Noob vraagjes over deez drug

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dat je nu weinig energie hebt en nergens zin in hebt klinkt wel als de nasleep van speed. Dat vind ik ook meteen het grootste nadeel persoonlijk, dat ik er een paar dagen leeg en futloos van ben achteraf. Je moet dus wel de gelegenheid zo uitzoeken dat je niet een druk of belangrijk programma hebt de week erna.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Psychedelibee zei:
ZERO- zei:
Psychedelibee zei:
Onthoud wel dat het hebben van lichte love gevoelens op speed slechts enkele keren maar aanwezig is voor de meesten.
Huh? Dat heb ik echt nog nooit eerder gehoord.
Dat je een licht love gevoel kunt krijgen van speed of dat dit slechts enkele keren aanwezig is? Ik gok het eerste, en zoals je hebt kunnen lezen had zweibeiner dit wel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit ook nog nooit met speed ervaren heb en al mijn vrienden ook niet. Maar toen ik voor het eerst speed deed was ik het echte magische love gevoel met MDMA ook al kwijt, dus wellicht dat ik er daarom nooit iets van gemerkt heb met speed.

Maar het komt dus wel eens voor ja. Nou werkt speed ook op je serotonine in, dus heel gek is het opzich niet.
Dat het slechts enkele keren aanwezig is. Ik word ook wel behoorlijk liefdevol van speed hoor. Alleen niet zo overdreven als van xtc.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Zweibeiner zei:
Vandaag merk ik dat mijn energie niet veel is. Ik weet niet of ik het direct aan de speed kan afschuiven maar de optie zie ik wel aanwezig. Ik merk dat ik geen zin heb in sociale contacten, ik wil gewoon onder mijn dekentje met de honden tegen me aan netflix kijken.

Klinkt idd echt precies als een speedkater. Ik ben ook altijd de week erna echt stervensmoe. Je hebt gewoon al je energie van de hele week op één avond gebruikt, hehe.

Zweibeiner zei:
De 2 grootste verschillen zijn dat ik verwacht had dat ik een bom energie zou worden. In plaats daarvan werd ik gewoon niet moe. Dat tweede vond ik veel fijner. Want rustig op de bank zitten was geen probleem.
Ik had ook verwacht dat mijn ego veel groter zou worden, ook dat is niet gebeurd maar ik kreeg wel meer zelfvertrouwen.
Beide dingen hebben met elkaar te maken maar de uitwerking is toch anders, waardoor ik het als erg prettig heb ervaren.
Ik denk dat het ook aan de situatie ligt, want als je echt iets gaat ondernemen of je gaat naar een feestje vind ik wel dat je beduidend meer energie krijgt. Wat ik vooral fijn vind is het hebben van heerlijk lichte benen :hearteyes:
Je hebt nu vooral gewoon thuis gezeten, dan word je juist meer lekker praterig.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ik heb weer zin om te praten :grin:

De vergelijking met feestjes zal ik nooit mee gaan maken denk ik. Drukke plekken word ik kriebelig van, en voel ik me ook niet bij op me gemak. Als ik het vergelijk met de energie van M, dan merk ik wel duidelijk een verschil. Op m ben ik met van alles bezig en vind ik stil zitten erg moeilijk. Daar ben ik af en toe juist bewust mee bezig met even stil zitten om mijn lichaam wat rust te geven.

Peppi en Coki

Bewuste gebruiker
Kom nu pas achter dit topic, was erg leuk om alles zo te lezen, heb mij er erg goed mee vermaakt! :grin:

Dat van die energie herken ik wel, ik had mijn 3e keer speed op een festival gedaan, wanneer ik bij een stage stond ging ik het hardst van iedereen, maar als iemand even wilde zitten had ik daar geen problemen mee. Je hebt gewoon erg veel zin om iets te doen en of dat nou zitten of losgaan is, ik doe beide even enthousiast. Ook dat zelfvertrouwen toeneemt klopt als een bus, ik zag genoeg mensen kijken van "zo hé, die gaat wel heel lekker", en zeer waarschijnlijk zag ik er ook als een debiel uit, maar dat boeide mij gewoon helemaal niets op dat moment. Had alleen wel véél te veel op waardoor ik soms nog wel eens erg gehaast reageerde, had het laatst naberekend en waarschijnlijk had ik 3x 150mg in mijn drinken gedaan (ongeveer 2 uur tussen alle redoses, overigens had ik er helemaal niets van geproefd qua smerigheid, iets wat je wel vaak hoort) en dus in totaal 450mg pep had opgedronken (68% puurheid, dus iets van 310mg pure amfetamine), terwijl ik helemaal niet voelde dat ik strak stond oid. (voor de oplettende lezer, dit was die keer dat ik de nacht/dagen erna hallucineerde dat ik telkens een mug hoorde :P)

Krijg weer helemaal zin om het te gebruiken, helaas moet ik daarvoor nog een paar maanden wachten haha.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
450mg boh he! Volgens mij slaap ik daar een complete week niet van haha. Met mijn dosering was de tweede nacht in slaap komen nog moeilijk, en het was geen lange rust. Ik had het plan om de volgende keer de helft te nemen van wat ik nu had. Volgens mij heb ik daar ook een prima ervaring op.

Fijn dat je je goed vermaakt hebt :grin: Ik had het ook wel naar mijn zin.

Op speed boeit het je inderdaad niet, ik heb ook gemerkt dat ik mijn verstandigheid erg snel het raam uit gegooid heb onder invloed van speed. Andere drugs hebben dat effect niet zo op me als speed heeft. Wat ik ergens ook wel een beetje eng vind. Aan de andere kant zit ik lekker thuis, dus zo ontzettend mezelf voor lul zitten kan dan ook weer niet.

benzzzy

Badass junkie
Zweibeiner zei:
450mg boh he! Volgens mij slaap ik daar een complete week niet van haha.
450mg valt nog wel mee.
Bij mij gaat het zakje meestal leeg.
Niet dat het slim is.
Voorig jaar op konings dag had ik 1g goede pep
Maar daar stond ik dan met mijn dome kop
300mg oraal 30min later 300mg oraal en na 5min dacht ik fuck it de rest er bij.
Heb tot de dag erna nog strak gestaan.

Maarja ik ben ook geen bewuste gebruiker :angry:

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Afgelopen week samen met mijn vriend een avond van het goedje genoten. Het was weer geweldig hoor, in totaal verspreid over een uur of 6 zo'n 100 mg gesnoven.
Maar weer werd ik er moe van, ik kon het eerste uur zonder moeite met mijn ogen dicht liggen en genieten van de rust. Geweldig hoe dit goedje ervoor zorgt dat mijn gedachtes makkelijk in woorden uit te drukken zijn zonder dat ik over dingen heen val ofzo. Mijn vriend vond het ook een goede ervaring dus we hebben samen weer een drug die ons nader tot elkaar brengt :grin:
Het praten is zo makkelijk en fijn voor beide kanten, alles is ineens bespreekbaar weer. Niet dat het anders niet bespreekbaar is, maar het gaat zonder oordelen en schaamte van beide kanten.

We zijn anders in ons leven gaan staan en hebben een foto die symbool daarvoor staat voor ons groot laten afdrukken om dat gesprek en die ervaring nooit meer te vergeten, en zodat we het iedere dag kunnen zien. We hebben onszelf op andere vlakken verwend met dingen die we al te lang roepen dat we willen maar door omstandigheden ons schuldig voelen om het te doen.
Lekker vaag allemaal, maar waar het op neer komt is dat we afgelopen weekend anders in het leven zijn gaan staan. Die realisatie heeft veel emoties los gemaakt maar zeer zeker op een positieve manier.

Roken blijf ik heel lekker vinden, alleen merk ik dat ik tijdens weinig zin heb om de tijd te nemen om er ook 1 te draaien. Wiet rook ik normaal altijd, op speed heb ik daar helemaal geen behoefte aan. En het kost me ook te veel moeite om hem te gaan draaien.
Comedown praktisch geen last van, het staat gepland om de nacht door te gaan en aangezien we alleen op de bank zitten te praten is ons lichaam ook niet uitgeput. Overdag kunnen we moe raken zodat we die avond makkelijk en heel diep in slaap vallen.

Ik blijf erbij, ik vind speed als naam totaal niet passend voor wat het goedje met me doet.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Haha dat klinkt behoorlijk klef. Maar fijn dat jullie het zo goed hebben gehad! Wat bedoel je met 'anders in het leven gaan staan'? Lijkt me lastig oordelen na één week. :wink:

Alles schaamteloos bespreken is chill hè! Dat vind ik ook leuk met GHB op, daar ga ik ook zo van praten praten praten als ik met m'n vriend ben.

Fenrir

Wijs gebruiker
Emeritus Mod
Tripreporter

Wat heb ik dit met plezier gelezen allemaal zeg, dank je wel!

Ik wil speed al tijden proberen, en wel vanwege dit soort omschrijvingen. Wel heb ik een vraag, aan @Zweibeiner maar ook aan anderen die inzicht kunnen verschaffen:
Een vriendin van me heeft een enkele keer speed genomen, en daarbij al grote geestelijke afhankelijkheid opgebouwd. Haar vrienden hebben haar toen letterlijk een dag opgesloten om te voorkomen dat ze meer zou gaan halen. Ze is nog steeds erg huiverig voor deze drug.
Nu kent ze mij erg goed, en zegt ze dat de effecten van speed (helder nadenken, praatgraagheid, euforie, empathie en zelfvertrouwen vooral) voor mij erg gevaarlijk zijn, omdat ze zelf heeft ervaren hoe verslavend speed hierom kan zijn. Dit is dan ook de reden dat ik het tot nu links heb laten liggen (al kwam ik vorige week weer enorm in de verleiding... soms ben ik erg onder de indruk van mijn eigen zelfcontrole).

Mijn speurtochten over het internet leveren echter bijna geen soortgelijke ervaringen op: ja, bij veelvuldig gebruik is er een aanwezige kans op verslaving, en de eerste keer smaakt naar meer, maar zo heftig heb ik het bijna nergens gehoord.

Hebben jullie ervaring met dit soort situaties? Kan speed vaker dit effect hebben, of was deze vriendin gewoon extreem verslavingsgevoelig voor speed?

(Ik wacht overigens sowieso met speed tot na de drie volgende avonturen die ik de komende vier maanden op de planning heb!)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Hebben jullie ervaring met dit soort situaties? Kan speed vaker dit effect hebben, of was deze vriendin gewoon extreem verslavingsgevoelig voor speed?
Dit klinkt wel extreem hoor. De meeste mensen die ik ken, waaronder ikzelf, kunnen speed sporadisch gebruiken en het daarbij laten. Wat voor mij ook meehelpt is dat ik na speed meestal een nacht doorhaal en daarna echt super brak ben, dan heb je niet zo'n zin om het heel vaak te gaan gebruiken. Wat je dan in ieder geval niet moet gaan doen is speed gebruiken om je brakheid tegen te gaan, want dan ben je wel binnen no time verslaafd denk ik.

Maargoed speed is wel lekker en zeker wanneer je het ook gebruikt om je scherper te voelen of meer zelfverzekerd ofzo moet je opppassen dat je het niet te vaak gaat doen. Het venijnige aan speed is dat je in principe in elke setting kunt gebruiken en je er in eerste instantie ook beter door gaat presteren. Dan loop je het risico dat je het steeds vaker voor werk of studie zou kunnen gaan gebruiken.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Het is natuurlijk een verslavingsgevoelig goedje als je zelf ook gevoelig bent voor verslaving, je moet dan gewoon echt heel erg oppassen, maar als je duidelijke grenzen afspreekt met jezelf en je daar echt aan houdt, is het prima mogelijk om af en toe speed te gebruiken. Vrijwel alle mensen die ik ken gebruiken het gewoon zo nu en dan op een feestje.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ik vind hem zelf persoonlijk de meest gevaarlijke voor verslaving dan andere drugs die ik geprobeerd heb.
Wat je vriendin zegt herken ik een beetje. Met speed op is het voor mij ineens zo makkelijk om de gedachte in mijn hoofd onder woorden te brengen, dit voelt zo bevrijdend aan. Ik kan niet je niet vertellen hoe fijn dat het is. Het lang opblijven en strak staan heeft niet mijn interesse in het goedje, zelfs het euforische staat minder op de voorgrond dan het kunnen verwoorden van de gedachte in mijn hoofd.
Ik merk zelf ook dat ik er mee uit moet kijken en heb regels voor mezelf opgesteld. Ergens ben ik ook niet helemaal oke bezig. (speed wegen we beide zodat we zien dat er niet gesjoemeld is en zo hebben we nog wat andere regels opgesteld, word er ook maar 1 verbroken dan geld boete, word hij heel hard verbroken dan gaat de speed door de pot en komt het niet meer in huis)
Sinds een paar weken gebruik ik speed iedere vrijdag. Mijn dosis voor de hele dag ligt rond de 20-30 mg. Niet veel, maar wel genoeg voor mij dat ik me fijn voel om de dingen in mijn hoofd eruit te krijgen.

Soms gaat het wat ruiger, dan doet mijn vriend ook mee. Dan slaan we samen ook een nacht over en ligt de dosis een keer of 4-5 hoger. Dan is het ook zodat we samen lekker kunnen genieten en een uur of 18 zoet zijn met de speed. Doe ik het alleen, dan gaat het me om die paar uren waar mijn gedachtes duidelijk zijn. Ik kan dan savonds nog slapen en ik krijg dan savonds ook honger. Als mijn vriend en ik samen doen, eet ik 2 dagen niet, echt geen trek en dan ben ik ook 36-48 uur wakker. Dan merk ik ook aan alles dat ik brak ben, kleur uit mijn gezicht is weg, vaak ben ik duizelig zodra ik opsta omdat al mijn energie verbrand is, wazige visuals (die ik stiekem best grappig vind) Zorg er dus altijd voor dat je minstens 2 dagen na speed gebruik niks hoeft te doen, zeker de eerste keer omdat je niet weet hoe je days after gaan zijn. Gebruik het inderdaad niet om moeheid mee te bestrijden ofzo, want die moeheid blijft en word alleen maar erger!
Wij doen het in een thuis setting, lekker op de bank. Wij gaan nooit naar feestjes toe, dus wij vallen ook niet zo hard de dag erna omdat we ons veel minder ingespannen hebben.

Leuk om te lezen dat je genoten hebt van mijn topic :grin:. Ik had het die dag ook prima naar mijn zin, ik sta nog steeds versteld te kijken wat deze drug doet. Ik heb er in de tussen tijd een hoop uitgeprobeerd, speed en mdma zijn de enige 2 die echt zijn blijven hangen. Ondanks dat mdma je serotonine voorraad in je lichaam spuit en je je heerlijk voelt, voel ik me met speed fijner puur omdat mijn gedachtes verwoord kunnen worden zonder moeite. De frustratie die ik al heel lang voel is weg, ik kan je niet vertellen hoe onwijs fijn dit is. Dus een dagje een klein beetje nemen sloopt erin bij mij. Een dagje lekker chill, het is niet goed maar tegelijk ook erg fijn.

Mijn korte mening: Speed is voor mij duidelijk de meest gevaarlijke drug als het op verslaving aankomt. Andere komen niet eens in de buurt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Sinds een paar weken gebruik ik speed iedere vrijdag.
Pas hier echt mee op, wekelijks speed gebruiken is erg slecht voor je. Bovendien maak je er zo een gewoonte van, waardoor je het makkelijker vaker gaat gebruiken uiteindelijk. Wekelijks gebruik is vaak de eerste stap naar een verslaving.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ik ben me zeker bewust van de gevaren, ik probeer hier dan ook open en eerlijk over te zijn, op het forum en thuis als ook bij mijn behandelaar om ervoor te zorgen dat het inderdaad niet de verkeerde kant op gaat.
Ik heb regels voor mezelf, ik kan ze hier wel neer zetten maar ik ben me er ook van bewust dat op het einde van de lijn mijn gedrag niet optimaal is op het moment. En de regels als snel als excuus kunnen gaan dienen. Dat ik regels heb wil niet zeggen dat het verstandig is.
Ik heb ook al veel horror verhalen bewust gelezen en gezocht, ook over verslavingen. Wederom is het zo dat veel kennis hebben en regels er niet direct voor zorgt dat het niet fout gaat.
Dank je wel dat je me nog even extra duidelijk maakt dat er hier gevaren zijn.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Misschien is het handig om dit hier ook even te melden.
Sinds eind mei ben ik de molen ingegaan om me te laten checken op adhd. Mijn hele leven heb ik al sterk het gevoel dat er iets niet klopt met mij maar ik heb (ondanks al de psychiater bezoeken en medicatie) nooit een antwoord gekregen.
Nadat ik speed genomen had en me al verbaasde dat het bij mij een ander effect lijkt te hebben dan beschreven word, is het kwartje gevallen.
Ik had ruzie gekregen met mijn vriend en normaal vind ik dat hij het veroorzaakt en niet op kan lossen. Ik was dit beu dus ben weer naar antwoorden gaan zoeken, met het speed verhaal in mijn achterhoofd ben ik me flink gaan inlezen over adhd. Tijdens het lezen heb ik veel gehuild want ik leek een karakteromschrijving van mezelf te lezen. Ik ben al mijn hele leven op zoek naar antwoorden en licht is gaan schijnen dat er voor mij misschien dan toch wel een antwoord is. Dat ik geholpen kan worden en dat het leven minder moeilijk is voor. Dat ik begrijp waar mijn anders zijn vandaan komt en daar dus ook naar kan handelen om zo mijn leven beter te maken. Het klinkt misschien als gezever maar antwoord krijgen betekent de wereld voor me. Want dat betekent dat ik geholpen kan worden, dat dit zoals ik me voel niet altijd zal zijn. Het voelt een beetje alsof ik blind ben en het niet doorhad dus mijn leven is een stuk moeilijker. Maar ik kan het niet duidelijk maken aan mensen omdat ik niet weet dat ik blind ben. De diagnose krijgen voelt voor mij dan ook aan alsof ik ineens kan zien.
Wat voor mij ook belangrijk is dat ik dan eindelijk kan zeggen: Ik ben niet lui dom of insane. Ik heb mijn best gedaan en doe nog steeds mijn best!!!!

In de tussentijd ben ik al een hoop uur verder. Ook heb ik een afspraak met de psychiater gehad, mijn behandelaar wilde zeker weten of het niet gewoon een depressie was. (ik word zo ontzettend moe van het horen dat ik gewoon sip ben)
Ik heb een hele vragenlijst beantwoord en mijn moeder ook. Vorige week heb ik een iq test gedaan, was op zich niet verkeerd voor mijn ego haha. Taal en cijferreeksen waren gemiddeld, visueel en werkgeheugen tegen het hoog begaafd en de overige onderwerpen ver boven gemiddeld. (kan verklaren waarom ik vaak zeg dat ik mensen niet begrijp en de mensen mij niet, de overige onderwerpen doen mijn hersenen veel beter waardoor ik me waarschijnlijk, hetzij onderbewust, gehandicapt voel omdat ik op andere vlakken zoveel beter ben)

Volgende week begint de vragenlijst die specifiek op adhd gericht is. Het zal nu dan hopelijk ook niet lang meer duren voordat ik een officiële uitslag krijg. Ik heb bij mijn behandelaar ook al het woord autistisch gehoord dus ik heb goede hoop dat ik antwoorden ga krijgen. Is het niet adhd dan komt er wel een ander antwoord uit. Ik vind het moeilijk om te accepteren dat er geen antwoord is voor me, zo moeilijk dat ik het weiger. (wat best onverstandig is voor mijn gemoedstoestand, daar ben ik me prima van bewust)
Ik heb me er een tijdje bij neergelegd dat er geen antwoord was voor me maar nu ik weer bezig ben hoop ik heel erg op een antwoord. Dit is tegelijk ook een valkuil voor mezelf, want wat als blijkt dat ik me toch aanstel en er geen antwoord is? Ik zal het daar erg moeilijk mee hebben om te accepteren.

Het speed gebruik is wel minder geworden, dat wilde ik ook graag nog even melden. Er zit nu zo'n 3 weken tussen het gebruik in. Dus ik ben ook erg blij dat die ontwikkeling heeft plaats gevonden. Dit kwam ook mede doordat de high wel leuk was, maar het brakke daarna was ik beu. Ik heb het even wat meer gebruikt dan wijs, maar dat heeft tegelijk ook gezorgd dat het nieuwtje en leuke eraf ging waardoor het dus een stuk makkelijker is om een pauze tussen het gebruik te houden. Morgenavond zal ik waarschijnlijk met mijn vriend weer een speed avond/nachtje hebben.

Zodra ik uitslag heb gekregen zal die ik hier ook neer zetten zodat je mijn speed verhaal beter kan begrijpen met een diagnose erbij. Dat mijn verhaal waarschijnlijk niet overeen zal komen met de gemiddelde ervaring maar dat je het moet lezen als een ervaring van iemand waarvan de draadjes niet helemaal goed lopen.
Hopelijk, zodra de diagnose er is, kan mijn verhaal mensen helpen. Kunnen mensen zich misschien in mijn verhaal herkennen en kunnen ze eerder gaan beginnen met antwoorden vinden en hulp zodat hun leven al eerder makkelijker word dan het mijne.

Voor nu kan het alle kanten uitgaan. Dus neem mijn verhaal en ervaring met speed niet als een gemiddelde of waarheid, maar houd er rekening mee dat het bij mij dus echt een ander effect kan geven.

(al leest niemand het, het was al fijn om dit stukje uit mijn leven even op te kunnen schrijven, even van me af te schrijven)

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dit is tegelijk ook een valkuil voor mezelf, want wat als blijkt dat ik me toch aanstel en er geen antwoord is? Ik zal het daar erg moeilijk mee hebben om te accepteren.

Hi Zweibeiner, ik heb even je hele topic (globaal) nagelezen, was interessant om alles te lezen van eerste keer speed tot nu. :grin: Maar op de quote hierboven wil ik toch even reageren. Ik begrijp uit je laatste bericht dat je héél erg zit te 'hopen' op een diagnose (ADHD, autisme). Het is een beetje een cliché maar ik ga het toch zeggen: een diagnose is uiteindelijk ook maar een hokje dat door onszelf bedacht is. Wat zegt het uiteindelijk echt? Geen twee patiënten zijn hetzelfde. Ja, misschien krijg je de diagnose ADHD, maar als je die niet zou krijgen, betekent dat helemaal niet dat je je aanstelt en ook niet dat er geen antwoorden zijn voor je. Het antwoord ligt hem niet in het krijgen van een diagnose wel of niet, het antwoord ligt hem erin hoe jij op een goede manier en in vrede met jezelf kunt leven. Al begrijp ik ook wel dat het op een bepaald moment als een opluchting kan voelen als het beestje een naam krijgt... maar klamp je er niet teveel aan vast.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Wat je nu aanhaalt heb ik inderdaad ook al uitgebreid met vrienden besproken. Ik merk dat veel mensen zeggen wat jij zegt. Wat maakt het uit dat je de diagnose krijgt, waarom wil je zo graag in dat hokje.
Simpel gezegd, zodra duidelijk is wat er nu niet goed loopt bij mij kan ik daar heel gericht aan gaan werken. Nu voelt het aan alsof ik in het donker aan het vechten ben, zodra de diagnose er is staat het licht aan.

Ik zal nog steeds moeite hebben met de dingen waar ik nu ook moeite mee heb, mijn persoonlijkheid zal hetzelfde blijven, welke diagnose ik ook krijg, het heeft mij als persoon gevormd. Dat vind ik helemaal niet erg, ik ben er zelfs wel trots op dat mensen me lichtelijk gek noemen. Dat betekent dat ik anders ben, dingen anders zie en benader en daarom onverwachts en scherp uit de hoek kan komen. Ik ben crea en ik maak dingen waar andere niet aan gedacht zouden hebben. Ik ben trots op de persoon die ik nu ben, ik ben echt fucking trots op mezelf. Want ik heb 31 jaar rond gelopen met een afwijking en ik heb mezelf staande weten te houden. Afwijking bedoel ik niet negatief, ik bedoel het alleen om aan te geven dat het niet gemiddeld is. Wat niet gemiddeld is word als afwijkend gezien en dat woord heeft een hele negatieve lading wat erg jammer is.
Maar ik heb mijn eigen copingsmechanismes moeten vinden. Ik ben er nu dus achter gekomen dat ik mezelf dingen aangeleerd heb vanaf mijn 16de waar mensen tegenwoordig een 4jarige studie voor volgen. Wist ik veel dat normale mensen dat niet leren aan zichzelf. Dat dat bij normale mensen vanzelfsprekend is.
Ik heb moeten leren hoe mensen denken, wat je wel en niet kan zeggen, wat tot een ruzie leid en wat tot vrede, wat lichaamstaal betekent en wat het wil zeggen. Ik ben nu redelijk goed in het lezen van mensen. Zeker mensen die ik goed ken, zijn er niet zoveel van want socialy awkward. Voor mijn vriend is er geen zak aan om poker of weerwolven met mij te spelen omdat ik erg makkelijk zie of hij zit te bluffen of niet, de meeste vrienden heb ik ook door. De persoon die ik niet kan lezen, dat is de persoon die ik interessant vind. Want die persoon is afwijkend, en die persoon laat mij zien dat ik deze skill nog niet volledig onder de knie heb, die persoon geeft mij een uitdaging. Tot een half jaar geleden was ik me er wel van bewust dat ik dit mezelf geleerd heb, maar ik heb me nooit gerealiseerd wat een prestatie het eigenlijk is. Tot dit ter sprake kwam bij mijn behandelaar.
Dus ja, ik ben fucking trots op mezelf. Als ik geen afwijking had gehad dan had ik dit nooit geleerd, dan was ik hier nooit zo goed in geweest. Zo zijn er meer dingen waar ik erg goed in ben, omdat ik het heb moeten leren. Niet in de gaten hebben dat ander mensen dat helemaal niet hebben.

Als ik alleen al zoveel heb kunnen betekenen voor mezelf, hoeveel makkelijker moet het straks dan niet ineens gaan als ik een diagnose heb. Zodat ik niet meer hoeft te gokken waar ik aan moet werken maar dat me verteld word waar ik aan moet werken. Dat ik kan zeggen als iets slecht gaat, vergeef me ik heb even last van mijn ...... In plaats van dat ik denk, waarom stel ik me nu zo aan.
Ik ben nogal van de voorbeelden dus ik ga er hier ook weer een neergooien.
Zie het als een bouwpakket zonder handleiding. Ik zet hem in elkaar maar ik doe er langer over en ik raak sneller gefrustreerd omdat het moeilijk is, het kost me iedere keer weer veel energie. Vervolgens krijg ik diagnose x. Het volgende bouwpakket wat ik krijg, daar zit gewoon een handleiding bij!!!!!!

Ik heb een goal voor mezelf gezet, ik zeg dit niet om zielig gevonden te worden ofzo, maar ik wil graag een half jaar doorkomen zonder ook maar 1 keer gedacht te hebben aan automutilatie. Voor veel mensen is het vanzelfsprekend dat je daar niet aan doet, ik wil dat gevoel ook hebben.

Ik hoop inderdaad heel erg, als ik mezelf met andere vergelijk lijkt het voor hun zoveel makkelijk te zijn. Ik wil ook weten hoe dat voelt, ik wil dat ook ervaren. Zoals ik me voel kan niet "normaal" zijn. Ik hunker naar iemand die mij kan helpen mijn leven wat makkelijker te maken. Dit kan het toch niet zijn? Dan zouden veel meer mensen bepaalde acties uitvoeren.

Maar ik heb hoop, ik dacht altijd al van mezelf dat ik slimmer ben dan de gemiddelde mens. Dat is nu bewezen, wat mij vertelt dat mijn zelfbeeld realistisch is. Dus dan is het beeld wat ik heb, dat ik niet als andere mensen ben, dat het voor andere zoveel makkelijker lijkt te gaan. Dat er een hele goede kans in zit dat ik dat ook goed beoordeeld heb. Ik denk ook dat ik mezelf daarom toe sta om te geloven dat er wel een diagnose gaat komen. Normaal houd ik alle opties open, nu niet, het maakt me niet uit wat voor diagnose, maar ik ben ervan overtuigd dat er voor mij een antwoord is.

Dank je wel voor je interesse en dat je me je inzicht geeft. Het voelt voor mij erg goed om mij verhaal te kunnen vertellen. Ook om erover te praten, en zo misschien weer tot een nieuw inzicht te kunnen komen. Soms heb je van die dagen dat je er meer mee bezig bent en het opschrijven voelt dan erg fijn aan.

Een laatste ding, zodra ik een diagnose heb wil ik me direct aanmelden bij een praatgroep. Ik heb mensen om me heen nodig die me dan eindelijk eens begrijpen, waar ik bij kan huilen en dat ze niet vinden dat ik me aanstel maar zelf misschien nog wel vollopen omdat ze de pijn en het gevoel herkennen en erkennen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik merk dat veel mensen zeggen wat jij zegt. Wat maakt het uit dat je de diagnose krijgt, waarom wil je zo graag in dat hokje.

Ik zeg niet perse dat het volledig niet uitmaakt om wel/geen diagnose te krijgen, want ik kan me wel voorstellen dat er puzzelstukjes in elkaar vallen en zeker ook dat het je handvatten geeft om aan jezelf te werken. Ik ben zelf alleen van mening dat men niet téveel zou moeten denken in wel/geen stoornis, want zo zwart wit is het in werkelijkheid vaak niet. Als je niet onder de noemer 'stoornis' valt betekent dat niet dat je problemen minder serieus zijn. En als je er wél onder valt betekent dat niet automatisch dat je een gestoord geval bent. Ik ben een paar jaar geleden afgestudeerd als psycholoog (niet werkend in de praktijk), dus het belang van diagnosticeren is mij duidelijk, maar ik stoorde mij tijdens mijn studie regelmatig aan dat 'wel/niet denken'. Het is bijna eng hoeveel psychologiestudenten zichzelf gaan verdenken van bepaalde diagnoses als ze er maar genoeg over lezen. Terwijl een stoornis hebben niet het klakkeloos afvinken van hokjes is. Persoonlijk geloof ik meer in - bijvoorbeeld - een individueel diagnosetraject, een persoonlijke aanpak, dan in gestandaardiseerde diagnoses uit de DSM, maar goed, deze discussie reikt te ver voor op een drugsforum. :confused:mile:

Ik ben overigens geneigd om een beetje op dezelfde manier te denken over IQ-testen: tuurlijk kan het wat zeggen, maar IQ zegt ook bij lang niet álles over je intelligentie. Intelligentie is veel breder dan alleen IQ. Pas gewoon een beetje op dat je je er niet teveel aan gaat ophangen. Uiteindelijk ben je een persoon, geen diagnose, geen IQ-score. Dat wilde ik maar duidelijk maken.

Ik wil je verder helemaal niet ontmoedigen hoor, vind het juist sterk van je dat je deze hulp hebt gezocht, en ik hoop dat jouw uiteindelijke diagnose (als die er komt) je de zelfinzichten zal verschaffen die je nodig hebt om op de - voor jou - juiste manier verder te gaan. Het doel wat je voor ogen hebt lijkt me mooi, en een praatgroep is nooit een slecht idee. Keep us posted!

T

ToetjesMonster

Gast
Ik heb het even wat meer gebruikt dan wijs

Het sluipt erin he, had je ooit verwacht toen je nog nooit speed had gebruikt dat je hier naar toe zou gaan? Ik denk het niet. Ben in ieder geval blij dat het je ogen ook weer heeft geopend. Kan me er totaal in vinden. De highs worden minder en de katers worden bruter. De lol gaat er dan steeds meer af naar mijn mening als je al op wekelijks gebruik zit.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Ik was op ontdekkingstocht gegaan naar de illegale drugs. Mede omdat het leven wat saai is en ik graag een andere kant van het leven wilde zien onder invloed van drugs.
Dus op zich had ik wel verwacht speed te gaan proberen, ik had alleen geen idee wat voor werking het op me zou hebben. Ik had natuurlijk internet afgezocht maar ik had echt het idee dat het bij mij anders werkte. Op een positieve manier, zeer positief en dat had ik zeker niet verwacht.
Misschien dat ik straks zelf kan zeggen dat speed mijn leven gered heeft. Dat het ervoor gezorgd heeft dat ik een diagnose ga krijgen. Dat betekent echt de wereld voor me.

T

ToetjesMonster

Gast
Blij om te horen dat je je ervaringen nog steeds als zeer positief ervaart. Probeer dit zo te houden :)

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
De 3 weken heb ik helaas niet volgehouden, het is weer 1x per week geworden. Ik schrijf dat hier graag neer om zo mezelf niet voor te liegen over het gebruik en zodat ik er bewust van ben. Schroom je vooral niet om me voor idioot uit te maken, ik verdien het ook wel.
Laatste afspraak is geweest vandaag, over max 3 weken weet ik de uitslag. Helaas kon mijn moeder zich weinig herinneren uit mijn kindertijd (ze is zelf een paar jaar overspannen geweest, gescheiden en we zijn in 1 jaar tijd 6x verhuist, dus niet heel gek dat haar aandacht niet bij mij was). Ik heb wel een beetje angst dat het de diagnose kan beinvloeden, omdat die mede gesteld word uit je gedrag uit je kindertijd. Plus het wantrouwen dat ik sowieso al heb richting de psychiatrie.
Nog 3 weken uitzitten. Ik kan niet wachten tot het zo ver is en tegelijk ben ik ook bang voor de uitkomst.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
(xtc gebruik ik niet meer trouwens, ik blow iedere dag en iedere week ong. 0.075 gram speed rond de 62% getest. Dus als het lichter is wat meer, is het puurder dan wat minder, gewoon om even een idee te geven van mijn gebruik)
(ket, lcd, 2cb en andere die ik geprobeert heb gebruik ik ook zo goed als niet meer) (oxazepam af en toe als het nodig is)

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Misschien een beetje vroeg om te zeggen maar aangezien ik dit topic ook half aan het gebruiken als dagboek vind ik dit wel een mooie plek om even wat op te schrijven.
12 januari gaat de hoofdpsychiater zijn oordeel vellen over de testen, van mijn behandelaar heb ik al wat te horen gekregen.
Waarschijnlijk zal ik niet de diagnose adhd gaan krijgen om de volgende 2 hoofdredenen. Mijn moeder wist weinig meer uit mijn kindertijd en de diagnose moet gesteld worden op onder andere de kindertijd, dus het gebrek aan die info maakt het moeilijk om de diagnose te stellen. Ook ben ik op sommige vlakken te slim haha. Ondanks dat ik zo'n 30 iq punten verschil heb in mijn sterkste en zwakste kanten, waarvan taal mijn zwakste is. Is taal niet zwak genoeg voor adhd, ik zou daar nog lager moeten hebben scoren. Ook was er een andere test die adhd'ers niet kunnen of veel moeite mee hebben. Die test blonk ik in uit, tot nu toe heb ik die test beter gedaan dan andere die me voor gingen bij mijn behandelaar.
Wel heb ik ook meerdere punten die heel duidelijk in de richting van adhd wijzen, maar het gebrek aan info uit mijn kindertijd en het feit dat ik te slim ben op sommige vlakken haalt dat weer een beetje onderuit. Er zijn signalen die ja schreeuwen maar ook die nee schreeuwen en dat maakt het moeilijk.

Ik hoopte zelf uiteraard op een andere uitkomst want ik wil zo graag antwoorden hebben. Ik merk dat ik nu een beetje in de ontkenning zit en mijn behandelaar niet wil geloven. Gedachtes als: Ik ken mezelf al 31 jaar en jij hebt me 20 uur gezien, waarom denk je dat je me beter kan inschatten dan mezelf. Oke, mijn taal is te hoog maar vergeleken met mijn hoogste score is mijn taal wel laag, staat dat niet in verhouding met elkaar? Prima, je geeft de diagnse en de hulp niet, ik kan mezelf wel helpen met medicijnen, die zijn makkelijk aan te komen. Ik kwam niet om de diagnose te krijgen maar om gelooft te worden en gericht hulp te krijgen. Wat nu als ik wel adhd heb maar niet alles kan afvinken, dan loop ik zonder diagnse rond en dan zou ik me veel beter kunnen voelen met behandeling maar ik krijg het niet. Dan ben ik gedoemd me altijd zo te voelen en terwijl ik misschien wel degelijk adhd heb. Die gedachte maakt me kwaad.
Nu ik eenmaal begonnen ben met mezelf te laten testen moet ik verder gaan, de volgende stap zal testen op autisme gaan worden. Ik moet heel hard mijn best doen om dat ook te gaan doen. Momenteel ben ik boos en teleurgesteld want ik heb weinig vertrouwen dat daar wel iets uit komt. Want ik voel zelf het beste wat er aan de hand is. Wat nu als ik allerlei tests gedaan heb maar er komt niks uit? Dan ben ik gedoemd op deze gevoelens. Ik wil geen hoop krijgen die steeds onderuit geschopt word, ik weet niet hoeveel hoop ik kan hebben. Of niet zozeer hoop, maar teleurstelling. Als er niks uitkomt dan ben stel ik me wel aan, ben ik wel al die dingen, werk ik niet hard genoeg. Hoop is mooi maar ook heel gevaarlijk, ik ben kwetsbaar op dit vlak en normaal zorg ik ervoor dat ik niet kwetsbaar ben, want dan kan ik ook geen pijn krijgen.
Ik heb duidelijk tijd nodig om hierover na te denken en met zekerheid te weten wat ik hiervan vind. Met verstand weet ik prima hoe mijn gedachtes moeten zijn, mijn gevoel springt alleen steeds op en neer.

Speed gebruik is nu 1x per week of 1x per 2 weken. Iets minder maar het blijft een gevaarlijke drug.

De diagnose die je krijgt verandert jou zelf niet. Het is slechts een diagnose. Het zal je ongetwijfeld helpen op bepaalde gebieden, maar voor de rest doet het niet zoveel. Maar ik snap je frustratie goed. Heb je het gevoel niet serieus genomen te worden, ga dan voor een second opinion bij een andere arts.

Gedachtes als: Ik ken mezelf al 31 jaar en jij hebt me 20 uur gezien, waarom denk je dat je me beter kan inschatten dan mezelf.

Je kent jezelf het beste natuurlijk, daar zal niemand tegenin gaan. De dokter probeert alleen een diagnose te stellen/laten stellen met de informatie die hij krijgt. Als je jezelf ergens absoluut niet in herkent hoef je dit ook niet zomaar te accepteren.

Speed gebruik is nu 1x per week of 1x per 2 weken. Iets minder maar het blijft een gevaarlijke drug.

Ikzelf als ADD'er en autist herken de aantrekkingskracht van speed maar ik wil je ervoor waarschuwen omdat ik zelf heb ondervonden hoe verslavend dit spul kan zijn. Pas hier dus mee op. Zie de speed zeker niet als middel om je bijvoorbeeld "normaal" te voelen want dan is de lol snel voorbij.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Maar waarom wil je zo graag een diagnose hebben? Zoals BasvanHoven ook al zegt, de diagnose veranderd niet wie jij bent. Jij bent gewoon uniek, met jouw persoonlijke unieke issues. Die zul je moeten accepteren of aan gaan werken, daar heb je toch geen diagnose voor nodig.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Die vraag is me al vaak gesteld en ik lijk het niet voor elkaar te kunnen krijgen om het zo uit te leggen dat de ander het echt begrijpt. Voor mij is het niet zo zwart wit dat ik blijf wie ik ben en that's it. Tuurlijk blijf ik wie ik ben, ik zou dat nooit willen opgeven. Ik heb liever geen diagnose dan wel een waardoor ik verander. Ik heb een aantal hele leuke eigenschappen, ik ben creatief, ik kan alles maken uit niks. Ik begin aan dingen en ben niet bang om op mijn bek te gaan. Ik heb mijn velgen gerepareerd en gespoten, ik heb boven in huis voor 50 euro 2 kamers opnieuw gedaan. Beide een laminaat vloer, kozijnen, muren en deuren geschilderd. Ik ben vindingrijk, wie krijgt het voor elkaar om voor 50 euro 2 kamers volledig opnieuw te doen? Door de problemen ben ik geworden wie ik nu ben. Zonder die problemen zou ik waarschijnlijk lang niet zo filosofisch zijn, veel minder verstand hebben van de menselijke psyche etc.

Maar ik loop al wel 31 jaar rond met emotionele pijn. Het is niet iedere dag even erg maar het gaat ook nooit weg. Op mijn 6de zat ik bij mijn eerste psycholoog en op mijn 23ste heb ik de laatste gezien. Ik heb allerlei pillen gehad en niks hielp. Wat er tegen me werd gezegd: Je bent gewoon een sip meisje.
Ik weet hoe verrot de volgende zin gaat klinken maar soms denk ik..... soms denk ik dat ik liever had gehad dat ik als kind verkracht was of iets traumatisch. Puur omdat ik dan een gerichte behandeling voor mijn problemen zou kunnen krijgen. Dan zou de pijn misschien een stuk zachter worden. Maar ik heb emotionele pijn waarvan niemand weet waar het vandaan komt. Ik wil antwoorden, ik wil hulp die daadwerkelijk ook helpt. Automutilatie is een tijd erg goed geweest maar sinds een jaar is dat ook weer een stuk moeilijker geworden. Ik wil een half jaar doorkomen zonder de gedachte dat ik mezelf pijn wil doen. Ik wil een jaar doorkomen waarin ik niet de gedachte aan zelfmoord heb.
Waarom terroriseert mijn hoofd mij zo? Hoe kunnen die gevoelens weggaan als ze niet weten wat ik heb, en dus niet weten hoe ze me moeten helpen. Het is niet fijn om het idee te hebben dat je omgeving denkt dat je je aanstelt en de dingen zegt om aandacht, om zielig gevonden te worden. I am not the boy that cried wolf. Maar misschien ook weer wel want ze kunnen niks vinden. Dan blijft dat als enige optie over.
Een diagnose is belangrijk voor mij omdat ik simpelweg geholpen wil worden. Ik wil gewoon hulp. Help me.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Een diagnose is belangrijk voor mij omdat ik simpelweg geholpen wil worden. Ik wil gewoon hulp. Help me.
Ik wilde ook niet impliceren dat je je aan zou stellen of iets dergelijks. Maar volgens mij verwacht je teveel van een diagnose, de diagnose veranderd niets aan jou als persoon en de diagnose zal je ook niet direct van je problemen afhelpen. Met of zonder diagnose is ieder persoon uiteindelijk uniek en heeft ieder persoon in zekere zin ook een unieke behandeling nodig denk ik.

De oplossing ligt uiteindelijk ook nooit in een diagnose, die kan hooguit enkel helpen met iets meer richting voor de juiste oplossing.

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Dat begrijp ik dat je dat niet wilde zeggen :)
Ik wilde mijn verhaal alleen zo compleet mogelijk vertellen waarom een diagnose belangrijk is voor me.

Misschien hang ik er wel te veel waarde en misschien niet. Dat is een vraag die ik pas kan beantwoorden op het moment dat het zo ver is. Wat adhd betreft weet ik dat de diagnose weinig verschil uit gaat maken. Op het gebied van emoties zal niet veel veranderen, pillen helpen daar niet voor. De emoties is voor mij wel het belangrijkste, de rest kan ik wel. Kwa emoties gaan ze je leren hoe met social situaties om te gaan, aangezien ik dat zelf al gedaan heb zal ik daar ook niet zoveel uit kunnen halen als ik zou willen. Ik zou een coach krijgen die ik kan bellen voor advies. Dat zal het grootste verschil zijn.
Feitelijk gezien, ik wou dat je ik je mijn emoties kon laten voelen. Dan zou je instant begrijpen waarom. Ondanks dat een diagnose geen wonderen gaat doen, of misschien zelfs vrij weinig. Ik ben me daar bewust van.

Als jij zou weten dat je al je hele leven iets mankeert, laten we zeggen een pijn in je knie. Niemand weet waarom, p[ijnstillers helpen niet, mensen vinde je een aansteller. Maakt het dan niet een groot verschil voor je om dan uiteindelijk te weten wat de oorzaak van die pijn is, ondanks dat ze hem maar voor 10% weg kunnen nemen.
Weet je hoe het is om je erg beroerd te voelen en dat mensen je niet geloven? Dat is pijn op pijn op pijn.
Ik zou heel graag de woorden willen vinden om het je duidelijk te maken, om het je te laten begrijpen.

Dit is eigenlijk ook gelijk een mooi voorbeeld. IK kan niet overbrengen aan mensen hoe ik me voel en ze bagatelliseren het voor mij gevoel. Ik weet dat je dat niet doet, maar begrijp je dat het zo wel kan overkomen.

Ik vertel hoe belangrijk het antwoord voor me is en alleen in dit topic heb ik me al meerdere keren moeten uitleggen. Want zoals jullie zeggen, het verandert toch niks? Je bent toch nog steeds wie je bent?
Als het mijn waarheid is dat ik me daar zo onder voel en ik denk dat die diagnose me wel degelijk kan helpen. Waarom neem je dan niet mijn waarheid aan maar probeer je die van jouw op te dringen aan mij? Waarom kun je niet mee gaan in wat ik zeg? Geloof in mijn waarheid en zoals ik het ervaar. Ik ben degene die het ervaart, jij bent maar een toeschouwer.

Het staat hier wat lullig, wederom ik weet dat je het niet zo bedoelt :) en een dikke knuffel!

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Nope, geen ADHD.
Ze willen me nu voor autisme gaan testen, dus dat traject ga ik nu in. Er is wel degelijk iets mis maar ik voldoe niet aan genoeg normen voor ADHD. Sommige vlakken heel duidelijk, andere absoluut niet.
Om mijn eigen ego even te strelen. Er was een test die ik uitzonderlijk goed gedaan heb, een ADHDer zou daar heel hard moeten hebben falen. De overige behandelaars geloofde mijn score pas toen ze de beelden zagen waarop ik de test aan het maken was, ik ben onverslaanbaar tot nu toe met die test :grin:. Ik heb zelfs de makers van de test weten te overtroeven.
Oke, genoeg ego gestreeld van mezelf.

BrokenWings

Experimenterende gebruiker
Bijpakken met speed werkt zeker de eerste paar uur nog prima, naar mate de avond of dag vordert begint er wel een zekere tolerantie op te bouwen dan.

En wat benzoboss post van bluelight gaat over tolerantie wanneer je het frequent gebruikt, ipv tolerantie bij eenmalig of sporadisch gebruik. Is dus meer een goede reminder om speed echt recreatief te houden en niet te gaan misbruiken.
Jep , is zo , goeie speed werkt. Tot 8 u , minder goeie tot 4 u dus meer nemen dan om de 4 u is nutteloos ....lijkt mij. Ik vind dat dat spul al stevig mijn leven overhoop gegooid heeft en toch niet kunnen laten... respect aan degenen die wel kunnen doseren x

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
(Voor degene die mijn topic gevolgd hebben en voor degene die het in de toekomst gaan lezen en zich er in herkennen, bij deze de eindconclusie)

Vandaag sluit ik een deur en open ik de deur naar een nieuw hoofdstuk in mijn leven.

Het is officieel, ik ben niet gek lui of dom, ik heb mijn best gedaan en kei hard gewerkt. Mensen moeten me nu wel geloven, ik kan nu mijn grenzen aangeven zodat mensen daar respect voor hebben.
Vandaag heb ik de diagnose autisme gekregen.
Ik kan honderd dingen zeggen en tegelijk weet ik niks te zeggen.
Die stempel is fijn, maakt me niet uit wat mensen zeggen. Die stempel verandert mijn persoonlijkheid niet maar die gaat wel mijn leven positief veranderen.
Ik zou willen dat ik jullie op emotionele basis kan laten voelen wat ik nu voel, zodat je het begrijpt.

Als je vragen hebt dan stel ze gerust, ik ben nu niet een fragiel poppetje wat kapot kan gaan, het is eerder het tegenovergestelde. Vragen in combo van autisme met speed, maar gewoon over autisme zelf en/of hoe ik het ervaren heb zijn welkom. Ik heb zo lang moeten wachten, nu voel ik uiteraard sterk de neiging om andere te willen helpen zodat ze niet hoeven te ervaren en voelen wat ik de afgelopen 31 (bijna 32) jaar heb moeten ervaren en voelen.

Speed saved me :grin:. Wie had dat gedacht, dat harddrugs niet mijn ondergang zou zijn maar mijn verlichting.
Ik heb het ook nog even met mijn behandelaar over speed gehad en ze vertelde dat mensen met autisme inderdaad baat kunnen hebben bij amfetamine, dat horen ze vaker van mensen. Omdat je je makkelijker kan concentreren is het veel makkelijker om alle andere impulsen buiten te sluiten, waardoor het dus automatisch voelt alsof je je eindelijk normaal voelt.

Anyway, kan me weinig andere momenten herinneren dat ik zo opgelucht ben als nu.

ps, als ik bot ben op het forum spreek me er aub normaal over aan. Ik heb het zelf echt niet door en ik bedoel het niet zo, als je me erop aanspreekt dan leer ik van die situatie en leren maakt dat ik beter word, voor mezelf en voor de mensen om me heen. Leer me dus mee om beter te worden, word niet boos op me. Dank je :)

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Tegenwoordig valt alles onder autisme, ik heb het wel gevraagd want uiteraard was ik nieuwsgierig. Mijn behandelaar zat te twijfelen tussen asperger en PDD NOS. Klassiek autisme is het zeker niet.

Ik zit graag in dit clubje, krijgen nieuwe leden ook een stuk taart?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Die stempel verandert mijn persoonlijkheid niet maar die gaat wel mijn leven positief veranderen.
Fijn dat het een opluchting voor je is. Maar in wat voor zin gaat die stempel nu iets voor je veranderen dan? Je zegt het zelf ook, je persoonlijkheid zal er niet door veranderen. Is het de erkenning voor je of zit het in iets anders dat je zo op zoek was naar een stempel? Ik bedoel dit allemaal totaal niet aanvallend hoor, maar vraag me gewoon oprecht af wat er nou wezenlijk voor je veranderd met een stempel.

EDIT Ik zie dat ik eerder ook al deze vraag heb gesteld, mijn excuses. Maargoed ik snap het overigens nog steeds niet helemaal, maar dat zal meer aan mij liggen denk ik. Misschien dan toch maar even toelichten waarom ik het niet snap. Ieder mens is uniek en heeft zo zijn/haar goede punten en moeilijke punten. Daaraan werken snap ik, doe ik zelf ook op het moment door bij een psycholoog te lopen. Maar juist omdat ieder persoon uniek is en dus een eigen aanpak nodig heeft, snap ik niet zo goed wat een stempel zal veranderen. Ik heb zelf bijvoorbeeld al langer het idee dat ik misschien ADD heb of wellicht ook een lichte vorm van autisme, maar ik heb zelf dus totaal niet de behoefte om dat te onderzoeken. Medicatie wil ik niet bijvoorbeeld, want dat is enkel symptoom bestrijding en lost nooit het onderliggende probleem op. Aan de onderliggende problemen kun je zeker wel werken, maar dat kan net zo goed zonder stempel in mijn optiek. Maar nogmaals, dat is hoe ik er naar kijk he, als jij er behoefte aan hebt en het ook een opluchting voor je is dan kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik hoop alleen niet dat het een tijdelijke opluchting is, omdat je later tot de conclusie zou komen dat het niks wezenlijks veranderd heeft

Laatst bewerkt:

Zweibeiner

Bewuste gebruiker
Geen probleem, met Mindless heb ik ook uren gepraat voordat ik zijn punt echt goed doorhad en begreep.

Uuhm... Hoe ga ik het uitleggen, of althans proberen. De uitleg die ik al gegeven heb is niet voldoende voor je om te begrijpen waarom het voor mij een behoorlijke betekenis heeft. Jij ziet die betekenis niet. De vraag die dan in me op komt is hoe jij het wel precies ziet. Of misschien is het beter om te vragen vanaf welke kant jij het bekijkt. Als we dit beide van een andere kant zien dan word het voor ons erg moeilijk om de betekenis ervan uit te leggen. Dus misschien moeten we eerst eens kijken of we vanuit dezelfde hoek kijken. Wellicht dat daar het probleem ligt.
Ik bekijk het vanuit de behandel kant.

Aan de onderliggende problemen kun je zeker wel werken, maar dat kan net zo goed zonder stempel in mijn optiek.

Oke stel, iemand komt bij een psychiater en vertelt dat hij zich eenzaam voelt en depressief. Waarschijnlijk zal de psychiater zeggen dat die persoon erop uit moet gaan, een kaartclubje zoeken, gaan bowlen of wat dan ook.
Nu heb je dezelfde situatie maar dan met een autistisch iemand. Voor iemand met autisme is het heel moeilijk om even bij een bowlingclub aan te sluiten omdat hij die skill set niet bezit. Dus de psychiater kan hetzelfde zeggen tegen beide personen. Persoon 1 is geholpen want die heeft de middelen om sociaal te doen. Persoon 2 is niet geholpen omdat hij die middelen niet heeft.
Persoon 2 heeft een andere aanpak nodig om tot hetzelfde resultaat te komen. Als de psychiater niet weet dat persoon 2 een stempel heeft zal de psychiater misschien gaan denken dat persoon 2 niet aan zichzelf wil werken omdat hij de opdracht niet uitvoert.
Als de psychiater wel van die stempel weet dan kunnen ze gaan werken aan het sociale probleem zodat persoon 2 wel een goede poging kan doen om een bowling clubje te gaan zoeken.
Daarom vind ik die stempel belangrijk, zodat er gericht hulp geboden kan worden. Zodat je hulp krijgt die past bij jou.

Neem een ander voorbeeld:
Persoon komt bij de dokter en klaagt over pijn in zijn been. De dokter kijkt en zegt dat het gekneusd is en hij rustig aan moet doen. Wat blijkt is dat het been gebroken is en door middel van rustig aan doen zal het been uiteindelijk helen. Maar als de dokter zijn been in het gips zet zal het veel sneller genezen.
Je past een behandeling aan op de persoon die je voor je hebt staan. Sommige problemen klinken hetzelfde maar zijn anders en hebben dus ook een andere aanpak nodig.
Of het been nu gebroken, gekneusd of niks mee aan de hand is maakt voor de persoonlijkheid en het karakter van de persoon niks uit. Dat blijft hetzelfde, dat is goed zoals het is (meestal dan, sommige mensen zijn te vergelijken met een niet nader te noemen noot soort)
Dus de persoon blijft hetzelfde maar de behandeling word aangepast op het juiste probleem.

Zo is het misschien wat duidelijker.
Ik heb er zelf ook een persoonlijke motivatie achter zitten, die zal een heel stuk moeilijker uit te leggen zijn voor me omdat die motivatie ontstaan is uit alle tijd die ik op aarde ben. Mijn ervaringen etc hebben het gevoel bij mij gecreëerd dat ik me meer op mijn gemak voel met die stempel.
Voorbeeldje.
Ik ga niet graag naar de verjaardag van mijn zus toe want er lopen veel kinderen rond die alleen maar doen wat kinderen doen. De input die ik van die kinderen krijg is ontzettend vermoeiend. Ik voel me een slechte zus als ik niet op verjaardag kom, ik voel me een slechte zus als ik er maar even ben, ik voel me een slechte zus als ik me afzonder, ik voel me slecht als ik al die dingen niet doe en net als de andere er gewoon bij ga zitten.
Nu ik de diagnose heb kan ik mijn zus vertellen waarom ik niet graag op verjaardag kom, of al snel weg ben. Voor de diagnose vond ik het heel erg moeilijk om te zeggen dat ik snel weg ben omdat ik het geluid van de kinderen vervelend vind. Nu ik de diagnose heb begrijpt mijn zus veel beter dat het geluid voor mij inderdaad erg vervelend is. Zonder diagnose stelde ik me aan, iedereen kan het geluid van kinderen verdragen dus ik automatisch ook. Met de diagnose komt er vanuit mijn omgeving meer respect voor de dingen die ik als vervelend ervaar. Ipv dat ik te horen krijg dat ik me aanstel en maar gewoon moet doorbijten.
Ik heb dit vandaag pas tegen mijn zus durven zeggen, dat ik niet graag op verjaardag kom door de kinderen. Waarschijnlijk zit een groot deel hiervan tussen mijn oren. Maar voor mij was het ontzettend fijn om zonder naar gevoel te zeggen dat ik het geluid van de kinderen als vervelend ervaar. Ik zou dit hiervoor niet hebben kunnen zeggen zonder mezelf een aansteller te vinden.

Hmm.... Ik vraag me nu af of ik de stempel wil omdat ik bang ben dat andere mensen vinden dat ik me aanstel of omdat ik dat zelf vind. Omdat ik mezelf dat wijsgemaakt heb en nu de stempel er is voelt het voor mezelf niet meer als aanstellen.

In mijn jeugd heb ik nogal wat dingen gedaan die je aan depressie kan wijten. Ik zag aan mijn moeder dat het haar pijn deed, ik wilde niet dat ze pijn had, ik wist immers zelf hoe dat voelde. Misschien heb ik mezelf wel aangepraat dat ik me aanstelde, dat ik alleen maar om aandacht vroeg. Misschien heb ik mezelf dat zo aangepraat dat ik begon te geloven dat andere ook zo over me dachten. Als ik me aanstelde dan hoefde ik die dingen niet te doen want het was aandachtvragerij. Het was niet noodzakelijk om mezelf sane te houden.
Maar met die stempel mag ik voor mezelf toe geven dat ik me niet aanstelde, dat ik niet om aandacht vroeg. Dat mijn gevoelens toen en nu oprecht zijn.
Hmm... begin nu echt heel hard te denken of ik die stempel voor mezelf wil, zodat ik mezelf toestemming kan geven om mijn gevoel serieus te nemen ofdat ik die stempel wil omdat ik denk dat andere anders vinden dat ik me aanstel.

Delibee, het is mooi dat je die vraag nog een keer stelde want hij heeft me deze keer op een andere manier aan het denken gezet. Hij heeft me vanuit een ander perspectief laten kijken en nu kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk zelf ook niet zo goed weet waarom die stempel belangrijk is voor me.

Ik hoop alleen niet dat het een tijdelijke opluchting is, omdat je later tot de conclusie zou komen dat het niks wezenlijks veranderd heeft

Dat denk ik niet, ik ben daar niet bang voor. Ik zie de stempel niet als heilig middel om genezen te worden. Ik begrijp prima dat ik mijn hele leven last zal houden hiervan en dat ik niet kan genezen. Ik kan nu gericht behandelt gaan worden en al word mijn leven er maar 5% beter van, dan heb ik al meer dan ik een lange tijd had durven dromen. Ik weet ook dat het niet vanzelf gaat, ik zal hier hard aan moeten werken. Ik zal nieuwe sociale skills aan moeten leren, sociale interactie nog beter leren begrijpen en toepassen.

Ik heb mezelf er ook op voorbereid dat ik aankomende week een achtbaan van emoties kan verwachten, mijn behandelaar is maar een telefoontje weg als ik haar nodig heb. Ik kan in de rouw gaan, ik kan boos gaan worden, verdrietig, spijt gaan krijgen, maar ik kan ook een hoop positieve emoties gaan ervaren, dat kan ook prima als een achtbaan aanvoelen. Ik moet dit hele gebeuren nu een plek gaan geven.
Op dit moment merk ik dat een gevoel van leegte naar boven kruipt. Ik ben nog steeds ook blij en opgelucht, maar nu dat wat zakt voel ik de leegte. Mijn hele leven ben ik al aan het vechten voor mijn gevoel en het gevecht is ineens over. Alsof je jaren en jaren aan een auto gesleuteld hebt en hij is af. Je bent blij, maar er valt ineens ook een deel weg uit je leven. Misschien dat vechten niet het goede woord is, want je zou kunnen stellen dat het echte gevecht nu pas begint.
Maar zo ervaar ik het zelf niet qua emoties. Ik ervaar het alsof het gevecht klaar is en ik nu begin met opruimen en helen.

Oke, het stukje is weer wat lang geworden maar hopelijk kun je er info uit halen waardoor je mij beter begrijpt.

Zoals je zelf ook al aangeeft, ieder mens is uniek en heeft zijn eigen aanpak nodig. Waarom zou dat zo anders zijn met de betekenis die mensen aan dingen willen leggen? Daarin zijn mensen ook uniek en zullen mensen een andere betekenis hebben voor hetzelfde. Ik neem aan dat je het hier wel mee eens bent.
Begrijp je op verstand en gevoel niet waarom de betekenis voor mij veel waarde heeft? Of maar op een van beide?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Thanks voor de uitgebreide toelichting. Het punt behandeling kijk ik toch echt anders naar, zoals ik in mijn eerdere post al probeerde uit te leggen. Ik denk namelijk nog steeds dat daar weinig in zal veranderen met of zonder stempel. Het voorbeeld dat je aanhaalt over je eenzaam en depressief voelen: als jij te horen krijgt dat je er op uit moet en je aangeeft dat je dit niet durft dan zal een goede psycholoog je in mijn optiek niet zeggen dat je je aanstelt maar met jou gaan kijken hoe je aan je sociale skills kan werken. Daar zou geen stempel van autisme voor nodig moeten zijn, is dat wel nodig dan is het gewoon geen goede psycholoog in mijn optiek. Maar nogmaals, dat is hoe ik er naar kijk en daar hoeven we ook niet over eens te zijn.

Het stuk herkenning snap ik dan wel weer goed en het maakt eigenlijk niet uit of jij denkt dat anderen vinden dan je je zonder stempel aanstelt of dat anderen dat ook echt denken. In jouw beleving is het belangrijk en heb je die stempel dus blijkbaar nodig om het uit te kunnen leggen. En communicatie in relaties is belangrijk en laat dat nou net het gene zijn waar mensen met autisme moeite mee hebben natuurlijk.

Waarom zou dat zo anders zijn met de betekenis die mensen aan dingen willen leggen?
Nog even ter verduidelijking, ik stel jouw zoektocht niet ten vraag he. Ik probeer enkel te begrijpen waarom je die zoektocht bent in gegaan. We hoeven het hier dus ook niet over eens te worden, want iedereen heeft recht op zijn/haar eigen vragen en betekenis in het leven. Ik vind het gewoon interessant om proberen te begrijpen hoe dat bij iemand anders gaat die dus op sommige vlakken hier totaal anders over denkt.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Wat een lappen tekst, ik heb niet alles gelezen.

Maar over dat stempel, ik heb zelf ADD, en was enorm blij met de diagnose in het begin. Maar dat was dus in het begin, inmiddels ben ik daar zo goed als niet meer mee bezig en denk ik meer dat ik ben zoals ik ben, met goede en minder goede eigenschappen net zoals elk mens, alleen heeft het bij mij een naam. Dus is die stempel helemaal niet meer belangrijk voor me.

Bovenaan