Maar het is niet gevaarlijk in de vorm van gezondheid of fataliteit? Want anders denk ik dat we idd het best het hem kunnen laten voelen aangezien we hem al langer kennen en dat het beste zal werken
Van LSD krijg je lichamelijk gezien hoogstens een vergroeiing van de hartklep als je het heel erg lang heel veel gebruikt. Dus over lichamelijke gevolgen hoef je je niet zo'n zorgen te maken.
Wat mij nog wel door mijn hoofd schoot was dat het misschien wel even slim is om te letten op kenmerken van een psychotische episode. De leeftijd van 17 baart me wat dat betreft wel zorgen. Dat is namelijk een leeftijd waarop een biologische kwetsbaarheid voor het krijgen van psychoses duidelijk kan worden. In die zin zou het een voorteken kúnnen zijn dat hij zo'n behoefte heeft aan psychedelica. We weten uit wetenschappelijk onderzoek dat psychoses vaak volgen op een periode van hevig drugsgebruik, en er wordt soms gedacht dat mensen zo'n fase soms voelen aankomen en met drugs die gevoelens verdoven.
Deze opmerking is wel met uitdrukkelijk de kanttekening dat LSD geen psychotische episode veroorzaakt, maar wel kan meespelen bij de totstandkoming ervan bij mensen die daarvoor gevoelig zijn.
Kenmerken van een psychotische episode zijn bijvoorbeeld als mensen rare associaties maken, of als hij (ineens) iedeeën heeft die andere mensen niet kunnen volgen. Je kan ook letten op het taalgebruik: als iemand bijvoorbeeld alleen antwoordt in heel korte zinnen ('ja, goed'), of als iemand juist een spraakwaterval is waarbij er niet eens punten of komma's worden uitgesproken. Een ander opvallend kenmerk kan zijn als iemand katatonisch wordt: dan reageert die persoon gewoon even niet meer als hij/zij wordt aangesproken.
Let wel dat er alleen sprake is van een psychotische episode als er meerdere van dit soort kenmerken zijn. Lees daarover nog eens deze website door:
Op PsychoseNet vind je goede, betrouwbare informatie over mentale problemen en je herstel. Van trauma, depressie tot psychose. Je bent welkom.
www.psychosenet.nl
Daarnaast kun je even een vinger aan de pols houden over het functioneren van jullie vriend. Haalt hij nog goede cijfers op school? Komt hij afspraken na? Werkt hij (nog)? Heeft hij geen geldproblemen? Of heeft hij ineens veel ruzies?
Als je ziet dat het op zulke vlakken niet goed gaat, dan kan je overwegen om zijn ouders/verzorgers in te lichten. Dat is geen makkelijke keus, omdat je daarmee natuurlijk het vertrouwen van jullie vriendschap beschadigt.
Ik zou sowieso eerst altijd met de persoon zelf in gesprek gaan. Zo van 'hee, ik maak me zorgen om je, weet je dat. Want ik zie dat je niet goed functioneert. Hoe denk je daar zelf over?'
Als dat gesprek niet leidt tot een verbetering, dan kan je besluiten om ouders/verzorgers in te lichten. Maar alleen als je eerst dat aan jullie vriend hebt gezegd: "sorry, maar ik zie echt dat het niet goed met je gaat, dus ik ga dat aan je ouders vertellen."
Maar het belangrijkste is dat je zelf kalm blijft, je nieuwsgierig opstelt, en een luisterend oor aanbiedt. Probeer niet te schieten in allerlei mogelijke diagnoses of doemscenario's. Hierboven heb ik wat richtlijnen aangegeven voor wat je kunt doen als het echt niet goed gaat met iemand. Maar het kan ook best zijn dat er uiteindelijk niet zoveel aan de hand is. Als je 17 bent dan is het normaal om grenzen te verleggen en je af te zetten van ouderen. Zeker bij jongens leidt dat dikwijls tot grensverleggend experimenteergedrag. En de meeste mensen stoppen daarmee als het problemen veroorzaakt of dreigt te veroorzaken. Pas wanneer iemand door blijft gaan ondanks dat het drugsgebruik sociale, financiële, en/of lichamelijke schade veroorzaakt, kun je spreken van problematisch gebruik.