Lijkt me niet zo gek aangezien de categorie 'drugs' nog veel verder opgedeeld kan worden in allerlei verschillende drugs.
M.a.w.: alcohol veroorzaakt twee keer zoveel incidenten als alle andere middelen bij elkaar.
Maar hoeveel meer studenten gebruiken alcohol dan dat studenten ook andere middelen gebruiken?
En dan is er ook nog best een flink percentage waarbij drogering/spiking/iets in die richting kon zorgen voor de seksuele grensoverschrijding.
Idk “alcohol is vaker de oorzaak” lijkt me een versimpeling in elk geval. Zelf denk ik vooral: hoezo moet dit in een gedragscode. Harddrugs zijn al verboden. Wat stond er eerst in die code dan?
“Als je een lijntje uit de tieten van Anne Fleur wil snuiven zodat je vol zelfvertrouwen je lul in bewusteloze Liselotte kan stoppen, dan knijpen we graag een oogje dicht!” Ahahah kop op mensen. Zijn toch geen oplossingen als al die gastjes elkaar het hand boven het hoofd houden. Cultuurverandering komt echt niet van een gedragscode. Maar kay - elke stap is er 1.
Bijna alle gevallen lijkt me een beetje overdreven, gezien ook deze passage uit een Leidens onderzoek:
"Daders van partnerdoding vertonen meer psychopathologie dan daders van overige typen doding en minder dan daders van overige typen gezinsdoding. [38] Daarnaast gebruiken individuen met een stoornis vaak ook drugs en/of alcohol. Het risico van middelenmisbruik op partnerdoding is minder hoog in vergelijking met andere typen doding. [39] Het gaat vooral om de combinatie met andere kenmerken, zoals psychopathologie, waardoor middelenmisbruik de kans op (partner)doding verhoogt. Er is echter wel een verschil waar te nemen tussen mannelijke en vrouwelijke daders van partnerdoding en middelenmisbruik. Vrouwelijke daders zijn, vaker dan mannelijke daders, onder invloed van middelen ten tijde van het delict waarbij ze sneller [16] in een ruzie terechtkomen met dodelijke afloop. [40] Ook kennen vrouwelijke daders vaker een geschiedenis van middelenmisbruik in vergelijking met mannelijke daders. [41] Een laatste noemenswaardig kenmerk dat samenhangt met partnerdoding, betreft eerder geweld buitenshuis (geen huiselijk geweld). In eerdere
studies vonden onderzoekers dat daders van partnerdoding buitenshuis ook gewelddadiger waren, dan daders van bijvoorbeeld partnermishandeling." P.15-16
https://www.universiteitleiden.nl/b...en-nieuwe-typologie-van-partnerdoding_def.pdf
Hmmmm ja ik baseer dit ook op een podcast die ik al een hele tijd terug luisterde dus ik kan mijn bron totaal niet terugvinden haha - I tried. Ik neem voor het gemak “bijna allemaal” wel terug. Het ging ook niet alleen over “onder invloed zijn op het moment”, daarom ook mijn wat vage frasering, maar daarnaast ook om mensen die in het verleden ernstig misbruikt hebben, opgegroeid waren in een gezin met veel drugsmisbruik, crimineel (verleden) in drugsproductie/-handel hebben, etc.
Ik vraag me wel af… waarom is het in deze kwestie zo belangrijk voor je? Gewoon de hypocrisie van de maatschappij over hoe normaal we doen over alcohol?
Want opzich is elke stap in de richting van preventie voor seksueel grensoverschrijdend gedrag goed toch? En “we schenken geen alcohol meer” lijkt me geen goede eerste stap, zeker niet bij een studentenvereniging.