Wietverslaving, help?

Rickjames

Newbie
Beste Forumluitjes,

Mijn probleem:
Ik heb een wietverslaving en ik meerdere stop pogingen gedaan. Maar ik ben nu zo moe, van het stoppen en eigenlijk ook de depressie waar ik in zit van ongeveer 3 jaar. Ik kamp ook met zelfmoordgedachtes, alleen ik voer het nooit uit.

Meerdere malen is mijn vertrouwen zodanig geschonden dat ik daardoor eigenlijk een soort van 'blijvend wantrouwend' ben geworden. Daardoor is het HEEL moeilijk voor mij om te vragen om hulp, omdat ik gewoon bang ben dat ik mensen niet meer kan vertrouwen. Ik merk ook zelf dat ik mensen soms echt privé shit vertel die ik beter voor me kan houden, omdat ik eigenlijk weer iemand wil vertrouwen.

Ik had ook veel problemen thuis, mijn ouders wilden scheiden zijn een tijdje bij elkaar weggeweest en ik heb eens gehad dat ze me aan wilden geven bij de politie. Dit heeft er voor gezorgd dat er echt een kloof is tussen mij en mijn ouders. Sinds ze weer bij elkaar zijn gaat het ook wel weer beter... maar ik kom nog steeds niet graag thuis.

Wat ik al gedaan heb:
Ik ben vorige jaar, een keer iets langer dan een maand gestopt. Ik sportte en had echt een routine en ik ging er ook maximaal voor. Naar ongeveer 6 week, had ik toen een tijdje alleen wiet met 'greengo' gerookt omdat het me het idee gaf, meer mijn wietverslaving onder controle te hebben. En niet afhankelijk te zijn van de nicotine in tabak. Toen kreeg ik nieuwe vrienden, die eigenlijk heel veel blowde en door weer mee te doen en weer over te stappen op nicotine ben ik terug gevallen in mijn verslaving.

En nu:
Zit ik er helemaal doorheen, ik wil me ook echt beter voelen. Niet langer depressief, niet langer volkomen geblokkeerd. Ik voel me zo moe en ik heb geen energie om eruit te komen. Andere dingen blijven maar door gaan, werk en school... Ik wilde ook eigenlijk alles zelf doen, maar ben tot realisatie gekomen dat ik echt hulp nodig heb want dit gaat echt niet langer.

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven of iets anders... tips zijn ook van harte welkom. Ik moet eruit, ik ben er klaar mee.. alleen ik zit met een lege batterij...

Groeten,

Rickjames

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Hi Rickjames,

Vervelend zeg... Kan me voorstellen dat je niet zo snel meer om hulp gaat vragen als je vertrouwen vaker beschaamd is. De wiet is momenteel een oplossing voor je problemen, je stopt ze er mee weg. Het is misschien moeilijk om te geloven maar deze problemen worden voor een groot deel ook veroorzaakt door de wiet.

Depressies en wantrouwen, gebrek aan energie e.d. kunnen absoluut gevolgen zijn van regelmatig wietgebruik. Als je deze klachten al had, kunnen ze behoorlijk versterkt worden door regelmatig blowen. Ik herken het wel een beetje, heb zelf een jaar dagelijks geblowd.

Die klachten lijken de eerste weken erger te worden als je stopt, maar daarna is het net of de zon op komt en de wolken verdwijnen. De energie komt vanzelf weer terug. Je zult alleen moeten onthouden dat zelfs één joint na een paar weken stoppen je de das weer om kan doen.

Als je toch graag hulp wilt, kan dat altijd anoniem (ik denk dat je daarom ook hier je probleem post). Kijk eens op http://www.cannabisondercontrole.nl, daar kun je anoniem via internet hulp krijgen. Je hoeft dus niet op gesprekken te komen en je kan alle hulp en steun van achter de computer krijgen.

Verder zijn wij er natuurlijk altijd om je vanaf Drugsforum bij te staan :)

Succes!

Rickjames

Newbie
Bedankt voor je reactie.

Het is precies iets wat ik zoek... alleen, die site is echter niet zo anoniem en vraagt ook om gegevens van mijn zorgverzekeraar. En als ik dat doe, komen mijn ouders er ook achter. Ik heb het er sowieso liever niet met hun over. Maar misschien om dit toch maar eens serieus te nemen moet ik het overwegen.. maar erg lastige beslissing.

Pandan

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Hey kerel,

Wat een rotsituatie man, ik leef echt met je mee. De verslaving voed de depressie, dat is een lastige situatie. Zonder je verslaving zou je er wel energie voor hebben. Het is moeilijk om te stoppen, dat is zeker zo. Maar je gaat er zoveel voordelen aan hebben.
Rickjames zei:
En als ik dat doe, komen mijn ouders er ook achter.
Dat kan zo zijn, maar je moet ook aan jezelf denken. Je ouders hebben in een lastige situatie gezeten, dat klopt, maar jij hebt dat ook moeten doorstaan. Als JIJ er hulp aan kan hebben, dan moet je voor jezelf kiezen. Zo kan het toch ook niet verder? Wat hebben je ouders eraan als je je zo ellendig voelt. Je moet het zelf doen, ik kan alleen zeggen, het is al moeilijk genoeg, dus doe het niet alleen. Als ik via het forum je enige hulp kan bieden, zal ik dat zeker doen, je hoeft het maar aan te geven. En dat geld voor een hoop mensen hier. Maar het enige wat wij kunnen doen is ondersteunen, je moet er zelf flink tegenaan. Maar wanneer je je schouders eronder zet, komt het allemaal goed.

Ik wens je heel veel sterkte en succes, je kan het!

DevilWish

Newbie
Ik ken het da 'stoppen' ik rook al jaren en nu pas de laatste dagen heb ik het niet meer echt nodig en dat is alleen omdat ik het vervangen heb met iets anders ,maar dat is natuurlijk niet de bedoeling dus ik ga u da zeker niet als een advies geven.. Maar wat ook helpt is werken voltijds, als je thuis komt ben je genoeg moe om te kunnen slapen zonder een joint en zonder trip acties te krijgen :wink:

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Rickjames zei:
Bedankt voor je reactie.

Het is precies iets wat ik zoek... alleen, die site is echter niet zo anoniem en vraagt ook om gegevens van mijn zorgverzekeraar. En als ik dat doe, komen mijn ouders er ook achter. Ik heb het er sowieso liever niet met hun over. Maar misschien om dit toch maar eens serieus te nemen moet ik het overwegen.. maar erg lastige beslissing.

Een compleet traject moet inderdaad via de zorgverzekeraar. Echter kun je ook anoniem hulp vragen en dat is gratis.

Ik raad je wel aan er wat aan te gaan doen, overweeg of je sterk genoeg bent om het zelf te doen (met steun van ons natuurlijk) of dat je zo'n traject gemakkelijker vind. Kies zoals Pandan ook zegt in ieder geval voor jezelf dan komt alles goed :)

Rickjames

Newbie
Wederom bedankt voor jullie reacties.

Ik weet alleen niet of ik daar wel zoveel zin in heb. Mijn vader betaald mijn zorgverzekering en ontvangt mijn zorgtoeslag. Dus alles wat ik bestel aan pillen, elke afspraak die ik bij de dokter maak. Daar zal hij achter komen. Ben daar niet echt aan toe, toen ik op mezelf ging wonen wilde ik juist dat stukje afhankelijkheid wat je dan krijgt. Nu het even zwaar word, zal ik maar weer bij mijn ouders aan moeten kloppen? Het voelt voor mij allemaal als zwakte..

en @ devilwish fulltime werken ken ik al wel, maar stoned werken is ook nooit een probleem geweest voor mij.. dusja, dit is dus niet helemaal toepasbaar op mij.

Ben nu maar begonnen om gewoon niet meer thuis te blowen, daardoor moet ik wel buiten zijn en buiten roken.. Dat maakt het al een stuk minder aantrekkelijker soms. En gewoon weer een lijstje aan het bijhouden wat ik rook. Zal binnenkort ook een aantal doelstellingen voor mezelf stellen en me daar aan proberen te houden.

lolnoob

Bewuste gebruiker
Succes! Ik begrijp heel goed dat je het niet aan je ouders wilt vertellen. Wat je kunt doen is je problemen aan je vriend vertellen, dat is meestal laagdrempeliger dan je ouders en die begrijpen je soms wat beter.

Zal binnenkort ook een aantal doelstellingen voor mezelf stellen en me daar aan proberen te houden.
Probeer het niet uit te stellen en meteen te doen! Uitstellen gaat niets oplossen (is makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik).

Ik ben zelf vanaf vandaag gestopt met wiet. Ook veel te lang uitgesteld, maar dat maakt het niets makkelijker. Je wilt een keer stoppen dus dan kun je dat net zo goed meteen vandaag doen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
lolnoob zei:
Zal binnenkort ook een aantal doelstellingen voor mezelf stellen en me daar aan proberen te houden.
Probeer het niet uit te stellen en meteen te doen! Uitstellen gaat niets oplossen (is makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik).

Ik ben zelf vanaf vandaag gestopt met wiet. Ook veel te lang uitgesteld, maar dat maakt het niets makkelijker. Je wilt een keer stoppen dus dan kun je dat net zo goed meteen vandaag doen.

Dit is een hele goede inderdaad. Je kan altijd zeggen dat je morgen stopt, maar morgen ligt altijd een dag voor je. Stel een paar doelstellingen en begin daar direct mee.

Ik denk dat een heleboel dingen van Allen Carr ook goed op blowen toe te passen zijn, wellicht kun je zijn boek eens lezen/luisteren. Ik vond hem voor roken erg effectief!

Rickjames

Newbie
Smartie,

Ja, ik heb Allen Car al eens gezien, het had er toen ook voor gezorgd dat ik een maand gestopt was... ik ga hem vanavond maar weer eens bekijken.. hier twijfelde ik wel een beetje over.. maar vorige keer hielp het me al om een tijdje te stoppen dus ik probeer ik het nu ook gewoon weer.

ik heb woensdag 3.5 gesmoked, donderdag 4 vrijdag en zaterdag beide 5 en vandaag een halve..

maar wil morgen eigenlijk beginnen met stoppen... En me ook direct inschrijven voor kickboxen/mma omdat me dat ook wel zal helpen!

Bedankt voor het luisterende (digitale) oor,

Rickjames

Rickjames

Newbie
Klopt... ik realiseer me al negatieve effecten.. en toch vind ik het moeilijk te stoppen. Ik denk dat ik nooit voor eeuwig zou kunnen stoppen.. het is zo jammer dat ik het altijd, als ik het gebruik.. zo misbruik..

Zelf zou ik een keer in de maand wel fijn vinden.. maar ik ben echt verslaafd.. dus ik weet niet of ik er ooit nog in normale proporties mee om kan gaan.

Vandaag nog niks gerookt! wel een crave.. dat wel.. hoewel ik eigenlijk ook niet wil smoken is het er toch. Ik heb ook besloten dat als deze poging niet werkt.. dat ik ook naar verslavingszorg ga. Ik wil er hoe dan ook 'bewust mee om kunnen gaan' of het gewoon niet gebruiken.

Ga me best doen :)

Bovenaan