Laag Vitamine D gehalte

Hallo,

Ik rook ongeveer een jaar of 15 cannabis en al een 10 jaar dagelijks (2-3 gr).

Nu voel ik mij al een jaartje heel slecht, depresief zelfs, veel last van mijn maag, geen honger en geen zin om iets te doen. Nu heb ik mijn bloed laten trekken en wat blijkt is dat mijn vitamine D gehalte gevaarlijk laag staat, sypmtomen komen overeen met mijn huidige klachten. Mijn huidige waarde is 6 en normaal moet dit tussen de 30 en 35 liggen.

Het vreemde is dat mijn beste maat (zelfde lifestyle) vorige week identiek hetzelfde nieuws heeft vernomen, namelijk gevaarlijk laag vitamine D gehalte.

Toeval? Of zou dit kunnen komen omdat we te veel wiet roken? Iemand met dezelfde klachten dan wij hadden? Laat uw bloed testen.

Toch wel, maar ik woon in België en de meeste dokters raden het gewoon standaard af.

Ik zeg tegen elke dokter dat ik blow ivm medicatie etc.

Ik neem ondertussen een kuur vitamine D, 6 weken 100.000 eenheden vita D 1x per week en daarna nog 26 weken een kleinere dosis.

Ik heb eergisteren de eerste ampule genomen en ik voel mij echt als herboren... Ik heb constant honger, heb 10 x zoveel energy, gisteren na het thuis komen ben ik spontaan alles beginnen kuisen ipv metten een joint te roken om mij minder kut te voelen, ben veel socialer, dingetjes die mij zouden irriteren merkt ik nu zelfs niet, ik droom tijdens de nacht en voel mij totaal niet meer depresief..

Raar wat een vitamine tekort met uw lichaam kan doen.

Medic

Belezen gebruiker
In Nederland is er gewoon te weinig zon om gemakkelijk voldoende vitamine D aan te maken middels zonlicht.

Elke Nederlander zowat is gebaat bij 400-800iu per dag Vitamine D3.
Even naar de huisarts om bloed af te nemen en je weet hoe het staat met jou Vitamine D3, waarschijnlijk aan de lage kant tot een ernstig tekort.

Ik slik het jaar rond Vitamine D3, ruim duizend eenheden per dag.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Slik jij ook D3 kennethvds of een ander vitamine D supplement?
Ik ben wel geïnteresseerd om eens een potje aan te schaffen en eens te zien of het verschil maakt.

Jmths zei:
Ik ben wel geïnteresseerd om eens een potje aan te schaffen en eens te zien of het verschil maakt.
Laat antwoord maar ik neem D-cure forte

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Heel veel buiten lopen en begeven. Zelfs zon door de wolken heen zorgt dat er vit D word aangemaakt.
Mijn bericht vul ik even aan. Waarschijnlijk zit je altijd binnen te blowen? Gamend op de bank? Dan is het logisch van vit D tekort. Meer naar buiten zal niet alleen je vit D bevorderen maar ook je geestelijke gezondheid. Afleiding, frisse lucht, beweging is ech goed voor je.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Medic zei:
In Nederland is er gewoon te weinig zon om gemakkelijk voldoende vitamine D aan te maken middels zonlicht.

Elke Nederlander zowat is gebaat bij 400-800iu per dag Vitamine D3.
Een vriend van mij is arts en die vertelde mij dit ook. Dat eigenlijk iedereen (in Nederland) het best, in ieder geval in de winter, vitamine D bij kan slikken.

Dunnetjess33 zei:
Heel veel buiten lopen en begeven. Zelfs zon door de wolken heen zorgt dat er vit D word aangemaakt.
Mijn bericht vul ik even aan. Waarschijnlijk zit je altijd binnen te blowen? Gamend op de bank? Dan is het logisch van vit D tekort. Meer naar buiten zal niet alleen je vit D bevorderen maar ook je geestelijke gezondheid. Afleiding, frisse lucht, beweging is ech goed voor je.

Ik heb blijkbaar een lichaam die sneller vitamine D verbrand, weet er niet 100% alles van.

Dokter heeft mij aangeraden om 6 maand wekelijks forte te begruiken en daarna de rest van mijn leven wekelijks de normale d-cure, die zijn 25.000 eenheden per ampule. Ik voel wel degelijk een verschil.

MeejheM

Badass junkie
Ik dacht dat je vitamine d ook uit voedsel kon halen, en dat mensen die blank, niet ziek of zwanger zijn helemaal geen vitamine d tekort zullen komen.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
MeejheM zei:
Ik dacht dat je vitamine d ook uit voedsel kon halen, en dat mensen die blank, niet ziek of zwanger zijn helemaal geen vitamine d tekort zullen komen.

Dat heb ik ook altijd geleerd ja. En kijk maar goed bij de zogenaamd adviezen die je op tv of internet voorbij ziet komen om vit D te slikken. Dat komt allmaal van de fabrikanten af. "Wij van wc eend adviseren wc eend"..

http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ine-d.aspx

Albedo

Wijs gebruiker
Sinds het Voedingscentrum McDonalds in 2002 nomineerde voor de jaarprijs gezonde voeding ben ik zeer sceptisch geworden over alles wat ze zeggen. Sterker nog ik raadpleeg ze nooit als ik iets wil weten over voeding, supplementen, etc. Er zitten veel grote bedrijven achter en ze krijgen ook geld van onze overheid.

Ik slik elke dag vitamine D3 met 1000 IE oftwel 25 mcg.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Ik ben ook van mening dat voedingscentrum bad guys zijn. Maar ze verkondigen niet alleen maar onzin. Ik zou wel niet blind vertrouwen op alles wat ze zeggen en posten.

Albedo

Wijs gebruiker
Ik weet niet meer zeker waarom ik er mee begon, maar ik dacht tegen lusteloosheid. Later leek het me wel verstandig te doen omdat ik niet met regelmaat buiten kom en niet zo'n zonaanbidder ben.

MeejheM zei:
maar waarom? wat had je voor klachten dat je op vitamine d bijslikken uitkwam?
Depressie, voelde mij over het algemeen heel slecht, zwak geen zin om nog iets te doen.
Mijn vit D was wel extreem laag... bijna 0.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
kennethvds zei:
Jmths zei:
Laat antwoord maar ik neem D-cure forte

Thanks, zal binnenkort een potje D-cure forte en standaard in huis halen. :mrgreen:

Chrysaor

Newbie
Ik heb sinds een paar maanden ook vit.D pillen en ik moet zeggen dat het mijn humeur en energie wel ten goede komt.

Bovenaan