Clean blijven!

r@r@

Wijs gebruiker
Hallo allemaal, newbies en diehards,

Dit topic begin ik voor alle mensen die helemaal clean zijn, zodat we mensen die het moeilijk hebben met afbouwen of afkicken kunnen motiveren/steunen/een schop onder hun kont kunnen geven/prikkelen etc.!!

Dus: ben je clean en heb je (wijze) woorden van hoop? Schrijf ze hier op!

Het kan van alles zijn: terugvalervaringen, ervaringen waarbij jij beschrijft wanneer jij "het licht zag", waardoor jij dacht: "Nu weet ik zeker dat ik nooit meer ga terugvallen!".

Of misschien ben je zelf nu aan het afbouwen/afkicken? Dan kan je een zelf-motiveer-lijstje maken, zodat je het kan teruglezen als je het moeilijk hebt! Wie weet heeft een ander er ook wat aan en daar is dit forum toch voor!

Misschien zegt dit topic jou helemaal geen bal, maar mij heeft het altijd veel geholpen: peptalk, wijze spreuken etc.

Hier komt mijn eerste:

Je kunt niet falen, tenzij je opgeeft...

En:

Drie keer vallen is geen falen als je vier keer weer opstaat...

Tot slot: ben je meer het type van de "muzikale motivatie"? Kijk dan naar mijn onderschrift: Tony Joe White's "Ain't going down this time..." (Youtube).

Zo, ik heb het spits afgebeten, wie volgt?

Hoihoi! :wave:

Lenin

Belezen gebruiker
Mensen geven meer om je dan je denkt, dus vraag om hulp als je een moeilijk moment hebt. Het is ook geen schande om hulp te vragen.. Mensen die dicht bij je staan hebben veel liever dat je ze s'nachts opbelt voor een babbel dan je s'morgens onder invloed te vinden.

Wees eerlijk tegen jezelf, het helpt niemand als je je gebruik probeert weg te steken.

Het gevoel van heroine te overwinnen is iets dat je nooit vergeet.. alles wordt makkelijker zodra je van dat spul afbent. Vooral mentaal, ik sta nu in het leven met een attitude van 'Als ik heroine kon overwinnen wtf kan mij dan hemelsnaam nog tegenhouden. Je zult verschieten van hoeveel innerlijke kracht je krijgt als je tegen jezelf kan zeggen.. wauw al zoveel maanden zonder! Zelfs na zoveel jaar ben ik nog steeds zo ongelooflijk trots op mezelf elke keer als ik in de spiegel sta en nergens een naaldafdruk zie.

paddosofty

Experimenterende gebruiker
het is waar ik ben nu al 2 jaar clean van de hero en nu 4 weken van de methadon, ik voel me geweldig het is echt zo'n heerlijk gevoel dat als je wakker word, je je gewoon goed voel ik hoef niet snel me meet te nemen sóchtens omdat ik anders zwetent wakker word om 12 uur omdat het weer is uitgewerkt, ik kan nu op vakantie zonder problemen ik voel me sterk en ben zo trots ik voel me inderdaad dat als ik dat kan overwinnen ik alles kan overwinnen het geeft me echt een geweldig gevoel,

r@r@

Wijs gebruiker
Hoi allemaal,

Ik heb ook het gevoel dat ik voortdurend met een grote grijns op mijn gezicht rond loop te "huppelkutten". Dat zal Paddo ook wel voelen, denk ik. We zijn even lang clean, ik heb laatste Temgesic (0,2 mg.) op 3 mei jl. geslikt. Ik ben helemaal clean, gebruik geen enkele andere drugs (behalve wat Oxazepam tijdens eerste dagen na afkick).

Mijn man is gisterenavond thuis gekomen en we hebben zo ONWIJS lekker gevreeën, het voelt zó anders om clean te zijn, alsof ik herboren ben, ofzo. Toen ik verslaafd was, was ik best ongeduldig (erg neukgericht om het beestje maar bij z'n naam te noemen) (zoals de meeste mannen, zeg maar :grin: )(lijkt leuk, maar ging mijn man toch wel vervelen op den duur), maar nu voelde ik me echt vrouw. Voorspel? Ik dacht ineens: "Wauw, dat is is lekker!" Zoenen? "Hoe langer hoe beter!" Ja, toch gek dat zonder opiaten zo een groot verschil maakt. Bij mij wel in elk geval. Of ik ben nu gewoon tijdelijk zo halleluja, als dat zo is geniet ik er maar even dubbel van (en mijn man ook, uiteraard :wink: )!

Ik ben ooit eerder 3 jaar clean geweest (vanaf 1e week zwangerschap eerste kindje) en was toen ook zo lyrisch en megablij, maar dacht toen dat het van de zwangerschapshormonen kwam. Dat is dus niet zo, want ik voel het nu precies zo (tenzij ik nu zwanger ben en het nog niet weet :grin: ).

Ik ben net mijn dealer tegengekomen. Hij zei: "Je ziet er goed uit, R@r@!" Ik (heel overdreven blij): "Ja, het gaat ook héél erg goed, ik ben clean!" Hij vroeg dus of ik zijn nieuwe nummer "nog wil hebben". En ik was zo blij dat ik heel gemeend en rustig kon zeggen: "Nee, dank je, ik blijf clean." I passed the test, jawel! :rock: :rock: :rock:

Hoi! :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
FEAR CAN HOLD YOU PRISONER, HOPE CAN SET YOU FREE!!!

Behoefte aan een schop onder je kont?

Lees het boek of kijk de film: "The Shawshank Redemption" (Stephen King).

Ik zou zeggen: "Fear WILL hold you prisoner, hope WILL set you free!"

VRAAG AAN ALLEN: IK WIL MIJN AVATAR VERANDEREN (WANT IK GA NOOIT MEER OP MIJN BEK (ALTHANS, NIET MET DRUGS) IN DIE POSTER VAN SHAWSHANK MET TIM ROBBINS IN DE REGEN, MÉT DAARBIJ DE TEKST "FEAR CAN HOLD..."ETC.

LUKT ME NIET, DIGIBEET, GEEF MIJ MAAR 'T KOFSCHIP :wink: , DUS WIE KAN ME HELPEN MET CONCRETE AANWIJZINGEN (STAPJE VOOR STAPJE)?

Bijlagen

• Shawshank4.jpg
    Shawshank4.jpg
    2,8 KB · Weergaven: 3.599

r@r@

Wijs gebruiker
Yoro zei:
r@r@77 zei:
Niemand weet, niemand weet , dat ik Repelsteeltje heet..." :grin:

Jawel, ik ben denk ik de enigst die jouw echte identiteit kent: Tepelstreeltje :grin:

Nee hoor, Yoro, zijn er nog een paar die mijn vertrouwen hebben gewonnen, tja, wie zijn dat... R@r@???

Tip: ga Hyven, dan gaat er een wereld voor je open...

Yoro

Bewuste gebruiker
:tearsofjoy: zo bedoelde ik het niet rara, ik bedoelde echt TEPEL STREELTJE :grin:
Als in: strelen over een rondborstig tepeltje :)
Leek mij een mooiere naam dan repelsteeltje, en tevens wel toepasselijk :wink:

Yoro

Bewuste gebruiker
Re: FEAR CAN HOLD YOU PRISONER, HOPE CAN SET YOU FREE!!!

r@r@77 zei:
IK WIL MIJN AVATAR VERANDEREN (WANT IK GA NOOIT MEER OP MIJN BEK (ALTHANS, NIET MET DRUGS) IN DIE POSTER VAN SHAWSHANK MET TIM ROBBINS IN DE REGEN, MÉT DAARBIJ DE TEKST "FEAR CAN HOLD..."ETC.

Lijkt me aardig gelukt zo R@R@ :)

r@r@

Wijs gebruiker
Hé Yoro,

Ja, mooi is hij, hè?

Ik zat ff te denken aan wat je zei over Aka en Eend en vroeg me af wat jij onder clean verstaat. Ik bedoel niet nu hoor, drink die fles wodka maar lekker leeg, het is nu ff voor het goede doel.

Maar goed, voor mij is clean ook echt helemaal clean. Nou heb ik makkelijk praten, want ik gebruik geen enkele andere drugs of alcohol (alleen jaren geleden kort aan het basen geweest). Ik heb het ooit wel allemaal geprobeerd hoor (1x LSD, 1x XTC, 2x geblowed, alcohol in studententijd), maar ik heb die roes van al die troep nooit lekker gevonden en dat scheelt een hoop. Hoef ik nooit bang te zijn dat ik de ene verslaving voor de andere inruil.

Dus als ik eenmaal clean ben, is er geen andere verleider die op de hoek ligt te loeren.

Ik moet nu nog wel echt aan mezelf wennen, mijn eigen "ik" dus. Ik was vergeten dat ik van nature best enthousiast, maar ook druk kan zijn. Ik heb geen ADHD ofzo, maar het is wél altijd druk in mijn hoofd. Mijn man kan 's avonds gewoon zijn ogen dicht doen en dan slaapt hij binnen 5 minuten. Ik begrijp eçht niet hoe hij dat doet. "Je moet gewoon nergens aan denken", zegt hij dan. Maar dat kan ik dus niet, hoe kan je nou nergens aan denken? Als ik dat probeer, gaat het als een mantra door me heen "ik mag nergens aan denken" en tegelijkertijd denk ik, op een soort andere frequentie, alweer aan veel andere dingen (die ik dan als een film voorbij zie schieten).

Wennen aan mezelf dus ja. Maar nog steeds geniet ik van het clean zijn. Jij moet het ook meemaken, daar zal ik zoveel aan meehelpen als ik kan!

Het is toch eigenlijk zwaar gestoord dat het leven zó mooi is en dat we opzettelijk dat gingen vervagen met die troep? Ik snap dat nu echt niet meer. En ook als er nu iets ergs zou gebeuren, met één van mijn kinderen ofzo, zou ik juist helder willen blijven.

Ik wil niet meer, het is genoeg geweest. Ik heb geen trek meer gehad en ik denk dat dat komt omdat ik nu écht die knop heb omgedraaid. Ja, ik hoor sommigen denken: jaja, dat zal wel,. maar het is echt zo. Ik hoef ook niemand te overtuigen, ik weet het zelf. En dat geeft zo'n onafhankelijk en krachtig gevoel. Ik kan niet alles aan, dat zal ik nooit zeggen, maar ik zal niet meer terugvallen in opiaten, dat is zeker!

Yoro

Bewuste gebruiker
Ha die R@,

Fijn te horen dat je zo vastberaden bent om de rest van je leven opiaatvrij te blijven! :)

Zoals je zelf al zegt is clean zijn voor iedereen anders.
Wat ikzelf onder clean versta:

Totaal geen opiaten, geen heroine, meet bupe of iets dergelijks.
Niets geen Benzo's meer.
Geen jointjes meer roken (wat trouwens al weer aan half jaar geleden is.)
Alcoholisch gezien is dat voor mij eens of 2x per maand.
Niet wekelijks en dus al zeker niet dagelijks dus.'
Voor mij betekent dat qua alcohol dus geen geheel onthouding.
Dat durf ik wel aan omdat ik wat dat betreft nog nooit verslavingsgevoelig ben geweest.
En als ik aan mezelf merk dat ik ieder weekend of zelfs al doordeweeks begin te drinken zal ik zeker aan de bel trekken en daar ook volledig mee stoppen.

Vanavond drink ik puur en alleen om mijn lichaam wat rust te gunnen deze laatste weken.
Niet iedere dag, maar een keertje op een zaterdagavond om een keer een goede nachtrust te krijgen nu ik die zo hard nodig heb is voor mij "ongevaarlijk".
Ik heb al zo'n 8 jaar, en nog steeds dagelijks van heel dichtbij gezien wat alcolisme doet.
Genoeg dus om nooit in die valkuil te lopen.
Daar loop ik met een grote bocht omheen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik helemáal stop met lopen.
Dan drink ik op een avond als vandaag liever een paar glaasjes wodka voor het slapen gaan, dan andere dingen waar ik minder zeker van ben dat ik daar zo ongevoelig voor ben.
Met benzo's bijvoorbeel weet ik van mezelf dat ik daar dus wél erg mee op moet passen.
En dat ik wanneer ik eenmaal clean ben daar net zo goed als van de heroine ook voorgoed afscheid van moet nemen.

Gr, Yoro :wave:

Yoro

Bewuste gebruiker
Yoro zei:
Vanavond drink ik puur en alleen om mijn lichaam wat rust te gunnen deze laatste weken. Niet iedere dag, maar een keertje op een zaterdagavond om een keer een goede nachtrust te krijgen nu ik die zo hard nodig heb

Ik heb het beschaafd gehouden en maar vier glazen op.
Zeg maar 1 kwart fles wodka.
Niet dronken van geweest, wel ietwat aangeschoten.
Ik dacht dat het wel voldoende zou zijn en wou het ook weer niet overdrijven.
Ik heb wel een 2 uurtjes langer geslapen, maar niet echt het gewenst resultaat.
Ik ben rond 2 uur vanacht gaan slapen, en werd tegen 7 uur wakker.
Wederom met dezelfde morningsickness als anders.
Tjee, ik lijk wel een zwangere vrouw :wink:

Ik heb mijn eerste bak koffie en pilletje meet al weer achter de kiezen.
Nog eventjes tv kijken en dan probeer ik toch weer even terug op bed te liggen.

Nadeel: nog steeds niet veel slaap kunnen pakken.
Voordeel: ook weer niet mezelf strontzat gezopen. Ik probeerde bewust niet mezelf te bezatten om een vervangende roes op te zoeken, en dat is gelukt.

Al bij al zeg ik, fock it! weer een dag afgestreept. :rock:

r@r@

Wijs gebruiker
@ iedereen die eçht clean wil worden/bljven:
Waarom wil/zal jij clean blijven?
Wat zorgt ervoor dat je opiaten hebt afgezworen?
Hoe kan je zo zeker zijn van je zaak?
Wat drijft jou?

Bij mij was het (nu ruim een maand volledig clean!):
Ik wilde niet meer half leven en half stoned zijn, ik wil gewoon weer alles voelen, ook de minder leuke dingen.
Ok, het voelt kut, al die kloteherinneringen aan nog kloterigere mannen die zo gek zijn om te denken dat ik het als 21 jarig meisje allemaal zelf wilde: nee mannen, in hoeverre heeft een meisje van 21 jaar dat verslaafd is een eigen wil? (niet jullie hoor! :wink: ), hoe slecht ik voor mezelf heb gezorgd, de kutherinneringen aan hoe ik geestelijk maar half aanwezig was voor mijn kinderen en mezelf en wat ik mijn familie heb aangedaan.

Maar het zijn wel MIJN gevoelens en dus is het ok. Ik wil mezelf niet meer "langzaam doden", ik wil die onafhankelijkheid niet meer!
Mijn lijf en geest zijn weer van mij en niet meer van dat bruine poeder, wat alleen maar de illusie van vrijheid geeft.
Het is geen vrijheid, het is gewoon klotegevoelens tijdelijk wegstoppen. Vrijheid is juist het lef te hebben alles in jezelf toe te laten.
Opiaten maken alles niet makkelijker, het wordt juist steeds moeilijker, na elke terugval, wordt het omhoog klimmen weer zwaarder, het is het GVD niet waard!

Blablabla, ik wil die troep gewoon niet meer...

Nou mag jij :wink:

speeseend

Wijs gebruiker
rara zei:
@ iedereen die eçht clean wil worden/bljven:
Waarom wil/zal jij clean blijven?
Wat zorgt ervoor dat je opiaten hebt afgezworen?
Hoe kan je zo zeker zijn van je zaak?
Wat drijft jou?

Ik wil geen afhankelijkheid van wat voor aard ook. Dit is te bereiken door een ander leven op te bouwen, zonder verbindingen met dat andere verleden.

En dan bedoel ik ook werkelijk het roer om. Andere woonplaats, ander / weer werk, nieuwe hobby's zoeken of oude hobby's opdreggen. En neem de tijd voor je nieuwe leven.

Mijn oude liefde, Hero, heb ik ingeruild voor een nieuwe liefde in mijn leven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik die Hero heb afgezworen.

Zeker van m'n zaak? Dat kan ik nog niet met zekerheid stellen :)

Mijn nieuwe leven drijft mij voort.

r@r@

Wijs gebruiker
speeseend zei:
Mijn oude liefde, Hero, heb ik ingeruild voor een nieuwe liefde in mijn leven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik die Hero heb afgezworen.

Hé Eend,

Ik ben erg blij voor je dat je een nieuwe liefde hebt gevonden. Ik hoop dat die nieuwe liefde in jouw leven mag blijven, en dat als onverhoopt mocht blijken dat die liefde weggaat, of jij van die roze wolk dondert, jij een andere liefde zult vinden. Eentje die alleen maar opbouwt en niets kapot maakt.

Ik bedoel het niet negatief hoor, maar wat blijft er voor jou over als zij er niet meer is? Ben je dan sterk genoeg om niet meer terug te vallen?

Waarom ik het zeg? Ik ben ooit 3 jaar clean geweest en werd verliefd op de vader van mijn oudste 2 kinderen.
Pas veel later, toen ik al gescheiden én teruggevallen én diep in de goot beland was, zag ik in dat ik de bruin had ingeruild voor de verslaving aan hem. De verslaving aan hem was, zo mogelijk, nog destructiever dan mijn opiaatverslaving. Want tegen de drugs kon ik "nee, stop nu!" tegen mezelf zeggen, maar tegen hem kon en kan ik mezelf én mijn kinderen nog steeds niet altijd beschermen.

De enige liefde die veilig is, is voor mij die voor mijn kinderen, mijn familie én mijzelf. Dus daar "beperk" ik mij toe, wat paradoxaal gezien juist een verrijking is...

Maar misschien betrek ik jouw verhaal teveel op mezelf en moet ik niet zeiken en gewoon blij voor je zijn.
Bij deze dus nogmaals: ik ben erg blij voor je, dat meen ik.

Yoro

Bewuste gebruiker
speeseend zei:
Mijn oude liefde, Hero, heb ik ingeruild voor een nieuwe liefde in mijn leven. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik die Hero heb afgezworen...
Mijn nieuwe leven drijft mij voort.

R@,
Ik weet niet zeker of de Eend letterlijk bedoeld dat hij zijn "liefde voor heroine" heeft ingeruild voor de liefde van een vrouw.
Ik denk eerder de liefde voor het totaalplaatje (woning/werk/hobbies,etc) van zijn nieuwe leven.
En een betere vervangende liefde dan dat kan ik me niet voorstellen!

Maar wat de Eend met deze tekst bedoelde kan hij natuurlijk het beste zelf uitleggen :wink:

Op zich wel goed om aan te kaarten hoor R@.
Het inruilen van een verslaving, voor een andere is natuurlijk altijd riscant... ook al is deze niet lichamelijk schadelijk en lijkt dat dus ongevaarlijk.
Ik weet zeker dat er velen zijn die in deze valkuil gelopen zijn, dus lijkt mee een goed bedoelde "waarschuwing". Of eerder een goede tip om in het achterhoofd te houden.

speeseend

Wijs gebruiker
Joro, dat is nu uiteindelijk het verhaal. In den beginne heeft mijn huidige relatie voor voldoende motivatie gezorgd om van de Hero af te komen.

Ik besef terdege dat dit verhaal enkel succesvol zal blijven indien ik volledig leer te genieten van dit drug-vrije leven. Dat is voor mij in geen geval iets wat vanzelf gaat. Maar het besef is er :)

Op het moment ben ik eigenlijk weer aan het leren om te genieten van het leven. En dit zit 'm bijvoorbeeld al in het niezen. Tien keer geniest op één dag is voor mij een goede dag geweest :)

Voorlopig is de Eend nog steeds van de pillenkast afgebleven. Zo nu en dan heb ik wel de gedachte: "zal ik dan toch even een pilletje nemen?" Op dat moment denk ik voor een moment dat het iets zal bijdragen. Maar die gedachte word, tot nu toe, rap ingehaald door de relativering van die bewuste gedachte.

Zo, dat was het weer. Groeten

Yoro

Bewuste gebruiker
Het besef is er, de wil is er, en de deurtjes van de pillenkast zijn nog dicht gebleven :)
Juist het waarderen van die kleine dingen, als lekker voluit niezen :grin: zijn een goed teken.
Je leert jezelf van het drugsvrije leven te genieten.
Ik kan me goed indenken dat dit niet vanzelfsprekend is en vanzelf gaat.
Maar je bent er in ieder geval mee bezig.
Keep it up!

Grtz, Yoro

r@r@

Wijs gebruiker
Ik heb wéér een overwinning geboekt!

Eigenlijk hoefde ik niet eens wat te overwinnen, dus is de overwinning nog groter!

Ik zat vanmiddag met mijn man in de auto, we kwamen van een een sollicitatiegesprek (ik zoek per 1 september weer werk, deze baan nu is maar tot zomervakantie). Het gesprek ging trouwens wel goed, maar weet niet of ik het word, ze hadden 7 andere gesprekken met sollicitanten!

Maar goed, we rijden net onze stad weer binnen, gaat de telefoon. Mijn oude dealer (en niet zomaar eentje, maar de jongen die hele goede had (ik kende er maar 2 en hij was er één van). "Hoi R@r@, je zei dat ik moest bellen als ik weer werkte, nou, ik werk weer." Ooooh ja, was ik vergeten, dat was maanden geleden en toen was ik nog niet zo ver.

Als ik eerlijk ben was het net of er allemaal bellen gingen rinkelen, alsof mijn lijf en geest "open kwamen te staan". Ik weet ook niet hoe ik het moet zeggen, alsof ik "wakker werd geschud".

Maar die gedachte ging heel snel, ik zei: "Ik ben helemaal clean! Al een paar maanden!" Hij weer: "Oh, wat goed van je! Dan zal ik je niet meer storen! Goed zo, meid!" Ik bedankte en hing op..

Mijn man was erg geschrokken, volgende week vertrekt hij weer naar boorplatform, hij maakte zich dus al bij voorbaat zorgen. Ik moest dus eerst hem gerust stellen voor ik kon nadenken over wat er in mijn hoofd gebeurde.

Ik had geen trek gekregen, geen cravings, niets. Alleen wat onrust, zoals een herinnering aan een trauma ofzo, zo'n deurtje wat ineens wordt opengezet. En ik dacht: "Rara, wil je weer gebruiken?" En gelijk erna: "Nee, dat wil ik niet meer, dat doe ik nooit meer."

Het was fijn om hier zeker van te zijn, toen hij me vorig jaar belde, precies toen ik van vakantie in Griekenland kwam (ik was toen 3 weken helemaal clean), werd alles gelijk weer getriggerd en viel ik na een paar dagen worstelen weer terug.

Maar nu niet meer. Het is goed zo, ik wil die strijd niet meer. En zelfs na 1 trekje wordt die strijd weer volledig aangewakkerd. Het is bijna eng om geen trek te krijgen, dat ben ik niet gewend. Nou ja, ik geniet er maar van! :hearteyes:

ArieKanariE

Bewuste gebruiker
helemaal toppie rara :grin:

die reactie ging bij mij zo ook ongeveer ... was al een hele tijd clean, maar nog niet lang genoeg om het echte lijden te zijn vergeten. MAar toen kwam ik dus een oude dealer tegen, precies die ene met wie ik altijd erg goed omging en die me ook 'hielp' als ik even geen geld had enzo.

Gewoon een hele aardige jongen, alleen jammer dattie heroine en coke dealde. En na een tijdje praten en ik kon echt zien dattie oprecht blij voor me was dat ik was gestopt, vroeg hij toch van wil je wat .. nee dank je, maar voor ik het doorhad hadtie al een grammetje in mn hand gedrukt en was weggelopen....

Zoiets was me al eens eerder gebeurd bij een eerdere afkickpoging en ook toen nam ik het niet, maar het heeft me gekost, heb daar echt een dag over getwijfeld toen,,, die laatste keer daarentegen was het geen probleem, deed me niets, boeide me niets en verdween gewoon in de eerstvolgende prullenbak zonder er echt bij stil te staan.

Vanaf dat moment wist ik zeker van he ik ben eindelijk op weg om die zooi mn mentale systeem uit te krijgen. Want dat s uiteindelijk de kunst he .. clean blijven :wink:

volgens mij staat dat berichtje hier zelfs nog ergens op het forum ongeveer anderhalf jaar terug. :mrgreen:

:wave:

Yoro

Bewuste gebruiker
Goed gedaan hoor, de verleidingstest met vlag en wimpel doorstaan :)

Dat zijn die verradelijke momenten die je kunnen maken of breken.
Het enigste wat je er van weerhoudt om op van die momenten tóch weer te gaan gebruiken, is je wilskracht. Wat zegt je gevoel op zo'n moment, hoe verloopt je gedachtengang...

Als je er nog niet klaar voor bent om écht nee te zeggen, zal die gedachtengang uiteindelijk leiden tot een goed excuus om het voor jezelf goed te praten, en toch weer te gebruiken.

Van: ohhh, het is zo lekker, 1 keertje maar, dan maakt het toch niet uit.
niemand hoeft het te weten, en van 1 keer raak je toch niet meteen weer verslaafd...

Of, ik ben al zo lang zo goed bezig, ik heb het eigenlijk gewoon verdiend.
Even 1 keertje relaxen, dat moet kunnen toch....

Als er op zulke momenten dit soort gedachtes door je heen gaan, is dat geen goed teken!
En dat kunnen het er hier veel met me eens zijn denk ik.
Wanneer dit soort dingen door je hoofd schieten, duurt het niet lang voor je terugvalt.

Pas wanneer je op van die verradelijke momenten niet alleen met woorden, maar echt met je gedachten overtuigd bent dat je het niet wilt, zul je pas slagen.
Als je op zulke momenten oprecht zoiets hebt van, tuurlijk is het gevoel bij het gebruiken even heerlijk, maar ik weet dondersgoed wat de gevolgen zijn. En dat wil ik NIET.
Dat is het gewoon echt niet waard. Zeker na alles wat ik heb moeten doorstaan om zo ver te komen... Dat alles weggooien voor dat korte lekkere gevoel waarvan je WEET dat je er ENORM spijt van gaat krijgen achteraf....NEE

Natuurlijk zal bij iedereen het allereerst even schrikken zijn... ineens zie je het al weer helemaal voor je hoe je aan het gebruiken bent, hoe lekker het is, en de twijfel.
Heel kort ga je er onbewust toch over nadenken... zal ik het doen?
Maar dan moet er echt binnen een paar minuten de omslag komen.

Het verstand moet dan overheersen, en heel snel de voor en nadelen afwegen.
De conclusie moet dan snel gemaakt worden: Het is het in de verre verste niet waard.
Ik doe het niet.
Als je dan toch nog uren of dagen blijft malen...blijft nadenken van, zal ik het doen...blijft smoesjes verzinnen om het voor jezelf goed te praten... dan is het Clean-Kwartje nog niet gevallen. Dan is de grote ommezwaai naar de échte wil om clean te blijven er gewoon niet, en ga je voor de bijl... zo ben je vorige keren teruggevallen.

Dat is het mooie wat ik ook bij jou lees R@R@, Die knop is bij jou deze keer ook om.
Deze keer ga je NIET terugvallen!
Je zegt het niet alleen met woorden, maar ook met je verstand en je gedachten!

Als het toch door je hoofd blijft spoken... lees nog even je eigen gemaakte lijstje met AL die redenen die je voor jezelf hebt opgeschreven waarom jij NIET gaat gebruiken.
Wat jouw redenen zijn om clean te BLIJVEN.

Die hele lange lijst, met enorm sterke argumenten, die weegt nou eenmaal in de verre verste niet op tegen dat ene keertje toch weer gebruiken met alle bekende gevolgen van dien.
Redenen genoeg om jezelf in een paar seconden te overtuigen dat je de juiste beslissing neemt.
Voor JEZELF! want JIJ hebt dat lijstje gemaakt met dingen die voor JOU belangrijk zijn.

Anyway, want ik zit weer te ratelen op mijn qwerty tot mijn vingertoppen er bloederig af vliegen :wink:
Je mag trots zijn op jezelf dat je deze "test" doorstaan hebt meid.
Wederom een overwinning die je mag toevoegen aan je lijstje met overwinningen!
Want een overwinning dat is het!
Je eerste directe confrontatie sinds je clean bent, en je bent niet teruggevallen!
Dat geeft weer meer zelfvertrouwen dat je bij een eventuele volgende verleiding in de toekomst wederom de juiste beslissing zult maken.

Lekker clean blijven en genieten van het leven! :)

r@r@

Wijs gebruiker
Mijn dealer (die ene die de beste was, zeg maar) heeft me de laatste weken al 3x gebeld. Dat deed hij normaal nooit als ik een tijd clean was.

Het maakte me altijd onrustig, maar nu niet meer.

Ik weet het, cliché; maar wat onwijs, f*cking, giga-mega-heerlijk om vrij te zijn!!! Ik ben vrij van drugs, maar nog beter voelt het dat ik ook weer vrij ben van gedachten naar drugs!!!

En misschien emo, maar dat interesseert me lekker geen reet :P : het heeft me een aantal dagen geleden enorm geholpen dat ik mijn onrust durfde te verwoorden hier op DF én dat ik zulke goede reacties kreeg.

Aan jullie heb ik veel, zoveel meer eigenlijk dan aan de therapie (waar ik niet meer kom, omdat zij werkt op de dagen dat ik ook werk). Het kunnen delen, maar ook zelf het advies kunnen geven etc.

Ik merk ook dat ik écht meeleef met anderen, goed om me weer mens te voelen. En de paradox is dus dat ik altijd dacht dat ik best inlevingsvermogen had en hulp kon bieden (privé en aan leerlingen), maar nu blijkt dus dat ik dat nu pas echt voel... Het was er al wel, maar nu is het "levendiger" en authentieker geworden.

Blablabla, ik ga zo de kinderen uit school halen...

Groetjes! :wave:

speeseend

Wijs gebruiker
Flikker die telefoon toch lekker weg! Loop je ook geen risico meer.

Voor nu reageer je niet op zijn belletjes, maar doe je dat over drie maanden nog steeds niet? Je weet immers nooit wat er gaat komen in je leven. Zo denk ik erover. Snijd alles wat risicovol is weg. En leer met de overgebleven onvoorziene situaties dealen.

Nou ja, het is natuurlijk goed wanneer je al het contact met je oude wereld leert zien als ''onvoorzien'', maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Yoro

Bewuste gebruiker
Moet ik het met de Eend eens zijn Rara,
Verander op zijn minst van telefoonnummer.
Zodat jij in ieder geval niet gebeld kunt worden!!
Dat lijkt me een stuk gemakkelijker.
Als je niet gebeld word, hoef je ook geen nee te zeggen.

Ik heb ook een ander nummer genomen, en alle nummers van dealers er uit geflikkert.
Dat maakt de drempel al een heel stuk hoger om bij een dipje terug te vallen hoor!
Natuurlijk, als je écht wilt dan vind je alsnog wel weer een contact om te scoren.
Daar zijn we met zijn allen erg creatief en volhoudend in als het daar om gaat.
Maar het wordt je dan wel een stuk moeilijker gemaakt.
En tegen de tijd dat je dan eindelijk pas kunt scoren heb je toch meer tijd gehad om je nog te bedenken...
Baat het niet dan schaad het niet toch!

Grtz Yorrie ( :grin: )

r@r@

Wijs gebruiker
speeseend zei:
En leer met de overgebleven onvoorziene situaties dealen.

Zal dat maar niet letterlijk nemen, Duck! :wink:
(Was toch op een fiasco uitgedraaid. Als ik met een dealertje had afgesproken, was ik zo zenuwachtig dat ik 9 en de 10 keer mn bolletje van de zenuwen liet vallen en als ik politie zag wist ik zeker: Zij zien dat ik bruin aan het kopen ben! Ik word gepakt! Ik kom vast te zitten!
En als ik met een verslaafde was, was ik altijd bang om beroofd te worden, daarom ging ik nooit met ze om, ben echt een schijterd wat dat betreft, wat maar goed is ook, sommige angsten moet je niet willen overwinnen :wink: )

En om bij het topic te blijven: ik ben vandaag jarig (HIEP HIEP HOER@R@!) en ik heb vaak gehad dat ik op 31 december (afgelopen keer nog :flushed: ) of de dag vóór mijn verjaardag nog even "voor de állerlaatste keer" bruin ging halen (onder het motto van: "Want dan heb ik een mooie stopdatum; jaja... :rolleyes: ).
Dat ging bij mij echt een paar keer per jaar zo: oudjaarsnacht, dag vóór verjaardag, elke eerste van de maand, etc.

Maar nu dus niet, ik ben mijn nieuwe levensjaar ingegaan zonder die gebruikelijke onrust, fijn is dat.

Ja, nog steeds lyrisch over mijn eigen clean zijn, sorry boys, wordt vast beetje irri, maar dat weerhoudt mij lekker niet om het van de daken te blijven schreeuwen!
Wie weet hebben de afbouwers onder ons er wat aan (Yoro?) i.p.v. dat het irri is? :wink:

Yoro

Bewuste gebruiker
Is voor mij zeer zeker alles behalve irri hoor rara!!!
Het laat me alleen maar zien hoe het kan zijn straks wanneer ik ook eindelijk zo ver ben.
And i like what I see :)

Owja, enne.....

:rockband: ER IS ER ÉÉN JARIG HOE-R@R@, HOE-R@R@,
DAT KUN JE WEL ZIEN DAT BEN JIJ!!! :rockband:

HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@ HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@ HIEPPERDEPIEP, HOE-R@R@

Zo, heb ik toch even virtueel voor je gezongen :grin:

Proficiat meid, dat er nog vele cleane en gelukkige jaren mogen volgen :)

Sarori

Bewuste gebruiker
Hoi R@R@,

Op de valreep lees ik nog dat je vandaag jarig bent. Ik zal je het liedje maar besparen, want ik ben vandaag niet zo goed bij stem. Maar toch Proficiat en ik wens je nog heel veel geluk, wijsheid en cleane jaren toe!! Pluk de dag en maak er wat van.

Dat telefoonnummer zou ik ook al lang weggegooid hebben. Geen zin in gezeik en gestress van lieden die het toch maar blijven proberen....
Maar als jij dat allemaal moeiteloos kunt weerstaan, wie ben ik dan...

Geniet nog even lekker van je verjaardag. Ik drink er eentje op!

:beer: :smoke: :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Hoi Sarori,

Dank je! Ik heb eens zitten snuffelen in jouw posts (zijn er érg veel) omdat ik nieuwsgierig ben naar wie jij bent.

Weet je wat; ik vraag gewoon en ik zie wel of en zo ja; in hoeverre jij antwoord kunt/wilt geven.

Komt 'ie:
- Ben jij ook verslaafd? Waaraan?
- Heb jij ook een gezin etc.?

Ik ben erg benieuwd omdat ik merk dat je je zinnen heel nauwgezet weergeeft, je verstand van zaken hebt (professioneel of door eigen ervaring) en heel betrokken bent bij iedereen. En dat maakt me juist nog nieuwsgieriger...

Ik hoor het wel (of niet :wink: ).

@ Yoro, thanxx voor die prachtige solo, zou Michael jaloers op kunnen zijn. Kan volgend jaar wel iets meer in de maat (draait allemaal om de juiste timing, jongen!) , maar verder prima gezongen, Yorrie-boy! :wink:

Groetjes, R@r@ (die nog van de laatste 26 minuten jarig-zijn gaat genieten) (By the way, ook jarig zijn voelt clean veel leuker).

r@r@

Wijs gebruiker
Hoi Sarori,

Ik lees net over je HIV en ik denk dat het misschien daarom komt dat je je zo genuanceerd uitdrukt en zo betrokken bent, of was je dat altijd al?

Ik snap jouw reactie ook wel, jij wordt denk ik vaak met vooroordelen geconfronteerd, dus zal je daarom zelf genuanceerder zijn.

Ik ben van nature ook best genuanceerd, behalve over verslaafden (die echt in de scene zitten), maar dat zegt idd misschien nog wel meer over mij dan over hen.

Ik hoop dat je je, ondanks je ziekte, toch relatief goed voelt; als ik jouw posts zo lees zit dat geloof ik wel snor.

Groetjes, R@r@ :wave:

Sarori

Bewuste gebruiker
Nou R@R@, daar komt ie:

Ik ben getrouwd geweest en heb twee puberende zonen. Bij de jongste gaat het allemaal smooth en die zit hier dan ook zo'n 3-4 avonden per week mijn pc in beslag te nemen :) Hij is net weg nu, nadat we nog even (illegaal) dwars door het bos over stoffige bospaden met de auto een soort wilde rallyrit hebben gereden.

De oudste kost zijn moeder en mij soms nogal wat hoofdbrekens. Hij is wel eens in aanraking geweest met de politie, blowend op school betrapt, spijbelde veel en meer van dat soort dingen. In de slechtste periode kon je geen land meer met hem bezeilen, want hij deed precies waar hij zelf zin in had en kwam ook alleen thuis (bij zijn moeder) als hij daar zin in had. Ik zag hem maar amper. Dat was vooral omdat hij wist dat ik aan hem kon zien als ie weer eens onder invloed verkeerde en aangezien dat op een gegeven moment vrijwel de gehele dag continu het geval was, mijdde hij mij als de pest. Dat deed zeer natuurlijk. Zijn moeder is wat naïever in die dingen, had het allemaal niet zo door en was dus ook veel makkelijker te manipuleren.

Ik heb het idee dat het ergste achter de rug is nu en dat hij tot inkeer aan het komen is. Dat is maar goed ook, want wij hebben ons vreselijke zorgen gemaakt dat hij misschien weleens aan de hardere drugs zou gaan. Zo zag ik een beetje wat voor soort vrienden hij had en dat stemde mij nou niet echt hoopvol. Het bijpasssende junkengedrag van stelen, liegen en bedriegen, had hij in ieder geval al behoorlijk goed ontwikkeld. De laatste weken zoekt hij gelukkig weer contact en dat doet mijn vaderhart goed.

Ik heb dus geen echt gezin meer, want ik woon momenteel alleen, maar wel op steenworp afstand van de kids, die samen met hun moeder en haar nieuwe man wonen. Ik heb er bewust voor gekozen dichtbij mijn kinderen te wonen, zeker in de moeilijke puberjaren. Dat werd mogelijk toen een latere relatie (met een man) op de klippen liep. Ieder nadeel heb zo zijn voordeel :)
Mijn twee boys hebben dus een heuse homovader. Gelukkig is dat geen probleem voor ze en ze weten haast ook niet beter omdat ik uit de kast kwam toen ze nog heel klein waren.

Ik ben verslaafd aan roken, maar dan heb je het wel gehad. Ik hou van een blowtje, maar heb dat nu alweer een paar maanden niet gedaan.Heb met van alles geëxperimenteerd in mijn leven, maar op de een of andere manier is het nooit verder gekomen dan wat recreatief gedoe. Misschien komt dat ook wel omdat ik de nadelige gevolgen zo van dichtbij heb meegemaakt. In een ander topic heb ik dacht ik al eens beschreven dat mijn jeugd behoorlijk is verzuurd door een aan alcohol verslaafde moeder en in weer een ander topic heb ik al eens geschreven dat ik een nichtje, die vroeger nog bij ons in huis had gewoond, aan de hero heb verloren. In mijn latere leven kom ik voortdurend weer in aanraking met mensen die op de een of andere manier niet met drugs kunnen omgaan. In de homoscene wordt behoorlijk veel gebruikt (ik vermoed weleens tegen de eenzaamheid en omdat het er in bepaalde kringen nou eenmaal bijhoort) en ook daar heb ik sommigen er volledig aan onderdoor zien gaan. Soms dusdanig dat ze er niet meer zijn. Triest. Wat ooit als een geintje begon...

Ik ben eigenlijk altijd al een mensen-mens geweest en betrokken bij de wereld om mij heen. Mijn homo-zijn (is toch een minderheidsgroep), mijn al jonge ervaringen met de duistere kanten van verslaving (zie ik toch altijd als een soort vlucht voor iets dat leven heet) en mijn latere hivuitslag hebben dat alleen nog maar versterkt.
Ik ben na mijn school rechten gaan studeren en werk sindsdien veel met mensen. Niet als hulpverlener, maar door mijn werk kom ik wel veel in aanraking met de duistere kanten van het bestaan: armoede, ellende, oneerlijkheid, lage emoties, de gevolgen van ontslag enz enz....ik sta er mee op en ik ga er mee naar bed (haast).

Ik vind het zelf soms wonderbaarlijk hoe ik bij dat alles toch zo positief kan blijven, maar ik ben geboren als ras-optimist en hoop dat ook nog even te kunnen blijven. Maar ook ik heb er soms zwaar de schurft in en ken wel degelijk sombere buien. Maar als het weer te heftig dreigt te worden is het net of een onzichtbare hand mij daar weer uit tilt en gaat mijn overlevingsinstinct en optimisme het weer winnen. Zo gaat dat tenminste nog steeds. Even afkloppen :)

Als kind was ik al eigenwijs (maak liever zelf dingen mee dan dat ik anderen geloof en stippel graag mijn eigen pad uit) en ben al door behoorlijk wat sloten gewandeld/gebaggerd. Maar iedere sloot heeft gelukkig ook altijd weer een kant waar je kunt opklimmen. En nog nadruipend van de blubber kan ik dan trots uitroepen: ze hebben wel gelijk gehad, maar nu weet ik het tenminste uit eigen ervaring :grin:

En daarom ben ik dus ook op dit forum gekomen. Nieuwsgierigheid is goed, maar soms kan het ook mijn valkuil zijn. Daarom liever goed beslagen ten ijs, dan glibberend ten onder. En als er iemand is die mij daarbij kan helpen, dan zijn jullie het wel! En ik mag wel zeggen dat jullie daar - ieder op zijn of haar eigen manier - heel erg goed in slagen.

Bedankt daarvoor!
:wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Hoi Sarori,

Thanx voor de openhartige en uitgebreide reactie; had ik dus toch gelijk :wink: : je bent zo genuanceerd van nature, maar ook door wat jij hebt meegemaakt.

Ik kan me erg kwaad maken om hoe veel mensen over homoseksualiteit denken; of nog erger: het zogenaamd accepteren, maar als het hun eigen kind is, kan het ineens niet!

Ik ben dus bi en ik heb mijn kinderen verteld dat mamma verliefd wordt op de persoon en dat het niet uitmaakt of het een man of een vrouw is. Mijn ervaring met kinderen is dat als je zelf écht erachter staat dat wat jij zegt voor jou ook waar is, dat het voor kinderen ook geen probleem en dus normaal is.

Wat fijn voor je dat je vlakbij je kinderen woont, dan kan je niet alleen biologisch, maar ook in de dagelijkse realiteit pappa zijn.

Sarori zei:
Ik vind het zelf soms wonderbaarlijk hoe ik bij dat alles toch zo positief kan blijven, maar ik ben geboren als ras-optimist en hoop dat ook nog even te kunnen blijven. Maar ook ik heb er soms zwaar de schurft in en ken wel degelijk sombere buien. Maar als het weer te heftig dreigt te worden is het net of een onzichtbare hand mij daar weer uit tilt en gaat mijn overlevingsinstinct en optimisme het weer winnen. Zo gaat dat tenminste nog steeds. Even afkloppen :)

Zo is het voor mij ook!
Ik ben ook van nature erg positief, houd ook erg van goede humor, maar soms kunnen onrecht, eenzaamheid en kwetsende opmerkingen me echt pakken, heel ineens en onverwacht.

Ik heb altijd al het gevoel van een beschermengel (of entiteit, hoe je het noemen wilt) ervaren, maar sinds dit voorjaar voel ik hem (het is een man) bijna lijfelijk, wat sterker is geworden sinds 3 mei (volledig clean).
Het heeft zeker iets te maken met mijn besluit nooit meer opiaten te zullen gebruiken (nooit-meer-cocaïnebesluit was al jaren eerder genomen).

Ik had het vanavond weer. Ik voelde die onrust weer (een andere dealer belde me weer, ik weet niet hoe hij mijn nummer heeft gekregen, ik kende hem jaren geleden) en ik ging snel naar huis (hij belde tijdens boodschappen doen) en op de fiets voelde ik het ineens, iets van een warme hand/druk op mijn schouder.
Daar wil ik normaal nooit aangeraakt worden, maar nu was het ok.
En ik mompelde: "Hé, ben je er weer?"
Het was niet eng, maar fijn, een beetje alsof ik hem wel had verwacht ofzo.
En ik dacht: "Nee, ik laat me hierdoor niet uit het veld slaan, niet door 1 telefoontje, door niks. "
Ik voelde me erna zó, ja, hoe zal ik het zeggen, verlicht ofzo.

En toen werd ik weer heel blij, heb de hele avond op Youtube cabaret-sketches zitten kijken en gelachen tot ik écht zat te huilen van het lachen.

Ik doe het allemaal alleen, ik kan het ook alleen, maar deze beschermengel geeft mij letterlijk en figuurlijk schouderklopjes, die iedereen gewoon op z'n tijd nodig heeft.

En de rest van alle steun komt van mijn kinderen, mijn man, familie, vrienden én van jullie. Wat ben ik toch gezegend, ik hoef niet in een God te geloven die almachtig is, ik geloof dat het "goddelijke" in al haar/zijn vormen al in en om mij heen zit.

Slaap lekker allemaal!

R@r@ :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Sarori zei:
Dat telefoonnummer zou ik ook al lang weggegooid hebben. Geen zin in gezeik en gestress van lieden die het toch maar blijven proberen....
Maar als jij dat allemaal moeiteloos kunt weerstaan, wie ben ik dan...

Het heeft niet echt zin want ik ken de 2 nummers uit m'n hoofd. Ik ben in het dagelijks leven erg vergeetachtig (ben bijv. vaak sleutels kwijt, doe boodschappen en vergeet juist dat ene te kopen waarvoor ik erheen ging etc.), maar met (telefoon)nummers en data en ingwikkelde woorden heb ik een erg goed geheugen.
Als ik het één keer hoor, blijft het als een soort ritme in mijn hoofd.

Die ene dealer (zie eerdere post) heeft in een paar jaar tijd nog nooit zijn nummer veranderd, ik was er dus altijd aan gewend dat de keuze om niet te gaan gebruiken in mij moest zitten, onafhankelijk van of hij mij wel/niet belde.

Maar dat geeft niet.
Zoals ik al schreef: mijn grootste bescherming is dat ik nooit meer ga gebruiken en mocht er écht iets erg gebeuren, waardoor ik mijn keuze om niet te gebruiken vergeet of wil vergeten, dan weet ik zeker dat die hand op mijn schouder mij weer doet herinneren waarom ik ook al weer die keuze had gemaakt...

Truste! :wave:

r@r@

Wijs gebruiker
Endorfinen

Ik heb vanmiddag voor het eerst weer trek gehad.

Ik was aan het hardlopen met een vriendin (heb de laatste 14 jaar niet meer gesport!).
Aan het einde was ik écht hélemaal gaar!
Ik rook nog sigaretten en heb longemfyseem, dus dan snap je wel dat ik erg moe was :wink:

En ineens uit het niets zag ik in gedachten een mooi stukje folie met bruin erop voor mijn ogen dansen.
En het deed ook echt iets van verlangen in me opborrelen.

Ik dacht eerst: "WTF is dit nou?" en dwong mezelf om rustig te blijven.

Toen ik thuis was, heb ik gelijk een paar glazen water gedronken en het trok langzaam (na ong. 20 minuten) weg.

Maar nu snap ik wat er gebeurde op dat moment: door dat hardlopen komen natuurlijk endorfinen vrij en dat is een beetje hetzelfde als opiaten. Ik heb het nog even nagezocht op internet en het klopt.

Volgende keer hoef ik dus niet zo te schrikken; het is een natuurlijke reactie.

Mijn geest blijft sterk, maar mijn lichaam moet daar nog op anticiperen :wink:

Wikipedia:
Endorfines werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters.
De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine.
Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine.
De smaakervaring bij suikers, vetten, chilipepers[1] en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam.
Ook werkt deze verslavende stof zeer actief bij automutilatie (zelfverminking).

Yoro

Bewuste gebruiker
Dat moet idd even schrikken geweest zijn.
Dat visuele beeld van het folietje met die bruine druppel ken ik maar al te goed!
Je ziet het jezelf al oproken, en die herinnering van dat gevoel...

Ook ik heb er last van hoor, alleen altijd maar heel kort, gelukkig.
Die gedachte die in je opkomt kun je niet stoppen, dat gebeurd.
wat je daarna doet heb je echter wel in de hand.
Je kunt jezelf helemaal lekker en gek maken met als onvermijdelijk resultaat dat je terugvalt.
Of je zet dat heerlijke gevoel nog eens kritisch tegenover de nadelen.
Dan komt er bij mij al heel snel een gevoel van afkeer.
Ik kan die gedachten dan ook best vlug van me afzetten, en dan ook weer vlug vergeten.
Gewoon weer over tot de orde van de dag zeg maar.

Wat je zegt over de endorfine klopt volgens mij ook wel hoor Ra.
Zeker wanneer je al een hele tijd niet gesport hebt, en dus ook die stoot met endorfine niet gevoeld hebt. Dan kan je lichaam daar vervelende signalen van doorsturen naar je hersenpan. Herinneringen die gepaard gingen met die stoffen in je lijf.
Gelukkig weet je nu dat dit simpelweg een reactie is van je lijf, en kun je daar rekening mee houden wanneer je een volgende keer gaat hardlopen.

Zie het dus niet als iets al te ernstig Ra.
Het was maar een gedachtekronkel met aanwijsbare oorzaak waar je uiteindelijk toch weer goed mee om bent gegaan. :)

trusten meid. :wave:

labradoor

Belezen gebruiker
en als je weer eens een keer uitglijd is ook nog geen ramp als je maar niet blijf hangen en jezelf weer oppak.ik zie het zo:als ik het moeilijk heb ga ik geen eindeloze strijd met mezelf meer aan. zonde van mijn energie.ik neem wat ik denk nodig te hebben om door te kennen gaan.als ik pijn heb neem ik een pijnstiller etc.net als eten,als ik trek in iets heb neem ik dat.je leef maar 1x

Bovenaan