🤨😜
Ik kan wel lachen om zulke grapjes, ik was tot 7 jaar geleden blond, en maakte daar zelf ook grapjes over, maar ik snap wel dat racisme dieper gaat en geworteld zit, en ik kan me niet voorstellen hoe dat voelt, wel meeleven, dat je veelal al een stempel krijgt zonder men je kent, series als Station 19 haken daar nu op in, dat bij een ruzie en 6 brandweer lieden er tussen sprongen , de twee donker getinte gearresteerd werden, 🤬zo gaat het wel,helaas
pas wanneer je je collega goed kent, en die het geen probleem vind mag je amicaal best een grap maken over domme blondjes, vrouwen met hun gezeur, mannen en hun ego , LBQ , ADD sufheid, enz enz... zelfs over mijn pijn en beperkingen grap ik wel eens, het maakt de sfeer soms juist wat luchtiger, maar alleen plagend, niet elke keer weer, en treiterend .
Humor is wat me thuis op de been houdt, en zo voed ik mijn meiden ook op.
De jongste was rossig, dus ik grapte al snel, vuurtoren, rooie , ginger in een liefdevol zinsverband, ze heeft het zo later makkelijker weg kunnen wuiven. Tot een bepaald niveau, tot het treiteren werd in de buurt, 1 rotte appel. En ze werd een target.
( 10,11 jaar toen), ze wilde donkerder haar, ze werd down...
En ik heb gezegd," Goed, we proberen een bruine kleur spoeling. "En bij toverslag, (ze starte vmbo, ) was ze weer zelf verzekerd.
We kleuren de uitgroei nu eens per 3 maanden bij.
En ik werd door ouders gek verklaard.
" geef je dus gewoon haar zin " of " zonde man, zou ik nooit doen " " bij een kind? Ben je gek? " " jouw huis, jouw regels, dus waarom geef je haar , haar zin zomaar .." ...😒😎
Maar ik volgende mijn hart, en haar hart.🥰
Nu is ze 16 over een week, en samen met een super toffe jongen uit de "groep" een andere dan deze buurt. Ups en Downs, maar...
Al twee jaar mijn Jip en Janneke .😌😍
Die pest jongen zit trouwens vaak in detentie al. Ouders aan de drank, geen liefde daar , best zielig achteraf ... ⛓
Hier is rust, en liefde en respect nr 1. Dus wij gaan haar eindexamen rocken. Met vallen en opstaan. Want ze haat leren . Ze is een buiten-puber
En onlangs zei ze, : ❤️
"Mama , jij luistert naar mij, en ziet mij als gelijk, niet als een kind, ik ben zo blij dat jij mijn mama bent. Kon ik je pijn maar overnemen soms, maar ik ga iets moois doen met mijn leven en andere mensen helpen , ( studie keuze bepalen deze maanden ) . 🙏🏼
Leven en laten leven, een ander kleineren , schreeuwen en slaan is een teken van onmacht,
ik luister en ben zelden echt boos.
Maar wel soms teleurgesteld en ookal mag ze puberen en fouten maken, ze leren ze er hopelijk van , en alles is bespreekbaar zonder oordeel. Dus
Mijn oudste van 26 belt me elke dag, en deelt haar onzekerheden , en vraagt me naar Hachee recept, of indische rijsttafel tips. Die is recruiter en HBO afgestudeerd.
Ik Havo en geen studie helaas.
Het gekke is dat ze mijn donkere periodes, die als golven kwamen , accepteren en begrijpen. En de liefde overwonnen heeft, de liefde voor mijn kinderen en vooral mezelf. 🔓
Moraal van mijn verhaal is eigenlijk de slogan, " Een betere wereld begint bij jezelf " En doe een ander niet iets aan , wat jezelf nooit wil meemaken. Luister meer naar elkaar, respecteer iemands mening . Een discussie is leerzaam tot het een welles-nietes ruzie wordt.
Misschien juist omdat ik de bodem gezien heb van de put. Ben ik zachter geworden ipv bitter.
Het is nooit de situatie die je breekt, maar hoe jij reageert. Dat heb ik in die zwarte periode pas laat ontdekt.
Ik was slachtoffer, maar bleef het . Vicieuze cirkel , mezelf een schop gegeven en mijn plek in de wereld terug ge-eist.
En na een doodeng half jaar nu als 5 jaar " gelukkig "en dankbaar voor wat ik wel heb.
Iedereen vecht zijn eigen demonen. En wie ben ik om daar tegen aan te trappen?
Daarnaast steek ik tijd in wat ik wil, vind ik hier prachtige verhalen en openheid wat op geen ander platform is.
Daarom liefde voor iedereen hier. En respect , en dank voor het delen van alle info, ervaringen, risico' en ongezouten meningen
Ik heb veel geleerd dit jaar ... en blijf leren. Mooi is dat toch?
Nu de keuken in , Zien wat voor kliekjes ik nog heb 😅🧐 te lui om er uit te gaan.
Fijne avond allemaal 🫂