Als al die verschillende types dan allemaal VIP voornaamwoorden willen krijgen
VIP voornaamwoorden hahaha, you for real? Het gaat hier om mensen níét meer aanspreken met man/vrouw, hij/zij of hem/haar omdat zij zich niet man of vrouw vóélen. Jij gaat er hierbij vanuit dat zij zich "VIP" of boven andere cismensen voelen, maar dat is nooit zo uitgedragen en volgens mij alles behalve waar. Ze voelen zich niet man of vrouw; punt. Dat maakt het leven in een cisnormatieve samenleving eerder wat lastiger, dan dat ze een "VIP" behandeling zouden krijgen.
dan kunnen we beter 1 voornaamwoord voor iedereen bepalen.
Dit vind ik dan wel weer een mooi idee van je! Zou een hoop schelen, en inderdaad zijn de voornaamwoorden die nu geimplementeerd worden in het Nederlands niet de handigste of mooiste. Engels en andere talen hebben imo daar al betere oplossingen voor. Staat nogsteeds iedereen vrij dat de gebruiken, maar als je dat weigert staat het de ander ook vrij daar niet blij mee te zijn.
Iedereen moet zich aanpassen om een klein percentage bijzondere mensen te steunen in het onderhouden van hun fantasiewereld, of hun identiteitscrisis.
Aanpassen? Wat heb jij in je leven moeten laten of juist moeten doen omdat deze mensen liever niet mannelijk of vrouwelijk willen worden aangesproken (omdat ze zichzelf niet zo ZIEN, niet omdat ze al heel hun leven anders willen worden aangesproken dan anderen)?! Ik namelijk heulemaal niets, behalve dat ik een aantal keren nét iets beter moest nadenken over welk voornaamwoord ikgebruikte. Heb er goed op gelet, maar ik heb geen bijwerkingen gekregen, ook niet acheraf!
En fantasiewereld? Identiteitcrisis? Ik weet dat er nog weinig onderzoek is naar nonbinariteit, maar wel genoeg om te zeggen dat dit niet slechts om een klein groepje mensen gaat die maar wat verzinnen.... das wel echt flink respectloos om te zeggen. Natuurlijk is dit percentage mensen altijd minder dan het percentage mensen dat geboren wordt en tevreden is met zijn/haar geslacht, maar als je alleen dat (dus cisgender en intersekse) als waarheid ziet is het wel een heel perverse tirannie van de meerderheid.
En natuurlijk bekijk ik het dan enkel biologisch. Welke kleding iemand wil dragen, welk speelgoed iemand wil gebruiken, wat iemand wil eten, hoe iemand zich gedraagt, etc. staat daar helemaal los van en begrijp me niet verkeerd, daar moet iedereen ook vrij in zijn!
Dat is dus wel het ding: er bestaat naast biologie en genderexpressie nog meer. Namelijk je genderidentiteit. Fijn dat iedereen van jou mag kiezen waar iemand mee speelt, hoe die zich kleed etc. Maar waarom mag iemand niet zelf beslissen hoe die zich identificeert, als dat niet in jouw vastgeroeste biologische plaatje past?
Maar als ik een onweerstaanbare drang heb om hondenvoer te eten en op omgebouwde mannen val, ga ik mensen niet vragen mij een transhondseksueel te noemen met als persoonlijk voornaamwoord benno. Dan moet er natuurlijk ook weer een vrouwelijke versie komen die per se met bella aangesproken wil worden. Beetje overdreven misschien, maar dit soort zelfidentificatie bestaat wel degelijk.
Ik snap dat we wellicht niet iedereen die zich anders voelt in een specifieke groep kunnen plaatsen, maar wat je nu schetst is niet wat het is om je als non-binair te identificeren.... en het gaat dus ook niet om 'enkele' gevallen, wat vaak zo wordt geschetst. En trouwens, als jij gelukkiger wordt als je omgeving je als
benno aanspreekt dan moet dat gewoon kunnen. Los van hoe je identificeert ook, trouwens.
Ik denk dat het niet goed is voor de persoonlijke ontwikkeling van een kind als die opgevoed wordt door ouders die in de veronderstelling zijn dat hun kind bijvoorbeeld 'two-spirit' is. Of er van overtuigd zijn dat hun zoon eigenlijk een dochter is. Dat is gewoon krankzinnig.
Maar dit zijn ook weer twee aannames die je doet over genderneutraal opvoeden... Nogmaals, ik heb geen kinderen dus kan hier iets minder goed over meepraten. Maar genderNEUTRAAL opvoeden is niet hetzelfde als je zoon als dochter of dochter als zoon zien. Je voedt je kind gewoon als kind op en je ziet later wel wat iemand daarmee doet. Kinderen krijgen hierin vaak de vrijheid hun mannelijke en vrouwelijke kanten te ontdekken. Dat is wat NEUTRAAL inhoud namelijk: er wordt juist van te voren geen label aan gehangen.
Maar nogmaals: als zoon kiest voor meisjesspeelgoed, prima! Laat hem lekker. Desondanks blijft het een jongen, ongeacht wat zijn voorkeuren zijn.
Het speelgoed waar iemand mee speelt heeft ook geen drol te maken met hoe iemand zich identificeert. Nogmaals, genderexpressie en genderidentiteit zijn 2 compleet losstaande dingen. En iemand kan biologisch een jongen zijn, absoluut, maar zich wel als anders dan mannelijk identificeren.
Dingen veranderen inderdaad, en dat moet automatisch gaan, door onderling tot overeenstemming te komen(of niet). Ik vind alleen niet dat dit via de politiek moet veranderen. Wetten die aangeven hoe je iemand aan moet spreken of een lesuur op basisscholen waarin wordt besproken dat iedereen kan zijn wat hij of zij wil, vind ik niet zo tof. Dat is onderdrukking en indoctrinatie. Gelukkig is er niet zo'n soort wet, maar jammer genoeg gaan scholen er al wel mee aan de haal.
Je maakt je hier dan dus ook zorgen om compleet niets... Er is echt geen aanleiding te denken dat dit wettelijk wordt vastgelegd en je (juridisch) gezeik krijgt als je weigert iemand aan te spreken met een voornaamwoord dat niet in de door onze maatschappij bedachte norm past. Maar als andere mensen GEEN probleem hebben deze aanpassing te doen, omdat veel meer mensen zich dan welkom op een school of meer geaccepteerd worden, is het ook niet aan jou om daar een probleem van te maken toch? Jij kunt dit nogsteeds weigeren... Zou zonde zijn want volgens mij loop je hierdoor relaties met een hoop heel mooie en interessante mensen mis, maar die keuze is aan jou.
Je bedenkt iets wat niet bestaat en laat dat voor een groot deel je identiteit bepalen.
Dat klinkt als een identiteitscrisis, of in ieder geval problematiek rondom je identiteit.
Nogmaals, het lijkt me erg sterk dat zo'n overtuigende groep mensen allemaal hetzelfde hebben 'bedacht' en het is erg respectloos zo over iemands gevoel van identiteit te spreken, vind ik. Maar ik denk dat de psychiatrische zorg beter kan beslissen of iemand non-binair is of een indentiteitsstoornis heeft, dan dat een persoon op het internet dat bepaalt voor een groep mensen...
Iemand kan toch gewoon simpelweg een zij of hij zijn en daarnaast neuken (of niet) wie diegene wil (met wederzijdse instemming natuurlijk😜 ).
Sure, iedereen moet vooral neuken watie niet laten kan, maar iemand kan ook zelf beslissen over hoe die zich voelt en wil worden aangesproken. Genderindentiteit, genderexpressie, romantische geaardheid en seksuele geaardheid kunnen allemaal los van elkaar bestaan, namelijk.
En als iemand zich laat ombouwen, kan diegene toch gewoon naar het andere geslacht gaan... zodat een hij een zij wordt of een zij een hij?
Daar hoef je toch geen nieuw woordenboek voor te schrijven?
Hoeft niet, doen we lekker toch

Dat het voor jou niet nodig is, betekent niet dat andere mensen, en vooral de mensen om wie dit gaat, hier geen behoefte aanhebben. Jij kunt die wens niet zomaar voor hen invullen, in elk geval.