Tweede Kamerverkiezingen 2025

Ga jij stemmen op 29 oktober 2025 voor de verkiezingen van de Tweede Kamer?

• Totaal aantal stemmers
    57

Kordie

DF-koning
Over twee weken zal PVV vast weer de grootste zijn.
Maar hoe gaat het dan eigenlijk verder?
Ik hoor in de media geluiden over samenwerking tussen 3 of 5 partijen (mogelijk die zondag op tv waren bij het debat). Maar dat kan pas komen als iedereen tegen pvv nee zegt? Gaat weer lange tijd overheen?

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Bekijk bijlage 67690Bekijk bijlage 67691

Komen er nou 4 partijen (BBB, FvD, PVV en 50PLUS) nog slechter uit dan de SGP?

Damn....

Zanza

DF-koning
Kreeg net het stembiljet binnen. Zat er doorheen te kijken... maar... Waarom heeft NSC 1 kandidaat woonachtig in Brussel (edit: 2 zelfs) (oke is nog te berijden) en 1 kandidaat woonachtig in Berlijn?😂😂 oke het zijn wel realistische plekken op de lijst, maar toch. Ook lef dat ze evengoed 32 kandidaten hebben geronseld

Zanza

DF-koning
Ja. Hier staat of het mag of niet. Ik bedoelde meer: waarom zou je dit willen? Stel je wordt gekozen en je woont dus in Berlijn. Dat is toch helemaal niet handig? Groningen of Maastricht lijkt me al onhandig. Maar Berlijn is gewoon niet te doen. (Ik begrijp dat ze dan een onderkomen idbv Den Haag zullen regelen. Maar vind het toch gek).
Zou mijn logica niet zijn om te reageren op een functie in Praag. Ook al maak je weinig kans dat je daadwerkelijk de baan krijgt. Nouja het zal😅 vond het gewoon maf

ljuv

DF-koningin
Ja. Hier staat of het mag of niet. Ik bedoelde meer: waarom zou je dit willen? Stel je wordt gekozen en je woont dus in Berlijn. Dat is toch helemaal niet handig? Groningen of Maastricht lijkt me al onhandig. Maar Berlijn is gewoon niet te doen. (Ik begrijp dat ze dan een onderkomen idbv Den Haag zullen regelen. Maar vind het toch gek).
Zou mijn logica niet zijn om te reageren op een functie in Praag. Ook al maak je weinig kans dat je daadwerkelijk de baan krijgt. Nouja het zal😅 vond het gewoon maf
Ik vind het eigenlijk sowieso gek dat het mag. Hoe kan je een volk van een land vertegenwoordigen als je niet in dat land bent en dus niet weet wat er speelt onder het volk…?
In de gemeenteraad moet je bijvoorbeeld gewoon je zetel inleveren als je gaat verhuizen buiten de gemeente🤷🏻‍♀️ Een wethouder mag alleen buiten de gemeente wonen als de raad je daar toestemming voor geeft.

Maar goed, waarom zou je het willen. Tsja, gebrek aan anderen inderdaad. Met wss de intentie om te verhuizen mocht je verkozen worden.

Zanza

DF-koning
In de gemeenteraad moet je bijvoorbeeld gewoon je zetel inleveren als je gaat verhuizen buiten de gemeente🤷🏻‍♀️ Een wethouder mag alleen buiten de gemeente wonen als de raad je daar toestemming
Hmm ja ik snap voorgaande wel en dit ook deels. Deels als in: je kan niet in gemeente Groningen wonen en in Winterswijk wethouder zijn idd. Maar een naastgelegen gemeente zou toch niet echt een probleem moeten zijn? Wordt daar stevig op gestuurd binnen de gemeenteraad?

Je kunt in de realiteit zelfs dichter bij het gemeentehuis wonen terwijl je in een andere gemeente woont, dan dat je in dezelfde gemeente woont (toevallig is dit in mijn huidige woonplaats bijvoorbeeld het geval. Gemeentehuis staat helemaal noordoostelijk in de gemeente en dus woon je idealiter in of die hoek, of 1 km verderop, maar dan dus buiten de gemeentegrens).

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Met wss de intentie om te verhuizen mocht je verkozen worden.
Yes, dat is het, lijkt mij. Toevallig voor een baan/functie in het buitenland wonen hoeft geen afbreuk te doen aan de band met NL.
Zodra reistijd voor mij bezwaarlijk werd, lag verhuizing voor de hand.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Toevallig voor een baan/functie in het buitenland wonen hoeft geen afbreuk te doen aan de band met NL.
Nee voor de kandidaatstelling vind ik het ook niet zo gek.

Maar je mag als Parlementslid, dus als je eenmaal gekozen bent, ook gewoon in t buitenland blijven wonen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Dat vind ik wel gek… want t is geen “toevallig baantje in t buitenland” haha, je bent volksvertegenwoordiger.

ljuv

DF-koningin
Wordt daar stevig op gestuurd binnen de gemeenteraad?
Absoluut! Als het een wethouder betreft MOET de raad daar jaarlijks een besluit over nemen. Maar goed… als wethouder ben je onderdeel van een coalitie. En een coalitie heeft vrijwel altijd een meerderheid. Dus mééstal is het een gevalletje kei boze oppositie maar doen we niks mee.
En bij raadsleden zelf is het niet eens een discussie, is gewoon wettelijk vastgelegd. Als je buiten de gemeente verhuist moet je je raadslidmaatschap opgeven.

Juist in de lokale politiek is dit nóg belangrijker hoor. De verschillen tussen dorpskernen binnen een gemeente verschillen al enorm, laat staan tussen gemeentes. En als dat al geen feitelijke verschillen zijn, dan wordt het vaak wel heul expliciet zo ervaren door inwoners. En das nou precies datgene dat je vertegenwoordigt.

Je kunt in de realiteit zelfs dichter bij het gemeentehuis wonen terwijl je in een andere gemeente woont, dan dat je in dezelfde gemeente woont (toevallig is dit in mijn huidige woonplaats bijvoorbeeld het geval. Gemeentehuis staat helemaal noordoostelijk in de gemeente en dus woon je idealiter in of die hoek, of 1 km verderop, maar dan dus buiten de gemeentegrens).
Het gaat ook niet om de woon-werkverkeer afstand. Dat moet iedereen lekker zelf weten. Het gaat erover dat je weet wat er speelt in je gemeente, dat je aanspreekbaar bent voor inwoners, dat je ziet wat voor effecten je beslissingen hebben en het gaat over de binding die je hebt met je gemeente.
Daarom vind ik t zo gek dat we dit niet van onze nationale volksvertegenwoordigers vragen🤷🏻‍♀️

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
@ljuv , helemaal mee eens ! Ik had het over de kandidaatfase.
En toch, nu ik er over doordenk: wat is "wonen" ?
Ik kan met goed voorstellen dat een in het buitenland wonend gezin met een aldaar werkende partner en aldaar schoolgaande kinderen, niet eenvoudig verhuist.
Met een drukke functie als volksvertegenwoordiger ligt een pied a terre in Den Haag dan voor de hand ... Dat pied a terre zal dan feitelijk de woonplaats zijn, ondanks dat het gezin elders woont.

Maar ook denk ik: deze kwestie voelt voor mij minder belangrijk dan het belang van interviews, zoals bij Nieuwsuur. Na 15 mn kon ik dat met Eerdmans niet meer aanhoren.
Wat was ie slecht ook in nieuwsuur he😂 een boef met een net pak aan. 🤥
@Zanza : Door dat pak ging kijken nog net, maar zo zinloos zonder geluid

ljuv

DF-koningin
@ljuv , helemaal mee eens ! Ik had het over de kandidaatfase.
En toch, nu ik er over doordenk: wat is "wonen" ?
Ik kan met goed voorstellen dat een in het buitenland wonend gezin met een aldaar werkende partner en aldaar schoolgaande kinderen, niet eenvoudig verhuist.
Met een drukke functie als volksvertegenwoordiger ligt een pied a terre in Den Haag dan voor de hand ... Dat pied a terre zal dan feitelijk de woonplaats zijn, ondanks dat het gezin elders woont.
Ik vind ook niet dat ze in den Haag moeten wonen! Maar wél in Nederland…
Volgens mij gebeurt dat in de praktijk ook wel hoor. Je haalt je ook wel wat op de hals als je het niet doet inderdaad hahaha. Maar voor gemeenteraadsleden en voor provinciale statenleden is het wél wettelijk vastgelegd en dat stoort me gewoon een beetje😂

Maar ook denk ik: deze kwestie voelt voor mij minder belangrijk dan het belang van interviews, zoals bij Nieuwsuur. Na 15 mn kon ik dat met Eerdmans niet meer aanhoren.

@Zanza : Door dat pak ging kijken nog net, maar zo zinloos zonder geluid
O ja absoluut - zou hier noooooit m’n stem op baseren. Meer een arbitrair irritatiepuntje van me.

Lemmy

Badass junkie
Over twee weken zal PVV vast weer de grootste zijn.
Maar hoe gaat het dan eigenlijk verder?
Ik hoor in de media geluiden over samenwerking tussen 3 of 5 partijen (mogelijk die zondag op tv waren bij het debat). Maar dat kan pas komen als iedereen tegen pvv nee zegt? Gaat weer lange tijd overheen?

De PVV? enkeltje richting Tel Aviv.

ljuv

DF-koningin
ik trek m ffkes hier heen voor de goegemeente weer begint te steigeren.

In het algemeen: Ideologisch gezien ben ik het gewoon niet met jullie eens. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Zoals ik al zei: ik kan me wel een voorstelling maken bij het gevoel dat jullie hebben door deze ervaringen (én door de beeldvorming).
Maar zoals jullie van me gewend zijn, wil ik wel wat “feitjes” meegeven. Dat hoeft jullie standpunt of gevoel niet te veranderen hoor, maar in de asieldiscussie neemt emotie vaak wel heel erg de overhand waardoor er veel onwaarheden ontstaan (bijvoorbeeld “nareis op nareis op nareis”)

Ik doelde hierop ,ik ben echt geen racist maar ons landje word onder de voet gelopen door kansparels die niets anders dan dood en verderf zaaien.
Ten eerste dus dat “kans”parels… Net zo’n mooi frame als gelukszoekers maar: Wa versta je daar eigenlijk onder? Over wat voor soort migrant heb je het dan?
En daarnaast dat dood en verderf zaaien. Wat bedoel je daar exact mee?

Ik vraag dit niet om lullig te doen hoor, maar omdat het echt uitmaakt voor het migratievraagstuk (dus het is makkelijker praten als ik weet wat jullie nou bedoelen).

In het nieuws niets anders dan zwaar geweld ,ik durf zelf amper om een pakje vloei te rijden omdat er 4 dealers elkaar half afmaakten toen ik binnen was.
Bij de Mac idem ik werd in de gaten gehouden door 4 gasten in een dikke RR ,in de stad zelf lopen is bijna zelfmoord als je zonder mes loopt.
En dan dit… hoe relateert dit zich tot de mensen die nú ons land binnenkomen? Ik zie ook veel geweld in het nieuws, maar zeker niet alleen van “buitenlanders”.

Is dit de maatschappij die we gewent waren met normen en waardes ,in ons al heel klein landje?
Overal op de wereld bol loopt het uit de hand met oorlogen ,geweld en zelfs dreiging naar een WW3

Hebben we dan echt niks geleerd van WW2 ?
Moeten we echt elkaar weer uitroeien tot er iemand hooo zegt ?
Van mij mogen mensen waar echt de bommen naast de oren zijn gevallen etc naar Nederland komen en hier ook blijven.

Echter:
Ik heb aan de grenzen gestaan en ik heb heel veel mensen lachend de grens over zien gaan.
Vaak werd je ook nog uitgelachen en ze kwamen ver weg van oorlogsgebied.
Ik kan oordelen over dit soort mensen, maar ik zal het alleen bij het delen van een bevinding houden.
Denk dat weinig mensen kunnen zeggen hoe het er vaak aan toe gaat aan die grenzen.

Neemt niet weg dat ik roep: "geen asielzoekers in dit land".
Misschien zou ik het ook wel doen als ik ergens in een land zou wonen waar weinig toekomst is, en je dan opeens DE kans van je leven krijgt.

Maar dat echt iedere vluchtiging in gevaar is, daar durf ik met 100 procent "nee zeker niet" op te antwoorden.
Omdat ik het met eigen ogen heel lang heb gezien.

De echte vluchtingen zijn met alles blij. Die gaan voor de veiligheid weg en zijn dankbaar met een tentje bij wijze van.
De laatst genoemde groep die ik hier boven beschrijf ... luxepoezen is een groot woord, maar denk wel dat die groep meer eisen stelt. En meer negatief in het nieuws komt.
Maar feit is wel dat de meeste “buitenlanders” die hier wonen geen asielzoekers zijn/waren. Dat was in 2024 maar 14% van de totale migratie instroom. En daarvan worden ook nog veel aanvragen afgewezen en ingetrokken… Als je geen “echte” vluchteling bent en inderdaad zonder goede reden lachend die grens over stapt, wordt je geen statushouder (en in dat proces valt natuurlijk wel een hele hoop te verbeteren waarmee je de opvangcrisis kan aanpakken).
En een deel van die minder dan 14% asielzoekers is dan dus economische vluchteling, maar ik denk niet dat je die bedoelt. Arbeidsmigratie heeft bijvoorbeeld met 32% het grootste aandeel op de migratieinstroom, en samen met onder andere studiemigratie moet je in al die deeltjes knippen om de instroom beheersbaar te houden. Asielmigratie drukt niet het meest op onze samenleving en door alleen op oplossingen daarvoor te focussen los je heel dat probleem niet op. Je kan de grenzen wel dichtdoen, maar het grootste deel van de instroom halen we alsnog zelf binnen.
En het is ook echt niet zo dat je met een asielopvang ook maar enige ruimte voor is om luxe te verwachten. Enige wat wat luxe garandeert is een hygiëne norm… Je bent misschien een geluksvógel als je in de noodopvang terecht komt, maar in de reguliere opvang lees je toch vaak in de media slechte berichten.

Los daarvan vind ik er dus ook ideologisch veel van… Bijvoorbeeld: wat zijn onze Nederlandse normen en waarden nou echt? Ik denk dat mijn normen en waarden echt heel ergens anders liggen dan die van jullie en ik ben toch echt heel Nederlands. En ik sta eigenlijk heel vergelijkbaar tegenover de islam als het christendom of jodendom: Zelf weten, maar als je mij als vrouw geen hand wil geven of je homoseksualiteit niet tot uiting mag brengen door je geloof ben je niet m’n maat en heb in mijn ideale Nederland geen enkel plek. Dus flikker op met je joods christelijke identiteit (pun intended).

Maar vooral: ik vind niet dat je in “gevaar” moet zijn om recht te hebben op onze welvaart. In zekere zin vind ik wel dat je eraan moet bijdragen en het zeker niet dat je onze vrijheden en veiligheid in gevaar mag brengen. Maar ik zie vooral dat je eerst genoeg huizen, dokters, scholen, supermarkten, voorzieningen dus, moet fixen voor je zoveel mensen naar binnen kan laten. Banen hebben we genoeg namelijk😊

je moeder

Wijs gebruiker
Ik was van plan om mijn stembiljet bij het oud papier te gooien….

Maar is er ook een partij die het stikstofslot van dit land af gaat halen?

Kordie

DF-koning
ik trek m ffkes hier heen voor de goegemeente weer begint te steigeren.

In het algemeen: Ideologisch gezien ben ik het gewoon niet met jullie eens. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Zoals ik al zei: ik kan me wel een voorstelling maken bij het gevoel dat jullie hebben door deze ervaringen (én door de beeldvorming).
Maar zoals jullie van me gewend zijn, wil ik wel wat “feitjes” meegeven. Dat hoeft jullie standpunt of gevoel niet te veranderen hoor, maar in de asieldiscussie neemt emotie vaak wel heel erg de overhand waardoor er veel onwaarheden ontstaan (bijvoorbeeld “nareis op nareis op nareis”)

Ten eerste dus dat “kans”parels… Net zo’n mooi frame als gelukszoekers maar: Wa versta je daar eigenlijk onder? Over wat voor soort migrant heb je het dan?

Ik vraag dit niet om lullig te doen hoor, maar omdat het echt uitmaakt voor het migratievraagstuk (dus het is makkelijker praten als ik weet wat jullie nou bedoelen).

En dan dit… hoe relateert dit zich tot de mensen die nú ons land binnenkomen? Ik zie ook veel geweld in het nieuws, maar zeker niet alleen van “buitenlanders”.

Maar feit is wel dat de meeste “buitenlanders” die hier wonen geen asielzoekers zijn/waren. Dat was in 2024 maar 14% van de totale migratie instroom. En daarvan worden ook nog veel aanvragen afgewezen en ingetrokken… Als je geen “echte” vluchteling bent en inderdaad zonder goede reden lachend die grens over stapt, wordt je geen statushouder (en in dat proces valt natuurlijk wel een hele hoop te verbeteren waarmee je de opvangcrisis kan aanpakken).
En een deel van die minder dan 14% asielzoekers is dan dus economische vluchteling, maar ik denk niet dat je die bedoelt. Arbeidsmigratie heeft bijvoorbeeld met 32% het grootste aandeel op de migratieinstroom, en samen met onder andere studiemigratie moet je in al die deeltjes knippen om de instroom beheersbaar te houden. Asielmigratie drukt niet het meest op onze samenleving en door alleen op oplossingen daarvoor te focussen los je heel dat probleem niet op. Je kan de grenzen wel dichtdoen, maar het grootste deel van de instroom halen we alsnog zelf binnen.
En het is ook echt niet zo dat je met een asielopvang ook maar enige ruimte voor is om luxe te verwachten. Enige wat wat luxe garandeert is een hygiëne norm… Je bent misschien een geluksvógel als je in de noodopvang terecht komt, maar in de reguliere opvang lees je toch vaak in de media slechte berichten.

Los daarvan vind ik er dus ook ideologisch veel van… Bijvoorbeeld: wat zijn onze Nederlandse normen en waarden nou echt? Ik denk dat mijn normen en waarden echt heel ergens anders liggen dan die van jullie en ik ben toch echt heel Nederlands. En ik sta eigenlijk heel vergelijkbaar tegenover de islam als het christendom of jodendom: Zelf weten, maar als je mij als vrouw geen hand wil geven of je homoseksualiteit niet tot uiting mag brengen door je geloof ben je niet m’n maat en heb in mijn ideale Nederland geen enkel plek. Dus flikker op met je joods christelijke identiteit (pun intended).

Maar vooral: ik vind niet dat je in “gevaar” moet zijn om recht te hebben op onze welvaart. In zekere zin vind ik wel dat je eraan moet bijdragen en het zeker niet dat je onze vrijheden en veiligheid in gevaar mag brengen. Maar ik zie vooral dat je eerst genoeg huizen, dokters, scholen, supermarkten, voorzieningen dus, moet fixen voor je zoveel mensen naar binnen kan laten. Banen hebben we genoeg namelijk😊

Complimenten Ljuv voor het delen van de feiten.

Mijn mening blijft hetzelfde.
Maar ik denk dat ik er door mijn rugzak ook een ander beeld bij heb.
Ik blijf het echter heel belangrijk vinden dat we iedereen uit oorlogsgebied moeten helpen.

Ik zie dat voor de jonge mannen die ik vaak zonder verdriet de grens over zag gaan meer in land opbouw en dan is onze taak leren, helpen, beschermen.
En de mensen die gewond of getekend voor het leven met die *vlucht blik* in de ogen als een toekomst bij ons.

Maar nogmaals ... Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om hier wat over te delen. Ik ben gelukkig, voor mezelf, niet zoals veel ex collega's geworden. PVV stemmen alleen maar voor asiel stuk.
Ik heb nog altijd de visie; "ik zou ook de grens over gaan op zoek naar geluk" denk ik.

ljuv

DF-koningin
Ik heb nog altijd de visie; "ik zou ook de grens over gaan op zoek naar geluk" denk ik.
Same ik ook.
Maar goed los van hoe ik me erover voel, lost je niks op met enkel asiel aanpakken.

Ik blijf het echter heel belangrijk vinden dat we iedereen uit oorlogsgebied moeten helpen.

Ik zie dat voor de jonge mannen die ik vaak zonder verdriet de grens over zag gaan meer in land opbouw en dan is onze taak leren, helpen, beschermen.
En de mensen die gewond of getekend voor het leven met die *vlucht blik* in de ogen als een toekomst bij ons.
Kan me zeker voorstellen dat dit je beeld bepaalt ja❤️

SoulAssassins

Badass junkie
Dat zijn mensen die de regels aan de laars lappen, die denken hier snel geld te verdienen doormiddel van geweld of andere delicten.
Vaak zijn deze ook nog illegaal wat opsporing moeilijk maakt
Ze zijn vaak betrokken bij zware delicten, waardoor de goede in een kwaad daglicht komen te staan.
Ik merk zelf dat het aantal misdrijven doorgaans gepleegd word door de nieuwkomers die denken nog steeds in een oorlog gebied te wonen en daar ook naar handelen
Je ziet het vaak op nieuws, via mond op mond reclame en heel veel op social media.
Ook nederlanders zijn betrokken bij dergelijke zaken maar dat groepje is opvallend klein geworden tegenover wat de media laat zien.

Ten slotte zal ik ook me geluk elders moeten gaan zoeken ,ik voel me niet meer prettig/veilig in me eigen land.
Dit is meer politiek gericht ,een land zonder duidelijke regering kan ik niet mee leven ,ook die paar centen die we verdienen kunnen we wegbrengen naar instanties die van schattingen houd en niet van concrete cijfers.
Zo word ik als iemand in de iva al 3 laar lang uitgekleed ,en ik heb al niets meer!

• Sad

SoulAssassins

Badass junkie
Meer heb je niet nodig toch?!
Dat eerste echt wel ,het is pure roof als je niet van de vruchten van arbeid mag genieten.
Belasting heb zich gelegaliseerd door in het verleden potjes weg te geven waar wij niet om vroegen ,nu willen ze het geld terug en vinden het rechtvaardig om geld te roven.
Iemand die geen aangifte doet word zijn huis leeg gehaald en als je je verzet word je behandeld als een crimineel en mag je 4 jaar in een hokje zitten.
Bij criminelen ,pedofielen ,verkrachters enzo is dit rechtvaardig ,maar iemand die niemand een vlieg heb kwaad gedaan door geen aangifte te doen in een hokje zetten is bij den beesten af.

OtherShore

Badass junkie
Ja geen idee of ik hier nou serieus op in moet gaan
Nee.
ik zal alle witte superieuriteiten die voor mijn rechten hebben gestreden bedanken op mn blote knietjes
Kijk, meer vragen we niet, hè. Ik bedoel, we hebben het voor jullie toch aardig geregeld allemaal, al zeg ik het zelf. Een bedankje op zijn tijd zou niet misstaan. En als we het op een gegeven moment weer over moeten nemen, dan roep je maar.

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik ben blij dat ik weet wat ik ga stemmen. Die partij krijgt waarschijnlijk erg weinig stemmen, maar ik ga niet strategisch stemmen. Ik stem op de partij die me het meest aanspreekt.

Ook op het gebied van drugs heeft deze partij standpunten waar ik me in kan vinden.

Kordie

DF-koning
Ik ben blij dat ik weet wat ik ga stemmen. Die partij krijgt waarschijnlijk erg weinig stemmen, maar ik ga niet strategisch stemmen. Ik stem op de partij die me het meest aanspreekt.

Ook op het gebied van drugs heeft deze partij standpunten waar ik me in kan vinden.

Als iedereen zo zou stemmen zou beter zijn. Ik denk dat nog steeds veel mensen strategisch stemmen.

Ik hoorde gisteren nog iemand roepen:
"Ik stem op Geert ipv Frans"
Ik vroeg of hij achter het programma van pvv stond. Hij zei: "zeker niet maar ik wil niet dat Frans premier wordt".

MDMAutist

Bewuste gebruiker
Hopelijk leert AI ons hoe we liefdevol over onszelf kunnen regeren. Een soort digitale terugkeer van Jezus ❤️
Een rechter moet een mega studie doen om te mogen oordelen over iets.
Wij mogen al oordelen aan de hand van wat Media berichten, zonder de kern te bestuderen en daar een stem op uitbrengen.
Dat vind ik echt een kwalijke zaak.
Ik wil geen verantwoordelijkheid dragen over eventueel leed wat ik een ander berokken met mijn stem.
Daarom weer blanco.

ljuv

DF-koningin
Even bewust geen tag, want als je je overtuiging op ervaringen baseert, maken andere perspectieven en feiten meestal niet meer uit en op dit onderwerp zal dat alleen maar ellende veroorzaken. En iedereen heeft nu eenmaal recht op diens mening - ook als dat enkel op basis van mediaberichten of individuele ervaringen is. Bovendien - als je op een onveilige plek woont maken feiten en andere perspectieven geen klote uit voor jouw situatie.

Maar voor iedereen die dit topic leest voor de info en twijfelt over de invloed van asiel op onze veiligheid:
- Nee, asielzoeker zijn niet “meestal” misdadigers. Zowel in de zin dat de meeste misdrijven niet door asielzoekers worden gepleegd als in de zin dat het aandeel asielzoekers die misdrijven aanzienlijk in de minderheid is. Dat eerste is natuurlijk logisch, want er zijn veel minder asielzoekers dan Nederlanders…
- Maar ook in “relatieve zin” zijn asielzoekers níét oververtegenwoordigd. Zo is het aandeel Nederlanders met een vergelijkbare situatie (zoals inkomen, onderkomen, etc.) dat een misdrijf pleegt groter dan het aandeel asielzoekers dat dat doet.
- Er zijn vooralsnog ook geen aanwijzingen dat inwoners in de buurt van opvanglocaties vaker slachtoffer zijn van geweld.
- Algemeen over veiligheid in NL: ons veiligheidsgevoel neemt wel af, maar de veiligheid in Nederland neemt eigenlijk al decennia lang toe…
- Dat gezegd hebbende zijn er in absolute zin wel meer misdrijven (en incidenten) binnen opvanglocaties. Maar er zijn ook veel meer mensen ín opvanglocaties. Dus het aandeel van mensen dat verdacht werd van misdrijven is niet toegenomen. Het aandeel van mensen betrokken bij incidenten overigens wel (wat volgens mij niet gek is als je 40% mensen meer het zelfde stukkie laat delen en ze ellende lang laat wachten of je mag blijven of niet zonder werk, onderwijs, wat dan ook).

Kortom: de situatie is veel genuanceerder dan de beeldvorming doet vermoeden. En als we willen dat het beter gaat met veiligheid en samenleven, helpt het meer om te kijken naar armoede, kansen, en begeleiding, dan naar afkomst of herkomst.

Kordie

DF-koning
Het grootste probleem in Nederland is de politiek zelf.

Het lastige is dat je als een partij een programma hebt.
Maar als je gekozen wordt dan moet je samenwerken met andere partijen die het net iets anders zien.
Dan moeten ze compromis gaan maken en dan wordt al gauw gedacht: "de partij voert niet uit wat ze zeggen" of de "partij liegt".

Maar eigenlijk moet je liegen vervangen voor compromis maken.

MK-ULTRA

Bewuste gebruiker
Het lastige is dat je als een partij een programma hebt.
Maar als je gekozen wordt dan moet je samenwerken met andere partijen die het net iets anders zien.
Dan moeten ze compromis gaan maken en dan wordt al gauw gedacht: "de partij voert niet uit wat ze zeggen" of de "partij liegt".

Maar eigenlijk moet je liegen vervangen voor compromis maken.
Of je kan zeggen dat je niet met een partij samenwerkt… Echt democratisch… Stelletje kleine kinderen zijn het, “ik ga niet met jou samenwerken!” Wat een aanfluiting…

Lemmy

Badass junkie
Complimenten Ljuv voor het delen van de feiten.

Maar nogmaals ... Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om hier wat over te delen. Ik ben gelukkig, voor mezelf, niet zoals veel ex collega's geworden. PVV stemmen alleen maar voor asiel stuk.

De fout die de PVV al maakt als ze over migratie lullen is blijven de oorlogjes in het M-O te steunen.

• Like
Bovenaan