MDMA vergeleken met Alcohol

IrishCoffee

Experimenterende gebruiker
Ik ben van plan voor het eerst MDMA te gaan gebruiken. Natuurlijk heb ik mezelf goed ingelezen op zowel het forum hier als verschillende andere websites.

Echter kwam ik op een website een grafiekje tegen over de 'schade' die verschillende drugs aanrichten bij de gebruiker zelf en de omgeving. Hierbij viel me op dat MDMA zeer laag staat in deze grafiek. Zelfs nog onder cannabis. Nu wist ik zelf dat alcohol inderdaad zeer schadelijk kan zijn. Ik studeer op dit moment aan de universiteit en heb het licht over de werking van MDMA op de hersenwerking gehad. Dit ging helaas niet erg diep of in detail.

Weet iemand hier op het forum daar misschien meer over? Hoe schadelijk is MDMA in vergelijking met alcohol en kan MDMA daadwerkelijk axon uiteinde laten afbreken? En zo ja, ligt dit dan aan de dosis en hoe vaak je gebruikt?

Het komt er eigenlijk op neer dat ik wil vragen hoe schadelijk het nou precies is als je je goed aan de norm qua dosis en tijd tussen gebruik houd. Treed er dan al merkbare schade op? Of is bijvoorbeeld alcohol vele male schadelijker?

Fool

Badass junkie
Deze grafieken gaan over gemiddeld gebruik in een gemiddelde samenleving en zetten niet de schade van één pil tegenover de schade van één glas alcohol. (Het is überhaupt niet zo simpel te stellen).

Eigenlijk wordt op de meeste plekken aangeraden om minstens drie maanden tijd tussen een verantwoordelijke dosering MDMA te houden. Dit is een dosering tussen de 1 tot 2 milligram per kilo lichaamsgewicht. (Ik meende dat hier het onderscheid gemaakt werd op mannen tot de 2.0mg/kilo en vrouwen 1.5mg/kilo, omdat de laatste groep gemiddeld genomen wat gevoeliger voor de effecten is.)

Met deze richtlijnen treed er bij een legio gebruikers geen lange termijn klachten op, maar dat betekend niet dat je geen acuut risico loopt. Dit valt te verminderen door gewoon goed op je lichaam te letten. :wink: