Kan iedereen veranderen?

SantanaTerror

Belezen gebruiker
Gisteravond had ik een discussie met een vriend over hoe wij in staat dan wel niet in staat zijn om onszelf en onze blik op de wereld compleet te kunnen veranderen.

Het gesprek landde op een gegeven moment op het onderwerp "uitgaan" en het kwam naar voren dat ik dat persoonlijk vrijwel nooit doe. Ik ben graag op mezelf en hou niet van drukke plekken als cafe's en discotheken. Ik vertelde hem dat ik meer van klein en knus gezelschap houd in rustigere omgevingen.

Mijn "zo ben ik nou eenmaal" schoot bij hem in het verkeerde keelgat. Hij beweerde dat iedereen met motivatie, wilskracht en misschien ook een beetje geluk een compleet tegengesteld persoon kan worden dan dat ze nu zijn. Ik bleef volhouden dat ik nou eenmaal een persoonlijkheid had die dit soort dingen onmogelijk of extreem moeilijk maakte maar... hoe meer ik mij probeerde te verdedigen, hoe minder dit lukte.

En ligt het niet meer aan de gebeurtenissen waar een persoon aan wordt blootgesteld?

Nu gaan we wat dieper in op vrije wil en wat tijd precies is maar dat is niet mijn bedoeling. Mijn vraag is simpelweg:

Kan iedereen echt zomaar en zo sterk veranderen? Is de "zo ben ik nou eenmaal" een drogreden om het probleem te negeren?
Nou dat kan pas veranderen als jij plezier kan krijgen in het uitgaan! Jijzelf kan het beste inschatten of dit kan gebeuren!! Met alcohol ofzo wel toch!!

Je bent ooit wel eens uitgegaan?

StraatPiraat

Badass junkie
Lul niet zo slap man je weet niks van mij, alleen omdat ik geen alcohol drink ga je lopen kakelen.
Rustig aan, denk dat ie gewoon verwijst naar het mijden van drukke plekken/voorkeur geven aan rustigere plekken.

Zonder deze herhaaldelijk te bezoeken denk ik persoonlijk dat veranderen ook niet mogelijk is.

SantanaTerror

Belezen gebruiker
Lul niet zo slap man je weet niks van mij, alleen omdat ik geen alcohol drink ga je lopen kakelen.
Nee dat klopt niet.. Dat zou gewoon raar zijn! Het interesseert me niet of jij drinkt, wat jij doet, hoe jij bent of hoe het met jou gaat! Ik oordeel niet op geen enkele manier en zeker niet omdat jij niet drinkt!

en ook niet hoe het met jou gaat!

Ik ga ook nooit uit. ik ben hier alleen niet zo bang van maar ik kan het niet goed ofzo. Het maakt mij verder helemaal niks uit en verder ben ik van alle soorten feestjes maar uitgaan sla ik over!

en ook niet hoe het met jou gaat!

SantanaTerror

Belezen gebruiker
Ow ik zie nu pas wat hoe dit eigelijk overkwam.. zo is het niet bedoelt joh. Ik bedoel gewoon dat er een hele discussie is over of jij kan veranderen terwijl jij dat niet eens wil en gaat doen dus waar hebben we het over joh.

Nee ik val je niet aan op dat jij niet drinkt.. komop wij zijn altijd al oud genoeg geweest om niet te hoeven drinken. Ik drink eigelijk ook nooit

Bodhi

Experimenterende gebruiker
We are what we repeatedly do.

Het duurt niet lang om gewoontes aan (of af) te leren. Die gewoontes vormen uiteindelijk (deels) je karakter.

Dus ja, mensen kunnen zeker sterk veranderen.

De wetenschap bevestigd dit ook tegenwoordig. Neuroplastciteit. Erg interessant vind ik.

Bovenaan