Alternatief Ritalin?

Hallo allemaal,

Zo nu en dan (zo ongeveer 4x een week per jaar) gebruik ik ritalin om me te kunnen focussen op mn studie. Helaas kan degene die ze altijd voor mij bij het darkweb haalde er niet meer aan komen of alleen tegen veel te hoge prijzen (+-5 euro per stuk). Nou vind ik het te ver gaan om pep te gebruiken voor het studeren. Weet iemand een vergelijkbaar middel (het liefst iets wat legaal en onbeperkt te krijgen is) die voor (nagenoeg) dezelfde effecten zorgt?

Bij voorbaat dank

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
*verplaatst naar Farmaceutische drugs*

Welkom om mee te beginnen :wink:
Heb er zelf geen ervaring mee maar iemand anders kan je vast helpen.

Succes met de studie!

MDMAap

Belezen gebruiker
De goedkoopste, onbeperkte, legale manier is naar de huisarts gaan en zeggen dat je AD(H)D hebt. Lees je even in wat de symptomen zijn en met een beetje geluk krijg je direct een recept. Zeg gewoon dat een kennis het ook heeft, je jezelf heel erg herkent en dat je een keer een tabletje hebt geprobeerd met positieve uitkomst.

Een doosje merkloze methylfenidaat kost ongeveer € 2,50 en wordt veelal vergoed door je verzekering. Per maand kun je ongeveer vier doosjes bestellen á 30 stuks. Ruim voldoende dus.

Als je niet die moeite wilt nemen is speed het beste alternatief voor een kalme, strakke focus. Een legale oppepper is cafeïne maar dat gaat je vanwege het chaotische effect niet helpen.

Fool

Badass junkie
Speed of Ritalin maakt ook geen drol uit trouwens. Zijn beiden gewoon amfetamines.
Helemaal niet. Ritalin blokkeert de recycling specifiek voor dopamine en noradrenaline, terwijl amfetamine (versimpeld) de werking van alle monoamine-recycle systemen omdraait en zo actief meer neurotransmitters vrijlaat in de synapsspleet.

Ik heb een aantal jaren methylfenidaat gebruikt op doktersrecept voor mijn ADD en ik heb ook veel ervaring met amfetamine. Dat sommige mensen speed en ritalin op elkaar vinden lijken, of ze zelfs "in één adem" noemen vind ik raar. Misschien ligt het aan mijn ADD, maar ik vind beide drugs écht heel verschillend.

Speed geeft mij een geforceerde bom van energie, waarin ik zoveel mogelijk fysieke activiteiten zo snel mogelijk en zo lang mogelijk wil uitvoeren. Het feit dat het bij mij zo geforceerd is maakt het soms wat ongemakkelijk en oncomfortabel. Zeker in hoge dosissen.

Methylfenidaat geeft mij geen geforceerde energie bom. Het zorgt er bij mij voor dat de ruis in mijn hoofd, het piekeren, verstoorde focus, afdwalen in gedachtes, moeite met concentreren etc. als sneeuw voor de zon verdwijnt. Tegelijkertijd geeft het mij enorm veel motivatie. Het is alsof ik plotseling zie "wat ik moet doen, en hoe."

Qua bijwerkingen is speed vele male heftiger, maar die van ritalin vond ik ook zwaar onprettig.

Sorry, ik heb geen alternatieven voor methylfenidaat. Ik verwacht ook dat je er weinig gaat vinden. En als je ze gaat vinden moet je goed zoeken. Methylfenidaat is natuurlijk grondig onderzocht. En als er een alternatief bestaat verwacht ik niet dat er veel over bekend is.

Lysergine

Bewuste gebruiker
Wellicht bevat dit topic interessante info. Inmiddels staat ethylfenidaat op lijst I van de opiumwet en is daardoor niet langer beschikbaar. Als je besluit om 4F-MPH te kopen, laat het dan testen want dat van mij bleek na analyse 4F-alfa-PHP te zijn. Naast de fenidaten, kunnen ook 2-FMA en 3-FPM (niet 3-FMP) interessant zijn.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@acht.zes Klopt, en tramadol en heroïne zijn beiden opiaten. Maakt dat een bruistablet tramadol net zo zwaar als een injectie heroïne? Nee, dat is natuurlijk een vergelijking van niks. Dat twee drugs onder een bepaalde subcategorie drugs vallen zegt vrijwel niks over de potentie. Ik heb gestudeerd met mensen die achteraf ritalin genomen bleken te hebben en al die tijd niks gemerkt. Als ik een paar uur met iemand studeer die daarvoor een lijn speed op het toilet heeft genomen dan is dat een ander verhaal.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Maakt dat een bruistablet tramadol net zo zwaar als een injectie heroïne?
Injectie Tramadol kom je wel ver mee denk ik. Op op sommige plaatsen van het internet zijn ze wel enthousiast over het injecteren van het metaboliet O-DSMT. :tongueout:

Als je besluit om 4F-MPH te kopen, laat het dan testen want dat van mij bleek na analyse 4F-alfa-PHP te zijn.
Dat is best wel fucked up ook al liggen ze vrij dicht bij elkaars potentie in gewicht. :')

Ik heb gestudeerd met mensen die achteraf ritalin genomen bleken te hebben en al die tijd niks gemerkt. Als ik een paar uur met iemand studeer die daarvoor een lijn speed op het toilet heeft genomen dan is dat een ander verhaal.
De huisarts zal zeggen dat Dexamfetamine voor functionele toepassing ongeveer 2x zo potent is als Methylfenidaat. Dexamfetamine is iets potenter in gewicht als amfetamine maar niet veel. Zelf vind ik 20mg Dexmafetamine minder bijwerkingen hebben dan 20mg Methylfenidaat, ondanks 'dubbele potentie in gewicht'.

Wanneer je een lijntje amfetamine weg werkt ben je al snel 40mg verder en dan heeft snuiven een minder stabiel plateau. Als ik bij sprake van 60mg Methlfenidaat oraal zou wegwerken zou ik eveneens over het plafon lopen en zou er niet veel van studeren terecht komen. Er is zelfs een oude wetenschappelijke studie onder kinderen dat concludeert dat Amfetamine een effectievere studiehulp is dan Dexamfetamine. De meeste mensen doseren amfetamine gewoon veel te hoog voor functionele toepassing. En zelfs mensen die er bewust van zijn dat lagere doseringen beter werken voor functionele toepassing weten zich hier niet altijd aan te houden.

Er wordt wel vaker genoemd dat de heropname remming een grote factor van verschil speelt, de achterliggende gedachte dat dit in een lager plafon van maximale effecten resulteert. Persoonlijk ben ik er echter eerder van overtuigd dat de sterkere bijwerkingen van Methylfenidaat ten opzichte van (dex)amfetamine misbruik tegen gaan.

En als er een alternatief bestaat verwacht ik niet dat er veel over bekend is.
Er wordt momenteel nog altijdl onderzoek gedaan naar IPPH (Isopropylphenidate / Isopropylfenidaat) als farmaceutisch alternatief voor Methylfenidaat.

Laatst bewerkt:
De chemische structuur van amfetamine zit verweven in methylfenidaat, dus dat maakt methylfenidaat een gesubtitueerde amfetamine.

Volgens mij heb ik Amfetamine met rode stift aangegeven.

Technisch gesproken is het dus blijkbaar een substituted amphetamine, maar is dat niet misleidend? Want er zit wel amfetamine in, maar door de toevoegingen heeft het toch een heel ander effect? Los van de definitie is het toch heel anders dan amfetamine in alle opzichten?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Volgens mij heb ik Amfetamine met rode stift aangegeven.

Technisch gesproken is het dus blijkbaar een substituted amphetamine, maar is dat niet misleidend? Want er zit wel amfetamine in, maar door de toevoegingen heeft het toch een heel ander effect? Los van de definitie is het toch heel anders dan amfetamine in alle opzichten?
Je hebt methamfetamine aangegeven.

Ja dat was mijn punt ook inderdaad dat het niks zegt over het effect dat het een gesubstitueerde amfetamine is.

• Like
Waarderingen: Fool

Susanne

Bewuste gebruiker
Ik heb beide even opgezocht maar ik vind ze niet erg op elkaar lijken (niet dat ik een kenner ben). Maar het verschil is dus niet zo groot dat je het niet verwant zou noemen? Methamfetamine en 4fa lijken meer op amfetamine

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Vanaf nu noemen we Methylfenidaat gewoon: Beta-methoxyoXo-Alpha-Pipedrine-Amfetamine, omdat het lekker over de tong rolt.

En dan veranderen we de volkstong term 'Ritalin' door 'Gehandicapte Amfetamine' om verdere verwarring te voorkomen.

Bovenaan