Benzo afbouwen

Vinidi84

Belezen gebruiker
Het komt wel goed met je, écht! ♥️ You can do this.
Dank jij ook 🙏🏻❤️…. Knap van je trouwens dat je minder bent gaan gebruiken van de broma. Dat is echt zwaar spul en een prestatie op zich. Schijnt ook dat je heel snel mega tolerantie opbouwt met die troep, dat het überhaupt nog werkt bij jou.

Jazz35

Wijs gebruiker
Wat heftig voor je! Heb je ook manische episodes gehad nadat je broma had ingenomen? Schijnen wel triggers te zijn. Angststoornis is verschrikkelijk. Durfde op een gegeven moment de snelweg niet meer, kreeg dan zware paniekaanvallen (stil staan op vluchtstrook zelfs een keer met ambu weggehaald), idem in de supermarkt, lange rij, altijd weer die paniek. Ik heb er de balen van! Ik ben wel gaan sporten, dat is het enige dat echt helpt, en ademhalingsoefeningen. Ik moet er doorheen. Exposure therapie gedaan, maar werkte averechts.
Ach jezus, wat heftig en klote voor je!! 🙁

Ik ben zelf ongeveer twee jaar geleden begonnen met broma (op het idee gekomen door, jawel, ditzelfde drugsforum) en werd toen langzaamaan compleet manisch. Ben in die tijd totaaaaaaaal doorgeslagen (in héél veel dingen). Werd aanvankelijk enorm overmoedig en zocht alleen maar meer en meer prikkels op. Stond op een gegeven moment in een grote comedy club stand-up comedy te doen. Dacht dat dat er nog wel even bij kon. Na nog een paar raves met jonge gasten (ik startte óók nog een open relatie in die tijd, want waarom niet...) met flink wat dope achter de kiezen (4fma was de boosdoener) compleet in elkaar geklapt. Durfde niets meer, niet de straat op, geen boodschappen doen, niets. Dacht dat ik (letterlijk) gek zou worden. Lag in bed te vechten tegen de gekte, tegen de paniek. Quetiapine voorgeschreven gekregen en op de wachtlijst geplaatst voor behandeling. Dat was december 2022. Sinds juni '23 onder behandeling. Exposure therapie ook. Het begint te werken, stapje bij beetje. Maar verre van vlekkeloos hoor. Ups en downs. Veel verdriet, somberheid, soms plotselinge paniek maar.gelukkog ook steeds iets vaker een gevoel van stabiliteit, die ergens diep in mij verscholen zit.

Ik gun jou ook een paar mooie stappen voorwaarts. Sterkte hè!! Dm staat altijd open.

Jazz35

Wijs gebruiker
Dank jij ook 🙏🏻❤️…. Knap van je trouwens dat je minder bent gaan gebruiken van de broma. Dat is echt zwaar spul en een prestatie op zich. Schijnt ook dat je heel snel mega tolerantie opbouwt met die troep, dat het überhaupt nog werkt bij jou.
Dank je wel, lief! ♥️ Ja, ik heb het gelukkig meer onder controle weten te houden dan de horrorverhalen die we hier óók ongetwijfeld allebei gelezen hebben. Een halve broma voel ik écht wel hoor. Van die tolerantie heb ik gelukkig niet veel last. Daar heb ik mazzel mee, als ik de verhalen om me heen zo hoor.

Laatst bewerkt:

Jazz35

Wijs gebruiker
@Vince1984 Als ik je verhaal zo lees, zie ik wel héél veel overeenkomsten met dat van mij trouwens. 🤐 Nogmaals sterkte en de deur staat altijd open om erover te ouwehoeren.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ach jezus, wat heftig en klote voor je!! 🙁

Ik ben zelf ongeveer twee jaar geleden begonnen met broma (op het idee gekomen door, jawel, ditzelfde drugsforum) en werd toen langzaamaan compleet manisch. Ben in die tijd totaaaaaaaal doorgeslagen (in héél veel dingen). Werd aanvankelijk enorm overmoedig en zocht alleen maar meer en meer prikkels op. Stond op een gegeven moment in een grote comedy club stand-up comedy te doen. Dacht dat dat er nog wel even bij kon. Na nog een paar raves met jonge gasten (ik startte óók nog een open relatie in die tijd, want waarom niet...) met flink wat dope achter de kiezen (4fma was de boosdoener) compleet in elkaar geklapt. Durfde niets meer, niet de straat op, geen boodschappen doen, niets. Dacht dat ik (letterlijk) gek zou worden. Lag in bed te vechten tegen de gekte, tegen de paniek. Quetiapine voorgeschreven gekregen en op de wachtlijst geplaatst voor behandeling. Dat was december 2022. Sinds juni '23 onder behandeling. Exposure therapie ook. Het begint te werken, stapje bij beetje. Maar verre van vlekkeloos hoor. Ups en downs. Veel verdriet, somberheid, soms plotselinge paniek maar.gelukkog ook steeds iets vaker een gevoel van stabiliteit, die ergens diep in mij verscholen zit.

Ik gun jou ook een paar mooie stappen voorwaarts. Sterkte hè!! Dm staat altijd open.
Zo wat een verhaal. Heftig zeg. Doet me denken aan een oude buurman, die had ook manische episodes, belde mij een keer om vijf uur sochtends wakker. Had al drie nachten geen slaap gehad; ik moest komen want er zouden grote dingen gebeuren. Zijn hele huis had hij ver licht 💡 met tl balken (echt op alle kamers). De hele straat was een lichtbol. Bizar wat er in een hoofd kan gebeuren. Bij hem gebeurde het door de oxycodon en alcohol.

Jazz35

Wijs gebruiker
Zo wat een verhaal. Heftig zeg. Doet me denken aan een oude buurman, die had ook manische episodes, belde mij een keer om vijf uur sochtends wakker. Had al drie nachten geen slaap gehad; ik moest komen want er zouden grote dingen gebeuren. Zijn hele huis had hij ver licht 💡 met tl balken (echt op alle kamers). De hele straat was een lichtbol. Bizar wat er in een hoofd kan gebeuren. Bij hem gebeurde het door de oxycodon en alcohol.
Haha, oei oei, dat klinkt zelfs nog wel een tikkeltje heftiger. Bij mij léék het aanvankelijk allemaal nog wel een soort van onder controle, maar achteraf denk ik echt: WTF heb ik allemaal gedaan joh??? Alsof ik wakker werd uit een droom die ruim een jaar had geduurd. Of uit een achtbaan stapte van die lengte.

Zal jouw verhaal zo nog eens wat beter doorlezen. Die angsten zijn in ieder geval afschuwelijk, dat ken ik maar al te goed. 😢

Vinidi84

Belezen gebruiker
Haha, oei oei, dat klinkt zelfs nog wel een tikkeltje heftiger. Bij mij léék het aanvankelijk allemaal nog wel een soort van onder controle, maar achteraf denk ik echt: WTF heb ik allemaal gedaan joh??? Alsof ik wakker werd uit een droom die ruim een jaar had geduurd. Of uit een achtbaan stapte van die lengte.

Zal jouw verhaal zo nog eens wat beter doorlezen. Die angsten zijn in ieder geval afschuwelijk, dat ken ik maar al te goed. 😢
Ja, ik heb jarenlang geleefd op de alcohol (geen grote hoeveelheden, maar wel elke dag 4/5 biertjes). Op een gegeven moment zei mijn lichaam stop en belande ik in een zware depressie (inclusief die angst). Psychiater zegt dat ik wss al veel langer depressie heb gehad en dat daardoor die angststoornis zo groot is geworden. Ik denk dat dat ook zo is. Depressie is vreselijk. Breek liever al mijn botten.

Jazz35

Wijs gebruiker
Ja, ik heb jarenlang geleefd op de alcohol (geen grote hoeveelheden, maar wel elke dag 4/5 biertjes). Op een gegeven moment zei mijn lichaam stop en belande ik in een zware depressie (inclusief die angst). Psychiater zegt dat ik wss al veel langer depressie heb gehad en dat daardoor die angststoornis zo groot is geworden. Ik denk dat dat ook zo is. Depressie is vreselijk. Breek liever al mijn botten.
I can imagine. Voor het afgelopen jaar kende ik het niet. Maar nu ik in dat donkere gat heb gekeken en er bijna ingetuimeld ben, weet ik: alles beter dan dat. Depressie is afschuwelijk. Donker, eenzaam en leeg.

Vinidi84

Belezen gebruiker
I can imagine. Voor het afgelopen jaar kende ik het niet. Maar nu ik in dat donkere gat heb gekeken en er bijna ingetuimeld ben, weet ik: alles beter dan dat. Depressie is afschuwelijk. Donker, eenzaam en leeg.
Klopt helemaal. Zwart gat, meer wordt het niet. Jij bent wel een doorzetter en een strijder als ik het zo lees. Dat bewonder ik. Mensen weten niet wat je doormaakt, dat weet alleen jij.

Manu76

Badass junkie
Ik ben ook wel eens met algemene angststoornis gediagnosticeerd, maar was volgens mij vooral de Benzodiazepine die mij die stoornis heeft gegeven. Van beetje met stress leven, wordt je plots af en toe relax en ook af en toe zeer gestresst en vanalles en nog wat..

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik ben ook wel eens met algemene angststoornis gediagnosticeerd, maar was volgens mij vooral de Benzodiazepine die mij die stoornis heeft gegeven. Van beetje met stress leven, wordt je plots af en toe relax en ook af en toe zeer gestresst en vanalles en nog wat..
Ik had het voor die tijd al in extremen. Niet alles is benzo gerelateerd, ken mensen slikken zonder blikken of blozen 50 mg diazepam naar binnen, daarna niets meer, en nergens last van. Blijft een vreemd verhaal die benzodiazepines.

Manu76

Badass junkie
Ik had het voor die tijd al in extremen. Niet alles is benzo gerelateerd, ken mensen slikken zonder blikken of blozen 50 mg diazepam naar binnen, daarna niets meer, en nergens last van. Blijft een vreemd verhaal die benzodiazepines.
Ik ben hele leven goed geweest in piekeren. Ik kon ook op feestavonden de laatste zijn, die nog een rum cola nam. Ik ben jaren verslaafd geweest aan nicotine en nam erg veel caffeine..
Maar de diagnose van algemene angststoornissen en die stempel waar ik vervolgens jaren m in geloofde.., kwam in mijn geval, na paar maanden slikken van Xanax om wat beter met mijn stress om te kunnen gaan. Het deed precies het omgekeerde van wat het behoorde te doen.

Zeker spelen andere zaken waarschijnlijk ook een rol en Benzodiazepines zijn goed voor bepaalde gevallen en bepaalde mensen. Maar voor mij was het een drama.

Laatst bewerkt:

Vinidi84

Belezen gebruiker
Voortgang, tis gelukt om de ochtend en middag om te zetten naar diazepam (2x 5 mg). Ga nu bezig met de nacht om Zolpidem om te zetten naar 5 mg (heb nog even contact gezocht met Jillinek hierover). Als je 1 week stabiel bent op 15 mg, dan langzaam afbouwen volgens AM).

Vinidi84

Belezen gebruiker
Overgang naar diazepam gaat best goed en voel me redelijk ok. Ochtend 2,5 mg diazepam genomen, en vanmiddag ook 2,5 mg diazepam. Vanavond met 5 mg diazepam naar bed, hopelijk wat slaap (dat is wel een drama, gelukkig wel een paar uurtjes slaap). Maar dan verder met 10 mg diazepam afbouw, en dat is er al een best stukje vanaf. Nu moet ik wel zeggen, dat ik extra supplementen slik (goede b complex, veel magnesium, vitamine 3/k2, zink, theanine en aswhaganda). Werkt goed voor mij. Ook passiebloem thee in de avond, schijnt een Gaba boost te geven, te vergelijken met oxazepam. Ook sport ik elke werkdag een uur, en werk ik ca 6 uur (ben zelfstandig). Dank voor jullie waardevolle tips.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Gisteren zware dag, ergs last van bewegingsdrang, en tinnitus.
Nijging weer bij te slikken, niet gedaan. Had ook gewoon enorme drukke dag. 8 uur gewerkt en s avonds nog uit eten geweest. Was gewoon veel te veel, moet je niet willen in afbouw fase. Afgelopen nacht redelijk geslapen op halve Zolpidem plus 2,5 mg diazepam. Heb ook echt geheugen problemen.

De Schurk

Belezen gebruiker
heftig verhaal, ik kan me voorstellen dat dit erg moeilijk is.
Respect dat je weet te functioneren bij zulke doseringen benzos dagelijks.
succes en sterkte hiermee!
Hou vol.

Laatst bewerkt:

Vinidi84

Belezen gebruiker
Hoe gaat het met mij? Redelijk goed. Ben stabiel overgezet nu naar 12 mg diazepam per dag. Slapen gaat niet zo goed, maar accepteer ik maar. De Zolpidem is er nu helemaal uit. Vanaf volgende week wil ik de eerste afbouw gaan doen, 2 mg. Neem alle tijd! Stress is een trigger voor extra ‘klachten’, dus werk tijdelijk even wat minder. Doe vooral de leuke klussen, waar ik voldoening uit haal. Gisteren verjaardag gehad, normaal gesproken neem ik dan een biertje met de club mannen, maar ben aan de rivella gegaan, bevalt prima. Heb begrepen dat je absoluut geen alcohol moet drinken in de afbouw.

Jazz35

Wijs gebruiker
Hoe gaat het met mij? Redelijk goed. Ben stabiel overgezet nu naar 12 mg diazepam per dag. Slapen gaat niet zo goed, maar accepteer ik maar. De Zolpidem is er nu helemaal uit. Vanaf volgende week wil ik de eerste afbouw gaan doen, 2 mg. Neem alle tijd! Stress is een trigger voor extra ‘klachten’, dus werk tijdelijk even wat minder. Doe vooral de leuke klussen, waar ik voldoening uit haal. Gisteren verjaardag gehad, normaal gesproken neem ik dan een biertje met de club mannen, maar ben aan de rivella gegaan, bevalt prima. Heb begrepen dat je absoluut geen alcohol moet drinken in de afbouw.
Klinkt alsof je supergoed bezig bent man!! Knap van je!

Vinidi84

Belezen gebruiker
Yup. Ook GABA agonisten.
Als je wil afbouwen van 5 mg lorazepam en 80 mg oxazepam, hoeveel diazepam zou dat zijn??? Ken iemand die dit al jaren slikt icm haldol, maar zij wil ook wel graag afbouwen.
Yup. Ook GABA agonisten.
Qua werking totaal anders hoor. Zolpidem is niet te vergelijken met diazepam. Zolpidem is een inslaper, met hele korte werkingsduur. Diazepam is heeft een veel langere werkingsduur, met minder grote piek. Ik slaap er in ieder geval niet van in.

_shikantaza

Badass junkie
Als je wil afbouwen van 5 mg lorazepam en 80 mg oxazepam, hoeveel diazepam zou dat zijn??? Ken iemand die dit al jaren slikt icm haldol, maar zij wil ook wel graag afbouwen.

Qua werking totaal anders hoor. Zolpidem is niet te vergelijken met diazepam. Zolpidem is een inslaper, met hele korte werkingsduur. Diazepam is heeft een veel langere werkingsduur, met minder grote piek. Ik slaap er in ieder geval niet van in.
Ik haal m’n info van https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

5mg Lorazepam is 50mg Diazepam
80mg Oxazepam is 40mg Diazepam

Fikse dosering, afbouw zal lang duren.

MR_CHIP

Badass junkie

het werkt allemaal op GABA alleen dan andere gedeeltes dacht ik

Vinidi84

Belezen gebruiker
Ik haal m’n info van https://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

5mg Lorazepam is 50mg Diazepam
80mg Oxazepam is 40mg Diazepam

Fikse dosering, afbouw zal lang duren.
Sodeju dat is inderdaad echt veel. En zeg heeft 4 mg haldol erbij
Nou dan zal ze wel opknappen na afbouw
Het lastige is, ze heeft zware PTSS en grote psychose gevoeligheid met daaraan gekoppeld zware depressie (al meerdere keren spoedopname gehad). Ze is heel benauwd dat ze deze klachten terug krijgt als ze gaat afbouwen met medicatie, maar ze wil het wel. Ben zelf nu aan het afbouwen van 12 mg diazepam; als het mij lukt ga ik haar daar bij helpen. Ik had zelf ook de neiging om veel meer te gebruiken in mijn slechte dagen, gelukkig nooit gedaan. Ik ging dan naar de sportschool, 1,5 uur fitness, en dat werkt echt super om uit je hoofd te komen.

Vinidi84

Belezen gebruiker
het werkt allemaal op GABA alleen dan andere gedeeltes dacht ik
Klopt, Zolpidem werkt meer op de Gaba a receptor, dus echt slaap en veel minder angstremmend. Diazepam, is veel meer angstremmend, minder sederend en duurt veel langer qua werking. Clonazepam, waar velen de bietenbrug mee opgaan is een achter angstremmer, en ik denk wel 1 van de meest verslavende benzo’s. Ook omdat je het vooral overdag gebruikt als je bij je positieve bent.

MR_CHIP

Badass junkie
echt weird okk
van zopiclon was echt slaap pil voor me
van zolpidem kreeg ik hallucinaties 30 min na inname never ooit meer

_shikantaza

Badass junkie
Sodeju dat is inderdaad echt veel. En zeg heeft 4 mg haldol erbij 🫣
Haldol afbouwen kan nog wel eens trickier zijn dan Benzo’s. Ik heb het zelf nooit gehad maar wel Olanzapine. Na 4 mislukte pogingen om af te bouwen kreeg ik de vrije hand en kon ik na een uitgerekte afbouwperiode eindelijk stoppen. Ik werd steeds licht psychotisch bij iedere reductie, maar dit ebte langzaam weg. Als ik na een paar weken weer normaal sliep, maakte ik de volgende stap. Dus het kan wel.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Haldol afbouwen kan nog wel eens trickier zijn dan Benzo’s. Ik heb het zelf nooit gehad maar wel Olanzapine. Na 4 mislukte pogingen om af te bouwen kreeg ik de vrije hand en kon ik na een uitgerekte afbouwperiode eindelijk stoppen. Ik werd steeds licht psychotisch bij iedere reductie, maar dit ebte langzaam weg. Als ik na een paar weken weer normaal sliep, maakte ik de volgende stap. Dus het kan wel.
Dan heb jij ook wel een heftige tijd meegemaakt! Tjonge, jonge zeg. Hier gaat alles nog redelijk naar wens, heb wat last van spiertrekkingen in benen en handen. Heb een jaar lang Zolpidem gebruikt, denk toch wat afkickverschijnselen daarvan. Ook heb ik wat last van intrusies (maar blijkt een veel voorkomend probleem te zijn in de afbouw).

Vinidi84

Belezen gebruiker
Update, gisteravond, nu de Zolpidem er helemaal uit is. Slaap ik na een aantal weken beter. Ik droom eindelijk weer, en slaap ook dieper. Afgelopen nacht 7 uur geslapen wel wakker geworden even, maar viel snel in slaap daarna. Heerlijk!
Vandaag eigenlijk voor t eerst sinds 1,5 jaar hele dag gewerkt en daarbij helder in het hoofd (gebleven). Heb bewust verder niets ingenomen vandaag, en tot op heden geen ontwenning of een craving (wel naar een heerlijke bak thee van passiebloem, dus die gaan we zo zetten). Wat goede slaap wat een mens doet! Hopelijk weer zo’n nacht. Overstap naar diazepam is toch wel goed. Deze dag pakken ze niet meer van me af.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Update; gisteravond 2,5 mg diazepam genomen, niet al te best geslapen. Had totaal geen neiging tot bijpakken, want verder geen ontwenning. Vanochtend niets meer ingenomen (net zoals gisteren) en voel me ‘ok’, het lijkt wel alsof ik me minder somber / depressief voel. Zolpidem en bromazepam nu helemaal uit mijn systeem, nu alleen nog 2,5 tot 5 mg diazepam zien af te bouwen. Supplementen blijf ik wel slikken (vitamine b12, c, d/k3, heel veel magnesium, aswaganda, passiebloem, selenium, zink, en eet veel vette biologische vis, en extra omega 3 olie). Heb een bloedonderzoek laten doen en deze tekorten kwamen naar voren. Kan ook door de benzooi komen. Intermet fasting doe ik ook, dus na het avondeten pas weer eerste maaltijd volgende dag na 12u. Dit alles geeft een enorme immuunboost, waardoor ik me lichamelijk en geestelijk sterker voel.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Toch wel een goede dag gehad, productief (heb eigen bedrijf), de hele middag geen ontwenning of neiging tot nemen van (craving), ondanks een wat mindere nacht aan slaap. Door dit soort verhaaltjes te delen (dank voor jullie duimpjes en hartjes!), word ik nog meer gemotiveerd om door te zetten / vol te houden. Begin nu wel echt te ontdekken dat mijn somberheid / depressie wel eens een relatie kunnen hebben met mijn benzo gebruik. Ik voel me namelijk vrolijker, en positiever worden, bizar eigenlijk. Wat ik echt kan aanbevelen is passiebloem thee, in de avond. Een hele pot, uur laten trekken onder een kaarsje, en dan ‘genieten’ van een natuurlijke Gaba boost. Ik ga het in ieder geval wel doen!

_shikantaza

Badass junkie
Begin nu wel echt te ontdekken dat mijn somberheid / depressie wel eens een relatie kunnen hebben met mijn benzo gebruik. Ik voel me namelijk vrolijker, en positiever worden, bizar eigenlijk.
Dit klopte voor mij ook.

Goed bezig hoor. Afleiding is belangrijk, anders ga je misschien overal op letten en jezelf zielig vinden.

Hoeveel medicatie neem je nu nog?

Jazz35

Wijs gebruiker
Toch wel een goede dag gehad, productief (heb eigen bedrijf), de hele middag geen ontwenning of neiging tot nemen van (craving), ondanks een wat mindere nacht aan slaap. Door dit soort verhaaltjes te delen (dank voor jullie duimpjes en hartjes!), word ik nog meer gemotiveerd om door te zetten / vol te houden. Begin nu wel echt te ontdekken dat mijn somberheid / depressie wel eens een relatie kunnen hebben met mijn benzo gebruik. Ik voel me namelijk vrolijker, en positiever worden, bizar eigenlijk. Wat ik echt kan aanbevelen is passiebloem thee, in de avond. Een hele pot, uur laten trekken onder een kaarsje, en dan ‘genieten’ van een natuurlijke Gaba boost. Ik ga het in ieder geval wel doen!
Klinkt supergoed en ook erg bemoedigend! Lekker bezig man. Passiebloemthee ga ik ook eens proberen. Al moet ik 's avonds niet te veel drinken, anders blijf ik pissen 's nachts. 😅 Ik ben zelf helaas nog niet benzovrij, maar wel zwaar geminderd met alle andere middelen en de benzo's stap voor stap aan het terugschroeven. Ook ik merk een beter humeur en een fijne helderheid op. Durf nog niet te zeggen of het hier daadwerkelijk door komt (twee maanden geleden lag ik nog op de bodem van de put van ellende), maar jouw verhaal doet weer even goed. ♥️

Vinidi84

Belezen gebruiker
Dit klopte voor mij ook.

Goed bezig hoor. Afleiding is belangrijk, anders ga je misschien overal op letten en jezelf zielig vinden.

Hoeveel medicatie neem je nu nog?
Vandaag nog 0,0 en voel me ok. Net nog even naar appie Heijn gereden voor mijn koortslip 😎. Straks om 10u neem ik 2,5 mg diazepam voor de nacht. Daar blijf ik even op deze week. Maar zoals het nu lijkt, heb ik overdag niets meer nodig om productief, vrolijk, energiek en positief te zijn.

Vinidi84

Belezen gebruiker
Klinkt supergoed en ook erg bemoedigend! Lekker bezig man. Passiebloemthee ga ik ook eens proberen. Al moet ik 's avonds niet te veel drinken, anders blijf ik pissen 's nachts. 😅 Ik ben zelf helaas nog niet benzovrij, maar wel zwaar geminderd met alle andere middelen en de benzo's stap voor stap aan het terugschroeven. Ook ik merk een beter humeur en een fijne helderheid op. Durf nog niet te zeggen of het hier daadwerkelijk door komt (twee maanden geleden lag ik nog op de bodem van de put van ellende), maar jouw verhaal doet weer even goed. ♥️
Biologische passiebloem, sterk laten trekken, super natuurlijke Gaba booster. Je ontspant er echt van! In combinatie met magnesium wordt het nog eens versterkt ook. Het dempt namelijk je glutamaat (andere signaalstof in je brein, wat bij disbalans (lees; teveel glutamaat) je zenuwstelsel in de war schopt met angst en spanningsklachten. Ben een boek aan het lezen over deze stof en hoe verwoestend dit kan zijn, wanneer deze omhoog schiet. Je brein zoekt altijd balans! Als je Gaba neurotransmitters zijn uitgeput, gaat je brein dit compenseren door extra aanmaak van glutamaat, daarvandaan ontstaat slapeloosheid, onrust, agitatie, depressie, somberheid. Wanneer je jouw glutamaat naar beneden weet te brengen, worden je klachten ook minder. Ik ben me hierin aan het verdiepen, en hoe je deze processen zelf kunt Helen en herstellen.

Bovenaan