Mijn vraag is nu, hebben meer mensen (zonder ahdh die ritalin gebruiken) het gevoel dat ze vrolijker en een beter persoon door ritalin of andere adhd medictie worden? Of zou ik toch langs de dokter gaan om te vragen voor een onderzoek naar adhd?
Hoi! Leuk om te zien dat jezelf komt informeren hier.
Toen ik 21 jaar was begon ik zelf met het gebruiken van Methylfenidaat voor school, vaak bekend onder de merknaam Ritalin©. Zelf gebruikte ik echter meestal andere merken Methylfenidaat omdat Ritalin veruit het duurste merk is en qua werkzame stof hetzelfde is, alle generieke merken bevatten Methylfenidaat(hydrochloride).
Gebruik ik alweer bijna 6 jaar Methylfenidaat en soortgelijke middelen voornamelijk voor het studeren. Ondertussen ben ik iets minder enthousiast dan toen ik er aan begon maar het helpt nog steeds wel bij de studie, sterker nog, zonder durf ik niet meer.
Ik heb in mijn leven tot 4x toe een diagnose voor AD(H)D (subtype 1 / AI) gekregen. Als iemand echter mij zou vragen of ik ADHD heb zou ik zeggen van niet. De symptomen (moeite jezelf te motiveren, veel moeten nadenken, snel afgeleid, moeilijk stil kunnen zitten, etc) zijn vrij algemeen en iedereen kan zich er wel tot bepaalde hoogte in herkennen.
Nu wordt er vaak gezegd dat Methylfenidaat (ritalin) anders werkt in de hersenen van mensen met ADHD. Persoonlijk ben ik het hier eerder mee oneens maar niet geheel. Voor de meeste mensen zal Methylfenidaat (ritalin) dezelfde uitwerking hebben. Als je het aan een van je vrienden zou geven zal deze zich net als jou geconcentreerder voelen, gemotiveerder voelen, vrolijker voelen, socialer voelen en betere cijfers halen.
Nu geloof ik echter wel dat Methylfenidaat (ritalin) een andere uitwerking heeft op mensen met hyperactiviteitssymptomen. Wat pak hem breed ongeveer de helft van de ADHD diagnoses bedraagt. Zelf heb ik nooit echt problemen met slaap gehad na gebruik van Methylfenidaat, veel mensen wel. Maar ik ben ook (vrij drukke) mensen tegen gekomen die vertelde Methylfenidaat te gebruiken om te kunnen slapen omdat anders hun gedachten te intens en warrig zijn. Persoonlijk moet ik er niet aan denken een stimulant als slaapmiddel te gebruiken maar die mensen bestaan dus blijkbaar ook.
Je gaf het net al een beetje aan, maar zodra het begint uit te werken krijg je het 'dipje'. Je voelt je slecht, nog minder gemotiveerd dan daarvoor, snel prikkelbaar. Die energie komt natuurlijk niet nergens vandaan, vooral als ik meerdere dagen achter elkaar Methylfenidaat had gebruikt kon ik mij vrij ellendig gaan voelen. Om dit te voorkomen hielp het gezond te blijven eten, voldoende beweging binnen krijgen en als het kon af en toe een pauze om bij te komen. Je verbruikt veel extra energie en daarom moet je ook wel extra op je gezondheid letten is mijn ervaring.
Vorig jaar lette ik minder goed op mijn gezondheid terwijl ik wel medicatie bleef slikken om mijzelf te motiveren voor school. Ik ben toen heel hard gecrasht omdat ik over mijn grenzen bleef gaan en daar heeft de medicatie zogezegd niet bij 'geholpen'. Het was niet alleen de medicatie, er waren in korte tijd meerdere vervelende dingen opgestapeld.
Maar toen heb ik toen een half jaar als kasplantje er bij gelopen in verband met vermoeidheidsverschijnselen, hiervoor ben ik ook wel langs een dokter geweest. Een half jaar een beetje het gevoel zoals wanneer de Methylfenidaat is uitwerkt. Dat hoeft natuurlijk niet iedereen te overkomen, niet zo extreem in ieder geval, maar het kan ook minder leuk wezen.
Ondertussen zou het liefst willen stoppen met medicatie maar durf ik dat niet meer omdat ik mijn opleiding binnen anderhalf jaar moet afronden. Het lukt mij niet meer om mezelf zonder medicatie te motiveren voor school en ik zal toch moeten.
En dat is voor mij ook wel een beetje het grootste minpunt geweest, zodra je er aan begint wordt het uiteindelijk steeds moeilijker om hetzelfde zonder te kunnen. Ik weet dat ik het prima kan zonder maar ik zit er nu aan vast. Methylfenidaat heeft mij ook enorm geholpen en in de juiste context hoeft het niet zoals voor mij een nare bijsmaak te krijgen, maar het kan ook niet altijd feest wezen.
Ik zou het niet meer anders doen maar achteraf gezien had ik misschien meer aan een goed gesprek gehad. Daarintegen heeft de Methylfenidaat (ritalin) mij ook wel laten zien dat ik veel meer kan dan ik dacht, al wist ik dat stiekem eigenlijk ook al wel.
Flinke lap tekst voor iemand met concentratieproblemen, sorry. :')