie en denk je de gekste dingen.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat psychedelica heel interessant en nuttig kunnen zijn. Het leidt vaak tot interessante inzichten om je hersenen eens buiten hun normale routine te laten werken. Inzichten in jezelf, in je relaties met anderen, etc. Het is ook bekend dat dit bij mensen met psychische klachten een heilzame werking kan hebben. Tot slot is het ook nog eens leuk en interessant om mee te maken.

Ik denk echter niet dat we de dingen die we zien te letterlijk moeten nemen. Als je bijvoorbeeld DMT neemt en een andere dimensie ziet, zou ik niet direct concluderen dat deze dimensie daadwerkelijk bestaat. Volgens mij is het een inkijkje in wat er in je eigen brein omgaat. Wat er in die dimensie te zien is en gezegd wordt, zijn soms dingen die diep in je brein zitten, en waar je normaal niet bij kan. Als je er met dat oog naar kijkt, is dat voor mij net zo goed indrukwekkend.

Ik zie vaak dat mensen wat ze zien erg letterlijk nemen. Sommigen halen daar spirituele betekenis uit, maar kunnen die nog wel relativeren. Dat is natuurlijk prima, al werkt het voor mij niet zo. Je ziet echter ook weleens dat mensen doorslaan en menen de waarheid in pacht te hebben. Dat uit zich soms in een soort superioriteitsgevoel dat wat mij betreft in strijd is met het ego-oplossend potentieel van psychedelica.

Dat laatste geldt gelukkig niet voor degenen die in dit topic reageren, maar bijvoorbeeld op Reddit zie je dit soort figuren wel vaak voorbij komen.

Laatst bewerkt:

Spacetime

Newbie
Ik heb veel psychedelica gebruikt, maar sta er vrij nuchter in. Ik denk niet dat hetgeen je denkt en ziet tijdens een trip een of andere waarheid over de wereld blootlegt. Wel kan het veel duidelijk maken over je eigen innerlijke wereld.

Voor zover ik begrijp sluiten psychedelica bepaalde paden in je brein af, waardoor andere hersendelen het overnemen. Je legt dus nieuwe connecties en verbanden. Allerlei associaties worden ineens met elkaar in verband gebracht. Daardoor zie en denk je de gekste dingen.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat psychedelica heel interessant en nuttig kunnen zijn. Het leidt vaak tot interessante inzichten om je hersenen eens buiten hun normale routine te laten werken. Inzichten in jezelf, in je relaties met anderen, etc. Het is ook bekend dat dit bij mensen met psychische klachten een heilzame werking kan hebben. Tot slot is het ook nog eens leuk en interessant om mee te maken.

Ik denk echter niet dat we de dingen die we zien te letterlijk moeten nemen. Als je bijvoorbeeld DMT neemt en een andere dimensie ziet, zou ik niet direct concluderen dat deze dimensie daadwerkelijk bestaat. Volgens mij is het een inkijkje in wat er in je eigen brein omgaat. Wat er in die dimensie te zien is en gezegd wordt, zijn soms dingen die diep in je brein zitten, en waar je normaal niet bij kan. Als je er met dat oog naar kijkt, is dat voor mij net zo goed indrukwekkend.
Hoe zou jij dan het universele/gelijkaardige karakter dat psychedelische ervaringen hebben verklaren? Ik heb het dan over de psychedelische ervaring in het algemeen, maar ook over uniformiteit van psychedelische ervaringen op een bepaald middel. Zo ervaren velen bijvoorbeeld 'moeder ayahuasca'. Ook zijn er gevallen beschreven van mensen die opeens toegang hadden tot kennis of een vaardigheid die zij nooit hebben gehad. Zo beschrijft Stanislav Grof het geval van een vrouw die tijdens een LSD-psychotherapiesessie opeens in een of andere nauwelijks bekende dode taal begon te spreken, een taal waarvan zij later aangaf geen enkele weet te hebben.

Ik ben het met je eens dat we niet alle dingen die we zien zomaar letterlijk moeten nemen. Hierin heb je echter wel gradaties. Denk jij dat alles wat je ziet of kunt zien random producties zijn van je brein of dat bijvoorbeeld 'DMT-entiteiten' los van de discussie of ze werkelijk bestaan of niet wél een specifieke betekenis of symboliek kunnen hebben voor de persoon die ze ziet? Je zou een trip dan kunnen interpreteren als een droom: niet 'echt', maar wel met subjectieve betekenis. Hoe zie jij dat?

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Veel van de dingen die ervaren worden op psychedelica komen ook in grote mate overeen met ervaringen en inzichten tijdens diepe meditaties, intense ademhalingssessies, bijna-dood ervaringen, langdurige vrijwillige isolatie, sensory deprivation, en nog meer technieken. Typische psychedelische inzichten zijn ook terug te vinden in talloze geschriften, in verschillende periodes in de geschiedenis en in verschillende stromingen. De boeken van sommige goeroes lijken wel één grote psychedelische trip, maar zij waren toch echt nuchter.
Psychedelica zijn in mijn ogen dus maar één van de vele hulpmiddelen die er zijn om tot de essentie te komen, of om verder te kijken dan de ene waarheid die we nuchter zien en ervaren. Daarom denk ik dat psychedelica je wel toegang/een inkijkje kan geven in een soort universele waarheden, als je er open voor staat.
Maar ervaringen en inzichten kunnen op vele manieren worden geïnterpreteerd, en het is een interessant vraagstuk!

inner_search

Badass junkie
Ik ga hier proberen morgen een tekstje te typen.
Vandaag nam ik een dosis van 2.5g gedroogde valhala icm cbd en nu in de afterglow een jointje.
Het is de eerste keer dat ik een psychedelica neem zonder ik de natuur in kon en eigenlijk gebonden was aan in bed blijven liggen en alles op me af laten komen.
Ik ben even bad gegaan , paar minuutjes duistere gedachten over men ongeval..
Ik ben revaliderend van een ongeval..
En het heeft me toch inzicht gebracht , waarom il denk dat het gebeurd is.
En nog andere praktijken die ik nog even een plaats moet geven.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Hoe zou jij dan het universele/gelijkaardige karakter dat psychedelische ervaringen hebben verklaren? Ik heb het dan over de psychedelische ervaring in het algemeen, maar ook over uniformiteit van psychedelische ervaringen op een bepaald middel. Zo ervaren velen bijvoorbeeld 'moeder ayahuasca'. Ook zijn er gevallen beschreven van mensen die opeens toegang hadden tot kennis of een vaardigheid die zij nooit hebben gehad. Zo beschrijft Stanislav Grof het geval van een vrouw die tijdens een LSD-psychotherapiesessie opeens in een of andere nauwelijks bekende dode taal begon te spreken, een taal waarvan zij later aangaf geen enkele weet te hebben.

Ik ben het met je eens dat we niet alle dingen die we zien zomaar letterlijk moeten nemen. Hierin heb je echter wel gradaties. Denk jij dat alles wat je ziet of kunt zien random producties zijn van je brein of dat bijvoorbeeld 'DMT-entiteiten' los van de discussie of ze werkelijk bestaan of niet wél een specifieke betekenis of symboliek kunnen hebben voor de persoon die ze ziet? Je zou een trip dan kunnen interpreteren als een droom: niet 'echt', maar wel met subjectieve betekenis. Hoe zie jij dat?
Dat vind ik wel te verenigen met mijn interpretatie. De moederfiguur is iets dat voor iedereen een grote rol speelt in zijn leven. Niet zo gek dus dat je daarop teruggrijpt op een moment dat je je innerlijke wereld verkent.

Het voorbeeld van de dode taal lijkt mij sterk. Tenzij er meerdere aanwezigen waren die die taal machtig zijn, lijkt het me moeilijk te verifiëren of zij daadwerkelijk die taal gesproken heeft.

Ik denk zeker dat de DMT-entiteiten een betekenis of symboliek hebben. Ik geloof echter niet dat deze betekenis van buiten je eigen brein komt, uit een andere dimensie bijvoorbeeld. Die betekenis of symboliek komt mijn inziens uit je eigen brein, hoewel je er wellicht normaal gesproken niet (helemaal) bij kan.

Daar zit hem volgens mij ook de helende kracht van een psychedelische ervaring. Die herinneringen en gevoelens die je terughaalt en de verbanden die je legt tijdens de trip, kan je daarna makkelijker ook nuchter weer terughalen. Dat zijn de 'lessen' die je dan geleerd hebt.

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Veel van de dingen die ervaren worden op psychedelica komen ook in grote mate overeen met ervaringen en inzichten tijdens diepe meditaties, intense ademhalingssessies, bijna-dood ervaringen, langdurige vrijwillige isolatie, sensory deprivation, en nog meer technieken. Typische psychedelische inzichten zijn ook terug te vinden in talloze geschriften, in verschillende periodes in de geschiedenis en in verschillende stromingen. De boeken van sommige goeroes lijken wel één grote psychedelische trip, maar zij waren toch echt nuchter.
Psychedelica zijn in mijn ogen dus maar één van de vele hulpmiddelen die er zijn om tot de essentie te komen, of om verder te kijken dan de ene waarheid die we nuchter zien en ervaren. Daarom denk ik dat psychedelica je wel toegang/een inkijkje kan geven in een soort universele waarheden, als je er open voor staat.
Maar ervaringen en inzichten kunnen op vele manieren worden geïnterpreteerd, en het is een interessant vraagstuk!
Dit sluit volgens mij ook goed aan bij mijn interpretatie. Je noemt allerlei manieren waarbij je ook dichterbij je eigen innerlijke wereld komt. Ik vind het dus niet zo vreemd dat er overeenkomsten zijn in de ervaringen die daaruit voorkomen.

Dat deze gedachten vaak voorkomen in religieuze geschriften vind ik dan ook weer logisch. Religieuze inzichten zijn immers vaak tot stand gekomen door meditatie (op de oosterse manier of zoals in kloosters gebeurt), zelfisolatie, psychedelische middelen, met rituelen opgewekte extatische staten van zijn, en ik denk in het geval van sommige profeten ook psychoses en andere afwijkingen in het brein.

Spacetime

Newbie
Het voorbeeld van de dode taal lijkt mij sterk. Tenzij er meerdere aanwezigen waren die die taal machtig zijn, lijkt het me moeilijk te verifiëren of zij daadwerkelijk die taal gesproken heeft.
Ik dacht dat ik die gevalbeschrijving heb gelezen in The Way of the Psychonaut van Stan Grof, één van de twee delen. Ik weet zelfs dit echter niet zeker en kan het ook zomaar elders gelezen hebben. Er was inderdaad een co-therapeut bij die onderzoek ofzo deed naar die specifieke dode taal en zodoende werd het als zodanig herkend. Ik geloof zelfs dat een deel van de 'boodschap' ook nog is terugvertaald, maar wat ze nou precies zou hebben gezegd is mij even niet bijgebleven. Ik kan het stuk nu zo snel even niet terugvinden in The Way of the Psychonaut.

NiandraLades

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik denk zeker dat de DMT-entiteiten een betekenis of symboliek hebben. Ik geloof echter niet dat deze betekenis van buiten je eigen brein komt, uit een andere dimensie bijvoorbeeld. Die betekenis of symboliek komt mijn inziens uit je eigen brein, hoewel je er wellicht normaal gesproken niet (helemaal) bij kan.
Kom ik uit het universum, of komt het universum uit mij?
Het is vraagstuk waar ik uren over na kan denken... :thinking:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Niet per se nee. Maar zoals @NiandraLades al zei zijn er verbanden in de dingen die ervaren worden op psychedelica, tijdens meditatie, etc. En bovendien: wat hebben we, meer dan onze innerlijke wereld? Onze gedachten zijn intern, onze gevoelens zijn intern, maar ook onze percepties zijn intern. De wereld 'daarbuiten' is een mythe die niemand ooit gezien heeft.

Terence McKenna zei ooit dat het probleem met psychedelica is, dat mensen deze ervaringen niet net zo serieus nemen als dagelijkse nuchtere ervaringen. Nu vind ik zelf persoonlijk dat McKenna vaak doorschoot in waar jij het over hebt: alle vreemde dingen die de ervaren entiteiten zeggen heel serieus nemen. Daarin ben ik het zeker met je eens. Dan word je op een gegeven moment zo'n soort ufo chaser. :sweatsmile: Maar aan de andere kant heeft hij ook wel weer een punt hier denk ik. Als je er al ingaat met de gedachte dat je normale nuchtere werkelijkheid de realiteit is en dat alles wat je vanaf nu in de trip ervaart minder echt is dan dat, dan sluit je jezelf voor een groot deel van de ervaring af. Want puur als ervaring is een trip echt. Wat zou een onechte ervaring kunnen zijn? Elke ervaring die je kunt hebben is echt.

Nogmaals, je hele wereld is intern. Je hebt nooit iets buiten jezelf ervaren.

Je kritiek kan net zo goed op onze huidige nuchtere ervaring van de wereld toegepast worden. Maar daar staan mensen niet bij stil. Van die wereld nemen mensen aan dat het daadwerkelijk bestaat buiten onszelf. Maar ga je slapen en droom je jezelf in een compleet nieuwe wereld, dan doe je daarin precies hetzelfde. Dan geloof je per direct dat dát de waakstaat is, in de echte wereld. Word je dan weer wakker, dan weet je meteen: dat alles, die ongelofelijke wereld was maar een droom. Hoe weten we dat niet exact hetzelfde gebeurt als we wakker worden uit deze waakstaat? Waarom blijven we niet bij onze ervaring? Als ervaring is wat ik nu ervaar 100% echt, net zo echt als mijn ervaring wanneer ik droom of wanneer ik trip. Maar als mensen zeggen: het bestaat daadwerkelijk, dan bedoelen ze in de regel dat er een onafhankelijke fysieke materiële wereld is. Maar dat is iets dat niemand ooit ervaren heeft of ooit ervaren kan. Het is een complete abstractie en een geloof. Maar het is een wereldwijd geaccepteerd geloof dus de meesten denken er niet eens over na dat het niet hun echte ervaring is.

Is er überhaupt zo'n duidelijk onderscheid tussen jou en het universum? Zijn we niet gewoon een heel klein stukje "universum" als mens? :upsidedown:
En bestaat het lichaam los van de rest van het universum? Dit kunnen we ons voorstellen als een abstractie, maar in de werkelijkheid kan dat natuurlijk niet. Het lichaam is verbonden aan de rest van het hele universum. Dus we zijn niet eens een apart stukje van het universum, we zijn het universum. De afgescheidenheid bestaat alleen in het voorstellingsvermogen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan