Arme kunstenaars die uren/dagen/weken met bloed zweet en tranen kunstwerken bedenken vanuit hun creatieve geest en dan middels tekenen of schilderen verwerkelijken, terwijl iedereen met AI vergelijkbare dingen maakt in een kwestie van seconden
Ik vind die AI dingen soms wel mooi hoor, maar het maakt het allemaal ook minder speciaal
Klopt wel deels wat je zegt.
Het schilderen met penseel, tekenen met potlood, eigenhandig een creatie maken... In die dingen zit wat meer 'gevoel' van diegene die het creëert.
Gevoel die je als waarnemer kan merken aan bijvoorbeeld de manier waarop het geschilderd is ( de wijze waarop het penseel bewogen word, de kleuren die gebruikt worden, de finesse of net de ruwheid,...) al dit alles geeft het gevoel weer van de kunstenaar hoe hij zich op dat moment voelde of wat er in hem omgaat/leeft of wat hij wil 'laten' voelen.
Van Gogh is hier een mooi voorbeeld van... bekijk zijn schildertechniek. Als je een beetje inzicht hebt in wie Van Gogh was zie je dat terug in zijn schilderwerken vind ik.
Ik vind dat AI gebeuren een apart iets en tegelijk heeft het toch ook bepaalde raakvlakken.
Bij dit word er ook visueel gemaakt wat er op dat moment in je zit, qua mentale creativiteit moet dit niet onderdoen aan handmatig creëren vind ik.
Je hebt een idee in je hoofd, je schrijft het neer en het word voor je visueel gemaakt. Het interessante is dat je kan blijven specifiëren tot in de kleinste details.
Je kan bij wijze van spreken 5 A4 pagina's volschrijven 'voor 1 afbeelding' dat tot in de kern gaat van wat je exact bedoeld, als je je hier echt op toelegt kan dit ook veel uren 'of meer' in beslag nemen. Ik vind het op zich wel speciaal dan het resultaat te zien van anderen, geeft ook weer wat er in hun hoofd omgaat, maar er zit minder 'gevoel' bij. Maar het idee van 'wat er in je leeft'... visueel te maken kan worden herleid naar hetzelfde vind ik.
Heb ook al veel psychedelische kunst zien passeren, daadwerkelijk gemaakt en gesigneerd door een kunstenaar, maar dat in feite ook gewoon met de computer werd gemaakt, daarom niet persé met een AI model... Kan ook met illustrator of andere grafische programma's, maar uiteindelijk maakt de computer hierin ook visueel wat er in jou leeft alleen doe je meer handelingen als tools in dat programma gebruiken.
Iedereen kan kunst maken, kunst hoeft ook niet persé intensief en tijdrovend te zijn. De waarde van de kunst is de waarde dat mensen er aan 'willen' geven
En vooral de waarde dat de kunstenaar er voor zichzelf aan geeft. Eigenlijk is alles wat visueel word gemaakt aan de hand van wat er in iemand zit kunst.
Niemand hoeft het zelfs mooi te vinden.
Een idee visueel maken kan met beiden denk ik.