Hallo mensen,
Mijn vriendin heeft mij gevraagd om een bericht te posten op dit forum. Ze wilde jullie laten weten hoe het met haar gaat. Afgelopen donderdag is zij geopereed en is een stukje weefsel weggenomen van de tumor. De uitslag was niet positief en ze gaan woensdag al beginnen met chemotherapie/radiotherapie. Het is ook zeldzaam want meestal komt deze kanker voor bij ouderen, maar zij heeft weer de pech dat het bij haar overkomt. De arts zei dat deze vorm bij 1op 10.000 jongere mensen voorkomt. De tumor kon niet in zijn geheel weggehaald worden daar deze helemaal vergroeid was. we zijn ons kapot geschrokken en ik wist natuurlijk datze last had van die schokken in aar hoofd maar wij dachten datdat kwam door het drugsgebruik.Ik heb haar vele malen gezegd naar de huisarts te gaan,ik heb veel gedaan om haar er vanaf te helpen maar het is me nooit gelukt. Nadat zij op het forum wasgeweest, had ze haar ogen eindelijk geopened en ging voor hulp naar de huisarts. Daardoor kwam deze ellende dus aan het licht. Ik hoop zo en vooral voor onze kinderen dat het goed komt maar de artsen zijn nietpositief. Ik heb vanaf donderdag dag en nacht op internet gezeten om ook maarergens positieve verhalen te lezen maar er is weinig hoop.Maar wie weet, ze heeft al zoveel overwonnen dat dit haar misschien ook gaat lukken. Bedankt voor jullie berichten, fijn te weten dat er mensen zijn die meeleven. Ik zal een stukje tekst kopieren van hetgeen wat ze nu precies heeft, ik kan het moeilijk uitleggen, dus dan maar even zo;
"Glioblastoma multiforme (GBM) (astrocytoom graad 4)
Het glioblastoma multiforme is het meest voorkomende en helaas ook meest agressieve glioom, en komt vooral voor op hogere leeftijd tussen de 50 en 70 jaar. Het komt iets vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.
Symptomen
Het glioblastoma multiforme groeit snel en geeft veelal direct ernstige klachten:
Hoofdpijn, misselijkheid, braken
Gedragsveranderingen, in het bijzonder verwardheid en een in korte tijd ontstaan traag denkvermogen
Moeite met / uitval van spraak en taal
Stoornissen van het gezichtsvermogen
Verlammingsverschijnselen, in het bijzonder zwakte van een lichaamshelft
Epileptisch insult
Diagnose
De symptomen zijn vaak zo ernstig dat een patiënt snel wordt verwezen naar een neuroloog. Het kenmerkende beeld van een glioblastoma multiforme op een MRI is een grillige hersentumor, waarbij de randen veel contrast opnemen rond een contrastarm tumorcentrum met weinig bloedvaten (dood weefsel). De diagnose moet gesteld worden middels weefselonderzoek.
Behandeling
De standaardbehandeling van een glioblastoma multiforme is een operatie gevolgd door radiotherapie. Bij relatief jonge patiënten (jonger dan ca. 65 jaar) in goede conditie wordt in het algemeen radiotherapie in combinatie met chemotherapie geadviseerd. Er is geen standaardbehandeling voor tumoren van deze aard die terugkeren. Wel zijn er meerdere experimentele behandelingen die in studieverband worden gegeven."
We proberen positef te blijven en over een tijdje zal ik jullie berichten hoe het gegaan is. Voor nu ben ik vee lbij haar en ben ik erg druk met de kinderen.
Groet, Jasper