Bekijk bijlage 67765
“Dames en heren! Ik kom hier niet om te glimlachen! Ik kom hier om orde te brengen in dit theater van kletsers en koffiedrinkers! Wat ik hier zie is geen parlement… het is een praatgroep met Wi-Fi!”
"De mensen van het volk — ze willen huizen, veiligheid, brood! En wat krijgen ze? Discussies over stikstofmolletjes en subsidieparagrafen! Ik zeg u: in Duitsland zouden we dit in één vergadering oplossen. Eén! Zonder zeven commissies en een werkgroep!”
“En u daar, meneer Wilders, met uw haar als een wolk van opstand — u roept wel, maar waar zijn de daden? En meneer Timmermans! U praat over het klimaat alsof we in een broeikas wonen, maar het enige wat hier heet wordt is mijn hoofd van frustratie!”
“En dan Omtzigt... altijd rustig, altijd nadenkend. Maar soms denk ik, hij denkt zó lang na dat de regering alweer gevallen is voordat hij iets zegt!”
“Ik zeg: minder praten, meer doen! Een regering met discipline, energie en duidelijkheid! Geen politieke stoelendans, maar actie! Want als dit nog één maand zo doorgaat, is het enige wat nog overeind blijft... de koffiemachine!”
Bekijk bijlage 67766
“Dames en heren! Wat een farce. U praat over moderne pantservoertuigen alsof formaat niet telt — maar die tanks waar jullie geld aan uit willen geven zijn helemaal NIETS! Een karretje met plakband noemen jullie een strategische aankoop, en meneer Putin lacht er waarschijnlijk om! Het volk wil kwaliteit: een Tiger 6 of 7 — geen sardientjesblikje dat bij de eerste stap in een modderpoel uit elkaar valt!”
“En Mark Rutte als hoofd van de NAVO? Laat me niet lachen! Waar heeft die man zichzelf bewezen, behalve in het kabinetspel? Hij werd gepest op school, maar er is geen leraar om je te behoeden als een buitenlandse grootmacht je uitdaagt of aanvalt!. Leiderschap is méér dan een krantenkop en een glimlach op staatsbanketten!”
“Men praat hier over oorlog met Rusland alsof het een boek is dat je kunt dichtklappen als het spannend wordt. Oorlog is geen toneelstuk. Oorlog eist levens, gezinnen, toekomst. Als we íets serieus moeten nemen, dan is het voorkomen, de-escalatie en echte diplomatie — niet bluf en paradepaardjes.”
“Vijf procent van het budget naar wapens? Als die vijf procent daadwerkelijk veiligheid levert, prima — leg het maar voor. Maar als het slechts een stroom van glanzende brochures is, dan gooi ik die brochures terug uw gezicht in!”
“En over asielzoekers — iedereen klaagt over overlast, maar deze mannen zijn duidelijk gefrustreerd dat ze niet over de juiste wapens beschikten toen ze hun land van herkomst verlietsen. Vorm een elite eenheid van deze mannen en zet ze in!
Vandaag is het klaar. KLAAR met het gedraai, geklets en geklungel! Nederland is veranderd in een bureaucratische soep – en u, dames en heren politici, bent de pollepel die het aanbrandt!”
“Eerst: stikstof! U gooit de boeren onder de bus terwijl u wél soja importeert van de andere kant van de wereld! Boeren hier krijgen meetpalen in hun weiland, terwijl buitenlands vlees vrolijk binnenkomt zonder QR-code van de natuurinspectie. Wat een logica!”
“Dan het asielbeleid! Links wil meer bedden, rechts wil meer grenzen — maar niemand wil een plan! We hebben honderd commissies, duizend meningen, en nul beslissingen. Als praten geld opleverde, waren we rijker dan Shell!”
“En dan de woningnood! Jongeren wonen bij hun ouders tot ze 35 zijn. De huizenmarkt is zo krap dat zelfs de muizen huur betalen! En wat doet de regering? Subsidies voor zonnepanelen op huizen die er niet eens zijn!”
“Energieprijzen! Mensen zitten met drie truien op de bank, maar de energiereuzen boeken recordwinsten. Klimaatbeleid? Prima idee — maar misschien eerst zorgen dat de mensen het kunnen betalen voordat u het verplicht maakt!”
“En dan defensie! Vijf procent van de begroting naar wapens — maar we hebben niet eens genoeg personeel om de vlag recht te hangen! We kopen tanks waar de buurman om lacht, straaljagers die meer stilstaan dan vliegen, en noemen dat ‘vooruitgang’. Het volk wil veiligheid, niet propaganda met camouflageverf!”
“De Europese Unie! Brussel zegt wat we moeten doen, Den Haag zegt ‘ja’, en het volk zegt: ‘Wat gebeurt hier eigenlijk?’ We geven miljarden aan regels die zelfs Kafka niet had kunnen verzinnen. De EU is als een printer: duur, traag en je weet nooit waarom hij piept!”
“En dan het belastingstelsel — een spinnenweb van uitzonderingen, toeslagen en boetes. De enige die het nog begrijpt, is de computer van de Belastingdienst, en die is vorig jaar gecrasht!”
(Wilders en Timmermans beginnen te kibbelen. Henkler dondert

“U twee! De één roept, de ander moraliseert, en samen produceren jullie meer lucht dan een windturbinepark!”
“Omtzigt, ik heb respect voor je dossierkennis — maar voordat jij een besluit neemt, is het alweer kerst! Nederland heeft geen denker nodig, maar een doener!”
“En dan dat drugsbeleid! We zijn de grootste exporteur van pillen in Europa — gefeliciteerd, Nederland, wereldkampioen hypocrisie! Je kunt hier legaal blowen, maar niet legaal bouwen!”
“Dus ik zeg u: schrap de rapporten, stop met vergaderen, en begin met regeren! Bouw huizen, verlaag lasten, pak de energieprijzen aan, en gebruik dat wapengeld voor mensen in plaats van machines! Want geloof me — een volk dat koud, dakloos en wanhopig is, heeft meer lont
dan elk kruitvat!”