MDMA vergeleken met Alcohol

IrishCoffee

Experimenterende gebruiker
Ik ben van plan voor het eerst MDMA te gaan gebruiken. Natuurlijk heb ik mezelf goed ingelezen op zowel het forum hier als verschillende andere websites.

Echter kwam ik op een website een grafiekje tegen over de 'schade' die verschillende drugs aanrichten bij de gebruiker zelf en de omgeving. Hierbij viel me op dat MDMA zeer laag staat in deze grafiek. Zelfs nog onder cannabis. Nu wist ik zelf dat alcohol inderdaad zeer schadelijk kan zijn. Ik studeer op dit moment aan de universiteit en heb het licht over de werking van MDMA op de hersenwerking gehad. Dit ging helaas niet erg diep of in detail.

Weet iemand hier op het forum daar misschien meer over? Hoe schadelijk is MDMA in vergelijking met alcohol en kan MDMA daadwerkelijk axon uiteinde laten afbreken? En zo ja, ligt dit dan aan de dosis en hoe vaak je gebruikt?

Het komt er eigenlijk op neer dat ik wil vragen hoe schadelijk het nou precies is als je je goed aan de norm qua dosis en tijd tussen gebruik houd. Treed er dan al merkbare schade op? Of is bijvoorbeeld alcohol vele male schadelijker?

Fool

Badass junkie
Deze grafieken gaan over gemiddeld gebruik in een gemiddelde samenleving en zetten niet de schade van één pil tegenover de schade van één glas alcohol. (Het is überhaupt niet zo simpel te stellen).

Eigenlijk wordt op de meeste plekken aangeraden om minstens drie maanden tijd tussen een verantwoordelijke dosering MDMA te houden. Dit is een dosering tussen de 1 tot 2 milligram per kilo lichaamsgewicht. (Ik meende dat hier het onderscheid gemaakt werd op mannen tot de 2.0mg/kilo en vrouwen 1.5mg/kilo, omdat de laatste groep gemiddeld genomen wat gevoeliger voor de effecten is.)

Met deze richtlijnen treed er bij een legio gebruikers geen lange termijn klachten op, maar dat betekend niet dat je geen acuut risico loopt. Dit valt te verminderen door gewoon goed op je lichaam te letten. :wink:

Als je een vergelijking met alcohol wilt gaan maken loop je tegen een aantal problemen op.
  • De frequenties van gebruik verschillen behoorlijk, een gemiddelde alcoholdrinker zit vaker aan de fles dan dat een XTC-gebruiker een pilletje neemt. Hiervoor corrigeren wordt al snel persoonspecifiek.
  • Hoe vergelijken we een kapotte lever(alcohol) of mensen die geen herinneringen meer kunnen raadplegen en hun eigen waarheden verzinnen(korsakov/wernicke, door alcohol) met roofbouw (weinig eten, veel bewegen, slecht slapen dankzij MDMA) of een depressieve stemming. Dit punt levert zowel slecht vergelijkbare klachten als slecht vergelijkbare eenheden op. Weegt een 75% procent kapotte levert zwaarder dan 31%(dit kun je niet zomaar meten) depressief?
  • Er zijn teveel zwaarwegende omgevingsvariabelen, een alcoholist zal namelijk hoogstwaarschijnlijk geen wernicke/korsakov krijgen als hij zijn dieet(vitamine B1 inname) aanpast op zijn drankgebruik, en de roofbouw van MDMA valt ook wel weer mee als je regelmatig afkoelt, fatsoenlijk blijft eten en op tijd stopt met bijnemen. :wink:

Dit in acht nemend denk ik dat je beter niet de schade van twee totaal verschillende soorten drugs met elkaar moet vergelijken, dan krijg je van die misleidende grafieken die iedereen verkeerd interpreteert en naar mijn mening ook nog niet eens een diepere betekenis hebben. Ik bedoel maar, wie is er gestopt met alcohol drinken nadat hij 1 keer per drie maanden een pilletje ging slikken?

Mocht je wat meer willen weten over de farmacologische werking van MDMA, kan ik je aanraden om de volgende website door te lezen. Deze beschrijft begrijpbaar en zonder consessies op de waarheid van de uitspraken hoe dit in zijn werk gaat.
https://dancesafe.org/drug-information/ ... slideshow/

Als je daarna nog wat meer informatie over MDMA schade zoekt, ik heb een tijdje geleden een post gemaakt met een kleine greep uit gedaan wetenschappelijk onderzoek (en een aanknooppunt met meer informatie)
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php? ... 2#p1194122

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, al is het geen letterlijk antwoord op je vragen. :wink:

Note dat ik mijn mening ook maar bouw op de kennis die ik erover bij elkaar geraapt heb, zonder een gedegen biochemische fundering. Hoogstwaarschijnlijk is dit getekende beeld dus involledig. :)

MeejheM

Badass junkie
wat schade aan je lichaam en geest is alcohol inderdaad slopender, als we het over alcoholisme hebben. MDMA is niet echt verslavend, maar 1 keer gebruiken zou je kunnen vergelijken met 1 avond goed drinken. je hebt grote kans op een kater, en je lichaam moet ervan herstellen, net als alcohol.

ik denk als je elke keer dat je uitgaat je MDMA zou gebruiken de permanente schade evengroot is als bij flink zuipen. alleen zijn weer andere organen en mechanismes die de schade leiden.

bij elke drug is met verantwoord gebruik redelijk veilig om te gaan.

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod

mikoz

Bewuste gebruiker
MeejheM zei:
volgens mij snapt mikoz em niet
oh ik interpreteerde het anders. nu snap k hem: appels met peren vergelijken. :P
Ik dacht eerst dat ie bedoelde dat het goed werkt tegen de schade om fruit te eten, vandaar dat ik ook een plaatje van hardlopers toevoegde, wat ook goed is voor je herstel. :)

peprick

ik zou niet weten hoeveel schade enz, en wat schadelijker is enz.
wel weet ik dat de schade van alcohol ONherstelbaar is,tenzij je 300 jaar kan worden en 200 jaar gestopt ben. :P dit is anders bij andere drugs, van drugs herstel je relatief sneller en makkelijker.
mits recreatief gebruik. als je een die-hard gebruiker bent is dit natuurlijk anders.

Fool

Badass junkie
peprick zei:
i
wel weet ik dat de schade van alcohol ONherstelbaar is,tenzij je 300 jaar kan worden en 200 jaar gestopt ben. :P dit is anders bij andere drugs, van drugs herstel je relatief sneller en makkelijker.
Ohja?

ooscaar

Wijs gebruiker
MDMA is ook hersenvergif. Lekker selectief je serotoninesysteem afbranden. Kan dat in een heel rap tempo verkloten, en dat kun je van alcohol niet zeggen. Niemand die langetermijnklachten zal hebben van elke twee weken zuipen, tenzij je iedere twee weken in het ziekenhuis ligt.

Maar ook deze vergelijking slaat nergens op, dus hier mag ook wel de afbeelding van Exceptional Insight onder.

peprick

klopt, maar de door alcohol afgebroken hercencellen kunnen niet meer worden aangemaakt, en deze cellen hebben je hersenen nodig om bijv je serotonine aan te vullen, de door mdma agfebroken cellen kunnen wel opnieuw worden aangemaakt. en als je te vaak mdma gebruikt word je er imuum voor

Fool

Badass junkie
peprick zei:
klopt, maar de door alcohol afgebroken hercencellen kunnen niet meer worden aangemaakt, en deze cellen hebben je hersenen nodig om bijv je serotonine aan te vullen,
Welke hersencellen worden nou afbroken met gematigd alcoholgebruik? Ik heb nog steeds geen ondezoek gelezen die bewees dat gematigd alcoholgebruik daadwerkelijk hersencellen sloopte.

de door mdma agfebroken cellen kunnen wel opnieuw worden aangemaakt.
Voor zover als ik weet maken je hersenen nieuwe verbinden/cellen aan, maar worden de oude niet herstelt, dit leidt dus tot een andere hersenstructuur.

en als je te vaak mdma gebruikt word je er imuum voor
Bron?

ooscaar

Wijs gebruiker
peprick zei:
de door mdma agfebroken cellen kunnen wel opnieuw worden aangemaakt
Dat is niet helemaal bekend. Als dat zo zou zijn zou je dus een jaar flink MDMA kunnen gebruiken, en dan bijvoorbeeld 3 jaar rust kunnen nemen en dan weer hetzelfde liefdesgevoel kunnen ervaren als de eerste keren. Dat is echter niet het geval. Ook kan je klachten met stemming, slaap, eetpatroon en dergelijken krijgen. Duidt toch op hersenschade.

Ik denk ook dat een veel groter gedeelte van de MDMA-gebruikers kan zeggen bewust nadelige langdurige effecten te hebben door (overmatig) MDMA gebruik dan dat alcoholgebruikers dat kunnen zeggen. Ik heb een aantal keren echt te veel gezopen maar heb daar nooit bewust meer dan twee dagen last van gehad. Misdraag je je een aantal keer flink met MDMA, dan kun je al klachten hebben. Je kunt net zo goed concluderen dat dat niet normaal is.

peprick

overmatig gebruik is natuurlijk nooit goed. met niks, ook producten die geen drugs zijn. maar goed....
mdma schijnt wel kankercellen te bestrijden, dit is ook de reden dat er over mdma niet heel veel informatie is.
het is ook zo dat als je alcohol drinkt tijdens mdma de kans kleiner is op oververhitting... dus ja... beter gewoon niks gebruiken. en alleen maar dingen eten uit je eigen tuin, en met een gasmasker over straat, zo blijf je het gezondst :grin: :P :)

MeejheM

Badass junkie
peprick zei:
overmatig gebruik is natuurlijk nooit goed. met niks, ook producten die geen drugs zijn. maar goed....

Helemaal mee eens.

peprick zei:
mdma schijnt wel kankercellen te bestrijden, dit is ook de reden dat er over mdma niet heel veel informatie is.

Anti oxidanten ook, maar nu blijkt weer van niet. MDMA lijkt me vanwege de schadelijke werking en recreatief karakter erger dan chemo, ik snap niet wat je met de bovenstaande zin wilt zeggen.

peprick

het word natuurlijk in mindere mate toegediend.. niet dat alle kanker patienten dalijk stuiterend rondlopen, en hier zijn ze dus nog onderzoek naar aan het doen, vandaar de weinige info, alles word eerst uitgezocht toch.
er is toch ook medi-wiet, dat bevat geen werkzame stof. zoiets zeg maar.

IrishCoffee

Dank jullie wel voor de vele reacties. Ik bedoelde het niet slecht van de vergelijking. Ik begrijp ook best dat verschillende stoffen op verschillende hersendelen en organen in spelen en daarom de schade moeilijk te vergelijken is.

Maar als ik het begrijp treed er na1 keer gebruik met een fatsoenlijke dosis van 1,5 mg per kilo gram lichaamsgewicht, voldoende vocht toenamen en wellicht nog een anti oxidant zoals vitamine c er niet meteen merkbare en heftige problemen op. Zoals de drugs voorlichting je altijd probeert te laten geloven.

Ik bedoelde de vergelijking ook mee qua merkbare schade. Dus was je zelf doorhebt. Na een avondje drinken heb je 2 dagen daarna eigenlijk niet echt meer last van iets. Zeker niet als je dat maar 1x in de twee weken doet. Maar ik snap dat dat niet echt te beantwoorden is. Het gaat me ook om veilig gebruik van mdma voor de eerste keer.

Bobsacamano

Badass junkie
Eigenlijk ben je meer op zoek naar een antwoord over de kater/dip die je van mdma hebt ten opzichte van alcohol.

Dat is moeilijk te beantwoorden. Als je voor het eerst MDMA doet zal je sowieso niet de dinsdag dip hebben zoals hij word genoemd. Je zal wel de dag erna moe zijn maar ergens wel een lekkere vibe hebben in tegenstelling tot een goeie alcohol kater.

Ga je vaker MDMA doen dan is de kans op de dinsdagdip groter. Het kan zo zijn dat die dip dinsdag begint en een paar dagen duurt.

Je kan je kans hierop flink verkleinen door je te houden aan de 1.5mg per kilo lichaamsgewicht regel en door het niet te vaak te doen. Maximaal om de 3 maanden. Dit geld voor alle serotonine verbruikende drugs, MDMA/XTC, 4FA/4FMP & 6-APB zijn hiervan de bekendste. Neem altijd 3 maanden pauze na het gebruik van één van deze middelen voor je er weer eentje neemt.

Wil je nou wat gebruiken in die tussentijd kies dan iets wat op een andere receptor werkt.

IrishCoffee zei:
Dank jullie wel voor de vele reacties. Ik bedoelde het niet slecht van de vergelijking. Ik begrijp ook best dat verschillende stoffen op verschillende hersendelen en organen in spelen en daarom de schade moeilijk te vergelijken is.

Maar als ik het begrijp treed er na1 keer gebruik met een fatsoenlijke dosis van 1,5 mg per kilo gram lichaamsgewicht, voldoende vocht toenamen en wellicht nog een anti oxidant zoals vitamine c er niet meteen merkbare en heftige problemen op. Zoals de drugs voorlichting je altijd probeert te laten geloven.

Ik bedoelde de vergelijking ook mee qua merkbare schade. Dus was je zelf doorhebt. Na een avondje drinken heb je 2 dagen daarna eigenlijk niet echt meer last van iets. Zeker niet als je dat maar 1x in de twee weken doet. Maar ik snap dat dat niet echt te beantwoorden is. Het gaat me ook om veilig gebruik van mdma voor de eerste keer.

mikoz

Bewuste gebruiker
peprick zei:
het word natuurlijk in mindere mate toegediend.. niet dat alle kanker patienten dalijk stuiterend rondlopen, en hier zijn ze dus nog onderzoek naar aan het doen, vandaar de weinige info, alles word eerst uitgezocht toch.
Hoe kom jij aan al die onzin.. je roept maar wat rond, denkt dat het allemaal klopt, maar de helft is lariekoek of nog niet bewezen.

Fool

Badass junkie
peprick zei:
Wist je dat gedemineraliseerd water ook kankercellen in petrischaaltjes kapot maakt? Gek genoeg werkt water drinken niet tegen kanker.

Wat mediwiet hiermee te maken heeft zie ik alleen niet helemaal. :')

MeejheM

Badass junkie
peprick zei:

Wie test er mdma op kankerpatienten?
Medi-wiet word door artsen gezien als een product dat als werkzame stoffen voornamelijk cannabinioden bevat, en ook THC, het is niet duidelijk wat er nog meer werkzaam is, maar de actieve stoffen zijn er tamelijk veel, maar voornamelijk de twee eerdergenoemde stoffen.

hou alsjeblieft op met het plaatsen posts met ongefundeerde of onjuiste informatie, en stel het zeker niet als feiten.

IrishCoffee

Bedankt voor alle reacties. Heb afgelopen zaterdag gebruikt en het was echt geweldig in ieder geval! :hearteyes:

Bovenaan