slaapproblemen.

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
hallo allemaal,

vandaag was mijn tante op visite. Zij vertelde mij dat zij slaapproblemen heeft en (vaak)minder dan 3 uur per nacht slaapt. Ik heb wel is vaag iets gehoord over CBD olie. Dit zou de slaapproblemen verhelpen.

nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het gebruikt van CBD olie?
ook vraag ik mij af of je er een stoned gevoel van krijgt of dat het alleen helpt met het slapen?

alvast bedankt!

Narayani

Bewuste gebruiker
Het stoned gevoel van wiet komt door de werkzame stof THC. CBD is een andere stof, tot dusver de meeste geneeskrachtige eigenschappen waar ik over heb gehoord van cannabis worden toegeschreven aan CBD. Van CBD alleen zal je tante niet stoned worden, het is namelijk niet psychoactief. Je kan het zelfs toepassen als een soort antidote voor THC heb ik gehoord, het zou je iets helderder maken en actiever. Het lijkt mij daardoor niet een wonder-slaapmiddel.

Even googelen levert oa het volgende op:

One of the most common uses of marijuana is as a sleep aid. THC is believed to be responsible for most of marijuana’s sleep-inducing effects. On the other hand, studies suggest CBD acts to promote wakefulness, making CBD a poor choice as a sleep medicine.

Bron http://www.truthonpot.com/2014/09/24/5-differences-between-cbd-vs-thc/

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Narayani zei:
Het stoned gevoel van wiet komt door de werkzame stof THC. CBD is een andere stof, tot dusver de meeste geneeskrachtige eigenschappen waar ik over heb gehoord van cannabis worden toegeschreven aan CBD. Van CBD alleen zal je tante niet stoned worden, het is namelijk niet psychoactief. Je kan het zelfs toepassen als een soort antidote voor THC heb ik gehoord, het zou je iets helderder maken en actiever. Het lijkt mij daardoor niet een wonder-slaapmiddel.

Even googelen levert oa het volgende op:

One of the most common uses of marijuana is as a sleep aid. THC is believed to be responsible for most of marijuana’s sleep-inducing effects. On the other hand, studies suggest CBD acts to promote wakefulness, making CBD a poor choice as a sleep medicine.

Bron http://www.truthonpot.com/2014/09/24/5-differences-between-cbd-vs-thc/

bedankt voor je reactie.

Misschien is het beter om een ander cannabis-gerelateerd product te gebruiken zoals wietthee? zodat de THC ook zijn werk kan doen. Ik zal nog wat meer info opzoeken.

bedankt in iedergeval :wave:

Narayani

Bewuste gebruiker
Je tante heeft de voor de hand liggende opties al geprobeerd neem ik aan? Is er een oorzaak voor haar slaapproblemen, die ze zelf aan kan pakken? Hoe staat ze zelf tegenover het gebruik van cannabis?

kokosmakroon900

Bewuste gebruiker
Narayani zei:
Je tante heeft de voor de hand liggende opties al geprobeerd neem ik aan? Is er een oorzaak voor haar slaapproblemen, die ze zelf aan kan pakken? Hoe staat ze zelf tegenover het gebruik van cannabis?

klopt ze heeft allerlei slaappillen gebruikt. Een aantal zijn verslavend, en andere werken niet meer zo goed omdat zij die al erg lang gebruikt.

Ik heb het idee dat zij niet snel echt Cannabis wil gebruiken, maar ik ga haar toch om proberen te praten aangezien het zo niet verder kan. 3 uur per dag slapen is gewoon veel te weinig.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Maar wat je nodig hebt voor rust/herstel is diepe slaap. Met wiet voelt het bij mij altijd alsof ik superslecht en oppervlakkig heb geslapen. Geef haar anders eens Kanna. Daar sliep ik best diep mee en voelde ik me veel beter mee uitgerust dan slapen na wietgebruik.

Narayani

Bewuste gebruiker
Mindless zei:
Maar wat je nodig hebt voor rust/herstel is diepe slaap. Met wiet voelt het bij mij altijd alsof ik superslecht en oppervlakkig heb geslapen. Geef haar anders eens Kanna. Daar sliep ik best diep mee en voelde ik me veel beter mee uitgerust dan slapen na wietgebruik.

Oh? Ik heb zelf het idee vaster te slapen na een klein beetje blowen. Wanneer ik te veel blow wordt het inderdaad onrustig, maar niet bij kleine hoeveelheden.

Ik heb gehoord (en zelf ook het gevoel) dat alcohol er ook voor zorgt dat je minder diep slaapt. Een zogeheten slaapmutsje helpt dus eigenlijk totaal niet :wink:

Wat aanpassingen in je eetpatroon kunnen soms ook wonderen verrichten. Weet natuurlijk niet in hoeverre je tante daar mee bezig is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Maar voel je je ook net zo goed uitgerust na een nacht waarbij je de avond ervoor hebt geblowd als na een nacht waarbij je dat niet hebt gedaan?

Eten is ook belangrijk ja en ook goed bewegen. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat je goed in je vel zit en dus niet teveel stress hebt. Erover inzitten dat je maar niet in slaap komt is natuurlijk ook funest voor het in slaap kunnen vallen.

Narayani

Bewuste gebruiker
Mindless zei:
Maar voel je je ook net zo goed uitgerust na een nacht waarbij je de avond ervoor hebt geblowd als na een nacht waarbij je dat niet hebt gedaan?

Moeilijk te zeggen. Ik rook (bijna) elke avond ter ontspanning een jointje op de bank met mijn vriend, voor het slapengaan. Deze zijn wel vrij licht. Ik denk dat we rustig 1,5 a 2 weken doen met een gram. Als we dat een keer niet doen omdat ik soms tot laat werk en liever meteen ga slapen ben ik natuurlijk al moe zat dus is slapen geen probleem. Op vakantie konden we het natuurlijk ook 2 weken niet doen. Toen miste ik het niet eigenlijk. Het is voor mij puur een recreatief 'extraatje'. Ik sliep toen gewoon op de tijden die in NL voor mij normaal zijn, zo'n 8-9 uur per nacht heb ik echt wel nodig. Merkte geen dingen op aan mijn slaappatroon die mij ongewoon zijn.

Narayani

Bewuste gebruiker
Overigens heb ik wel jarenlang af en aan last gehad van een depressie en daar kreeg ik de slaapproblemen gratis bij. Soms hielp melatonine om in slaap te komen maar in slaap vallen duurde soms 2 uur en ik werd 's nachts vaak wakker. Nu beschouw ik mezelf depressie-vrij en ik val snel in slaap en slaap dan ook door tot de wekker gaat. Natuurlijk heb ik ook nog wel eens kopzorgen die het in de war schoppen. Ik ben het dus zeker met je eens mindless dat je geestelijke gesteldheid een grote rol speelt alsmede beweging, ik werk 5 dagen in de week staand en dan wil het wel.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Oppassen met zelfmedicatie! Slaapproblemen hebben een oorzaak, het is dus zelf een symptoom. Je kunt de symptomen bestrijden met slaapmiddelen maar daarmee pak je de oorzaak niet aan. Voor wiet geldt hetzelfde. Je slaapt dieper door wiet, maar je rust minder uit. De meeste rust pak je in de REM slaap en wiet onderdrukt de REM slaap.

Daarnaast kun je er een verslaving bij krijgen. Toen ik een tijdje elke avond blowde kon ik niet meer slapen zonder. Dan maak je je slaapproblemen erger.

Ik geloof persoonlijk dat therapie of mindfullness bijvoorbeeld beter werkt. Je zorgt er dan voor dat je tot rust komt en weer natuurlijk slaapt.

Misschien kan ze eens via de huisarts op verder onderzoek uit? Wacht er niet te lang mee. Slaaptekort stapelt zich op en veroorzaakt uiteindelijk veel meer problemen.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Eens met smartie. Liever zoeken naar de onderliggende redenen waarom je tante niet kan slapen. Jezelf drogeren om in slaap te komen is vragen om moeilijkheden. :wave:

Jixx

Bewuste gebruiker
Mindless zei:

Het werkt schijnbaar verschillend per mens. Ik had juist altijd het idee dat ik vast en dromenloos geslapen had. Ik stond altijd op met een clear mind, en een uitgerust gevoel. In tegenstelling tot antidepressiva die mij de raarste dingen laat dromen en deze hebben invloed op mijn ochtendstemmingen.

Jixx

Bewuste gebruiker
kokosmakroon900 zei:
hallo allemaal,

vandaag was mijn tante op visite. Zij vertelde mij dat zij slaapproblemen heeft en (vaak)minder dan 3 uur per nacht slaapt. Ik heb wel is vaag iets gehoord over CBD olie. Dit zou de slaapproblemen verhelpen.

nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met het gebruikt van CBD olie?
ook vraag ik mij af of je er een stoned gevoel van krijgt of dat het alleen helpt met het slapen?

alvast bedankt!

Mocht je je tante wiet aanpraten, kies dan voor de indica soortjes deze hebben vaak een iets hogere cbd waarde , dan de meeste sativa soorten. Sativas staan er juist om bekend dat ze je wakker en actief houden, en de indca's zorgen voor een relaxed, slaperig gevoel. Dit wilt niet zeggen dat je op een sativa van 70% met indica van 30% zoals Amnesia Haze niet kan slapen. Van Amnesia Haze sliep ik het langste en beste.

Jixx

Bewuste gebruiker
P.S. Als thc de verantwoordelijke stof is voor het slaperige effect, dan is het idd raadzamer om wietjes met een lager cbd gehalte te pakken. Omdat cbd thc ook afbreekt. Dan schijnt tabak ook nog een rol te spelen in of je high of stoned wordt van wiet? Maar schijnbaar melden mensen meer uplifting en energieke effecten van sativa's. Als je bij een site zoals Leafly.com gaat kijken dan staat vrijwel bij elke sativa soort: uplifting, energieke ceberale high, activating. Maar mijn ervaring is om ook met sativa dominante soorten goed te kunnen slapen. Daarnaast kunnen verschillende terpenen in cannabis ook nog effect hebben op het kalmerend effect. Ik weet niet of deze terpenen in cannabis voorkomen: Sesquiterpene: Curcumene, Bisabolol , Capsidiol , maar deze zijn terug te vinden in Kamille. En Kamillethee helpt toch ter ontspanning zeggen ze. Maar in hoeverre ze sedatief zijn?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Volgens mij weet de wetenschap nog niet precies hoe het werkt, maar van CBD alleen wordt je niet slaperig. Algemeen geaccepteerd is dat Indica soortjes het beste werken voor slapen, wat dus suggereert dat het specifiek de combinatie van THC en CBD en de juiste verhouding is die het best werkt voor slapen.

Verder spelen inderdaad de terpenen ook een rol, maar daar is helaas al helemaal weinig over bekend.

MeejheM

Badass junkie
door wiet of hasj in eten te verwerken slaap ik soms de klok rond. normaal slaap ik 4-5 uurtjes.
wel heb ik ooit het idee dat ik als ik wakker word nog steeds stoned ben, 8 uur later ongeveer. dat is echt super vervelend als je een half uur hebt om je spullen te verzamelen en weg moet, terwijl je hersenen niet vooruit te branden zijn.

ik blow incidenteel, meestal marrokaanse of afghaanse hasj. ik maak er boter van, en die gooi ik in een pan pasta bijvoorbeeld.

ik krijg er vaak wakker-worden problemen van.

Bovenaan