Noob vraagjes over deez drug

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ik pak het absoluut niet verkeerd op :)
Goede gesprekken vind ik altijd interessant en ik heb meer dan genoeg van jou gelezen op het forum om te weten dat ik met een interessant iemand praat. Iemand die respect heeft voor de ander en die persoon ook in zijn waarde laat.
Ik stel vragen omdat ik dat nou eenmaal doe, ik ben erg nieuwsgierig ingesteld en wil graag de mening van een ander horen. De vraag is niet bedoeld als aanval maar gewoon omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe jij het bekijkt.
Ik snap sociale situaties een stuk minder dan ik graag zou willen, daarom hecht ik veel waarde aan duidelijkheid van de ander en zal ik dat ook terug geven. Als ik denk dat je me aanvalt/beledigt of wat dan ook, dan zal ik dat duidelijk kenbaar maken met een vraag of je het zo bedoelt, of met een opmerking dat ik niet op zo'n manier wil communiceren.

Het stuk herkenning snap ik dan wel weer goed

He! We kunnen het wel ergens over eens zijn :tongueout:

Ik denk dat het ding met de stempel iets persoonlijks is. Een manier van kijken en omgaan met het leven en je eigen psyche. Een manier voor jezelf om dingen te ordenen en een plek te geven. Tot op zekere hoogte ben ik het ook met je eens dat een stempel eigenlijk geen invloed heeft buiten wat je er zelf voor waarde aan hangt.
Ik heb net ontdekt dat ik autisme heb, daardoor worden een aantal dingen wat logischer voor me. Logisch is niet het goede woord, begrijpelijker is denk ik beter. Ik merk dat ik snel de neiging krijg om over mezelf als autist te praten en daarop volgende acties. Ik ga proberen om het niet te veel te doen, ik ben niet autisme en ik was ook niet van plan om die rol aan te nemen.
Misschien is het mooi voor mij om autisme te zien als een passagier. Het kan heel leuk en gezellig zijn en het brengt een hoop voordelen met zich mee, maar soms word het wagenziek, of moet het plassen of vraagt het voor de zoveelste keer hoe lang het nog duurt. Ik ben autisme zelfs wel dankbaar, het heeft me gemaakt tot wie ik ben en ik weet niet of ik zonder autisme dezelfde skills zou hebben en dezelfde gedachte stromen etc. Die zou ik voor geen goud willen missen.

Terug naar het stempel ding. Als ik even naar mezelf als autist kijk dan wil ik graag dingen op orde hebben, onder controle. Ze moeten een plek hebben en die stempel geeft het een plek, zonder die stempel zweeft het rond en is het niet geordend. Misschien is die stempel, het fijn vinden om die te hebben, voor mij een soort psychisch symbool om orde te houden en het een plek te geven. Ik heb een aantal testen moeten doen over of situaties raar zijn of niet. Nadat ik mijn resultaten terug kreeg was ik verbaast hoe vaak ik erlangs zat. Ook was ik verbaasd dat ik dingen benoemde die er niks mee te maken hebben. Hieruit kan ik opmaken dat ik dingen anders zie en ervaar dan de gemiddelde mens. Jij plus nog een aantal andere hebben aan me gevraagd waarom die stempel belangrijk is. Net als jij zien ze de meerwaarde er niet van in. Daar ga ik van na denken, als 100 man een ding zegt en 1 man iets anders. Dan is het aannemelijk dat die 100 man een goed punt hebben. Misschien begrijp ik het niet en voel ik het niet zo, maar ik kan wel snappen dat mensen anders denken dan ik.

Mijn ervaring in het verleden met de psychische zorg is niet top, ze hebben het autisme niet herkent en daarom is er nooit echt een behandeling geweest die iets voor mij heeft gedaan. Misschien dat ik mede daarom ook vasthoud aan die stempel, omdat het me hoop en vertrouwen geeft dat een behandeling nu wel gaat werken voor me. Misschien kun je het vergelijken met iemand die een ikea kast in elkaar zet zonder handleiding. Die kast vertrouw ik niet en wil ik niet in mijn huis hebben. Dan zet iemand een kast in elkaar met een handleiding en die vertrouw ik wel. Omdat hij weet waar hij op moet letten en de kast in elkaar zet zonder te te hoeven gokken. Zonder tijdverspilling en met een duidelijk doel voor ogen hoe je het moet doen. Klinkt dat logisch?

Met mijn verstand weet ik dat de psychische zorg een stuk verbetert is vanaf dat ik jong was en er mijn ervaringen mee opgebouwd heb. Maar toch blijf ik het moeilijk vinden om ze echt te vertrouwen op hun kunnen. Misschien dat het ook een rol speelt in dat ik de stempel wil hebben. Zodat ze weten waar ze aan moeten werken en het niet kunnen verkloten. Dat geeft me een zekerheid en die vind ik zo fijn!
Maar ik ben er wel over eens dat ik de psychiatrie niet genoeg credit geef voor wat ze verdienen. Mijn behandelaar is een erg fijne vrouw waar ik me erg bij op mijn gemak voel. Dat gevoel heb ik bij andere niet gehad, ik voelde me daar een nummer wat geld gaf. Geef me tijd, ik ga nu het hele psychische gebeuren weer in en die ervaring gaat er hopelijk voor zorgen dat ik weer een hoop vertrouwen terug krijg. Ik moet dat alleen wel op mijn eigen tempo doen en ontdekken/ervaren. Er is maar 1 nadeel aan de diagnose autisme en dat is dat ik mijn behandelaar kwijt ga raken. (ik ben al manieren aan het verzinnen om haar langer bij me te houden maar ik moet me echt klaar gaan maken op het afscheid met haar. Zo zal ze erbij zijn als ik mijn eerste gesprek met de nieuwe persoon heb, mijn redenatie om haar over te halen: Met jou erbij voel ik me op mijn gemak dus dan kan de overgang makkelijker gaan. Ze zou zelfs gaan kijken of ze plek had om mijn behandeling te doen :). Maar ik moet haar loslaten, ik kan er niet vanuit gaan dat ze bij me blijft, daar heb ik uiteindelijk alleen mezelf mee)
Zodra ik dat vertrouwen heb komt misschien ook het begrijpen van jouw kant van de stempel.

Ik vind het helemaal niet erg dat je vragen stelt, dat maakt dat ik zelf ook weer na ga denken en ik heb gemerkt dat ik in dit gesprek over de stempel me wat meer ben gaan realiseren waarom ik dat zo fijn vind. Ik ben andere redenen tegengekomen dan ik dacht dat de reden was, ik ben erachter dat het waarschijnlijk niet 1 reden is maar maar een paar bij elkaar waardoor ik er meer waarde aan hecht dan andere. Ik leer mezelf zo ook wat beter kennen en dat vind ik fijn. Ik heb moeite om bij andere emoties te herkennen en plaatsen maar bij mezelf gaat dat soms net zo goed op. Soms weet ik zelf niet eens dat ik een emotie fout heb (of deels correct) totdat iemand me erover na laat denken.

Mag ik vragen wat jouw redenen zijn om te praten met een psychiater? Ik dacht dat jij rond mijn leeftijd zat als ik het me goed herinner. Is dit voor jou de eerste keer bij een psychiater? Wat zijn voor jou de belangrijke redenen om te gaan praten met iemand. Uiteraard omdat je hulp zoekt maar dat kan zoveel zijn. Misschien wil je gewoon even je hart luchten, misschien advies bij een probleem, hulp om met beide benen op de grond te blijven staan etc.
Als je dit te persoonlijk vind dan moet je uiteraard geen antwoord geven.
Welke emotie/gevoel denk jij dat de prioriteit zou moeten zijn voor mensen en waarom?

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Wat een lappen tekst, ik heb niet alles gelezen.

Maar over dat stempel, ik heb zelf ADD, en was enorm blij met de diagnose in het begin. Maar dat was dus in het begin, inmiddels ben ik daar zo goed als niet meer mee bezig en denk ik meer dat ik ben zoals ik ben, met goede en minder goede eigenschappen net zoals elk mens, alleen heeft het bij mij een naam. Dus is die stempel helemaal niet meer belangrijk voor me.

De kans is goed aanwezig dat het bij mij ook zo zal gaan. Hmm... misschien heb ik nu een maatje gevonden die mee kan helpen om aan Delibee uit te leggen waarom zo'n stempel fijn kan zijn. Ik lijk er niet de goede woorden voor te vinden om het uit te leggen. Misschien heb jij wel compleet andere redenen dan ik heb en een betere keus van woorden zodat het makkelijker te begrijpen is.
Hij hoeft niet overtuigd te worden dat een stempel fijn en goed is, alleen het begrijpen van.
Hmm, ik realiseer me net dat ik eigenlijk niet zo goed weet of Delibee het begrijpt of niet. Hij zegt dat hij er anders naar kijkt maar dat wil niet zeggen dat hij onze/mijn kant niet begrijpt natuurlijk.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Psychedelibee is geen hij maar een zij dacht ik.

Kijk, met de diagnose had ik natuurlijk wel een reden gevonden waarom de dingen in mijn leven zo gelopen zijn en dat was een hele opluchting.

Aan de andere kant ben ik vlak na de diagnose er een beetje obsessief mee bezig geweest met mijn ADD. Ik kocht boeken, las alles wat ik kon vinden op internet, zat op ADHD-fora en weet ik allemaal nog meer, ik had er een dagtaak aan. nu achteraf gezien was dat eigenlijk helemaal niet nodig.
Wat wel belangrijk is dat je weet hoe je in elkaar zit, wat je valkuilen zijn en die leren herkennen. Zeg maar het verkrijgen van handvaten om er voor te zorgen dat je ook met je aandoening een kwalitatief goed leven kan leiden. Dus zeg maar praktisch bezig zijn ipv dat theoretische. Daar heb ik veel meer aan gehad in ieder geval.
En dan verdwijnt de aandoening steeds meer naar de achtergrond en voel ik me dus gewoon een mens in plaats van ADD-er.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Dat klinkt alsof je de hyperfocus in sprong en ook de autodidact stand aangezet hebt :grin:
Dat herken ik wel, als ik iets interessant vind dan kan ik ook uren besteden aan het onderzoeken van. Ik heb de diagnose nu maar ik heb al lang van alles geleerd over autisme haha. Mijn vriend vind dat altijd voorbarig, waarom dingen uit gaan zoeken als je niet zeker bent dat je het hebt/ het krijgt etc. Ik vind het gewoon interessant.

Delibee een vrouw? Geen idee eigenlijk nu je het zegt, ik denk dat ik gewoon aangenomen heb dat hij een man was? Hmm, slechte eigenschap, dingen aannemen.

Maar Delibee, ik had nog een vraag. Je hebt het vermoeden add te hebben, wil je dat ook laten testen of denk je het te hebben maar dat je er niet genoeg hinder van ondervind om daadwerkelijk minstens een half jaar van je leven te besteden aan testen?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
@Psychedelibee is geen hij maar een zij dacht ik
Ik ben een man. Waaruit had je opgemaakt dat ik een vrouw zou zijn?

@Zweibeiner, ik moet aan het werk dus heb nu niet de tijd om uitgebreid in te gaan op het gesprek. En een korte reactie vind ik hier niet helemaal op zijn plaats. Ik zal er vanavond of ergens in het weekend even uitgebreider op in gaan, mocht ik het vergeten help me dan even er aan te herinneren als je wilt.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Geen probleem, er zijn meer belangrijke zaken in de wereld dan met mij kletsen :tongueout:

Oke, fijn dat je een man bent haha, meestal let ik wel op zulke dingen dus het had me tegengevallen van mezelf als ik daar aannames in gemaakt zou hebben.

Verwar je niet met mij? Ik ben een vrouw, en een best sexy vrouw ook als ik het zelf mag beoordelen :tongueout:

Sofia87

Gast
De grote ‘waarom’-vragen des levens ...

Het is idd bijzonder om jezelf sexy te noemen, maar het is nog meer bijzonder om sexy bevonden te worden.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Er zijn helaas al genoeg mensen op de wereld die een slecht zelfbeeld hebben, ik besloot daar niet aan mee te doen :tongueout:

Kijk, 10 jaar geleden of zelfs 5 jaar geleden vond ik mezelf duidelijk minder sexy, 15 jaar geleden vond ik mezelf ronduit lelijk. Ik ben een laatbloemer schijnbaar. De lijn tussen arrogant en een correct zelfbeeld is altijd moeilijk te onderscheiden als mensen zeggen zichzelf sexy vinden.
Ik zou direct om iets van bewijs hebben gevraagd zodat ik voor mezelf kon belissen of ik het eens ben met de mening van die persoon zijn sexyheid.

Vind jij jezelf niet sexy dan?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Er zijn helaas al genoeg mensen op de wereld die een slecht zelfbeeld hebben, ik besloot daar niet aan mee te doen :tongueout:

Kijk, 10 jaar geleden of zelfs 5 jaar geleden vond ik mezelf duidelijk minder sexy, 15 jaar geleden vond ik mezelf ronduit lelijk. Ik ben een laatbloemer schijnbaar. De lijn tussen arrogant en een correct zelfbeeld is altijd moeilijk te onderscheiden als mensen zeggen zichzelf sexy vinden.
Ik zou direct om iets van bewijs hebben gevraagd zodat ik voor mezelf kon belissen of ik het eens ben met de mening van die persoon zijn sexyheid.

Vind jij jezelf niet sexy dan?

Nee, ik vind mezelf niet sexy. Wat betekent sexy eigenlijk? Seksueel aantrekkelijk, gewild, hot, zoiets? Vind ik aan anderen om over te oordelen en never nooit iets wat ik over mezelf zou vinden of zeggen. Haha.

Maar ik vind het wel bewonderingswaardig dat jij dat wel over jezelf kunt zeggen, omdat je je je blijkbaar zo voelt zonder de mening van anderen nodig te hebben. Ik vond het ook niet perse arrogant. Het viel me gewoon op. :wink: Ik denk dat er weinig vrouwen zijn die dat zo over zichzelf zouden stellen. Maar dat maakt het nog niet verkeerd om dat te doen, helemaal niet zelfs.

Sofia87

Gast
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb niet gezegd dat ik mezelf niet of wel sexy vind. Of knap of intelligent of humoristisch of ... Ik heb best een positief zelfbeeld, ben zelfzeker genoeg. Maar persoonlijk vind ik het ook interessant om anderen daarover te laten oordelen.

Al vind ik het zeker wel knap dat jij dat over jezelf zegt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Wat betekent sexy eigenlijk? Seksueel aantrekkelijk, gewild, hot, zoiets?
Wat betekent dat inderdaad. Bovendien is het nogal subjectief aangezien iedereen er een ander beeld bij heeft. Niet voor niets is er zoiets als fetisjen, wat de een sexy vind vind de ander misschien afgrijselijk.

Overigens ook niks op tegen als iemand zichzelf sexy vind hoor.

Sofia87

Gast
Volgens mij heeft ‘sexy’ te maken met uitstraling en je goed in je vel voelen. Een goeie vriend van me is niet knap, maar heeft pakken uitstraling. Dat maakt hem interessant als persoon.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Oke, ik zet een foto van mezelf hier neer en dan mogen jullie beoordelen :tongueout:
Ik ga deze foto over een uurtje ofzo ook weer weghalen want voor de hand liggende redenen.

Sexy is een combi van dingen voor mij. Je uitstraling, iemand die geen goed zelfbeeld heeft zal erg moeilijk ook sexy kunnen zijn omdat de uitstraling mist. Het is ook een kwestie van smaak.

Ik had al gemerkt dat ik een van de weinige autisten ben met een goed zelfbeeld, veel ging er mis maar dat zelfbeeld is op de een of andere manier goed gekomen, daar ben ik ook zeer dankbaar om.

Geniet van de foto!

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Volgens mij heeft ‘sexy’ te maken met uitstraling en je goed in je vel voelen. Een goeie vriend van me is niet knap, maar heeft pakken uitstraling. Dat maakt hem interessant als persoon.

Zeker waar, maar toch omvat dat het begrip ‘sexy’ niet helemaal. Obama vond (vind) ik heel veel uitstraling hebben maar ik zou hem niet als sexy bestempelen. :wink: Sexy heeft wel degelijk ook te maken met seks uitstralen, sex appeal hebben. Niet alle fysiek aantrekkelijke mensen zijn ook sexy. Dus ik ben het wel met je eens dat uitstraling een belangrijke component is, maar er is wel méér dan dat nodig om sexy te zijn (wat, dat weet ik ook niet precies en is waarschijnlijk enorm subjectief).

Oke, ik zet een foto van mezelf hier neer en dan mogen jullie beoordelen :tongueout:
Ik ga deze foto over een uurtje ofzo ook weer weghalen want voor de hand liggende redenen.

Sexy is een combi van dingen voor mij. Je uitstraling, iemand die geen goed zelfbeeld heeft zal erg moeilijk ook sexy kunnen zijn omdat de uitstraling mist. Het is ook een kwestie van smaak.

Ik had al gemerkt dat ik een van de weinige autisten ben met een goed zelfbeeld, veel ging er mis maar dat zelfbeeld is op de een of andere manier goed gekomen, daar ben ik ook zeer dankbaar om.

Geniet van de foto!

Ik vind het moeilijk om op grond van deze foto te beoordelen of je sexy bent, omdat er dus zo’n grote uitstralingscomponent in zit en ik ken je niet persoonlijk. Maar, je ziet er goed uit en ik vind het stoer dat je gewoon hardop durft te zeggen dat je jezelf een lekker wijf vindt en dat ook nog even durft te staven met bewijsmateriaal. Veel vrouwen kunnen van die houding nog wel wat opsteken.:)

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
:) Thanks, dat betekent veel voor me. Ik vind het zelf ook erg jammer om te zien dat zoveel vrouwen (en mannen ook) zo weinig zelfvertrouwen hebben, of een negatief zelfbeeld.

Maarre, nu ik toch verzoek nummers aan het doen ben, wat voor type foto had je in gedachte, dan zal ik eens kijken of ik aan je wensen kan voldoen.

Haha, ik vind het best komisch hoe een zwaar onderwerp ineens heel luchtig geworden is :grin:
Maar ik ben het wel met je eens hoor, dat er meer bij komt kijken dan uitstraling alleen, het is vaak wel zo dat als je zelfbeeld goed is je dat ook uitstraalt en het helpt om er aantrekkelijker/meer sexy uit te zien. Het is ook een kwestie van smaak. Ik kan best veel mannen sexy vinden maar ik kom er maar weinig tegen waarvan ik begin te soppen. Het is voor mij een combi van uiterlijk, uitstraling, gedrag, houding, wat je zegt etc. Het complete plaatje moet kloppen.
Iedereen heeft een eigen smaak, dus wat ik sexy kan vinden kan jij weer helemaal niks vinden en andersom.

Daarom vind ik je argument ook erg goed goed als je zegt: Ik ken je niet persoonlijk dus ik vind het moeilijk om te beoordelen. Dat zegt voor mij ook het een en ander over jou. Dat je niet oppervlakkig bent, dat je naar meer kijkt dan uiterlijk alleen, dat de mens en het karakter daarvan minstens net zo belangrijk zijn voor de sexy factor.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Waarom niet? Niet genoeg zelfvertrouwen?
Als dit forum over een doorsnee onderwerp zou gaan zou ik er veel minder moeite mee hebben om een foto te plaatsen. Puur door het onderwerp ben ik wat voorzichtiger, daarom gaat die foto vandaag ook nog verwijderd worden. Het is niet zo dat ik mijn drugsgebruik geheim wil houden ofzo, het gaat me meer om dat ik geen zin heb in gesprekken met mensen erover. Gesprekken met mensen die het niet snappen en denken dat ze me moeten komen redden van een drugsverslaving. De anonimiteit is erg fijn, maar tegelijk kom ik hier ook al lang genoeg en heb ik al wat goede gesprekken gevoerd met leden hier dat jullie wat vertrouwder voelen. Aan het einde van de dag zijn jullie een schermnaam met een plaatje maar toch kan ik niet ontkennen dat die schermnaam met de tijd meer en meer betekenis krijgt.

Mindless was jullie al maanden voor met een foto van mij :tongueout:
Ik wil het er verder niet inwrijven hoor :tongueout:

8️⃣6️⃣

Badass junkie
@Zweibeiner

Nee geen gebrek aan zelfvertrouwen.
Ik zie er niet slecht uit voor een 42 jarige ( ik hoor altijd dat ik er jonger uit zie) en ook een goed gewicht voor mijn lengte. Wel heb ik het kleine buikje dat iedere man boven de 40 wel heeft. En ik ben wat grijs bij mijn slapen maar dat vind ik wel mooi.
Het is meer dat ik toch liever anoniem blijf hier op het drugsforum.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Zolang je er niemand mee lastig valt zou recreatief druggebruik niets hoeven uit te maken, maar die vooroordelen he. Ik heb in ieder geval geen zin om voor junk te worden aangezien in mijn omgeving.

Zolang je er niemand mee lastig valt zou recreatief druggebruik niets hoeven uit te maken, maar die vooroordelen he. Ik heb in ieder geval geen zin om voor junk te worden aangezien in mijn omgeving.

Ja, is grappig dat je dit zo opmerkt. Mijn neef is een succesvolle DJ en van hem is het algemeen bekend dat ie drugs gebruikt, en dit wordt volledig getolereerd. Natuurlijk zijn ouders er niet blij mee, maar de rest van zijn omgeving heeft er totaal geen moeite mee en vindt het eigenlijk wel logisch... Die komt dus niet aan zo'n 'junk-imago'.

Het heeft denk ik met het totaalplaatje te maken. Als je jezelf in hogere kringen begeeft kom je denk ik niet zomaar aan dat imago. Stel, je bent werkloos en en ambitieloos dan krijg je zo'n stempel veel sneller.

Sofia87

Gast
Sex, drugs & rock’n roll op een gecontroleerde manier, zo zei een wijs man mij gisteren :).

Bij mij weten sommigen er wel van. De ene vindt het cool en fascinerend, de andere kan er niet echt om lachen. Ligt ook een beetje aan de persoon dus. Maar toch: op professioneel vlak houd ik het strikt geheim.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ik wil het vooral mijn vader niet aandoen, die is ongelooflijk anti-drugs, dat ik blowde was al een hele klap voor hem. Dus dat wil ik hem op zijn oude dag echt niet aandoen, die gaat zich zo'n zorgen maken dat ie straks nog dood neervalt.

Ik wil het vooral mijn vader niet aandoen, die is ongelooflijk anti-drugs, dat ik blowde was al een hele klap voor hem. Dus dat wil ik hem op zijn oude dag echt niet aandoen, die gaat zich zo'n zorgen maken dat ie straks nog dood neervalt.

We gaan off-topic converseren nu. Maarehm, heb jij hem nooit verteld over je gebruik?

Ik bespreek eigenlijk alles met mijn ouders, ook al willen ze het niet weten. Eerlijkheid vind ik erg belangrijk. Vertel ze natuurlijk niet alles tot in details, maar geef ze wel graag openheid van zaken. Een vriend van mij doet bijvoorbeeld erg bekrompen over zijn drugsgebruik, maar hij valt voortdurend door de mand, omdat ie alles bij elkaar liegt. Dat lijkt me erg beklemmend.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Nou ja, hij weet dat ik blow(de). En hij weet ook dat ik in de jaren 90 aan de XTC zat en daarmee in de problemen kwam. En daar heeft hij het echt heel moeilijk mee gehad.
Voor mijn vader zijn drugs drugs, of dat nou wiet is of heroine ziet hij geen verschil in. En mijn vader is er zo een dat als hij ergens een mening over heeft hij die mening nooit meer los laat, maakt niet uit met welke argumenten je komt. Dus een goed gesprek daarover is al bij voorbaat kansloos.

Gelukkig is mijn moeder totaal anders, die weet ook wat meer, en die maakt zich er dan ook geen zorgen over.

En dat zit ik dan als 42 jarige te vertellen lol. :tearsofjoy:

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Ik zou het graag vertellen hoor, maar ik weet dat ik hem daarmee een hele hoop kopzorgen bezorg. Dus vertel ik het gewoon niet. Iets niet zeggen is ook niet echt liegen vind ik.
Mijn moeder vind het trouwens ook het beste als ik het er niet over heb met mijn vader. En als ik er met een van de twee over kan praten vind ik dat al best eigenlijk.
Verder hou ik er gewoon rekening mee, ik zal nooit onder invloed van wat dan ook met mijn ouders omgaan. (nou ja, een tijdje geleden een lichte dosis Kratom, maar daarvan ga je niet gek doen of zo)

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Leuk hoe dit topic alle kanten uit kan gaan, leuk en interessant om te zien hoe hier misschien wel een gedachte gang gaande is. Het ene gesprek triggert het andere en je kunt mee lezen en het zien ontwikkelen tot een eigen gedachte :grin: Klinkt dit logisch?

Ik sla ook weer even een andere weg in. Er is hier ooit een topic geweest over fetishen en daar moest ik ineens aan denken nadat ik jullie comments las dat je het dapper/stoer vond dat ik mijn foto even heb durven plaatsen. Ik legde de link met mijn fetish daar. Misschien is het voor mij wel makkelijker dan voor jullie omdat ik kick op angst, dus het plaatsen van die foto, al was het maar een uur, gaf me spanning dat ik misschien ontdekt of herkend zou kunnen worden. Dat plus dat mijn zelfbeeld zeker niet slecht is maakte het waarschijnlijk erg makkelijk en leuk voor me om die foto te plaatsen.

Zo dat was even een stukje zelf reflectie, een gedachtegang die ik even uit wilde typen. Ik vind het leuk om andermans gedrag te zien maar analyseer net zo graag dan van mezelf.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Balen, ik heb je foto gemist. Was eigenlijk maar een grapje van me dat je hem moest plaatsen, maar wel stoer dat je het gewoon doet overigens.

Mag ik vragen wat jouw redenen zijn om te praten met een psychiater? Ik dacht dat jij rond mijn leeftijd zat als ik het me goed herinner. Is dit voor jou de eerste keer bij een psychiater? Wat zijn voor jou de belangrijke redenen om te gaan praten met iemand. Uiteraard omdat je hulp zoekt maar dat kan zoveel zijn. Misschien wil je gewoon even je hart luchten, misschien advies bij een probleem, hulp om met beide benen op de grond te blijven staan etc.
Als je dit te persoonlijk vind dan moet je uiteraard geen antwoord geven.
Welke emotie/gevoel denk jij dat de prioriteit zou moeten zijn voor mensen en waarom?
Ik praat met een psycholoog, niet een psychiater. Maar dit is voor mij de eerste keer dat ik met een professional praat ja, ben 30 trouwens. De belangrijkste reden voor mij om met iemand te gaan praten is omdat ik rond september vorig jaar bijna een burnout had. Ik was er gelukkig net op tijd bij, waardoor ik uiteindelijk niet ben uitgevallen maar heb er nog wel een tijdje last van gehad uiteraard (nog steeds wel een beetje eigenlijk).

En ja, het was niet de eerste keer dat ik bijna een burnout had want zo'n 2 jaar eerder gebeurde hetzelfde op werk en tijdens het schrijven van mijn 2 scripties op de universiteit liep ik ook tegen vergelijkbare dingen aan. Aangezien ik een terugkerend patroon had ontdekt bij mezelf, vond ik het belangrijk om er dit keer toch echt aan te gaan werken zodat ik niet om de paar jaar weer telkens vast zou lopen. De belangrijkste reden voor mij om met iemand te praten is eigenlijk vooral inzicht in mijn patronen. Tips over hoe ik met dingen om moet gaan vind ik ook wel handig, maar eigenlijk weet ik dat ook wel prima zelf.

Aan de basis van mijn probleem ligt perfectionisme gepaard met een gebrek aan discipline. Ik ben nogal perfectionistisch ingesteld en hoewel dat me ver gebracht heeft, wil het met name tijdens grotere complexe projecten nog wel eens zo zijn dat ik dan volledig vast loop. Ik weet in mijn hoofd exact uit te denken hoe ik zoiets moet aanpakken, maar doordat ik het helemaal perfect wil doen blokkeer ik dan en komt er uiteindelijk niks of heel weinig uit. Daarbij heb ik ook nog eens moeite met realistische doelen te stellen wat ook al niet mee helpt, het wordt dan al snel alles of niets. Inmiddels heeft de psycholoog me geholpen in het inzicht krijgen in waar die patronen vandaan komen, sommige dingen wist ik al wel maar zij kon ook weer wat dingen aan elkaar linken die ik zelf nog niet eerder gezien had.

Het perfectionisme lijkt toch vooral met mijn opvoeding te maken te hebben, zowel mijn zus, broer en ik kampen allemaal met perfectionisme. Mijn moeder is nogal een control freak en kan ook best oordelend over dingen zijn (het is niet snel goed zeg maar). Ik heb hier tijdens mijn jeugd nooit bewust last van gehad ofzo, maar blijkbaar werkt zoiets onderbewust toch flink door.

Het gebrek aan discipline heeft vooral met mijn intelligentie te maken, klinkt misschien wat arrogant wat ik nu ga zeggen maar ik ben eigenlijk altijd fluitend door school en zelfs de universiteit gelopen. Het werd zelfs een soort sport om met zo min mogelijk inspanning toch een zo goed mogelijk cijfer te halen. Zelfs tijdens mijn master kwam ik er nog mee weg door gewoon een dag van tevoren te beginnen met studeren voor een tentamen en papers ramde ik er ook altijd in een dagje uit. En mijn cijfers waren altijd ver boven gemiddeld en vaak kreeg ik ook nog de feedback terug dat ze konden zien dat ik er zoveel tijd en aandacht in gestoken had, opzich leuk natuurlijk maar dat helpt ook niet mee. Voor de meeste dingen is dit prima, maar tijdens mijn scriptie liep ik bijvoorbeeld helemaal vast aangezien je dat niet in een dag kan doen. Tijdens mijn werk heb ik uiteraard ook wel eens langer lopende projecten waarbij een goede discipline vereist is om de planning te kunnen volgen, en die discipline heb ik dus nooit geleerd helaas.

Het niet kunnen stellen van realistische doelen komt volgens mijn psycholoog voort uit het feit dat in mijn tienerjaren aan topsport heb gedaan. Hierdoor heb ik een soort van alles of niets mentaliteit gecreerd. Inmiddels sport ik bijvoorbeeld ook bijna niet meer omdat ik mijn resultaten van nu nog steeds blijf vergelijken met de resultaten uit die tijd. Ik weet dat het niet realistisch is, maar ik doe het toch. Ik kan bijvoorbeeld ook niet lekker een stukje hardlopen, nee dan gaat de stopwatch aan en dan wil ik meteen een bepaalde tijd rennen terwijl ik al maanden niet meer hardgelopen heb. En zo gaat dat met alles in mijn leven lijkt het wel. Na die bijna burnout vorig jaar gooide ik het roer volledig om, geen drugs meer (ook geen druppel alcohol of koffie), elke avond (dus ook het weekend) dezelfde tijd naar bed, 3 keer per dag mediteren, alleen nog maar supergezond eten, etc. En hoewel ik me er heel goed bij voelde was het niet realistisch om in een keer zo mijn leven om te gooien, ik moest bijvoorbeeld veel afspraken met vrienden afzeggen omdat ik anders niet op tijd in bed lag. Dus na zo'n twee maanden stopte ik met zo leven, maar binnen no time had ik al mijn oude slechte gewoontes weer net zo hard terug. Terwijl daar een gezonde middenweg in vinden wel realistisch is en dus ook veel makkelijker vol te houden.

Maar Delibee, ik had nog een vraag. Je hebt het vermoeden add te hebben, wil je dat ook laten testen of denk je het te hebben maar dat je er niet genoeg hinder van ondervind om daadwerkelijk minstens een half jaar van je leven te besteden aan testen?
Ik heb al jaren het vermoeden ADD te hebben. Ik kan me eigenlijk altijd zeer slecht concentreren en ben extreem snel afgeleid door het minste of geringste, terwijl ik op andere momenten een soort hyperfocus heb en dan helemaal ergens in kan opgaan. Ik ben ook vaak best dromerig, verzand dan in mijn eigen gedachtenstroom. Ik heb vaak moeite met ergens structuur in aan te brengen, althans in mijn hoofd zie ik de structuur maar ik kan het moeilijk in de praktijk brengen. Ik heb altijd een beetje moeite met grote groepen mensen, zeker als daar meerdere gesprekken tegelijk worden gevoerd. Want dan kan ik me niet op 1 gesprek richten, maar hoor ik alle gesprekken tegelijk waardoor ik in geen van de gesprekken kan meepraten.

Ik heb me nooit laten testen omdat ik de meerwaarde in het stempel ADD niet zie. Medicatie wil ik sowieso niet elke dag moeten slikken, ik zou de ritalin of dex denk ik eerder op bepaalde momenten gaan misbruiken dan dat ik er in het dagelijks leven wat aan zou hebben. Die redenen die ik hierboven beschreef over waarom ik met een psycholoog praat zouden zo maar eens kunnen samenhangen met het mogelijk hebben van ADD, maar ik zie niet in waarom ik niet aan die redenen zou kunnen werken zonder een bepaald stempel te hebben. En uiteindelijk gaat het me daarom, het werken aan dingen waar ik tegenaan loop. Ik ben bijvoorbeeld ook veel meditatie bezig wat zowel enorm helpt met het verkrijgen van inzicht in mezelf, maar ook enorm helpt bij concentratie. Een stempel wordt denk ik te snel een self fulfilling prophecy, het versterkt denk ik alleen maar je eigen ego die weer iets extras heeft om zich mee te kunnen identificeren.

In een tripreport leg ik dit nog wat meer uit:
Zo komen er verschillende gedragingen en karaktertrekken van mijzelf omhoog en zie ik precies hoe dit allemaal illusies zijn. Ik zie precies hoe ik mijn eigen identiteit hier aan op hang, maar ook hoe dat me enorm beperkt in het dagelijks leven. Natuurlijk kun je sommige karaktertrekken en eigenschappen in je voordeel gebruiken in het dagelijks leven, maar het beperkt je tegelijkertijd ook. Aangezien je daarmee ook je identiteit en je kunnen fixeert hierin, waardoor sommige dingen bij voorbaat al gedoemd zijn om te mislukken omdat ze zogenaamd niet binnen jouw kwaliteiten zouden vallen. Hierdoor kun je niet meer met een onbevangen en een open mind situaties in gaan omdat je hierbij altijd al je bagage uit het verleden mee draagt. Zaken worden op voorhand al een self fulfilling prophecy op die manier. Iets wat je altijd goed afgaat zal je wederom goed afgaan, maar door er niet onbevangen in te gaan sluit je ook meteen een nog betere afloop uit. Iets wat je altijd slecht afgaat zal je wederom slecht af gaan, terwijl het met een frisse blik zomaar eens goed zou kunnen aflopen.

Lysergine

Bewuste gebruiker
Oke, ik zet een foto van mezelf hier neer en dan mogen jullie beoordelen
Ah, jammer, nu heb ik hem ook gemist. Ben altijd wel benieuwd naar het gezicht achter de naam, en op een forum als dit is dat gegeven natuurlijk een rariteit. Ik bleef je verhaal echter wel volgen en vind het goed dat je nu een diagnose hebt waar je je goed bij voelt en die weer nieuwe opties qua behandeling openstelt.

Excuus overigens dat ik een tijdje geleden wegviel in het pb contact wat ook voor @Jmths geldt. Wellicht dat ik het in de toekomst weer oppak, maar voor nu weet ik even niets. Het is niets persoonlijks, maar komt doordat m`n depressie weer aanwakkert. Als je weinig vertrouwen in mensen hebt en voor een therapeutische exposure opdracht langzaamaan iemand in vertrouwen neemt en er vervolgens achterkomt dat diegene ruim €7000 van je gestolen heeft dan doet dat je niet goed. Man, wat is dat pijnlijk! Vijf jaar en nog steeds geen moer verder. :sleeping:

Laatst bewerkt:

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Tja, mijn foto heeft er even gestaan, niet mijn schuld hadden jullie maar moeten kijken :tongueout:
Ik stuur jullie via pb wel een foto (mits ik het niet vergeet) dan hebben jullie ook een idee van de persoon die achter deze foto en schermnaam verscholen zit.

Delibee, ik vind het erg knap van je dat je zo uitgebreid opschrijft wat je drempels in het leven zijn, veel mensen zouden dit niet durven, zich zo openstellen op een forum.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel wat dingen uit je verhaal herken bij mijn vriend. Die is ook heel perfectionistisch en begint liever niet aan een klus dan wel en het misschien niet exact kunnen uitvoeren zoals in zijn hoofd zit. Bij hem speelt voor een groot deel faalangst daar ook een rol. Als hij niet kan uitvoeren wat in zijn hoofd zit dan faalt hij, of andere het nu zien of dat het alleen voor hem is, hij faalt en dan komt er een stop op bij hem.
Ik weet hem daar wel een beetje uit te trekken, ik vind zelf het woord falen ook raar. Dat heeft een erg negatieve lading gekregen terwijl ik niet zo goed zie waarom. De enige manier waarop je niet faalt in het leven is als je perfect bent, ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat perfectie is een ultiem maar erg onmogelijk doel is om te bereiken. Al is het maar omdat ieder mens zijn eigen waarheid heeft, en dus ook zijn eigen perceptie van wat perfect is.
Maar als je faalt dan betekent dat je iets geleerd hebt, zo zie ik het heel sterk. Iets leren betekent beter worden in het leven en beter worden voor jezelf. Dus falen in mijn hoofd is welkom. De beste zijn in dingen zie ik niet als leuk, ik ben een spellen fanaat tot op het bot. Raadsels, puzzels alles wat ik op kan lossen of te slim af kan zijn wil ik doen. Met mijn hersenfuncties is ook niks mis, ik weet in de tussentijd met zekerheid dat ik duidelijk in de bovenmoot mee draai. Maar ik merk dus nogal eens dat ik moeite heb met competitie vinden voor bepaalde spellen/raadsels. Dit vind ik vervelend, je zou van de ene kant kunnen zeggen dat het fijn is, want ik ben goed. Maar goed zijn betekent ook dat je minder uitdaging hebt en doordat je die uitdaging mist word je ook niet beter. Dus het beste zijn in iets haalt de uitdaging weg en maakt dat er geen lol meer aan te beleven is.

Ik vind het fijn om te lezen dat je handvatten kunt vinden bij je psycholoog, soms doet het al veel om jezelf bepaalde gedachte hardop te horen zeggen om er zo beter mee om te kunnen gaan. Ik deel je mening dat medicijnen ook niet mijn voorkeur hebben, ik ga ook geen medicijnen gebruiken, of er moet iets heel raar's gebeuren waardoor die mening verandert. Ik wil net als jij simpelweg leren om met die dingen in het leven om te gaan. Om skills te leren die ik nu niet heb zodat ik ze kan toepassen en zo interactie beter kan laten verlopen. Ik heb meerdere autisten in mijn directe omgeving om me heen, sommige slikken meds en andere niet. Ik moet zeggen dat degene die meds slikken ook duidelijk meer klagen over neveneffecten, waar ze dan weer meds voor slikken. Ook komt het heel nauw dus je bent makkelijk een half jaar (als het niet langer is) aan het kloten voordat je misschien een goede dosering hebt gevonden die bij jou past.
Daar zit ik dus absoluut niet op te wachten, dat is in mijn ogen alleen maar een punt van irritatie i.p.v. een punt van helpen. Ik ben niet dom, dus ik kan het wel voor elkaar krijgen met nieuwe skills leren en praten over de dingen die mij dwars zitten, die ik zelf niet of moeilijk opgelost krijg omdat ik het niet snap. Omdat ik het anders ervaar dan andere zeg maar.

Nu ik zelf het hele traject doorlopen heb van testen (bijna een jaar geleden mee begonnen) ben ik tot de ontdekking gekomen dat autisme en adhd best veel op 1 lijn liggen qua symptomen. De oorzaak is anders maar de uitwerking lijkt soms toch verrekte veel op elkaar. Zou jij bijvoorbeeld zeggen dat je prikkels opzoekt of juist probeert te vermijden?

Dingen gaan doen en kijken waar je uitkomt, niet bang zijn om te falen. Zo heb ik bijvoorbeeld de velgen van mijn wagentje eigenhandig opgeknapt en gespoten, boven in huis 2 kamers helemaal opnieuw gedaan voor in totaal 50 euro, alleen het plafond was niet gedaan. Ik heb een soort van boek geschreven, taarten decoreren, eigen tuin aangelegd (56 vierkante meter) etc. Allemaal dingen die weinig met elkaar te maken hebben dan een eigenaar van de geest die vond dat ze dat zelf wel kon doen.

Je laatste stukje uit je trip report doet mij ook weer erg denken aan het puntje nieuwe dingen willen leren door op je bek te gaan. Ik lees dat nieuwe dingen leren moeilijk is omdat je liever bij de oude bekende blijft, de dingen waar je karaktertrekken goed in zijn. Ik vind de zin ook mooi: "waardoor sommige dingen bij voorbaat al gedoemd zijn om te mislukken omdat ze zogenaamd niet binnen jouw kwaliteiten zouden vallen"
Precies dat, en dat is zo zonde. Zie het niet als falen maar als leren. Dat is voor heel veel mensen erg moeilijk om te doen. Wat zo jammer is omdat het voor mij overkomt alsof mensen hun eigen vijand zijn. Hun eigen shackles die ze tegenhoud. Ik zie mensen graag ontpoppen in de persoon die ze zijn, angst voor falen houd dat sterk tegen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Balen, ik heb je foto gemist. Was eigenlijk maar een grapje van me dat je hem moest plaatsen, maar wel stoer dat je het gewoon doet overigens.

Ik praat met een psycholoog, niet een psychiater. Maar dit is voor mij de eerste keer dat ik met een professional praat ja, ben 30 trouwens. De belangrijkste reden voor mij om met iemand te gaan praten is omdat ik rond september vorig jaar bijna een burnout had. Ik was er gelukkig net op tijd bij, waardoor ik uiteindelijk niet ben uitgevallen maar heb er nog wel een tijdje last van gehad uiteraard (nog steeds wel een beetje eigenlijk).

En ja, het was niet de eerste keer dat ik bijna een burnout had want zo'n 2 jaar eerder gebeurde hetzelfde op werk en tijdens het schrijven van mijn 2 scripties op de universiteit liep ik ook tegen vergelijkbare dingen aan. Aangezien ik een terugkerend patroon had ontdekt bij mezelf, vond ik het belangrijk om er dit keer toch echt aan te gaan werken zodat ik niet om de paar jaar weer telkens vast zou lopen. De belangrijkste reden voor mij om met iemand te praten is eigenlijk vooral inzicht in mijn patronen. Tips over hoe ik met dingen om moet gaan vind ik ook wel handig, maar eigenlijk weet ik dat ook wel prima zelf.

Aan de basis van mijn probleem ligt perfectionisme gepaard met een gebrek aan discipline. Ik ben nogal perfectionistisch ingesteld en hoewel dat me ver gebracht heeft, wil het met name tijdens grotere complexe projecten nog wel eens zo zijn dat ik dan volledig vast loop. Ik weet in mijn hoofd exact uit te denken hoe ik zoiets moet aanpakken, maar doordat ik het helemaal perfect wil doen blokkeer ik dan en komt er uiteindelijk niks of heel weinig uit. Daarbij heb ik ook nog eens moeite met realistische doelen te stellen wat ook al niet mee helpt, het wordt dan al snel alles of niets. Inmiddels heeft de psycholoog me geholpen in het inzicht krijgen in waar die patronen vandaan komen, sommige dingen wist ik al wel maar zij kon ook weer wat dingen aan elkaar linken die ik zelf nog niet eerder gezien had.

Het perfectionisme lijkt toch vooral met mijn opvoeding te maken te hebben, zowel mijn zus, broer en ik kampen allemaal met perfectionisme. Mijn moeder is nogal een control freak en kan ook best oordelend over dingen zijn (het is niet snel goed zeg maar). Ik heb hier tijdens mijn jeugd nooit bewust last van gehad ofzo, maar blijkbaar werkt zoiets onderbewust toch flink door.

Het gebrek aan discipline heeft vooral met mijn intelligentie te maken, klinkt misschien wat arrogant wat ik nu ga zeggen maar ik ben eigenlijk altijd fluitend door school en zelfs de universiteit gelopen. Het werd zelfs een soort sport om met zo min mogelijk inspanning toch een zo goed mogelijk cijfer te halen. Zelfs tijdens mijn master kwam ik er nog mee weg door gewoon een dag van tevoren te beginnen met studeren voor een tentamen en papers ramde ik er ook altijd in een dagje uit. En mijn cijfers waren altijd ver boven gemiddeld en vaak kreeg ik ook nog de feedback terug dat ze konden zien dat ik er zoveel tijd en aandacht in gestoken had, opzich leuk natuurlijk maar dat helpt ook niet mee. Voor de meeste dingen is dit prima, maar tijdens mijn scriptie liep ik bijvoorbeeld helemaal vast aangezien je dat niet in een dag kan doen. Tijdens mijn werk heb ik uiteraard ook wel eens langer lopende projecten waarbij een goede discipline vereist is om de planning te kunnen volgen, en die discipline heb ik dus nooit geleerd helaas.

Het niet kunnen stellen van realistische doelen komt volgens mijn psycholoog voort uit het feit dat in mijn tienerjaren aan topsport heb gedaan. Hierdoor heb ik een soort van alles of niets mentaliteit gecreerd. Inmiddels sport ik bijvoorbeeld ook bijna niet meer omdat ik mijn resultaten van nu nog steeds blijf vergelijken met de resultaten uit die tijd. Ik weet dat het niet realistisch is, maar ik doe het toch. Ik kan bijvoorbeeld ook niet lekker een stukje hardlopen, nee dan gaat de stopwatch aan en dan wil ik meteen een bepaalde tijd rennen terwijl ik al maanden niet meer hardgelopen heb. En zo gaat dat met alles in mijn leven lijkt het wel. Na die bijna burnout vorig jaar gooide ik het roer volledig om, geen drugs meer (ook geen druppel alcohol of koffie), elke avond (dus ook het weekend) dezelfde tijd naar bed, 3 keer per dag mediteren, alleen nog maar supergezond eten, etc. En hoewel ik me er heel goed bij voelde was het niet realistisch om in een keer zo mijn leven om te gooien, ik moest bijvoorbeeld veel afspraken met vrienden afzeggen omdat ik anders niet op tijd in bed lag. Dus na zo'n twee maanden stopte ik met zo leven, maar binnen no time had ik al mijn oude slechte gewoontes weer net zo hard terug. Terwijl daar een gezonde middenweg in vinden wel realistisch is en dus ook veel makkelijker vol te houden.

Ik heb al jaren het vermoeden ADD te hebben. Ik kan me eigenlijk altijd zeer slecht concentreren en ben extreem snel afgeleid door het minste of geringste, terwijl ik op andere momenten een soort hyperfocus heb en dan helemaal ergens in kan opgaan. Ik ben ook vaak best dromerig, verzand dan in mijn eigen gedachtenstroom. Ik heb vaak moeite met ergens structuur in aan te brengen, althans in mijn hoofd zie ik de structuur maar ik kan het moeilijk in de praktijk brengen. Ik heb altijd een beetje moeite met grote groepen mensen, zeker als daar meerdere gesprekken tegelijk worden gevoerd. Want dan kan ik me niet op 1 gesprek richten, maar hoor ik alle gesprekken tegelijk waardoor ik in geen van de gesprekken kan meepraten.

Ik heb me nooit laten testen omdat ik de meerwaarde in het stempel ADD niet zie. Medicatie wil ik sowieso niet elke dag moeten slikken, ik zou de ritalin of dex denk ik eerder op bepaalde momenten gaan misbruiken dan dat ik er in het dagelijks leven wat aan zou hebben. Die redenen die ik hierboven beschreef over waarom ik met een psycholoog praat zouden zo maar eens kunnen samenhangen met het mogelijk hebben van ADD, maar ik zie niet in waarom ik niet aan die redenen zou kunnen werken zonder een bepaald stempel te hebben. En uiteindelijk gaat het me daarom, het werken aan dingen waar ik tegenaan loop. Ik ben bijvoorbeeld ook veel meditatie bezig wat zowel enorm helpt met het verkrijgen van inzicht in mezelf, maar ook enorm helpt bij concentratie. Een stempel wordt denk ik te snel een self fulfilling prophecy, het versterkt denk ik alleen maar je eigen ego die weer iets extras heeft om zich mee te kunnen identificeren.

In een tripreport leg ik dit nog wat meer uit:

OMG ik wil niet teveel inbreken in dit topic maar ik herken zoveel in dit stuk tekst dat het bizar is. Vooral het perfectionisme, dromerige, ADD-achtige (ik voldoe aan praktisch alle kenmerken maar weiger dat veel te populaire hokje, ook omdat een ritalin- of dexvoorschrift me veel te goed zou uitkomen), alles op het allerlaatste moment doen en daarmee wegkomen, alles of niets mentaliteit. Eigenlijk gewoon alles, behalve het topsportgedeelte. Ik ga donderdag naar de huisarts btw. O.a. door jouw ervaringen gelezen te hebben en met een vriendin gepraat te hebben die momenteel ook een burn-out heeft heb ik besloten dat ik ook maar eens iets moet doen, ben benieuwd.

OT: interessante discussies vinden hier plaats. :wink:

OMG ik wil niet teveel inbreken in dit topic maar ik herken zoveel in dit stuk tekst dat het bizar is. Vooral het perfectionisme, dromerige, ADD-achtige (ik voldoe aan praktisch alle kenmerken maar weiger dat veel te populaire hokje, ook omdat een ritalin- of dexvoorschrift me veel te goed zou uitkomen), alles op het allerlaatste moment doen en daarmee wegkomen, alles of niets mentaliteit. Eigenlijk gewoon alles, behalve het topsportgedeelte. Ik ga donderdag naar de huisarts btw. O.a. door jouw ervaringen gelezen te hebben en met een vriendin gepraat te hebben die momenteel ook een burn-out heeft heb ik besloten dat ik ook maar eens iets moet doen, ben benieuwd.

OT: interessante discussies vinden hier plaats. :wink:

Ik denk dat stiekem heel veel mensen zich hier in herkennen. Je bent ofwel perfectionistisch of het kan je niets meer schelen. Dit zijn 2 tegenstellingen waar iedereen zich wel in herkent. Vaak dingen op het laatste moment willen doen is volgens mij ook zeer menselijk. Verder is het natuurlijk ook zo dat iedereen die 'afwijkend' gedrag vertoont al snel een stempel opgedrukt krijgt, meestal zijn dit dan ADD of ADHD. Ik voldeed ook aan deze criteria volgens mijn psycholoog toentertijd, maar kreeg het stempel doelbewust niet, omdat hij er van overtuigd was dat het stempel me niets zou opleveren.

Overigens vind ik dat topstport gedeelte van Bee dan wel weer interessant. Ik heb tot mijn 13e ook aan 'topsport' gedaan, vervolgens wilde ik naar een topsportklas en toen dat uiteindelijk niet bleek te lukken stagneerde ik en begon ik met overmatig drugsgebruik en vond ik school ook niet meer interessant. Vanaf toen kon ik me lekker afzetten.

Bovenaan