Risico's lachgas?

JanDeBrandweerman

Bewuste gebruiker
Een vriend van mij is nogal erg koppig en wilt absoluut geen lachgas gebruiken (maar ketamine is geen probleem) omdat hij gelooft dat het te gevaarlijk is. Ik heb hem proberen te overtuigen door hem te vertellen dat sinds het legaa is het een zeer schone drug is met relatief weinig risico zolang je maar niet meer dan een paar patronen per maand gebruikt. Later die dag toonde hij mij de volgende artikelen:

Het eerste artikel vermeldt dat het gebruik van een doek rond de spuit het probleem oplost en de meeste mensen hier gebruiken volgens mij toch een cracker dus is dit niet bepaald een risico. Het wikipedia artikel spreekt over schade aan je DNA maar vermeldt later dat er pas echt schade optreedt bij gebruik van meer dan 200L in een sessie.

Hoe overtuig ik nou zo'n persoon dat lachgas zeer weinig risico meebrengt en veiliger is dan ketamine?

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
De risico's van lachgas

1) bevriezingsletsel --> simpel te voorkomen
2) zuurstoftekort hersenschade--> vergeet niet normale lucht te ademen tijdens het nemen van lachgas
3) je bezeren tijdens de trip --> simpel te voorkomen
4) neurologische schade aan zenuwbanen --> alleen bij extreem veel en langdurig (jarenlang) gebruik

Je kunt iemand met de neus op de feiten drukken maar overhalen is misschien niet het juiste idee. Als iemand een drug niet wilt nemen om zijn eigen redenen dan zou je daar respect voor moeten hebben. Ik weet zelf dat het ook wel redelijk frustrerend is als iemand met onzin argumenten komt.
@JanDeBrandweerman

ricorieks

In memoriam - 15 juli 2022

ricorieks

In memoriam - 15 juli 2022
De risico's van lachgas

1) bevriezingsletsel --> simpel te voorkomen
2) zuurstoftekort hersenschade--> vergeet niet normale lucht te ademen tijdens het nemen van lachgas
4) neurologische schade aan zenuwbanen --> alleen bij extreem veel en langdurig (jarenlang) gebruik
Vergeet deze ook niet.

Uit een onderzoek van de politie op verzoek van de NOS blijkt dat er in de afgelopen jaren tientallen doden en gewonden zijn gevallen bij verkeersongelukken waarbij lachgas blijkt te zijn gebruikt. Het zou neerkomen op 63 dodelijke ongevallen en 362 ongevallen met al dan niet zwaar letsel.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Vergeet deze ook niet.

Uit een onderzoek van de politie op verzoek van de NOS blijkt dat er in de afgelopen jaren tientallen doden en gewonden zijn gevallen bij verkeersongelukken waarbij lachgas blijkt te zijn gebruikt. Het zou neerkomen op 63 dodelijke ongevallen en 362 ongevallen met al dan niet zwaar letsel.
Mmh dat is andere discussie. Je bent gewoon echt oer en oerdom als je zo een sterk dissociatief achter het stuur gebruikt. Als je op zo een nonchalante manier het leven van andere weggebruikers op het spel wil zetten ben je wat mij betreft zelf het leven niet waard.
Ik bedoelde meer van: ga niet naast het televisie kastje zitten, want dan flikker je met je kop tegen de punt aan.

Om te beginnen brengt elke drug risico’s mee, dus ook lachgas, maar de risico’s zullen inderdaad beperkter zijn dan bij ketamine, echter daarbij ook het effect misschien.

Mocht je toch willen gebruiken, al dan niet samen, zorg dan dat de ketamine eerst volledig is uitgewerkt, combineren zorgt des te meer voor complicaties. En rook ook niet in de buurt van lachgas, ontvlambaar enzo weet je wel. En ook niet als je verkouden bent, want dan kan het gehoorschade veroorzaken. Dat zijn toch alweer een paar risico’s op een rijtje.

Voor de rest kun je volgende voorzorgen nemen:

Inhaleer vanuit een ballon met 1 patroon per balloon, dat houdt het veilig. Doe ook niet meer dan 5 ballonnen per sessie en neem voldoende adempauzes tussendoor.

Stop met gebruiken als tintelingen en/of gevoelloosheid optreed, idem met hoofdpijn en/of misselijkheid.

En ga vanzelfsprekend niet de baan op, maar gebruik in een veilige (thuis)omgeving.

Verder vind je op volgende site meer info over eventuele risico’s bij gebruik van lachgas.

https://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/lachgas/lachgas-risico

Daartegenover staat dat ketamine toch een pak meer verslavend is en dus de neiging om te veel of te vaak te gebruiken groter wordt, vooral om dat je lichaam ook tolerant kan worden tegen de dosis.

Bij ketamine kan je lichaam ook uitdrogen. Drink dus zeker voldoende water en eet voldoende groenten en fruit om bvb het risico op blaasontsteking tegen te gaan.

SantanaTerror

Belezen gebruiker
Je kunt er verlamd door raken. Dat zie ik niet zo zitten aan deze drugs. Jongeren gebruiken wel heel veel soms ook. soms gewoon 1 fles per dag. Ja dat vind ik toch wel veel dan heb je altijd een ballon in je hand

Dirkdirk

DF-koning
Mmh dat is andere discussie. Je bent gewoon echt oer en oerdom als je zo een sterk dissociatief achter het stuur gebruikt. Als je op zo een nonchalante manier het leven van andere weggebruikers op het spel wil zetten ben je wat mij betreft zelf het leven niet waard.
Hier zit wel komedie in, want wie gaat er nou rijden met lachgas op? Dat is hetzelfde als zeggen, ja je mag niet rijden met je ogen dicht. Alcohol is een middel dat je echt bedwelmd maar lachgas is na 1 minuut afgelopen. Als jij in die ene minuut exact de snelweg oprijdt, dan moet je inderdaad heel snel in de versnipperaar.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Hier zit wel komedie in, want wie gaat er nou rijden met lachgas op? Dat is hetzelfde als zeggen, ja je mag niet rijden met je ogen dicht. Alcohol is een middel dat je echt bedwelmd maar lachgas is na 1 minuut afgelopen. Als jij in die ene minuut exact de snelweg oprijdt, dan moet je inderdaad heel snel in de versnipperaar.
En toch was er bij 1800 verkeersongelukken van 2019 tot oktober 2021 een vermoeden dat er lachgas in het spel was. 63 daarvan met dodelijke afloop en 362 met (ernstig) letsel. Geloof je toch niet?

Bovenaan