Vier hier je clean-tijd mijlpalen

Floeffie

Newbie
Dit jaar 30 jaar clean van een 10 jarige heroïne en coke verslaving (ik ben heel jong begonnen). Na meerdere afkickpogingen bij verschillende verslavingsklinieken is het mij uiteindelijk gelukt met een dagprogramma in plaats van opname. Ik trok het niet om 24/7 opgesloten te zitten met andere mensen. Het voordeel van een dagprogramma was ook dat ik elke dag weer voor de keuze gesteld werd om te gebruiken. Het was ontzettend zwaar en ik moest veel blowen om mezelf er doorheen te trekken maar het is uiteindelijk gelukt en daar ben na 30 jaar nog steeds trots op! Met dit schrijven hoop ik anderen die nog aan het afkicken zijn een hart onder de riem te steken, zet hem op!!!

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Ja dat gaat hard qua geld. In gebruik eigenlijk nooit zo bij stil gestaan. Maar als ik erop terugkijk. Kostte alcohol en drugs me ook wel 100 - 150 euro in de week.

Omgerekend is dat 5200 - 7800 euro per jaar.

MR_CHIP

Badass junkie
@LucidLucy

dat van mij is nog laag maar
dammm
07-06-2023 92,20
31-05-2023 23,79
25-05-2023 38,95
01-05-2023 19,75
03-04-2023 27,85
22-02-2023 30,95

andere vendor:

03-07-2023 35,90
18-06-2023 67,96
21-03-2023 35,90
06-03-2023 51,96
17-02-2023 71,91
26-01-2023 25,90

Spatsen

Belezen gebruiker
Afgelopen zaterdag middag/avond naar de zwarte cross geweest. Mijn eerste festival nuchter. Wat een geweldig gevoel was dat zeg! Dat ik na de tijd in de auto kon stappen, en met een gerust gevoel naar huis kon rijden. Dit had ik een jaar geleden nooit voor ogen gehad, dat mij dit zou gaan lukken!

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Afgelopen zaterdag middag/avond naar de zwarte cross geweest. Mijn eerste festival nuchter. Wat een geweldig gevoel was dat zeg! Dat ik na de tijd in de auto kon stappen, en met een gerust gevoel naar huis kon rijden. Dit had ik een jaar geleden nooit voor ogen gehad, dat mij dit zou gaan lukken!
Respect! Hoe was de vibe voor je nuchter tussen alle zuiplappen 😜?

Spatsen

Belezen gebruiker
Respect! Hoe was de vibe voor je nuchter tussen alle zuiplappen 😜?

Thanks!😁

Nou, soms wel een beetje vervelend. Niet zozeer de vele biertjes die ik vriendelijk afsloeg hoor. Meer de onbegrip van velen. Ik heb het idee dat mensen mij benijden omdat ik niet meer drink, en dat ik het er heel moeilijk mee zou hebben.

En ja.. het losgaan gaat wel iets moeizamer. Maar dan kom je tot een hele mooie vraag.

Is een mens zichzelf zonder drank/drugs, dus met remmingen ?

Of is een mens z’n ware ik met genotsmiddelen op ?

LucidLucy

Verslaafde in herstel

Heel mooi om te horen!

Zwarte Cross lijkt me ook niet bepaald het makkelijkste festival als herstellend verslaafde.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Thanks!😁

Nou, soms wel een beetje vervelend. Niet zozeer de vele biertjes die ik vriendelijk afsloeg hoor. Meer de onbegrip van velen. Ik heb het idee dat mensen mij benijden omdat ik niet meer drink, en dat ik het er heel moeilijk mee zou hebben.

En ja.. het losgaan gaat wel iets moeizamer. Maar dan kom je tot een hele mooie vraag.

De mens heeft niet voor niets een (sociale) rem. Deze rem is in het dagelijkse/sociale leven heel erg belangrijk. Net zoals roddelen, wat ervoor zorgt dat we de (sociale) grenzen allemaal een beetje gelijktrekken.

Als we allemaal altijd zo sociaal ongeremd zouden zijn of zouden losgaan als met alcohol of drugs op, zouden we echt helemaal nergens komen met elkaar.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Thanks!😁

Zolang je dingen nuttigt omdat het tijdelijk wat doet en je daar plezier uit haalt dan ben je je ware ik. (In deze context dan)

Maar zodra je dingen nuttigt om een leegte te vullen dan gaat het de verkeerde kant op.

Spatsen

Belezen gebruiker
Zolang je dingen nuttigt omdat het tijdelijk wat doet en je daar plezier uit haalt dan ben je je ware ik. (In deze context dan)

Maar zodra je dingen nuttigt om een leegte te vullen dan gaat het de verkeerde kant op.

Jaa daar kan ik me opzich wel in vinden inderdaad. Alcohol wordt vaak gebruikt om zogenaamd “ moed in te drinken”, maar uiteindelijk wordt een mens niet moedig van een aantal borrels, hij verliest z’n remming.

Kijk ik naar mezelf.. ik was vroeger heel verlegen als het bij het vrouwelijk geslacht aankwam. Al snel merkte ik dat een kleine hoeveel alcohol bij mij de nodige remming wegnam. En het praten/contact leggen veel makkelijker afging.

Maar helaas kon ik die vibe nooit helemaal vasthouden. Ik dronk er finaal overheen. Ik zette mezelf compleet voor schut 😂 wat uiteindelijk mijn angst voor de volgende afwijzing weer versterkte. Om die angst weg te halen.. raad je het al, moest ik nog méér drinken ( verdoven )

Spatsen

Belezen gebruiker
Helemaal vergeten te plaatsen hier, dat ik afgelopen vrijdag 1 jaar clean was!

Geeft ook al aan dat het eigenlijk een soort van “ nieuwe normaal “ is geworden. Het leven gaat door, het is geen doel opzich meer om clean te zijn. Het is mijn leven nu wat clean is. maar ik mag en ik kan nooit meer vergeten waar ik vandaan kwam, want dat was vluchten, ellende en eenzaamheid.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod

Geeft ook al aan dat het eigenlijk een soort van “ nieuwe normaal “ is geworden. Het leven gaat door, het is geen doel opzich meer om clean te zijn. Het is mijn leven nu wat clean is. maar ik mag en ik kan nooit meer vergeten waar ik vandaan kwam, want dat was vluchten, ellende en eenzaamheid.
Van harte! :sunglasses:

_shikantaza

Badass junkie

Precies dit. Supervette mijlpaal joh 👍👍👍👍👍

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
14 maanden 🥳
Gefeliciteerd Dupont!

Gefeliciteerd, wat een mooie mijlpaal 😍. Als je erop terugkijkt, hoe is het nu met je? Veel verbeteringen ten opzichte van in actieve verslaving en zo ja welke? Nog mooie dingen mogen meemaken nu je clean bent die er nooit van waren gekomen als je nog in gebruik zat?

Spatsen

Belezen gebruiker
Leuke vraag! Uhmm, Ik heb heel lang de gedachten gehad van “ oh wat ben ik dom geweest, en wat heb ik veel verpest “ beetje de slachtoffer rol zeg maar. Ook verweet ik oude vrienden dat ze geen contact meer met mij opnamen, of zelfs maar iets van interesse in me toonde hoe het met me gaat.

Na verloop van tijd ging ik me beseffen dat ik eigenlijk helemaal niet zo’n goede vriend was. Naja oppervlakkig misschien, maar een gesprek in de diepte of eerlijk vertellen hoe het ermee ging? Nee dat kon ik niet.

Nu ben ik sociaal misschien nog steeds wel een beetje debiel, maar het wordt wel steeds beter! Ik kan dingen delen, maar wat ik ook steeds beter kan, is luisteren. Ik toon interesse in anderen, en weet na een tijdje nog steeds waar het gesprek over ging.

Eigenlijk kan ik langzaam maar zeker wel zeggen dat ik ondanks alle ellende en shit wat ik heb meegemaakt, ik nog beter uit mijn verslaving kom, dan dat ik er inging.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
En direct erachteraan nog een hele mooie mijlpaal.

Ik ben 1 jaar gestopt met roken! 🥳

Gewoon cold turkey, zonder vervangers of vapes. Eigenlijk door dezelfde trucjes toe te passen als bij stoppen met drugs.

Nu nooit weer beginnen. Ik ben ooit één jaar en 3 of 4 maanden gestopt. Toen ging ik afstuderen, maar was mijn concentratie non-existent. Achteraf gezien waren dat eigenlijk al burn-out klachten. Roken hielp om toch mijn scriptie af te maken. Na een paar weken niet meer, maar toen ben ik er ook bij gaan blowen, daarna dexamfetamine. Afijn, de gemiddelde verslaafde kent dit wel denk ik haha

Als ik weer zulk soort klachten krijg is het gewoon zaak om ze serieus te nemen. En niet, zoals ik altijd deed, gewoon maar door jakkeren alsof er niets aan de hand is. Met of zonder chemische hulpmiddelen.

Als ik terugkijk naar het laatste halfjaar kan ik eigenlijk ook niet heugen wanneer ik voor het laatst zucht naar roken heb gehad. Het komt zelden meer voor. Dus aan de recent gestopte rokers: het wordt dus beter naarmate je langer gestopt bent (en misschien ook omdat ik al vaker langere tijd gestopt ben, dat dat nu relatief snel ging).

1000022805.jpg

Bovenaan