Tips over benzo afkick/afbouw

Leslie010

Experimenterende gebruiker
Beste allen,

Lang verhaal, maar goed.

Eerst mijn achtergrond: Ik ben een 21 jarige jongen met een historie van ptss/angststoornis klachten, en gediagnosticeerd met het syndroom van Asperger (ASS tegenwoordig) en ADHD. (Hier is overigens nooit medicatie/therapie voor gegeven. (Diagnose was toen ik 10 jaar oud was.)

Ik heb in het verleden weleens heftige periodes gehad van benzo misbruik voor recreatief gebruik toen ik geen idee had wat het was, dit tot in 8-10mg alprazolam/20-25mg etizolam binge gebruik voor wekenlang volledig blacked out, waarna ik me een paar dagen ziek voelde maar daarna heb ik voor 1,5 jaar geen benzo aangeraakt. Tot ik in het begin van het jaar paniekaanvallen kreeg en oxazepam van de dokter kreeg, 10mg 2-3x per week bij een aanval was genoeg om dit te dempen en me leven normaal uit te kunnen voeren. Uiteindelijk na een heftige gebeurtenis kreeg ik 20mg temazepam voor het slapen, waarna ik na een tijd dit abrupt niet meer kreeg, ging ik zelf opzoek naar weer wat anders om te slapen en ben ik op bromazolam uitgekomen wat ik tot heden nogsteeds gebruik en goed door slaap. Tolerantie treedt maar heel licht op bij mij en ik zit momenteel nogsteeds op 0.5-1mg per dag. Nu ik weer mijn studie goed op heb gepakt en eigenlijk veel dingen in het leven goed zijn en ik plezier uit kan halen, is dit het enige waar ik nog vanaf wil. Ik heb wel gemerkt dat wanneer ik het niet gebruik mijn angstklachten wat vager worden, en ik een stuk onrustiger ben en mijn spieren stijver staan waardoor ik niet slaap en het dan toch weer gebruik. Een soort cirkel dus. De pscyhiator gaf aan dat dit een onbekend middel is dus hij mij geen afbouwschema kan geven en de enige optie is anders om in een kliniek hiervan af te komen, wat mij te extreem leek aangezien ik het alleen voor slaap gebruik. De dosis van 0.5-1mg alleen voor het slapen gebruik ik nu ongeveer 3 maanden, met sporadisch dagen geen gebruik tussendoor.

Nu is mijn vraag aan mensen die ervaring/kennis hierover hebben, zou het gewoon veilig genoeg zijn met de dosis waar ik nu op zit om zelf steeds minder te nemen in kleine stapjes, en dan uiteindelijk te stoppen in een week waarin ik geen afspraken heb etc? Ik ben bekend met de complicaties die het kan geven, maar ik heb gewoon geen zin om in een kliniek of iets te moeten afkicken aangezien dit mij me studie zou gaan kosten en het gebruik mij momenteel niet belemmert met studie/werk/dagelijkse activiteiten.

Alvast bedankt voor jullie info!

Laatst bewerkt:

Manu76

Badass junkie
0.5 of 1mg dat scheelt heel veel. Je kunt langzaam afbouwen in principe. telkens ongeveer 10% minder pakken en even tijdje stabieliseren op de nieuwe hoeveelheid voordat je weer een stapje afbouwt. En neem maar eens een kijkje via internet op benzobuddies, daar helpen gebruikers elkaar om het leven weer te hervatten.
Geen haast hebben en wat ongemak accepteren..

Sterkte en drink je wel eens alcohol? Dat kan ik niet aanraden in periodes dat je benzos afbouwt.

Succes!

Leslie010

0.5 of 1mg dat scheelt heel veel. Je kunt langzaam afbouwen in principe. telkens ongeveer 10% minder pakken en even tijdje stabieliseren op de nieuwe hoeveelheid voordat je weer een stapje afbouwt. En neem maar eens een kijkje via internet op benzobuddies, daar helpen gebruikers elkaar om het leven weer te hervatten.
Geen haast hebben en wat ongemak accepteren..

Sterkte en drink je wel eens alcohol? Dat kan ik niet aanraden in periodes dat je benzos afbouwt.

Succes!
Ja dat scheelt inderdaad wel wat, het is wat vervelend aangezien deze pilletjes natuurlijk 3mg bevatten, en ik dit in 4 stukjes breek, maar aangezien de dosis misschien niet gelijk is heb ik tussen de 0,5-1mg gezet.

En ja, ik drink weleens alcohol in het weekend op dagen met vrienden, dit zijn ook de avonden waar ik er nieteens aan denk om dit te nemen en gewoon in slaap val zonder.

En bedankt! Ik zal is kijken en acceptatie van onrust is inderdaad belangrijk, ik heb gelukkig al wat ontspanningsoefeningen gevonden die het minder heftig maken!

Manu76

Badass junkie
Tja, lastig om de hoeveelheden zo te hebben dat je rustig af kunt bouwen. Heel moeilijk en ik heb vanalles gezien op internet. Mensen met microgram weegschaal die pilletje omtoveren in poeder en dan hoeveelheden kunnen wegen.
Of poeder oplossen in water (3 mg) en dan bijvoorbeeld 20cl water over 6 dagen opdrinken en dan zo proberen 0,5 mg per dag te pakken. (Lukte mij niet goed om de pillen op te lossen)
Beste zou zijn dat je over gezet wordt op een pilletje diazepam en die langzaam afbouwen.
Het is een lang proces en ik raad nogmaals alcohol af in die periode, maar ik begrijp de complicaties.

Hippie Langwaus

DF-koning
Ik gebruik af en toe flualprazolam om in slaap te komen als ik voor mijn idee even rust nodig heb en dat een paar nachten al slecht is gelukt.

Ik ben heel streng voor mezelf in de frequentie van gebruik. Nooit 2 dagen achter elkaar en minimaal een week tussen het gebruik, maar liever veel langer.

Ik brak voorheen een 1 mg pellet in 4 stukjes, omdat 0,25 mg genoeg is voor me. Op een gegeven moment bedacht ik dat 0,2 mg misschien ook genoeg zou zijn. Dat blijkt dus ook zo te zijn.

Ik heb 5 pellets tot fijn egaal poeder gemalen met een vijzel en mortier. Ik weet hoeveel 1 pellet weegt en dus welke massa pelletpoeder overeenkomt met 1 mg. En dus ook hoeveel poeder gelijk staat aan een dosis van 0,2 mg.

Met een mg weegschaal heb ik vervolgens lege capsules gevuld met het equivalent aan pelletpoeder dat overeenkomt met 0,2 mg flualprazolam.

Het is niet helemaal nauwkeurig, maar zo verdeel ik 1 pellet over 5 capsules.

Dankzij de entropie wordt de verdeling van flualprazolam binnen het poeder niet minder homogeen. Sterker nog, door 5 pellets tegelijkertijd tot fijn poeder te malen, haal ik een eventuele variatie per pellet er zelfs een beetje uit. 'Hotspots' in de pellet worden bij goed verpulveren en mengen verminderd.

Met deze werkwijze zou je dus ook een serie capsules kunnen maken met aflopend gehalte aan poeder. Misschien kun je dan in jouw geval toch met bromazolam afbouwen.

Beter zou het zijn als je een bekende hoeveelheid pure bromazolam in glycerine oplost en na homogenisatie volumetrisch doseert. Je hebt dan een maatkolf nodig. Maar deze poeder methode is al stukken beter dat pellets breken.

Succes met de afbouw!

Leslie010

Ik gebruik af en toe flualprazolam om in slaap te komen als ik voor mijn idee even rust nodig heb en dat een paar nachten al slecht is gelukt.

Ik ben heel streng voor mezelf in de frequentie van gebruik. Nooit 2 dagen achter elkaar en minimaal een week tussen het gebruik, maar liever veel langer.

Ik brak voorheen een 1 mg pellet in 4 stukjes, omdat 0,25 mg genoeg is voor me. Op een gegeven moment bedacht ik dat 0,2 mg misschien ook genoeg zou zijn. Dat blijkt dus ook zo te zijn.

Ik heb 5 pellets tot fijn egaal poeder gemalen met een vijzel en mortier. Ik weet hoeveel 1 pellet weegt en dus welke massa pelletpoeder overeenkomt met 1 mg. En dus ook hoeveel poeder gelijk staat aan een dosis van 0,2 mg.

Met een mg weegschaal heb ik vervolgens lege capsules gevuld met het equivalent aan pelletpoeder dat overeenkomt met 0,2 mg flualprazolam.

Het is niet helemaal nauwkeurig, maar zo verdeel ik 1 pellet over 5 capsules.

Dankzij de entropie wordt de verdeling van flualprazolam binnen het poeder niet minder homogeen. Sterker nog, door 5 pellets tegelijkertijd tot fijn poeder te malen, haal ik een eventuele variatie per pellet er zelfs een beetje uit. 'Hotspots' in de pellet worden bij goed verpulveren en mengen verminderd.

Met deze werkwijze zou je dus ook een serie capsules kunnen maken met aflopend gehalte aan poeder. Misschien kun je dan in jouw geval toch met bromazolam afbouwen.

Beter zou het zijn als je een bekende hoeveelheid pure bromazolam in glycerine oplost en na homogenisatie volumetrisch doseert. Je hebt dan een maatkolf nodig. Maar deze poeder methode is al stukken beter dat pellets breken.

Succes met de afbouw!
Erg bedankt voor de tips. Ik heb geluk misschien dat ik een biomedische laboratorium studie doe waardoor ik uw termen begrijp😂
Dit is inderdaad een veel meer betrouwbare manier van dosering i.p.v. op het oog bekijken, hierdoor kan de afbouw ook belemmerd worden of niet goed worden voldaan, dus ik zal dit zeker meenemen in het proces. Ik heb trouwens wel gemerkt dat mijn tolerantie voor bijvoorbeeld andere gaba agonisten zoals alcohol wel ook licht verhoogd zijn vergeleken met voor het gebruik. Ik ga hierdoor ook wat voor mij het beste is voor een periode feesten/prikkels vermijden die mij stimuleren om bijvoorbeeld even een biertje te pakken, totdat ik mijzelf weer volledig onder controle heb. Ik ga het proberen en nogmaals bedankt voor de tips.

_shikantaza

Badass junkie
Erg bedankt voor de tips. Ik heb geluk misschien dat ik een biomedische laboratorium studie doe waardoor ik uw termen begrijp😂
Dit is inderdaad een veel meer betrouwbare manier van dosering i.p.v. op het oog bekijken, hierdoor kan de afbouw ook belemmerd worden of niet goed worden voldaan, dus ik zal dit zeker meenemen in het proces. Ik heb trouwens wel gemerkt dat mijn tolerantie voor bijvoorbeeld andere gaba agonisten zoals alcohol wel ook licht verhoogd zijn vergeleken met voor het gebruik. Ik ga hierdoor ook wat voor mij het beste is voor een periode feesten/prikkels vermijden die mij stimuleren om bijvoorbeeld even een biertje te pakken, totdat ik mijzelf weer volledig onder controle heb. Ik ga het proberen en nogmaals bedankt voor de tips.
Goed bezig. Tijdens afbouwen stimulanten ook vermijden. Caffeïne mag wel maar liefst beperkt.

Leslie010

Goed bezig. Tijdens afbouwen stimulanten ook vermijden. Caffeïne mag wel maar liefst beperkt.
Yes! Bedankt! Alleen hier heb ik wel een misschien aparte vraag over, zodra ik een energy/koffie neem in het dagelijks leven bijvoorbeeld op werk wordt ik wel heel trillerig en lijkt alles te verergeren, dit terwijl ik vroeger tot 1,5j geleden gemakkelijk heel de dag door koffie/energy kon drinken zonder problemen, dit is dan meer een geestelijk verschijnsel vermoed ik vanwege de angstproblemen? (Mijn probleem ligt vooral in de kant van hypochondrie)

_shikantaza

Badass junkie
Yes! Bedankt! Alleen hier heb ik wel een misschien aparte vraag over, zodra ik een energy/koffie neem in het dagelijks leven bijvoorbeeld op werk wordt ik wel heel trillerig en lijkt alles te verergeren, dit terwijl ik vroeger tot 1,5j geleden gemakkelijk heel de dag door koffie/energy kon drinken zonder problemen, dit is dan meer een geestelijk verschijnsel vermoed ik vanwege de angstproblemen? (Mijn probleem ligt vooral in de kant van hypochondrie)
Ik vermoed dat het inderdaad zoiets is. Ontwenning van Benzo’s is het tegengestelde van het gewenste effect, dus stimulatie. Daar een stimulant bovenop wordt al snel onprettig.

Leslie010

Ik vermoed dat het inderdaad zoiets is. Ontwenning van Benzo’s is het tegengestelde van het gewenste effect, dus stimulatie. Daar een stimulant bovenop wordt al snel onprettig.
Precies, alleen heb ik in het verleden met misbruik geen klachten ghad ookal had ik extreme binge-gebruik. Maarja nu is het een langdurig gebruik geworden waardoor dat inderdaad wel zo kan zijn, in combinatie dat ik nu wel een angststoornis heb, en in die periode daarvoor niet. Ik krijg hier gelukkig binnenkort therapie voor de geestelijke klachten. Hopelijk ben ik uiteindelijk clean van alles! Ben namelijk wel een heftig verslavingsgevoelig persoon zonder ruggengraat. Uiteindelijk is inner peace vinden in jezelf het belangrijkst, en daar moet ik naartoe gaan werken. Bedankt voor de support mensen!

_shikantaza

Badass junkie
Precies, alleen heb ik in het verleden met misbruik geen klachten ghad ookal had ik extreme binge-gebruik. Maarja nu is het een langdurig gebruik geworden waardoor dat inderdaad wel zo kan zijn, in combinatie dat ik nu wel een angststoornis heb, en in die periode daarvoor niet. Ik krijg hier gelukkig binnenkort therapie voor de geestelijke klachten. Hopelijk ben ik uiteindelijk clean van alles! Ben namelijk wel een heftig verslavingsgevoelig persoon zonder ruggengraat. Uiteindelijk is inner peace vinden in jezelf het belangrijkst, en daar moet ik naartoe gaan werken. Bedankt voor de support mensen!
Het ding met Benzo’s is dat er gewenning optreedt en je steeds meer nodig hebt, waardoor je meer of heftigere bijwerkingen kunt krijgen, en ook ontwenning tussen je doseringen in als je wel steeds even veel neemt. Ook wordt iedere ontwenning heftiger. Je kunt je inlezen op “kindling” als je daarover meer wilt weten.

Goede hoop is belangrijk. Maar inzet en bereidwilligheid plus hard werk is wat je uiteindelijk verder brengt. Maar dat realiseer je je denk ik al.

Alinde

Badass junkie
Hier hielp uiteindelijk een opname. In 2 weken naar 0 en nog even stabiliseren.

Helaas wordt niet bij iedereen over gegaan tot opname.

Het werkt bij iedereen anders en niet iedereen kan er snel vanaf komen. Maar het hoeft niet altijd maanden te duren. In ieder geval: succes!!

Jumbo123

Newbie
Sterkte! ik zit in dezelfde situatie, gebruikte ongeveer 1.5 mg bromazolam per dag voor het slapen.
Voor ongeveer een jaar.

Ben momenteel overgestapt op 10mg valium (diazepam) en ga daarmee rustig taperen.
Zou zeker niet in één keer stoppen, maar langzaam afbouwen op een langwerkende benzo (diazepam of evt flubromazepam)

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Sterkte! ik zit in dezelfde situatie, gebruikte ongeveer 1.5 mg bromazolam per dag voor het slapen.
Voor ongeveer een jaar.

Ben momenteel overgestapt op 10mg valium (diazepam) en ga daarmee rustig taperen.
Zou zeker niet in één keer stoppen, maar langzaam afbouwen op een langwerkende benzo (diazepam of evt flubromazepam)
Flubromazepam is inderdaad ook een goede.

Ik ben daar zelf meerdere malen succesvol mee afgebouwd en clean geworden.

Leslie010

Bedankt mensen! Ik heb helaas een terugval gekregen in mijn angst/depressie klachten, en ik ga hier gewoon goed mee overleggen met de huisarts en kijken wat de opties zijn. Na het lezen van mijn medisch dossier heb ik veel meer jeugdtrauma's ontdekt, waardoor ik eigenlijk even een beetje de weg kwijt ben helaas. Soms moeten we een stapje terugzetten om vervolgens weer verder te komen. Maar de hoop dat het uiteindelijk goed komt blijft er in!

Leslie010

Update: Ik heb contact gehad met mijn eigen huisarts die zelf ook jong is en veel onderzoek doet naar de research middelen die beschikbaar zijn. Het blijkt dat bromazolam een halfwaarde tijd heeft van ~17-20uur wat vrij lang is. Hij heeft me aangeraden om op diazepam over te stappen (3x 5mg per dag) en dit over een tijdspan van 16 weken af te bouwen. Hij begreep mij volledig en ik ga hier mee aan de slag, dit lijkt me ook een betere optie dan zelf proberen af te bouwen op een research middel. Op naar een clean 2024!

Kordie

DF-koning
Update: Ik heb contact gehad met mijn eigen huisarts die zelf ook jong is en veel onderzoek doet naar de research middelen die beschikbaar zijn. Het blijkt dat bromazolam een halfwaarde tijd heeft van ~17-20uur wat vrij lang is. Hij heeft me aangeraden om op diazepam over te stappen (3x 5mg per dag) en dit over een tijdspan van 16 weken af te bouwen. Hij begreep mij volledig en ik ga hier mee aan de slag, dit lijkt me ook een betere optie dan zelf proberen af te bouwen op een research middel. Op naar een clean 2024!

Klinkt goed.
Maar vooral: wat super fijn dat je zo'n huisarts hebt

Manu76

Badass junkie
Klinkt goed! Kan ik nog tips geven?
Probeer dus even de 3x5 mg en op welke tijden van de dag zat je aan de Bromazolam?
Ik denk dat zodra je begint te wennen aan de 15mg Diazepam, je eerste stappen richting 10mg minder pijn doen dan de stappen van 10 naar 5mg. Als je eenmaal onder de 5mg komt, zul je wel gewend zijn aan de onplezierige dagen die volgen op dosis vermindering, maar dan zul je waarschijnlijk toch nog even de tijd willen nemen om van 5 naar 4 naar 3 te gaan, door laatste pilletje te breken/ deel afbijten/ of tot poeder verwerken en steeds minder ervan nemen.

Als je het voor slapen gebruikt, eindig je misschien met laatste porties in de avond, als voor stress bestrijding, neem je misschien laatste porties in de ochtend.

Poco a poco gaat dit lukken!

_shikantaza

Badass junkie
Klinkt goed. 1mg per week ongeveer klopt wel. Vraag of je de overstap naar Diazepam gefaseerd kunt doen.

Rustig aan dan kom je er wel 👍

Leslie010

Ik ben nu op 1x aan het begin van de avond 5mg, en 1x voor het slapen 5mg. Van 15 naar 10mg nu. Slaap wel minder lang en wordt vroeg en snel wakker, maar ontwenning is minder aanwezig over de dag dan ik bij bromazolam had (waar ik uiteindelijk wel echt 1+mg van nam voor het slapen). Voorderest was zijn aanrading om dan die aan het begin van de avond eerst naar 3,75mg te doen 1 week, dan 2,5mg, 1,25 en dan 0, en die laatste voor het slapen wordt waarschijnlijk het lastigst maar ook afbouwen, want hij gaf aan dat benzo ontwenning een van de heftigste kan zijn van alle drugs dus dat ik beter dat laatste heel rustig aan kan doen, vooral omdat ik een grote historie heb met paniekaanvallen en onlangs in een korte psychose terecht ben gekomen.

Leslie010

En extra info: Mijn huisarts die ik nu heb vanuit me eigen woonplaats is niet dezelfde die me aan de benzo's heeft laten starten, hij wil dat juist aan iedereen afraden omdat het lichamelijk (GABA, Je #1 neurotransmitter die prikkels kan onderdrukken zodat je hersenen normaal functioneren) zo afhankelijk kan worden bij enigzins langgebruik. Alleen bij acute heftige gebeurtenissen waarbij slaap volledig niet aan de orde is, heftige paniekaanvallen bij trauma kunnen de positieve effecten de negatieve effecten uitwegen. Met het schema dat ik nu heb hoop ik rond maart er volledig van af te zijn en weer echte slaap kan pakken. Kan misschien een tijdje onrustig blijven en alles, maar let's go!

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Ik ben nu op 1x aan het begin van de avond 5mg, en 1x voor het slapen 5mg. Van 15 naar 10mg nu. Slaap wel minder lang en wordt vroeg en snel wakker, maar ontwenning is minder aanwezig over de dag dan ik bij bromazolam had (waar ik uiteindelijk wel echt 1+mg van nam voor het slapen). Voorderest was zijn aanrading om dan die aan het begin van de avond eerst naar 3,75mg te doen 1 week, dan 2,5mg, 1,25 en dan 0, en die laatste voor het slapen wordt waarschijnlijk het lastigst maar ook afbouwen, want hij gaf aan dat benzo ontwenning een van de heftigste kan zijn van alle drugs dus dat ik beter dat laatste heel rustig aan kan doen, vooral omdat ik een grote historie heb met paniekaanvallen en onlangs in een korte psychose terecht ben gekomen.
Top dat je op diazepam bent gezet. Dat is wel de gouden standaard voor afbouwen en idd veel geschikter dan een RC als bromazolam. Maar met al die risicofactoren en het feit dat je leven nu redelijk stabiel is vind ik het wel erg snel hoor. Ik zou gewoon de tijd nemen voor die afbouw. Goede kans dat het meevalt en je er gewoon goed door komt, maar je kan dat beter even proefondervindelijk uitvogelen in mijn ervaring. Jij weet wat je voelt, je dokter niet. Die kijkt gewoon wat zn tabelletjes zeggen. Als het sneller kan, geweldig. Als het langzamer moet is dat ook helemaal niet erg. Probeer dat gewoon rustig uit zou mijn advies zijn en wees niet bang om je dokter te vragen om meer tijd als je dat nodig denkt te hebben. Zolang je maar omlaag blijft gaan is de grootte van de stapjes minder belangrijk dan dat je gewoon stabiel blijft en je leven op de rit houdt. Vooral bij het laatste stukje, waar idd vaak het venijn zit.

Veel doctoren lijken de opvatting te hebben dat ontwenning normaal is bij afbouwen. Maar een goed afbouwschema zou ontwenning in de meeste gevallen moeten ondervangen en tot een minimum beperken (enig discomfort is natuurlijk bijna niet te voorkomen). En er is ook nog van alles mogelijk qua medicatie om symptomen te verlichten. Dus als je toch last krijgt van ontwenning is het helemaal niet erg of raar om dat aan te kaarten en in overleg met je dokter tot een zo pijnloos mogelijke afbouw te komen. Ook als dat wat meer tijd vergt.

Heel veel sterkte en succes iig!

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Ik zie dat ik hier geschreven heb. Ik moet eerlijk zeggen dat ik twee dagen later zo ten einde raad was dat ik weer alcohol heb genomen en in de kliniek eindigde. Dus als het leek of het easy was… da was nie.

Nu inmiddels een maand clean. Geen cravings nu. Ook niet het idee dat ik weer opgenomen moet worden maar you never know. Angst heb ik niet, ik ben nooit gevoelig geweest voor angsten, ook niet voor de benzo’s. Moet uitkijken voor manie, depressie en slaaptekort. Dus wel wat hobbels maar toch succesverhaal.

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Ik zie dat ik hier geschreven heb. Ik moet eerlijk zeggen dat ik twee dagen later zo ten einde raad was dat ik weer alcohol heb genomen en in de kliniek eindigde. Dus als het leek of het easy was… da was nie.

Nu inmiddels een maand clean. Geen cravings nu. Ook niet het idee dat ik weer opgenomen moet worden maar you never know. Angst heb ik niet, ik ben nooit gevoelig geweest voor angsten, ook niet voor de benzo’s. Moet uitkijken voor manie, depressie en slaaptekort. Dus wel wat hobbels maar toch succesverhaal.
Goed dat je het iig meteen hebt aangepakt. Hobbels horen er bij, zeker na zo'n heftige verslaving. Het gaat er om hoe je er mee om gaat. Schaam je vooral niet om hulp te zoeken als het weer mis gaat of dreigt te gaan. Heel veel sterkte komende tijd!

Alinde

Badass junkie
Dank je! Zeiden ze ook na mijn eerste opname. ‘We hopen je niet meer te zien maar als het nodig is ben je welkom’.

Ja ik wilde eigenlijk na 4 dagen al hulp maar Brijder zei dat er wel een limiet is en dat ze me niet elke keer kunnen opnemen. Na een week kon het wel. Misschien wilden ze het me niet te makkelijk maken.

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Dank je! Zeiden ze ook na mijn eerste opname. ‘We hopen je niet meer te zien maar als het nodig is ben je welkom’.

Ja ik wilde eigenlijk na 4 dagen al hulp maar Brijder zei dat er wel een limiet is en dat ze me niet elke keer kunnen opnemen. Na een week kon het wel. Misschien wilden ze het me niet te makkelijk maken.
Ja dat herken ik wel idd. Veel klinieken hebben dergelijke regels. Sommige patiënten staan anders constant voor de deur en sommige daklozen gebruiken het als "vakantie" om even aan te sterken. Is zelfs best uitzonderlijk dat je na een week al weer terug kon. Is vaak 2-3weken.

Maar je kan altijd de huisarts en/of dokterswacht inschakelen of naar de eerste hulp van het ziekenhuis gaan voor die eerste periode. Dat geeft ook meteen de ernst van de situatie aan. Als een dokter of kliniek je weg stuurt en binnen ekele dagen een telefoontje krijgt dat je in zware crisis bij de dokterswacht of eerste hulp bent beland is de toon vaak ineens een stuk meedenkender.. Daar kunnen ze namelijk door voor het tuchtcollege komen en evt zelfs hun medische licentie kwijtraken. Voor opiaten (en ook voor benzo) afkick zijn nl. hele strikte protocollen die de arts in principe gewoon moet volgen.

Twee medewerkers van de dokterswacht zijn flink aangepakt na een incident waarbij mijn methadon niet was geleverd door de apotheek en de dokterswacht het niet wou opvangen, ondanks expliciete afspraak met mijn behandelend huisarts daarover (was ook nog de directeur van de huisartsen waar ik bij zat en degene die rechtstreeks de afspraken met verslavingszorg heeft gemaakt destijds.) Mijn vaste arts hebben ze na lang aandringen in het weekend in de nacht gebeld en die heeft ze flink de oren gewassen en alsnog recept geregeld. Die medewerkers heb ik nooit meer gezien en heb van mn arts begrepen dat ze extra training hebben moeten volgen voor ze weer met cliënten mochten werken.

Laatst bewerkt:

Alinde

Badass junkie
Dank je, ik ben helemaal niet op de hoogte van die dingen.

ik ben gaan drinken op een vrijdag, dit was een dikke week na mijn opname. De familie merkte het op zondag (ongeveer). Maandag werd ik echt niet goed, wat ik nog maar vaag weet. Het zou kunnen dat ik bijna out ging, ik heb ambulance gebeld. Voor het eerst in mijn leven overigens.
Toen heb ik de ambulant begeleider gesproken. Dinsdag hadden we afspraak en hij zei: kom alsjeblieft op onze afspraak. Dat heb ik gedaan die dinsdagochtend. Hij bedoelde niet dat ik ladderzat moest komen maar zo ging het wel. Hij belde mij later die dag dat ik op vrijdag opgenomen kon worden. Toen is op woensdag nog politie bij mij thuis geweest maar het werd niet vervroegd. Dus ruim 2 wk er tussen.

Ja ik snap dat sommigen het comfortabel vinden. Ik eigenlijk ook hoor, vind het daar fijner dan alleen thuis maar snap ook wel dat je niet steeds terug kunt komen. Vroeg mij wel af waarom ik tijdens die crisis nog tot vrijdag moest wachten maar dacht idd dat ze het niet te makkelijk wilden maken.

Er zijn wel mensen die door de jaren heen heel vaak worden opgenomen. Lijkt me voor hun ook moeilijk hoe lang je dat blijft faciliteren.

PapaverMan

Bewuste gebruiker
Dank je, ik ben helemaal niet op de hoogte van die dingen.

ik ben gaan drinken op een vrijdag, dit was een dikke week na mijn opname. De familie merkte het op zondag (ongeveer). Maandag werd ik echt niet goed, wat ik nog maar vaag weet. Het zou kunnen dat ik bijna out ging, ik heb ambulance gebeld. Voor het eerst in mijn leven overigens.
Toen heb ik de ambulant begeleider gesproken. Dinsdag hadden we afspraak en hij zei: kom alsjeblieft op onze afspraak. Dat heb ik gedaan die dinsdagochtend. Hij bedoelde niet dat ik ladderzat moest komen maar zo ging het wel. Hij belde mij later die dag dat ik op vrijdag opgenomen kon worden. Toen is op woensdag nog politie bij mij thuis geweest maar het werd niet vervroegd. Dus ruim 2 wk er tussen.

Ja ik snap dat sommigen het comfortabel vinden. Ik eigenlijk ook hoor, vind het daar fijner dan alleen thuis maar snap ook wel dat je niet steeds terug kunt komen. Vroeg mij wel af waarom ik tijdens die crisis nog tot vrijdag moest wachten maar dacht idd dat ze het niet te makkelijk wilden maken.

Er zijn wel mensen die door de jaren heen heel vaak worden opgenomen. Lijkt me voor hun ook moeilijk hoe lang je dat blijft faciliteren.
Belangrijkste is dat jij je innerlijke motivatie vindt. Of dat nou een passie of droom is of gewoon familie en vrienden niet teleur willen stellen, of gewoon je eigen BS zat zijn na weer een fender bender.. je hebt vaak z'n moment van rock bottom nodig waarin je door de illusie breekt en ziet wat je aan het doen bent. Bij mij wordt dan mijn innerlijke kracht geactiveerd en dat is sterker dan welk afbouwschema dan ooit. Dan kan ik cold turky aficken en het lijden ondergaan omdat ik een ijzeren convictie heb,. Raad het niemand aan maar dit werkt voor mij, Hier ben ik vele malen mee afgekickt, van benzo's, opiaten, alcohol, GHB, ether, barbituraten en nog veel meer. Ik ben goed in lijden en doorsta fysieke ontwenning vrij makkelijk. Dat geld lang niet voor iedereen maar iedereen heeft zn innerlijke krach en motivatie, die moet je vinden en inzetten. Neem de regie terug over je leven, stukje bij beetje,, dan volgt de rest vanzelf.

Ikj duim iig voor je.

Alinde

Badass junkie
Dankjewel!! Ik zit nu nog in een soort euforie van clean zijn, maar dit wordt al minder.

Die innerlijke kracht moet ik nog vinden. Heb vandaag een nieuw familielid erbij gekregen en ik hoop dat ik het ook voor haar doe. Dat ik haar in mijn armen houd en voel dat ik wil vechten.

Lullig gezegd heb je dat niet bij elk neefje of nichtje even sterk.

Ik maak een screenshot van je berichtje en dan lees ik het nog eens terug.

Leslie010

Top dat je op diazepam bent gezet. Dat is wel de gouden standaard voor afbouwen en idd veel geschikter dan een RC als bromazolam. Maar met al die risicofactoren en het feit dat je leven nu redelijk stabiel is vind ik het wel erg snel hoor. Ik zou gewoon de tijd nemen voor die afbouw. Goede kans dat het meevalt en je er gewoon goed door komt, maar je kan dat beter even proefondervindelijk uitvogelen in mijn ervaring. Jij weet wat je voelt, je dokter niet. Die kijkt gewoon wat zn tabelletjes zeggen. Als het sneller kan, geweldig. Als het langzamer moet is dat ook helemaal niet erg. Probeer dat gewoon rustig uit zou mijn advies zijn en wees niet bang om je dokter te vragen om meer tijd als je dat nodig denkt te hebben. Zolang je maar omlaag blijft gaan is de grootte van de stapjes minder belangrijk dan dat je gewoon stabiel blijft en je leven op de rit houdt. Vooral bij het laatste stukje, waar idd vaak het venijn zit.

Veel doctoren lijken de opvatting te hebben dat ontwenning normaal is bij afbouwen. Maar een goed afbouwschema zou ontwenning in de meeste gevallen moeten ondervangen en tot een minimum beperken (enig discomfort is natuurlijk bijna niet te voorkomen). En er is ook nog van alles mogelijk qua medicatie om symptomen te verlichten. Dus als je toch last krijgt van ontwenning is het helemaal niet erg of raar om dat aan te kaarten en in overleg met je dokter tot een zo pijnloos mogelijke afbouw te komen. Ook als dat wat meer tijd vergt.

Heel veel sterkte en succes iig!
Het was inderdaad perfect, uiteindelijk ben ik tot 5mg voor het slapen alleen gekomen maar helaas even niet verder gekomen hiervan. Ik zit nu een paar maanden op deze dosis vast, gelukkig geen terugval tot hogere dosis gehad. Ik heb volgende week mijn intake voor ambulante hulp bij verslavingszorg hierbij en ik hoop dat dit verder helpt om te stoppen volledig. We zijn ondertussen zowat een jaar verder,

Bovenaan