En wat is potenter, meer ko/lam gevoel of potenter qua warmte/euforisch gevoel, wat ik nastreef? En zijn de bijwerkingen/neveneffecten navenant of juist ook erger, uren na inname klaarwakker blijven, er dikwijls nachtje door op gedaan of nachtje/ochtend met 2-4u in bed liggen zonder vaste slaap en dan heb ik het nog over de jeuk...ik vind dit zelfs soms fijn...verklaar me hiervoor zot, maar gaat het bij o-dsmt ook die toer op, dat veeloop? Best gewoon met 50mg beginnen lijkt dus aanrader?
Tramadol is niet te vergelijken met O-DSMT. Tramadol heeft heeft SNRI (serotonine-en-noradrenaline-heropnameremmer) eigenschappen, terwijl O-DSMT meer een klassieke opioïde is die vooral op de mu opioïde receptor werkt. Het effect van tramadol zelf is dus voor een deel serotonine euforie en warmte (en stimulatie door adrenaline), terwijl O-DSMT meer sederend werkt en een opioïde euforie en roes geeft.
Je lichaam breekt Tramadol via het CYP2D6 enzym af naar O-DSMT, maar het verschilt per persoon hoe actief dit enzym is. Er kan tussen personen dus ook een groot verschil zitten in hoe effectief tramadol is als pijnstiller, omdat het verschilt hoe veel en hoe snel Tramadol omgezet wordt naar O-DSMT of naar een relatief inactieve metaboliet.
De bijwerkingen van O-DSMT zijn dus vooral die van een opioïde, warmte, misselijkheid en jeuk. Je zal er waarschijnlijk beter op kunnen slapen dan op een hoge dosis Tramadol. De werkingsduur is wel erg lang (6-8 uur), aanrader is dus ook om het op tijd te nemen, anders is het een beetje zonde omdat een deel van het effect verloren gaat omdat je slaapt
De dosering voor O-DSMT is dus ook niet echt te linken aan een dosering reguliere tramadol. Ik zou gewoon laag beginnen en rustig omhoogwerken, zoals aan te raden is met elke opiaat/opioïde. Het is een kwestie van met kleine stappen zoeken naar je sweet spot, bij een te hoge dosis zal je alleen maar misselijk worden. Tegen opioïde misselijkheid werkt een lage dosis (25-50mg) diphenhydramine of (300ug) scopolamine trouwens erg goed, plus het kan je nod licht versterken.