Clean blijven!

Yoro

Bewuste gebruiker
ik snap labradoors redenering wel, klinkt zelfs erg herkenbaar van vóór ik ging stoppen.
je leeft maar 1x was voor mij ''eén van de smoesjes om door te blijven gaan.
Nu ben ik daar toch anders over gaan denken.
Zoals Ra zegt, juist omdat je maar 1x leeft willen we er alles aan doen om clean te worden/blijven.
Dan maar een eindeloze strijd (ook al wordt dat een heel stuk minder wanneer je jezelf echt overtuigd heb dat je het zelf niet meer wilt).
Daar tegenover staan ook weer een heleboel positieve dingen.

Voor een ieder een afweging die deze voor zichzelf moet maken.
Als labradoor met deze instelling zorgeloos en gelukkiger door het leven kan, mooi toch!
Dat is alleen niet voor iedereen weggelegd.
Ieder mens is anders, dus zo ook de instelling hoe we in het leven staan.
goed of slecht is niet aan de orde.
Enkel dat wat jou gelukkiger maakt en een beter gevoel geeft.

Gr, Yoro

Angramar Temenos

Badass junkie
Hou je sterk ra, dat meen ik!! Ik heb me best laten aangrijpen door je verhalen, en ik vind dat je een van de weinigen bent die echt een rotsvaste wil hebben om echt te stoppen. Daarmee bedoel ik niet alleen lichamelijk afkicken, maar ook echt geestelijk loslaten!

r@r@

Wijs gebruiker
Angramar Temenos zei:
Hou je sterk ra, dat meen ik!! Ik heb me best laten aangrijpen door je verhalen, en ik vind dat je een van de weinigen bent die echt een rotsvaste wil hebben om echt te stoppen. Daarmee bedoel ik niet alleen lichamelijk afkicken, maar ook echt geestelijk loslaten!

Dank je! :wink:

Flameon

Badass junkie
Arie 22 juni voor het laatst hier
Eendje 11 juli voor het laatst hier

Kan aan de vakantieperiode liggen, maar hoop dat ze gauw wel weer terug komen!

r@r@

Wijs gebruiker
Flameon zei:
Arie 22 juni voor het laatst hier
Eendje 11 juli voor het laatst hier

Kan aan de vakantieperiode liggen, maar hoop dat ze gauw wel weer terug komen!

Ja, dat zag ik ook. Ik hoop dat ze lijfelijk een trip maken en niet geestelijk :wink:

Yoro

Bewuste gebruiker
We dachten blijkbaar allemaal hetzelfde, idd al een tijdje niets meer van ze gehoord.
Ik was er vanuit gegaan dat het wegens de vakantie was, zal vast ook zo zijn, maar je weet natuurlijk nooit. Hoeft niet eens drugs gerelateerd te zijn, kijk maar naar mijn autongeluk bv.
Had ik naar het ziekenhuis gemoeten was het ook ineens stil geweest van mijn kant.
Ik hoop maar dat het ze goed gaat, en dat we snel weer van ze horen!
Hopelijk goed uitgerust van een welverdiende vakantie :)

paddosofty

Experimenterende gebruiker
hoi, wat leuk te lezen dat het zo goed gaat met iedereen.
bij mij gaat alles nog steeds goed al meer als 2,5 maand clean gaat lekker.
leuk trouwens dat het een beetje een vast clubje van mensen is die reageerd zodat je ze direct mist als ze er niet meer zijn.
sucses allemaal paddo

Yoro

Bewuste gebruiker
Allright, de Eend is boven water. geen man overboord :grin:

Nu nog afwachten tot het AKA kanariepietje aan komt vliegen!

Sarori

Bewuste gebruiker
Eendjes kunnen duiken, maar moeten toch altijd weer lucht happen...

Kanariepietjes hebben altijd lucht daar in de hoge hemel en vliegen vaak van hot naar her....maar komen meestal toch wel weer aanfladderen :)

geekos

Bewuste gebruiker
Prachtig topic eigenlijk, hoop echt voor iedereen hier dat jullie kunnen volharden in het clean blijven. Blijf hier praten in dit topic over alle dingen des levens waar jullie vroeger minder genot uit haalden, daar zul je nu des te meer genot van hebben

keep up the good work!

Marster

r@r@77 zei:
baaight zei:
"Je ziet er goed uit, Rapestaartjerapestaartje!" ?

"R@r@ hoe heet je dan? Niemand weet, niemand weet , dat ik Repelsteeltje heet..." :grin:

oi

Alleen ik, alleen ik weet hoe deze repelsteeltje in het echie heet.

Maar ik hou het lekker geheim .
En daar ik gierig ben, hoeven jullie er nooit op rekenen dat ik dit geheim weggeef. :smoke: hahaha

r@r@

Wijs gebruiker
Nou, daar ben ik weer even.

Nog steeds clean ja! Op 3 augustus a.s. al weer 3 volle maanden! :rock:

Zelfs mijn therapeut merkt nu bij mij dat alles anders is. Ze zei: "Eerst wist ik niet zo zeker of je wel echt definitief afscheid had genomen van opiaten, maar je bent nu heel anders. Het is écht afgesloten hè?"

Kon ik alleen maar beamen!

Met haar praat ik nu ook weer over nog niet verwerkte zaken uit het verleden, je weet wel... :flushed: , en ik merk dat ik steeds beter het deurtje open en dicht kan doen wanneer IK dat wil.
Ik voel me minder machteloos ten opzichte van mijn verleden. Voel me ook iets minder schuldig. Het is er nog steeds, maar wordt steeds minder. Ik moet vooruit kijken, daar gaat het om, dat is zó essentieel.

Ik ben erachter waar ik zo slecht van sliep: sinds ik met die brandnetelthee ben gestopt, slaap ik ineens veel beter. Melatonine heb ik nu ook niet meer nodig!

Ben nog steeds regelmatig emotioneel, kan ook nog steeds ineens huilen bij mooie, aangrijpende en herkenbare liedjes/songteksten, maar dat zal wel zo blijven, zo ben ik nu eenmaal :wink:

Ben deze week weer paar keer naar bios geweest, heb wat vrienden gezien en over een week lekker op vakantie!

Heb ik ook wel verdiend, denk ik zo.

Ja, het gaat eigenlijk best wel goed! :)

Groetjes,
R@ :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Hoihoi,

Ik ben lekker even aan het relaxen.

Mijn man heeft afgelopen week weer een manie met psychotische verschijnselen gehad (3e in 7 maanden tijd), nu eindelijk weer goede medicatie, maar de laatste week was emotioneel erg zwaar (hij maakte veel ruzie met de kinderen, gooide met borden door de kamer, discussieerde over van alles wat nergens over gaat en schreeuwde veel.
Hij was er ook van overtuigd dat mijn middelste zoon Mexicaanse griep had, (met 37.2 rectaal gemeten!) en wilde hem in quarantaine plaatsen.
Ook heeft mijn oudste zoontje een petje met een stierenkop (zwart/wit) en witte horens. Mijn man was echt even ver heen, want hij zei: "Niet opzetten, dat is van de duivel!

Nee, was niet makkelijk, maar nu gaat het iets beter met hem, dankzij medicatie, en zijn ze naar het zwembad. Ik ben écht helemaal op, elke keer maar ruzies helpen voorkomen

Ik heb het héle huis voor een paar uurtjes voor mij alleen, dat is écht genieten dus!

Hoi! :wave:

Yoro

Bewuste gebruiker
Hi Ra,

Ik probeer weer wat bij te lezen op het df waar ik al een tijdje niet aan toe ben gekomen.
Rot te horen over de problemen met je man.
Toch knap hoe je er mee omgaat hoor.
En fijn dat er iig in de vorm van medicatie ook aan gewerkt wordt om dit soort situaties te voorkomen.
En tis helemaal goed te horen dat je beter slaapt, en ook weet waarom.
Nu ben je zo goed als 3 maanden clean en je bent me een paar flinke stappen voor.
Pas maar op, ik kom je achteraangehobbeld hoor :grin:

Ga zo door meid!

Gr, Yoro :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Jahaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ik ben nu precies 3 maanden clean; op 2 mei om 21.00 uur had ik mijn laatste Bupe genomen!!! :rock: :rockband: :rock: :rockband: :rock:

Helemaal clean dus (op een paar Oxazepammetjes in de eerste week van mei na dan :wink: )

Ik ben trouwens nog steeds aan het hardlopen: 3-4x p.w. (ongeveer om de dag).
Elke keer komt er 1 minuut bij en ik heb vanochtend dus mijn eerste 11 minuten gelopen.
Ik merk dat ik steeds meer lucht heb tijdens het lopen; verbazingwekkend hoe snel dat gaat zeg!

Ook ben ik stevig aan het lijnen, ik ben nu 3 kilo afgevallen (omdat ik 9 kilo was aangekomen, wel veel voor iemand van 1.52 meter :flushed: ).
Daar heb ik wel veel hoofdpijn van in de avonden, maar dat schijnt bij de afslank-afkick te horen (vet wordt verbrand, afvalstoffen worden uitgescheiden, wat weer tot hoofdpijn leidt). Een goed teken dus!
Ik omarm mijn hoofdpijn!

Ga weer ff Criminal Minds afkijken.

Hoi! :wave:

Yoro

Bewuste gebruiker
Lekker bezig Ra :rock:
Ik kan niet anders dan trots, en zelfs een beetje jaloers op je zijn, zo van was ik ook maar zo ver!! Ruim 3 maanden geleden je laatste opiaatje!

Het eerste wat ik ga doen ( zodra ik me wat beter voel, en me dan dus weer enigszins normaal kan voortbewegen) is sporten.
Ik sta echt te popelen. Ik weet nog van het sporten zelfs toen ik nog aan de methadon zat mezelf zoveel beter ging voelen. Dat staat dan ook als eerstvolgende stap bij mij bovenaan de lijst: Sporten, beginnen met fitness, en lopen klinkt ook niet slecht.

Hou vol ey Ra! :wave:

Judas

Wijs gebruiker
Sporten verricht inderdaad wonderen. Ben zelf dagelijks urenlang aan het zwemmen, powerliften en aan het racen op mijn ATB. De trek in elke dope, incl. alcohol ontgaat me ervan.
Echt een magic remedy :)

Denk dat ik ook maar niet in deze bollen ga snijden als de bloemen ontloken en eenmaal uitgebloeid zijn...

r@r@

Wijs gebruiker
Yoro zei:
Het eerste wat ik ga doen ( zodra ik me wat beter voel, en me dan dus weer enigszins normaal kan voortbewegen) is sporten.

Misschien kan je er nu al mee beginnen, juist omdat je je nog niet beter voelt. Als je sport, zweet je veel. Als je veel zweet, gaan de afvalstoffen ook sneller uit je lichaam. Je afkick gaat dan dus ook een versnellinkje hoger.

Paradoxaal, maar waar: juist sporten als je je nog kut van de afkick voelt!

(Kan ik makkelijk zeggen, maar eerlijk is eerlijk: ik deed het ook niet toen ik nog ziek was :wink: ).

Groetjes,

r@r@

Wijs gebruiker
Hé allemaal,

Ik zit te balen als een stekker en zit vol met stress. Ik wil er liever niets over scrhrijven, maar kan me natuurlijk weer niet inhouden :wink:

We zouden op vakantie naar Bretagne gaan met 'z'n allen maar die reis is nu geannuleerd (en maar hopen dat we die 600,- euro terug krijgen).

Mijn man is weer manisch geworden (of eigenlijk gebleven) en is eindelijk met medicatie begonnen die hij nu ook moet volhouden.
Ik heb in een gesprek met de psychiater en hem tegen hem gezegd dat hij en ik tot op zekere hoogte zelf mogen weten hoe wij ons leven indelen, maar dat ik vind dat ik best mag eisen dat hij goed voor zichzelf zorgt: we zijn getrouwd en we hebben 3 kinderen.

Als hij niets gaat slikken, ga ik van hem scheiden. Dat heb ik letterlijk zo tegen hem gezegd. Het was moeilijk om hem zo voor het blok te zetten, maar het ging gewoon niet meer.

Hij vindt het niet nodig "want hij heeft toch jaren nergens last van gehad". Maar dat raakt kant noch wal. Hij was vroeger alleen en tot een jaar geleden waren wij samen, woonden de oudste 2 kinderen de helft van de week bij ons en 2 jaar gleden kwam onze eigen zoon erbij.

Ik kijk dus naar het laatste jaar (ineens gezin van 5 mensen, veel prikkels/onrust en verplichtingen/verantwoordelijkheden erbij (brengen/halen school, voetbal kinderen etc.). Hij heeft nu in nog geen 8 maanden tijd 3 manische episodes gehad; best veel ja...

We waren met mijn familie op vakantie afgelopen week en daar kreeg hij griep. Hij werd mega hypochondrisch en dacht dat hij Mexicaanse griep had.
Daar heeft hij, in bijzijn van alle kinderen en mijn familie een gigantische scene om geschopt; mijn ouders en zus/zwager willen hem even niet meer zien (tot medicatie werkt).

Het ging niet om wel/geen griep, maar om zijn agressie. Normaal is hij nooit zo.

Ook maakte hij voortdurend ruzie om niks (kinderen pakten bijv. de verkeerde beker voor het eten of hij wilde hen straffen omdat hij ervan overtuigd was dat zij zijn scheerschuim hadden gestolen).
Alles ging gepaard met veel geschreeuw etc.

Ook dacht hij dat anderen (buurman of andere automobilisten) criminelen waren omdat hij dat aan hun rijstijl kon aflezen.
En dat onze buurvrouw (een alleenstaande verpleegster) wiet aan het telen was en dat de geur door de vloer naar boven kwam. Hij verliet toen het huis, deed de deur op slot (omdat "de geur anders weggaan als één van ons naar buiten zou gaan") en haalde mijn vader erbij (mijn ouders wonen vlakbij) die ook moest ruiken (bleek grondgeur te zijn die door regenval naar boven kwam).
Ook had mijn neefje van 5 een nachtmerrie gehad en was bang voor geesten en hij ging met hem praten over "duistere machten en demonen uitdrijven".
Zelf reed hij levensgevaarlijk (bumperkleven, te hard rijden, vele boetes); ik weigerde dus nog met hem en de de kinderen bij hem in de auto te stappen. Zeker niet naar Frankrijk dus...

Hij is nu gisteren met de medicatie gestart (tegen Schizofrenie, dat heeft hij met manische episodes).
Hij moet er nog aan wennen en heeft vannacht én vandaag praktisch doorlopend geslapen, dat is een bijwerking in het begin. Ook nu ligt hij weer "in coma".

Ik houd juist van hem omdat hij zo kinderlijk en lief kan zijn, zo enthousiast en hij heeft humor.
Maar nu wil ik gewoon dat alles met mate gaat.
Humor? Leuk! Maar niet ten koste van de harmonie in het gezin!

Grote teleurstelling voor de kinderen dat de vakantie niet doorgaat, uiteraard.

Daarom kan ik dus niet slapen. De laatste 6 weken liep ik bijna doorlopend op mijn tenen. Hij was zo impulsief, verliet ineens het huis en liet dan de kinderen alleen, dat soort dingen. Dat kan gewoon niet!

Ik hoop dat het nu snel gaat werken (kan 2-6 weken duren) en dan... begin ik vol frisse moed aan mijn nieuwe baan in de Jeugdzorg (28 uur p.w.= drieëneenhalve dag p.w.).
Hoop dat ik dan ook weer beter slaap. Ik heb nog 2 weken om mijn normale ritme weer terug te krijgen...

Op hoop van zegen maar weer! :rock:

Ik merk dat ik, nu ik clean zal blijven, op alle fronten veeleisender ben; naar mezelf toe maar ook naar hem. Dat hij zich goed verzorgt, dat ik er goed op let of hij de kinderen en zichzelf goed verzorgt en dat ik me, ondanks zijn ziekte, toch kan en wil blijven ontwikkelen in de richting die ik wil.

Ook ben ik veelvuldig aan het opruimen (lees: voornamelijk weggooien) en schilderen (badkamermuur in roze kleurtjes) in huis. Mijn vader zegt niet voor niets altijd: "Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd." Ik lachte altijd honend om die woorden, maar nu weet ik wel beter: een waarheid als een koe!

Ik heb bijv. alle beddengoed bekeken op gaten etc. en alles definitief e deur uitgegooid (was al jaren oud). Vanmiddag mooie satijnen overtreksets gekocht (heerlijk koel, trouwens), maar dat terzijde :wink:

Daarom ben ik clean geworden. Niet alleen voor mijn kinderen maar nu ook, en met name, voor mezelf. Ik moet en wil eerst goed voor mezelf zorgen, dan zorg ik ook goed voor mijn kinderen.

Ik had een paar avonden geleden in mijn woede geroepen: "Ik ben godverdomme clean geworden omdat ik iets van mijn leven wil maken, ik wil me ontwikkelen, ik wil vooruit! En dan laat ik verdomme niet alles wat ik heb opgebouwd, met zóveel moeite en effort ja, niet allemaal afgebroken worden omdat jij weigert goed voor jezelf te zorgen, lul-de-behanger! Ik ben niet kwaad omdat je ziek bent in je hoofd, ik ben kwaad omdat je niet goed voor jezelf zorgt!"

En tegelijkertijd dacht ik:
"R@, je bent ook nog steeds kwaad op jezelf, want nog maar kort geleden had je diezelfde woorden tegen jezelf kunnen schreeuwen..."

Trek in bruin heb ik niet meer (vandaag 15 weken helemaal clean en op 3 september a.s. alweer 4 maanden). Daar ben ik nog steeds erg blij mee, al wordt het nu soms al gewoon; de euforie is weg, mag ook wel na 15 weken :wink:

Mijn doel is niet meer "clean blijven", maar "me verder ontwikkelen in de richting, de inzet en met de snelheid die ik voor ogen heb". Een goeD vooruitzicht!

Tijd voor een nieuw topic dus: "Ontwikkeling en zelfontplooing na herstel van opiaatafkick".

COMING UP! :wave:

speeseend

Wijs gebruiker
Misschien is het toch even beter voor de kinderen om ergens naartoe te gaan. Dat ze in ieder geval HUN verdiende vakantie krijgen? Het is maar een geachte van de eend hoor..

r@r@

Wijs gebruiker
speeseend zei:
Misschien is het toch even beter voor de kinderen om ergens naartoe te gaan. Dat ze in ieder geval HUN verdiende vakantie krijgen? Het is maar een geachte van de eend hoor..

Ik ga zelf idd volgende week met alledrie de kinderen een paar dagen weg. Wel ergens in Nederland; toch op vakantie, wel in de buurt.

En de laatste week heb ik mijn man helemaal apart van hen kunnen houden. Hij heeft óf boven op bed gelegen (griep) en daarna heeft hij een paar dagen bij zijn moeder gelogeerd.

Om de kinderen te kunnen beschermen tegen al die onvoorspelbaarheid in zijn gedrag...

Yoro

Bewuste gebruiker
Ha die Ra,

Erg jammer dat nu het met jou juist zo goed gaat, dat het nu met je man weer zo slecht gaat.
Weer een hoop dagelijkse spanningen waar je niet vrolijk van wordt.
Zo te lezen ga je er gelukkig goed mee om, en blijf je iig voor jezelf en je kinderen zorgen.
Hopelijk slaat de medicatie van je man vlug aan zodat die spanningen iig wegtrekken.

Geniet van je paar dagen vakantie met je kids meid!
Even de kopzorgen opzij en lekker genieten.
Dat hebben jij en je kinderen 100% verdiend!

Gr, Yoro :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Het is erg gezellig geweest.

We zijn een paar dagen in het vakantiepark van een pretpark geweest, incl. binnen- en buitenbad. De kinderen (en ik :grin: ) hebben ons heerlijk kunnen uitleven!

Mijn man is ook meegegaan. Zijn medicatie is aangeslagen nu en hij is rustig nu. Wel slaapt hij erg veel, maar dat geeft niet. De manie is helemaal weg, gelukkig!

Oudste 2 kinderen zijn alweer naar school sinds vandaag en ik begin volgende week met mijn nieuwe baan. Morgen komt de schilder onze hele benedenverdieping schilderen, financieel gaat het voor de wind: alles toppie weer hier dus!

Verder gaat het met therapie ook erg fijn; nu ik bijna 4 maanden :rock: helemaal clean ben, merk ik dat deze gesprekken ook steeds gestructureerder en daardoor ook effectiever verlopen. Elke dag weer merk ik aan soms kleine en soms grote dingen dat het zó fijn is om helemaal clean te zijn: mooie dingen voelen intenser en met de minder leuke dingen kan ik veel rustiger en beter omgaan. Ook ben ik nog steeds emotioneler dan vroeger, maar ook dat beschouw ik als winst.

Clean zijn doet leven!

Groetjes,

speeseend

Wijs gebruiker
Eend checkt zich in :wink:

@ Raaf Goed dat jullie als een geheel vakantie hebben gevierd. Blij dat jullie dagelijks leven ook met de dag meer brengt.

Eend is ook nog steeds niet teruggevallen. Niet eens een fractie van de hunkering mogen ervaren. Geen idee hoe dat gevoel van afhankelijkheid ook alweer was. Tja kut, maar dat is een loos woord, rationalistisch.

De Alcohol is ook onder controle, waardoor ik mij steeds beter ga voelen. Gek eigenlijk. Tot een maand geleden had ik het gevoel die drank, ongeveer een liter sterke drank in de week plus de nodige halve liters dat er dagelijks in gegoten werd, echt nodig te hebben. Nu is dat eerder het tegenovergestelde.

Al met al draait de eend zowat alleen nog maar op ranja :wink:

Okay luitjes, het ga jullie goed,

Eend

r@r@

Wijs gebruiker
speeseend zei:
Eend is ook nog steeds niet teruggevallen. Niet eens een fractie van de hunkering mogen ervaren. Geen idee hoe dat gevoel van afhankelijkheid ook alweer was.

WAUW, jij dus ook nog steeds! Ook van harte! :rockband:

Je schrijft "geen idee hoe dat gevoel ook alweer was". Bij mij is dat precies het tegenovergestelde. Ik weet het nog precies. Vanwege alle herinneringen (ik ben erg chaotisch in dagelijks leven, maar herinneringen zie ik vaak als een film terug; de goede én de slechte), maar ook door het heden.

Vorige week voelde ik me op een bepaald moment bijna wanhopig en heel machteloos (door manie van mijn man) en ik bedacht dat het hetzelfde voelde als trek/craving vroeger: alsof je gedachten in cirkeltjes draaien, als een mantra, dat je er niet doorheen kunt breken, dat het "een uitlaatklep" moet vinden, maar dat die niet voorhanden is.

Klink ik vaag??? :confused:

Ik vraag me soms weleens af of er überhaupt bij een verslaafde een moment komt zo van "en nu is het klaar". Ik heb zo'n idee dat je als (drugs)verslaafde toch op een bepaald moment iets moet hebben van dat hij of zij nu toch wel alles heeft meegemaakt, en vooral als je regelmatig te gast bent geweest in een PI, waar vrijheid iets is wat je moet terugverdienen, en dat dat terugverdienen toch wel bijzonder zwaar is, je uiteindelijk toch op andere gedachten bent gekomen.

Goed, ik heb als niet gebruiker makkelijk praten, maar als je nagaat dat ik een relatie heb met iemand die verslaafd is/was (en momenteel gedetineerd is), sta ik wel bijzonder kort aan de zijlijn.

r@r@

Wijs gebruiker
Ik was gisteren... tatatatataaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...

4 MAANDEN CLEAN!!! :rockband: :rock: :rock: :rock:

Saind

Van harte :wink: Al was je volgens mij 4 maanden en 1 dag clean :tongueout: bovenaan deze pagina staat namelijk

Jahaaaaaaaaaaaaaaaaaa, ik ben nu precies 3 maanden clean; op 2 mei om 21.00 uur had ik mijn laatste Bupe genomen!!! :rock: :rockband: :rock: :rockband: :rock:

Helemaal clean dus (op een paar Oxazepammetjes in de eerste week van mei na dan :wink: )

maar hoe dan ook heel tof :hearteyes:

r@r@

Wijs gebruiker
Je hebt helemaal gelijk :wink:

Ik reken vanaf de 3e van de maand, omdat ik de 2e 's avonds nog mn laatste Tem nam...

Hoihoi! :wave:

labradoor

Belezen gebruiker
hoe voelt het nou na 4 maanden clean?
ik vraag me vaak af wat men onder clean verstaat.
clean van opiaten?clean van wat?
clean van het drugsleventje?
dan zeggen ze dat ze clean zijn maar dan drinken ze een liter drank om in slaap te komen enz enz.vandaar dat ik deze vraag stel.
ik ben niet clean maar ook niet onder invloed!

Bovenaan