Phenibut verslaving succesvol afgekickt story

Hi lieve mensen,

Sinds een tijdje geleden ben ik succesvol afgebouwd van mijn Phenibut verslaving en/of afhankelijkheid. Ik wil jullie mijn verhaal delen, omdat ik laatst tijdens een onderzoek over GHB/Phenibut verslaving veel mensen had ontmoet die niet de juiste hulp of informatie kregen voor hun problemen.
Short story: Ik had al jaren een afhankelijkheid voor benzodiazepines (voorgeschreven) opgebouwd, waarvan ik later pas echt niet meer van af kwam. Ondertussen had ik heel snel een Phenibut verslaving ontwikkeld. Ik gebruikte het eerst voor alleen situaties waarin ik bang was om te falen (zoals studie of belangrijke overige dingen), maar gauw gebruikte ik het ook voor normale sociale gelegenheden, feesten, slapen etc.
Ondertussen was ik verslaafd aan 12 gram Phenibut per dag en 10 tot 20 mg diazepam per dag.

Toen ik hulp zocht bij het "afkicken" of afbouwen, werd ik bij 5 reguliere verslavingsklinieken afgewezen (Jellinek, Trubendorff, Kick Your Habits, Castle Craig en Brijder). Hun redenen waren o.a. dat ik een te heftige casus was (ze behandelden wel dubbeldiagnose maar niet als je volgens een aantal psychiaters te complex bent), maar ook dat ze geen raad wisten met de middelen. Phenibut werd niet genoemd, maar ik vermoed die wel.
Ik werd doorverwezen door mijn zorgverzekeraar naar een bekend ziekenhuis (Wil eventueel wel de naam in dm geven, dit omdat ik niet weet of mijn behandelteam het fijn vindt dat ik hun namen zomaar opgeef) voor een second opinion omdat ik met het aantal onnozele DSM labels nergens heen kon, en ze wilden mij meteen helpen ook met afbouwen en therapie.
De hoofdpsychiater had toevallig al meegewerkt aan een case study over detoxification Phenibut met Baclofen als substituut. (Deze case study kan ik eventueel ook doorsturen in een dm)
Ik had zelf al veel informatie verzameld over Phenibut en het afkicken, dus mijn psychiater en arts gaven de regie in mijn handen en mocht thuis afbouwen. Ik had ondertussen wekelijks gesprekken over de voortgang van het afbouwen en kreeg psycho educatie en ook nog therapie voor mijn andere dingetjes (trauma, autisme). Omdat ik begon met de Phenibut, werd mijn dosering van de diazepam verhoogd naar 40 mg.
De afbouw was zwaar, maar ook wel te doen en het was fijn dat ik grotendeels het tempo kon bepalen.
Toen ik afgebouwd was tot 1,25 gr. (de moeilijke drempel) lukte het me niet meer om zelf verder te gaan. Ik werd in een klinische setting overgezet tot 17,5 mg Baclofen (1gr phenibut = 10 mg Baclofen) en bleef daar 2 weken totdat het zeker was dat ik stabiel thuis verder kon afbouwen. Na een maand na de kliniek was ik eindelijk clean.

Ik heb zelf een compleet uitgewerkt afbouwschema, eventuele informatie over wat er bij komt kijken etc etc voor wie dat willen.
Ik heb zelf wel ervaring met GHB, echter niet afhankelijkheid, maar ik heb ook informatie daarover als mensen dat graag willen.

En als er nog vragen zijn kan je me ook een berichtje sturen!
Hopelijk kan ik iemand hiermee helpen :)

Alinde

Badass junkie
Je hebt een lange weg afgelegd. Goed dat je het hier deelt.

Hier ook dubbeldiagnose. Gelukkig nooit aan Phenibut begonnen ook al las ik er wel eens over en klonk het best verleidelijk. Als ik goed begrijp werkt dat ook op GABA, net als benzo's en alcohol.
Verder hoor ik er nooit zo veel over dus het zal nog redelijk onontdekt terrein zijn qua afkicken.

Neusje

Bewuste gebruiker
Phenibut is een ware hel, zelfs na eenmalig gebruik is het 2 tot 3 dagen erna zeer lastig om normaal te kunnen slapen.
Vervelend dat je die ervaring hebt met phenibut! Ik denk dat dit per persoon sterk kan verschillen. Ik gebruik nu sinds ongeveer 1,5 maand één keer in de 1 of 2 weken phenibut en ik heb de dagen erna totaal geen moeite met slapen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Phenibut is een ware hel, zelfs na eenmalig gebruik is het 2 tot 3 dagen erna zeer lastig om normaal te kunnen slapen.

Ik merk amper tot niks qua effecten van Phenibut, ook geen aftermath.

Dit terwijl ik wel een slechte slaper en benzoverslavingsgevoelig ben. Is dus erg persoonlijk.

Maar wel goed dat je waarschuwt, want het is zeker allesbehalve een een onschuldig middel, wat dit topic ook laat zien.

Neusje

Bewuste gebruiker
Ik merk amper tot niks qua effecten van Phenibut, ook geen aftermath.

Dit terwijl ik wel een slechte slaper en benzoverslavingsgevoelig ben. Is dus erg persoonlijk.

Maar wel goed dat je waarschuwt, want het is zeker allesbehalve een een onschuldig middel, wat dit topic ook laat zien.
Bij welke dosis? Mijn eerste keer phenibut heb ik ook helemaal niets qua effecten gevoeld. Toen 900 mg gedoseerd. Die keren daarna heb ik iedere keer wel effecten gevoeld, met doseringen variërend van 1300 tot 2000 mg. Dit is uiteraard ook sterk per persoon verschillend. Sommige mensen hebben de dag van hun leven op 500 mg, terwijl anderen 3000 mg nodig hebben voor überhaupt een beetje effect.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Bij welke dosis? Mijn eerste keer phenibut heb ik ook helemaal niets qua effecten gevoeld. Toen 900 mg gedoseerd. Die keren daarna heb ik iedere keer wel effecten gevoeld, met doseringen variërend van 1300 tot 2000 mg. Dit is uiteraard ook sterk per persoon verschillend. Sommige mensen hebben de dag van hun leven op 500 mg, terwijl anderen 3000 mg nodig hebben voor überhaupt een beetje effect.

Allerlei dosissen geprobeerd. Bij de hoogste dosis (behoorlijk hoog, jaren geleden dus weet het niet meer precies) werd ik heel misselijk en draaierig en heb ik een heel weekend geslapen. Bij alle lagere dosissen merkte ik niks. Ooit nog een topic over geopend hier op het forum.

Had altijd hetzelfde met GHB, ook meerdere doseringen geprobeerd. Of geen effect, of misselijk en draaierig. Nooit iets leuks/prettigs.

Vreemd.

troksky

Belezen gebruiker
Wat mij interesseert is je ervaring met autisme en trauma.
Ik heb ongeveer hetzelfde voor en vind het moeilijk om niet te vluchten in iets ..

Nu mijn gelukwensen! he bent een topper ❤️

Zanza

DF-koning
Allerlei dosissen geprobeerd. Bij de hoogste dosis (behoorlijk hoog, jaren geleden dus weet het niet meer precies) werd ik heel misselijk en draaierig en heb ik een heel weekend geslapen. Bij alle lagere dosissen merkte ik niks. Ooit nog een topic over geopend hier op het forum.

Had altijd hetzelfde met GHB, ook meerdere doseringen geprobeerd. Of geen effect, of misselijk en draaierig. Nooit iets leuks/prettigs.

Vreemd.
Precies hetzelfde ook hier. Gek genoeg zijn ghb en phenibut de enige drugs die me om die reden ook nooit 'gepakt' hebben. Beter zo waarschijnlijk, maar wel typisch, gezien het verslavingspotentieel.

Neusje

Bewuste gebruiker

Vreemd.
Ah. Je hebt er dus wel effect van, maar alleen de negatieve bijwerkingen bij (te) hoge doseringen. Dan is het gewoon niet voor jou. Ik ken ook mensen die nooit wat voelen van GHB. Heel erg verschillend per persoon dus blijkbaar.

Ongelofelijk dat het nog vrij verkrijgbaar is dan?
Ik ben nu al een jaar clean, maar had onlangs even gekeken op de website waar ze het verkopen en ja hoor: ZE VERKOPEN HET NOG STEEDS

In Amerika was het plotseling verboden, hoorde ook van lotgenoten dat ze opeens zonder kwamen te zitten. Hopelijk komt hier wel een aankondiging als ze het gaan verbieden

Je hebt een lange weg afgelegd. Goed dat je het hier deelt.

Hier ook dubbeldiagnose. Gelukkig nooit aan Phenibut begonnen ook al las ik er wel eens over en klonk het best verleidelijk. Als ik goed begrijp werkt dat ook op GABA, net als benzo's en alcohol.
Verder hoor ik er nooit zo veel over dus het zal nog redelijk onontdekt terrein zijn qua afkicken.
Phenibut werkt op de GABA B agonist, dus net iets anders dan alcohol en benzo's. Daarom is het ook lastig om af te kicken ervan met alleen benzo's (maar vast niet onmogelijk)
Het is inderdaad een onontdekt terrein qua afkicken, gelukkig had mijn psychiater wel wat kennis erover. Denk dat ik daarom + natuurlijk mijn eigen motivatie, succesvol ben afgekickt en ook geen terugval heb gehad.
En ja, het is een heel verleidelijk middel, erg genoeg dat dit online verkrijgbaar is

Wat mij interesseert is je ervaring met autisme en trauma.
Ik heb ongeveer hetzelfde voor en vind het moeilijk om niet te vluchten in iets ..

Nu mijn gelukwensen! he bent een topper ❤️
Ah heel erg lief, dankjewel! <3

Het is inderdaad zeer moeilijk om weer te leren om te gaan met de obstakels die je tegenkomt met autisme & trauma, maar dat zal ook wel gelden voor andere obstakels. Ik merk bijvoorbeeld nu sinds al die demping bijna weg is, dat ik moeite heb met de geprikkelde wereld. Ook ben ik hyper zelfbewust en zou ik het liefst dat uitschakelen, maar hoe sappig het ook klinkt: zelfcompassie is wel de sleutel (en jezelf de tijd gunnen). Elke dag kost ook veel energie, en soms denk ik nog wel eens van hoe makkelijk het leven was met de middelen die ik gebruikte. Maar in mijn hoofd romantiseer ik de middelen eigenlijk, omdat ik liever comfortabel in mijn schulp blijf en soms niet alles weer durf aan te gaan. Toch leer ik telkens weer om de dagen door te komen, ook met behulp van therapie en autisme coaching gelukkig (thank god zit ik bij een ziekenhuis die integrale behandeling geeft)

Ik hoop en wens ook het beste voor jou!

Ik merkte daardoor ook hoe snel ik meer ging gebruiken, ook al had ik niet echt door dat ik eigenlijk tolerance/interdose withdrawal had. Inderdaad een ware hel

verrekijker

Belezen gebruiker
Ik merkte daardoor ook hoe snel ik meer ging gebruiken, ook al had ik niet echt door dat ik eigenlijk tolerance/interdose withdrawal had. Inderdaad een ware hel
Klopt ja en voor je het weer zit je maanden verder.
ben wel gewoon afgekickt met de Phenibut af te bouwen en geen andere middelen erbij, elke 2/3 dagen ongeveer 200mg er vanaf of iets langer stabiliseren en ben er zo zeer goed vanaf gekomen! Ondertussen bijna een jaartje geleden en heb het niet meer geprobeerd.
vraag me af of het eventueel nog een keertje zou kunnen

ljuv

DF-koningin
Thanks voor het delen van je verhaal, en bovenal je bereidheid om anderen hiermee te helpen🙏🏻❤️

Ik ben nu al een jaar clean, maar had onlangs even gekeken op de website waar ze het verkopen en ja hoor: ZE VERKOPEN HET NOG STEEDS

In Amerika was het plotseling verboden, hoorde ook van lotgenoten dat ze opeens zonder kwamen te zitten. Hopelijk komt hier wel een aankondiging als ze het gaan verbieden
Verontwaardiging over dat het nog verkocht wordt maar ook over dat het zomaar niet meer verkocht wordt(???)🤔

Volgens mij zittie niet tussen de lijst van stoffen die verboden wordt met het stofgroepenverbod, dus ik denk dat dat we op korte termijn geen verrassingen hoeven te verwachten. Then again: een verrassing kun je vaak niet verwachten.

Ah heel erg lief, dankjewel! <3

Het is inderdaad zeer moeilijk om weer te leren om te gaan met de obstakels die je tegenkomt met autisme & trauma, maar dat zal ook wel gelden voor andere obstakels. Ik merk bijvoorbeeld nu sinds al die demping bijna weg is, dat ik moeite heb met de geprikkelde wereld. Ook ben ik hyper zelfbewust en zou ik het liefst dat uitschakelen, maar hoe sappig het ook klinkt: zelfcompassie is wel de sleutel (en jezelf de tijd gunnen). Elke dag kost ook veel energie, en soms denk ik nog wel eens van hoe makkelijk het leven was met de middelen die ik gebruikte. Maar in mijn hoofd romantiseer ik de middelen eigenlijk, omdat ik liever comfortabel in mijn schulp blijf en soms niet alles weer durf aan te gaan. Toch leer ik telkens weer om de dagen door te komen, ook met behulp van therapie en autisme coaching gelukkig (thank god zit ik bij een ziekenhuis die integrale behandeling geeft)

Ik hoop en wens ook het beste voor jou!
Ik ben persoonlijk ook wel geïnteresseerd hierin. Mijn eerste wiet-vrije weken gaan alles behalve soepel. Ik wil aan het einde van de dag gewoon mijn koppie uitzetten en ontspannen! Heb jij nog specifieke tips vanuit je therapie en coaching?

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
@ljuv:
Ik ben in 1 x na 17 jaren verslaving aan weed, en veel per dag gerookt ook, gestopt toen ik op vakantie ging.
Ik nam niets mee.
De directe afkick duurde een week of twee. Daarna was het over.
De geestelijke afkick duurde wat langer, ongeveer een half jaar.
Daarna was alles voorbij.

Tips:
Stop met de omgang met mensen, die wél gebruiken. Deze mensen zijn lang niet altijd echte vrienden, en deze mensen voegen niets toe waar je wat aan hebt. Ze trekken je alleen maar weer over de streep, anders "ben je niet gezellig" en "hoor je er niet meer bij"..

Ontspannen? Teveel drukte in je hoofd?
Doe ontspanningsoefeningen. Veel gezonder dan een pilletje!
En: na verloop van enige tijd werken deze 3 echt!

Vooekom teveel prikkels. Deze roepen sterke emotie op en juist deze werken een terugval in de hand.

Pas op dat jouw verslaving niet overspringt naar een andere, zoals gaan zuipen of gokken! Dat gaat erg snel, vóórdat je er erg in hebt, heeft een andere verslaving je te pakken!

Gooi, of verwijder al je tel.nrs van je dealers.
Je wilt toch stoppen met gebruiken?
Deze nummers zijn erg verleidelijk op moeilijke momenten. Wegdoen, dus!

Leef met regelmaat. Op tijd naar bed, iedere dag, en eet gezond en ook weer op regelmatige tijden.

Mijd feestjes, waar gebruikt wordt. Of koffieshops waar vrinden van je zitten. Zie tip 1...

Heb je cravings, zoek afleiding. Ga naar buiten een stuk wandelen bijvoorbeeld.
Dit verzet je gedachten, en is nog gezond ook.

Vermijd spanningen. Ruzie maken bijvoorbeeld. Ook hierdoor word je door o.a. hoge emoties getriggerd!

Gooi al je attributen in de vuilnisbak.
Dit zo gewenst, met een afscheidsritueel.
Deze spullen wil je niet ineens weer tegenkomen als je net een stuk op de goeie weg bent! Deze spullen verleiden je alleen maar om weer te gebruiken.

Denk niet van: ach, ik ben al zo lang clean, één keertje moet toch wel kunnen....
Nee, dit kan dus niet.
Het blijft niet bij dat ene keertje, er zijn maar heel weinig mensen, die gecontroleerd kunnen gebruiken in de praktijk.

Luister naar je lichaam. Als je moe bent, dan ben je moe. Handel daarnaar. Stop met intensieve dingen ondernemen. Dit werkt je beloningssysteem in de hand. Een kenmerk van weedgebruik of phenibut gebruik. Zo van: kijk eens, wat ik allemaal verricht heb. Ik heb wel een jointje verdiend...of: ik heb weed ( phenibut) nodig om te kunnen ontspannen...

Deze tips heb ik toegepast bij het stoppen van o.a. mijn weedverslaving, en later bij zowat alle andere verslavingen die ik gehad heb. Het werkte bij mij en nu nog steeds.
Al meer dan 25 jaar.

Alle sterkte toegewenst!

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Ik ben persoonlijk ook wel geïnteresseerd hierin. Mijn eerste wiet-vrije weken gaan alles behalve soepel. Ik wil aan het einde van de dag gewoon mijn koppie uitzetten en ontspannen! Heb jij nog specifieke tips vanuit je therapie en coaching?
Zie hierboven, maar deze tips zul je allang kennen denk ik zo...toch zijn dit de tips, die ik leerde in de ontwenningskliniek.
Ik pas ze, zoals ik al zei, nog altijd toe zonodig

Zeehond

Badass junkie
Denk niet van: ach, ik ben al zo lang clean, één keertje moet toch wel kunnen....
Nee, dit kan dus niet.
Het blijft niet bij dat ene keertje, er zijn maar heel weinig mensen, die gecontroleerd kunnen gebruiken in de praktijk.
Is dit echt wat @ljuv wilt?

Dit is en blijft een drugsforum hè…
Ik realiseer me terdege dat hier leden met ernstige verslavingsproblemen rondhangen.
Dat lees ik vaak genoeg, te vaak en doet ook iets met me.

Maar de verantwoorde recreatieve gebruikers bestaan, dat zijn er genoeg. Even los van de vraag of ze allemaal op DF zitten 😉

ljuv

DF-koningin
@ljuv:
Ik ben in 1 x na 17 jaren verslaving aan weed, en veel per dag gerookt ook, gestopt toen ik op vakantie ging.
Ik nam niets mee.
De directe afkick duurde een week of twee. Daarna was het over.
De geestelijke afkick duurde wat langer, ongeveer een half jaar.
Daarna was alles voorbij.

Tips:
Stop met de omgang met mensen, die wél gebruiken. Deze mensen zijn lang niet altijd echte vrienden, en deze mensen voegen niets toe waar je wat aan hebt. Ze trekken je alleen maar weer over de streep, anders "ben je niet gezellig" en "hoor je er niet meer bij"..

Ontspannen? Teveel drukte in je hoofd?
Doe ontspanningsoefeningen. Veel gezonder dan een pilletje!
En: na verloop van enige tijd werken deze 3 echt!

Vooekom teveel prikkels. Deze roepen sterke emotie op en juist deze werken een terugval in de hand.

Pas op dat jouw verslaving niet overspringt naar een andere, zoals gaan zuipen of gokken! Dat gaat erg snel, vóórdat je er erg in hebt, heeft een andere verslaving je te pakken!

Gooi, of verwijder al je tel.nrs van je dealers.
Je wilt toch stoppen met gebruiken?
Deze nummers zijn erg verleidelijk op moeilijke momenten. Wegdoen, dus!

Leef met regelmaat. Op tijd naar bed, iedere dag, en eet gezond en ook weer op regelmatige tijden.

Mijd feestjes, waar gebruikt wordt. Of koffieshops waar vrinden van je zitten. Zie tip 1...

Heb je cravings, zoek afleiding. Ga naar buiten een stuk wandelen bijvoorbeeld.
Dit verzet je gedachten, en is nog gezond ook.

Vermijd spanningen. Ruzie maken bijvoorbeeld. Ook hierdoor word je door o.a. hoge emoties getriggerd!

Gooi al je attributen in de vuilnisbak.
Dit zo gewenst, met een afscheidsritueel.
Deze spullen wil je niet ineens weer tegenkomen als je net een stuk op de goeie weg bent! Deze spullen verleiden je alleen maar om weer te gebruiken.

Nee, dit kan dus niet.

Luister naar je lichaam. Als je moe bent, dan ben je moe. Handel daarnaar. Stop met intensieve dingen ondernemen. Dit werkt je beloningssysteem in de hand. Een kenmerk van weedgebruik of phenibut gebruik. Zo van: kijk eens, wat ik allemaal verricht heb. Ik heb wel een jointje verdiend...of: ik heb weed ( phenibut) nodig om te kunnen ontspannen...

Deze tips heb ik toegepast bij het stoppen van o.a. mijn weedverslaving, en later bij zowat alle andere verslavingen die ik gehad heb. Het werkte bij mij en nu nog steeds.
Al meer dan 25 jaar.

Alle sterkte toegewenst!
Thanks❤️ Super lief en uitgebreid.

Maar toch ook thanks aan @Zeehond. Want hij heeft ook gelijk: ik wil nog helemaal niet nooit meer te blowen. Ik ben pas 28, en van mij hoeft dat allemaal nog niet zo zeer. Ik rook max 1 jointje op een avond en ook genoeg avonden niet. Ik wilde vooral door de weeks stoppen, maar dat lukt inderdaad niet als ik het in huis heb. Dus wat @De Zandman zegt is ook waar: als ik echt wil stoppen, is het alles of niks. Ik denk dat ik daar wel langzaam naar toe aan het werken ben maar intrinsiek wil ik dat nog niet graag genoeg. Dan lukt t ook niet.

Maar ik doelde met mijn vraag vooral op dit stukje
Elke dag kost ook veel energie, en soms denk ik nog wel eens van hoe makkelijk het leven was met de middelen die ik gebruikte. Maar in mijn hoofd romantiseer ik de middelen eigenlijk, omdat ik liever comfortabel in mijn schulp blijf en soms niet alles weer durf aan te gaan.
Want de reden dat ik s avonds graag een jointje rook is simpel: ik wil uitstaan. Ik heb veel geleerd van mij therapieën, maar nog niet voldoende hoe ik de prikkels van de dag goed kan afschakelen en écht ontspanning vanuit mezelf te vinden. Dus ik was benieuwd of Merelkerel wat van zijn geleerde manieren wilde delen😊

Dingen als “luisteren naar mijn lichaam” zijn zo makkelijk niet… Zo ken ik geen hongergevoel tot ik echt nagenoeg neerval. Maar ook vermoeidheid ken ik pas als ik ben uitgeslapen, bijvoorbeeld. Je “dopaneregulatie” weer normaliseren… tsja bij mij zijn die standaard ontregelt. En ik weet dat iedereen dit wel in meer of mindere mate heeft, maar met mijn neurodivers breintje loopt het soms de spuigaten uit. Dan zijn handvatten heel welkom!

Maar ik doelde met mijn vraag vooral op dit stukje

Want de reden dat ik s avonds graag een jointje rook is simpel: ik wil uitstaan. Ik heb veel geleerd van mij therapieën, maar nog niet voldoende hoe ik de prikkels van de dag goed kan afschakelen en écht ontspanning vanuit mezelf te vinden. Dus ik was benieuwd of Merelkerel wat van zijn geleerde manieren wilde delen😊

Dingen als “luisteren naar mijn lichaam” zijn zo makkelijk niet… Zo ken ik geen hongergevoel tot ik echt nagenoeg neerval. Maar ook vermoeidheid ken ik pas als ik ben uitgeslapen, bijvoorbeeld. Je “dopaneregulatie” weer normaliseren… tsja bij mij zijn die standaard ontregelt. En ik weet dat iedereen dit wel in meer of mindere mate heeft, maar met mijn neurodivers breintje loopt het soms de spuigaten uit. Dan zijn handvatten heel welkom

Sorry voor mijn late reactie, mijn brein is nog niet helemaal optimaal voor snel antwoorden en "online" zijn

Ik herken enorm de struggle van helemaal overprikkeld zijn aan het einde van de dag. Dit is ook nog steeds een dingetje waar ik dagelijks mee bezig ben, maar heb al veel geleerd om hiermee om te gaan.

Voor mij is vooral heel belangrijk dat ik een bepaalde structuur heb, ook in de avond. Als ik weet waar ik aan toe ben, dan hoef ik namelijk niet nog te beslissen wat ik ga doen terwijl mijn hoofd helemaal vol zit. Ook heb ik een paar vaste dingen die ik op de avond kan doen om te ontladen. Die hoef ik niet allemaal elke avond te doen in dezelfde volgorde, maar omdat ik weet dat het voor mij werkt hoef ik er ook niet meer over na te denken. Dit zijn voor mij: wandelen, schrijven, Tai Chi of yoga, lezen, douchen of voetenbad, documentaire kijken of bezig zijn met muziek/planten.
En als ik echt helemaal over de toeren ben, is het vooral ademhalingsoefeningen, iets eten, douchen en self-care en van mij af schrijven (of voor therapie schrijven).

Wat ik ook heb geleerd vanuit therapie/coaching is om mijn prikkelverwerking over de dag een beetje te balanceren. Dus wanneer ik iets heb gedaan dat veel energie kost qua prikkels, moet ik ook een moment inplannen om te ontladen. En dat inplannen is misschien nog het belangrijkste, want anders doe je het vaak niet of sta je er niet bij stil. Vaak weet ik ook niet op dat moment dat ik eigenlijk rust nodig heb, waardoor ik juist in de avond helemaal vol zit.
Ik heb nu ook in de dag een aantal momenten dat ik even helemaal niks doe/moet doen/hoef te doen. Dat zijn dat 30 minuten zonder enige afleiding, en wat ik vaak doe is uit het raam kijken, of in de tuin zitten. En het is dan niet erg als je bijvoorbeeld een idee of ingeving hebt om iets te gaan doen, bijvoorbeeld even rommelen in je huis of je boeken in de boekenkast doorbladeren. Het idee is vooral dat je je hoofd en lichaam oprecht de tijd geeft om uit te rusten en dingen te verwerken.

Ik wist natuurlijk niet meteen wat mijn momenten zijn die veel energie kosten of energie geven, dus had eerst dat dagelijks bijgehouden. Daarna kon ik een beetje inschatten wanneer die rust momenten voor mij belangrijk zijn, maar dat is nog steeds zoeken. En soms voel je de signalen in je hoofd niet, maar je lichaam kan best veel verraden. Ik weet bijvoorbeeld wanneer ik veel aan het kaakklemmen ben, wazig zie, gespannen schouders heb etc, dat ik dan eigenlijk te overprikkeld ben. Dat hou ik ook erg veel bij, ook omdat ik vaak emoties of gevoelens heb die ik zelf niet in mijn hoofd ervaar maar wel in mijn lichaam.

En wat ook iets is waar ik zelf tegenaan loop, is dat ik veel van mijzelf "moet". Dus op het einde van de dag is het nooit genoeg en stress ik over alles wat ik nog van mezelf "moet" doen. Voorheen waren de Benzo's, alcohol, phenibut, wiet mijn quick fix om dat uit te zetten. Door gedachtepatronen te veranderen met o.a. therapie, leer ik dat ik van mezelf dingen "mag" doen, en wanneer de dag om is ik ook het mag loslaten. Misschien is dit niet waar jij naar op zoek bent, maar wie weet.

Als je iets specifiekers wilt weten, let me know! :3

ljuv

DF-koningin
Sorry voor mijn late reactie, mijn brein is nog niet helemaal optimaal voor snel antwoorden en "online" zijn

Ik herken enorm de struggle van helemaal overprikkeld zijn aan het einde van de dag. Dit is ook nog steeds een dingetje waar ik dagelijks mee bezig ben, maar heb al veel geleerd om hiermee om te gaan.

Voor mij is vooral heel belangrijk dat ik een bepaalde structuur heb, ook in de avond. Als ik weet waar ik aan toe ben, dan hoef ik namelijk niet nog te beslissen wat ik ga doen terwijl mijn hoofd helemaal vol zit. Ook heb ik een paar vaste dingen die ik op de avond kan doen om te ontladen. Die hoef ik niet allemaal elke avond te doen in dezelfde volgorde, maar omdat ik weet dat het voor mij werkt hoef ik er ook niet meer over na te denken. Dit zijn voor mij: wandelen, schrijven, Tai Chi of yoga, lezen, douchen of voetenbad, documentaire kijken of bezig zijn met muziek/planten.
En als ik echt helemaal over de toeren ben, is het vooral ademhalingsoefeningen, iets eten, douchen en self-care en van mij af schrijven (of voor therapie schrijven).

Wat ik ook heb geleerd vanuit therapie/coaching is om mijn prikkelverwerking over de dag een beetje te balanceren. Dus wanneer ik iets heb gedaan dat veel energie kost qua prikkels, moet ik ook een moment inplannen om te ontladen. En dat inplannen is misschien nog het belangrijkste, want anders doe je het vaak niet of sta je er niet bij stil. Vaak weet ik ook niet op dat moment dat ik eigenlijk rust nodig heb, waardoor ik juist in de avond helemaal vol zit.
Ik heb nu ook in de dag een aantal momenten dat ik even helemaal niks doe/moet doen/hoef te doen. Dat zijn dat 30 minuten zonder enige afleiding, en wat ik vaak doe is uit het raam kijken, of in de tuin zitten. En het is dan niet erg als je bijvoorbeeld een idee of ingeving hebt om iets te gaan doen, bijvoorbeeld even rommelen in je huis of je boeken in de boekenkast doorbladeren. Het idee is vooral dat je je hoofd en lichaam oprecht de tijd geeft om uit te rusten en dingen te verwerken.

Ik wist natuurlijk niet meteen wat mijn momenten zijn die veel energie kosten of energie geven, dus had eerst dat dagelijks bijgehouden. Daarna kon ik een beetje inschatten wanneer die rust momenten voor mij belangrijk zijn, maar dat is nog steeds zoeken. En soms voel je de signalen in je hoofd niet, maar je lichaam kan best veel verraden. Ik weet bijvoorbeeld wanneer ik veel aan het kaakklemmen ben, wazig zie, gespannen schouders heb etc, dat ik dan eigenlijk te overprikkeld ben. Dat hou ik ook erg veel bij, ook omdat ik vaak emoties of gevoelens heb die ik zelf niet in mijn hoofd ervaar maar wel in mijn lichaam.

En wat ook iets is waar ik zelf tegenaan loop, is dat ik veel van mijzelf "moet". Dus op het einde van de dag is het nooit genoeg en stress ik over alles wat ik nog van mezelf "moet" doen. Voorheen waren de Benzo's, alcohol, phenibut, wiet mijn quick fix om dat uit te zetten. Door gedachtepatronen te veranderen met o.a. therapie, leer ik dat ik van mezelf dingen "mag" doen, en wanneer de dag om is ik ook het mag loslaten. Misschien is dit niet waar jij naar op zoek bent, maar wie weet.

Als je iets specifiekers wilt weten, let me know! :3
Ik ga een andere keer nog inhoudelijker in op je berichtje (want net pas terug van werk na een aantal dagen vol prikkels😅) maar ik wil je alvast ontzettend bedanken voor deze fijne en uitgebreide reactie. Kreeg een beetje kriebels qua herkenbaarheid en ga je tips ten harte nemen. Bedankt voor de moeite die je erin hebt gestopt❤️

Bovenaan