Verslaving RC LSD 17 Jarige

PyxL4

Experimenterende gebruiker
Hallo allemaal, ik heb een vriend die 17 jaar is, hij heeft met mij en 4 andere op college microdosing geprobeerd met 1p-lsd. Dit in dosissen van 20ug wat volgens mij al een hoge microdose is. Wij hebben toen 50 microblotters gehaald en verdeeld tussen ons 4en. Het probleem is alleen begonnen dat mijn vriend alleen maar meer wilt en inmiddels het elke dag neemt en ook elke dag aan het ophogen is kwa dosis voor het "fijne gevoel". Zodra wij 3 aangaven niet meer te willen bestellen begon hij zelfs agressief te worden vervolgens heeft hij zelf nog 150?! microblotters en 20 normale blotters van 150ug besteld. Hoever wij weten gebruikt hij dit ook bijna elke dag. Wij hebben opgezocht dat lsd niet verslavend hoort te zijn maar wij maken ons ernstig zorgen over zijn gezondheid

Laatst bewerkt:

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker
Dit soort misbruik zal er uiteindelijk voor zorgen dat bij de aanstaande RC-verbodswet ook de LSD natuurlijk op de zwarte lijst komt te staan. Verder veel sterkte en hopelijk loopt ie vanzelf tegen zichzelf aan. De toleratie van LSD zal vanzelf zo hoog worden dat het plezierige gevoel er vanzelf af zal gaan.

PyxL4

Dit soort misbruik zal er uiteindelijk voor zorgen dat bij de aanstaande RC-verbodswet ook de LSD natuurlijk op de zwarte lijst komt te staan. Verder veel sterkte en hopelijk loopt ie vanzelf tegen zichzelf aan. De toleratie van LSD zal vanzelf zo hoog worden dat het plezierige gevoel er vanzelf af zal gaan.
Helaas kunnen bepaalde mensen er idd niet mee omgaan... Er zijn voor de rest geen gevaren aan dit misbruik want anders zijn wij wel bereid om zijn ouders bijv in te lichten

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker
Lichamelijk zal het allemaal wel meevallen maar geestelijk kan het wel gevaarlijk worden en hij kan een psychose krijgen. Aangezien hij al agressief gedrag vertoont is dat wel aannemelijk. Z’n ouders zullen het wel merken maar weten natuurlijk niet dat dit door de LSD komt dus help ze een handje. Dan kan de behandeling daar op afgestemd worden ipv dat ze straks allemaal verkeerde diagnoses stellen en hij in een vervelend behandeltraject terecht komt.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
In principe is LSD niet verslavend (je lichaam bouwt er tolerantie tegen op, dus het zal bij frequent gebruik steeds minder goed werken) maar je kunt geestelijk verslaafd raken aan zowat alles en tolerantie tegengaan door (veel) hoger te doseren.

Iemand kan zeer zeker wel een probleem ontwikkelen met iets als LSD, mede ook omdat LSD nog een redelijk vergevend psychedelicum is, wat wil zeggen dat het vanuit zichzelf niet altijd snel de gebruiker ervan af zal straffen voor misbruik middels nare trips/ervaringen.

Hoe lang doet hij dit nu al?

Ik vermoed dat bij dagelijks gebruik op een gegeven moment óf de tolerantie te hoog zal worden en het middel dus amper meer zal werken, óf meneer een hele nare (trip)ervaring ermee staat te wachten op een gegeven moment.

PyxL4

In principe is LSD niet verslavend (je lichaam bouwt er tolerantie tegen op, dus het zal bij frequent gebruik steeds minder goed werken) maar je kunt geestelijk verslaafd raken aan zowat alles en tolerantie tegengaan door (veel) hoger te doseren.

Iemand kan zeer zeker wel een probleem ontwikkelen met iets als LSD, mede ook omdat LSD nog een redelijk vergevend psychedelicum is, wat wil zeggen dat het vanuit zichzelf niet altijd snel de gebruiker ervan af zal straffen voor misbruik middels nare trips/ervaringen.

Hoe lang doet hij dit nu al?

Ik vermoed dat bij dagelijks gebruik op een gegeven moment óf de tolerantie te hoog zal worden en het middel dus amper meer zal werken, óf meneer een hele nare (trip)ervaring ermee staat te wachten op een gegeven moment.
Hoever wij weten zit hij ongeveer 2 tot 3 weken aan dagelijks doseren, we hebben zo’n vermoeden dat het nu al om 450ug gaat in sommige gevallen

Neo-Shulginist

Badass junkie
Verslaving aan LSD komt inderdaad zeer zelden voor. Maar alsnog kan je het als vluchtmiddel gebruiken voor gevoelens die je als onwenselijk ervaart. Normaal gesproken is dat met LSD niet zo handig omdat Moedertje LSD je dan een keiharde klap in je gezicht geeft door je met jezelf te confronteren. Dan leer je het wel af. Maar bij microdoseren is die harde zelfreflectie natuurlijk afwezig, wat LSD een stuk geschikter zou kunnen maken als vluchtmiddel.

Hoe je het beste kunt proberen om te gaan met jullie vriend is proberen het gesprek aan te gaan waarom hij nou eigenlijk zo graag LSD gebruikt. Wat gebeurt er als hij dat neemt? En waarom is hij liever niet nuchter?
Probeer naast hem te gaan staan in het verkennen van de drijfveren van zijn gedrag. Soms hebben mensen geen zin om op zichzelf te reflecteren, en dan kan je ze ook niet daartoe dwingen. Dus als jullie vriend niet geholpen wil worden, haal dan gewoon je schouders op, en zeg: 'okee, nou, succes dan.'

Verder heb je imo geen waardeoordelen nodig om met de situatie om te gaan (sterker nog: die werken contra-productief). Wel moet je er even op letten of hij niet over jouw/jullie grenzen heen gaat met gedrag. Bijvoorbeeld als hij sterk trippend aankomt op je verjaardag en daardoor een ongewenste impact heeft op de sfeer. Dan kun je zeggen: wij willen dit niet zo, dus als je het niet kunt laten om LSD te nemen, doe het dan alsjeblieft ergens anders.

Een goede vriend(in) houdt ondertussen wel een oogje in het zeil, maar weet ook wanneer je je er even niet mee moet bemoeien (imo). Soms is het nodig om iemand even een spiegel voor te houden, maar de timing van dat moment en de manier waarop je dat doet zijn echt essentieel bij het succes van de confrontatie.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Welkom op het forum @PyxL4 ,

LSD is inderdaad lichamelijk niet verslavend. Ook geestelijk is het voor verreweg de meeste mensen niet verslavend. Een reguliere tripdosering LSD is iets dat de meeste mensen niet te vaak willen ondergaan. Er zijn ook geen fysieke effecten bij het minderen of stoppen met LSD. De mentale risico's zijn mild maar niet geheel afwezig.

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat dagelijks LSD gebruiken (zelfs in micro doseringen) niet verstandig is. Je geeft je lijf dan onvoldoende tijd om tolerantie weer af te bouwen. Bovendien ben je dan bijna continu onder invloed van een middel. Dat is gewoon echt niet goed voor je. Ik zou je maat aanraden dit forum te bezoeken en hier over zijn gebruik te praten.

Misschien is hij gewoon op zoek naar een bijzondere ervaring en zou een incidentele hogere dosering LSD beter bij hem passen dan dagelijks micro doseren. Misschien is hij angstig voor het nuchter zijn en heeft hij behoefte aan een gesprek met een psycholoog. Zijn huidige aanpak is sowieso niet verstandig en gaat op termijn problemen waarschijnlijk veroorzaken.

Groet,
Eik

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Hoever wij weten zit hij ongeveer 2 tot 3 weken aan dagelijks doseren, we hebben zo’n vermoeden dat het nu al om 450ug gaat in sommige gevallen
Dat is al best lang en 450 ug (als dat klopt) is een zeer hoge trip dosering, in de verste verten geen microdose meer.

Als dat klopt, dan geeft dat al aan wat voor enorme tolerantie hij heeft opgebouwd.

Ik snap je bezorgdheid maar ben het eens met @Neo-Shulginist dat de beste of zelfs enige manier soms juist is om iemand voor zichzelf de consequenties te laten voelen. Van wat ik lees lijkt dit zo'n geval, maar het is inderdaad een kwestie van zelf (jij en je vrienden die ook zien dat dit verkeerd gaat) aanvoelen.

Kan best nog moeilijk zijn om dat te doen, maar nodig voor bepaalde typen mensen. Sommigen leren echt alleen maar door voelen/ondergaan.

PyxL4

Dat is al best lang en 450 ug (als dat klopt) is een zeer hoge trip dosering, in de verste verten geen microdose meer.

Als dat klopt, dan geeft dat al aan wat voor enorme tolerantie hij heeft opgebouwd.

Ik snap je bezorgdheid maar ben het eens met @Neo-Shulginist dat de beste of zelfs enige manier soms juist is om iemand voor zichzelf de consequenties te laten voelen. Van wat ik lees lijkt dit zo'n geval, maar het is inderdaad een kwestie van zelf (jij en je vrienden die ook zien dat dit verkeerd gaat) aanvoelen.

Kan best nog moeilijk zijn om dat te doen, maar nodig voor bepaalde typen mensen. Sommigen leren echt alleen maar door voelen/ondergaan.
Maar het is niet gevaarlijk in de vorm van gezondheid of fataliteit? Want anders denk ik dat we idd het best het hem kunnen laten voelen aangezien we hem al langer kennen en dat het beste zal werken

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Maar het is niet gevaarlijk in de vorm van gezondheid of fataliteit? Want anders denk ik dat we idd het best het hem kunnen laten voelen aangezien we hem al langer kennen en dat het beste zal werken
Lichamelijk gezien is LSD (als het écht LSD of een RC derivaat daarvan is) zeer ongevaarlijk, maar geestelijk gezien kan het gevaarlijk zijn. Denk aan psychoses en dergelijke.

Wellicht kun je zijn ouders inlichten maar ik vraag me af of dit hem niet nog bozer zal gaan maken, van wat ik hier lees.

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Zoals @Mindless al aangeeft is LSD niet snel fysiek gevaarlijk. Dat wil niet zeggen dat dit gebruik verantwoord of verstandig is. Dit soort “gestunt” met psychedelica loopt vaak uiteindelijk een keer mis. Dat moet je gewoon echt niet willen. Weten jullie waarom hij zo vaak lsd gebruikt? Wat beweegt hem, wat wil hij bereiken of ontlopen?!

Ik zou hem met klem aanraden om, in ieder geval tijdelijk, te stoppen met zijn lsd gebruik. Mocht dit niet lukken dan zou ik hem adviseren contact te leggen met een huisarts. Zodra hij 18 is kan hij ook met zijn adviesvragen op dit forum terecht. Veel van onze leden hebben ervaring met lsd.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Van LSD krijg je lichamelijk gezien hoogstens een vergroeiing van de hartklep als je het heel erg lang heel veel gebruikt. Dus over lichamelijke gevolgen hoef je je niet zo'n zorgen te maken.

Wat mij nog wel door mijn hoofd schoot was dat het misschien wel even slim is om te letten op kenmerken van een psychotische episode. De leeftijd van 17 baart me wat dat betreft wel zorgen. Dat is namelijk een leeftijd waarop een biologische kwetsbaarheid voor het krijgen van psychoses duidelijk kan worden. In die zin zou het een voorteken kúnnen zijn dat hij zo'n behoefte heeft aan psychedelica. We weten uit wetenschappelijk onderzoek dat psychoses vaak volgen op een periode van hevig drugsgebruik, en er wordt soms gedacht dat mensen zo'n fase soms voelen aankomen en met drugs die gevoelens verdoven.
Deze opmerking is wel met uitdrukkelijk de kanttekening dat LSD geen psychotische episode veroorzaakt, maar wel kan meespelen bij de totstandkoming ervan bij mensen die daarvoor gevoelig zijn.

Kenmerken van een psychotische episode zijn bijvoorbeeld als mensen rare associaties maken, of als hij (ineens) iedeeën heeft die andere mensen niet kunnen volgen. Je kan ook letten op het taalgebruik: als iemand bijvoorbeeld alleen antwoordt in heel korte zinnen ('ja, goed'), of als iemand juist een spraakwaterval is waarbij er niet eens punten of komma's worden uitgesproken. Een ander opvallend kenmerk kan zijn als iemand katatonisch wordt: dan reageert die persoon gewoon even niet meer als hij/zij wordt aangesproken.
Let wel dat er alleen sprake is van een psychotische episode als er meerdere van dit soort kenmerken zijn. Lees daarover nog eens deze website door:

Daarnaast kun je even een vinger aan de pols houden over het functioneren van jullie vriend. Haalt hij nog goede cijfers op school? Komt hij afspraken na? Werkt hij (nog)? Heeft hij geen geldproblemen? Of heeft hij ineens veel ruzies?

Als je ziet dat het op zulke vlakken niet goed gaat, dan kan je overwegen om zijn ouders/verzorgers in te lichten. Dat is geen makkelijke keus, omdat je daarmee natuurlijk het vertrouwen van jullie vriendschap beschadigt.
Ik zou sowieso eerst altijd met de persoon zelf in gesprek gaan. Zo van 'hee, ik maak me zorgen om je, weet je dat. Want ik zie dat je niet goed functioneert. Hoe denk je daar zelf over?'
Als dat gesprek niet leidt tot een verbetering, dan kan je besluiten om ouders/verzorgers in te lichten. Maar alleen als je eerst dat aan jullie vriend hebt gezegd: "sorry, maar ik zie echt dat het niet goed met je gaat, dus ik ga dat aan je ouders vertellen."

Maar het belangrijkste is dat je zelf kalm blijft, je nieuwsgierig opstelt, en een luisterend oor aanbiedt. Probeer niet te schieten in allerlei mogelijke diagnoses of doemscenario's. Hierboven heb ik wat richtlijnen aangegeven voor wat je kunt doen als het echt niet goed gaat met iemand. Maar het kan ook best zijn dat er uiteindelijk niet zoveel aan de hand is. Als je 17 bent dan is het normaal om grenzen te verleggen en je af te zetten van ouderen. Zeker bij jongens leidt dat dikwijls tot grensverleggend experimenteergedrag. En de meeste mensen stoppen daarmee als het problemen veroorzaakt of dreigt te veroorzaken. Pas wanneer iemand door blijft gaan ondanks dat het drugsgebruik sociale, financiële, en/of lichamelijke schade veroorzaakt, kun je spreken van problematisch gebruik.

Laatst bewerkt:
Bovenaan