Het wodka topic

Flameon

Badass junkie
Wie van de leden lust ook wel eens graag een glaasje wodka?
Welke wodka drink je dan? En hoe drink je het? (gemixed, puur).

Ik vind het persoonlijk heerlijk om de wat duurdere wodka's af en toe eens te drinken.
Een glaasje per avond en lekker nippen :grin:

Chris Pontius

Badass junkie
Ik heb thuis veel verschillende flessen vodka staan, maar ken de namen echt niet uit me hoofd.
Meestal koop ik vodka als ik wel wil drinken, maar geen geld voor whisky heb. 9/10 keer shot ik het puur, maar sinds kort drink ik het ook weleens met 7-up/sprite, extra citroensap en wat ijsblokjes.

Flameon

Badass junkie
Met sprite is wodka inderdaad heel goed te drinken of in vruchtensap.
Maar het beste blijft puur en genieten van de smaak, maar dan doe ik het wel rustig nippen :grin:
Ik heb nooit zo van wodka gehouden, maar sinds kort ben ik het toch gaan waarderen ... na dat ik eens goeie (poolse) wodka heb gekregen.

knolselderij

Wijs gebruiker
mwa af en toe n goed wodkaatje is wel lekker (goede wodka smaakt niet naar alcohol) maar meestal is het tog wel de goedkopere (tot 15 euro per fles) die bij de redbull gaat

Oom Klaas

Badass junkie

:hearteyes:

meestal met energy drank en af en toe zoals pontius 'm omschrijft,
dat extra citroen/limoensap maakt het ook echt lekker :grin:

Dopezilla

Badass junkie
Vodka doet me niet zo veel. Ik ben meer een whiskey man.

Al kan een goede vodka op zich wel aangenaam zijn, maar goedkope bagger mix ik lekker door m'n red bull (of liever nog Go Fast :tearsofjoy: ) .

Olle

dfssdfde

Badass junkie
Eristoff is toch gewoon alcohol met water, dat smaakt toch nergens naar :confused: Zonder iets van sap of zo erbij is het echt niet te drinken...

Nee, geef mij maar

Oom Klaas

Badass junkie
Ivoos zei:
Eristoff is toch gewoon alcohol met water, dat smaakt toch nergens naar :confused: Zonder iets van sap of zo erbij is het echt niet te drinken...

Nee, geef mij maar
plaatje

Oom Klaas zei:
meestal met energy drank en af en toe zoals pontius 'm omschrijft,
dat extra citroen/limoensap maakt het ook echt lekker :grin:

En de meeste wodka is alcohol met water.

Sadpanda

Bewuste gebruiker
Wodka is eigelijk de enige sterke drank die ik drink, met heel af en toe als uitzondering een glaasje whisky.
Het liefst puur hierzo, maar als je het mixt met een lekker drankje is het ook te doen. :grin:

weyoun22

Bewuste gebruiker
Hoe kon dit topic me zijn ontgaan xD.

Ik drink de laatste tijd regelmatig Zubrowka. :beer: :grin:
Zalige mix met Appelsientje en naarmate je verder de fles in drinkt veranderen de sap/wodka verhouding dramatisch :wink:.

+

=

weyoun22

Bewuste gebruiker
Wil er dan wel aan toevoegen dat elke wodka met appelsap wel lekker is, maar dat Zubrowka met appelsap toch echt een gevalletje apart is. :beer:

corpoa

Newbie
Hoi,

Heb sinds kort mijn eigen (v/w) odka op de markt gebracht.

Nu wat ik regelmatig hoor van veel mensen is dat alle vodka's hetzelfde zijn. Gewoon alcohol met water. Ik zou dit graag tegenspreken.

Kenmerkend aan goedkope vodka= rauwe smaak wegens slechte en snelle destillatie + weinig tot zelfs niet gefilterd.

Persoonlijk vindt ik ook enorm veel duurdere vodka's op niet trekken (pure marketing en geldklopperij waarbij het productieproces niet lang mag duren)

Ik zou graag een woordje meer uitleg geven over mijn vodka maar dit zou waarschijnlijk bekeken worden als reclame. "moderators" Indien dit mag en jullie dit lezen, ben ik zeker bereid wat meer uitleg te geven :wink:.

Met vriendelijke Groet

corpoa

Newbie
Laten we dan maar verder vertellen :wink:

Vodka heeft 2 bestanddelen Water + Ethylalcohol.

Water= Mag niet te veel kalk/ ijzer bevatten: vb Aldi vodka heeft een degoutante smaak.

Alcohol: Zuiverder door meer te destilleren--> methylgehalte zakt hier dan ook. (het rauwe gehalte blijft aanwezig indien er niet gefilterd wordt)

Filtering zoals de meeste vodka liefhebbers onder ons weten: Vodka wordt gefilterd door deze door een filterbuis te laten lopen met actieve kolen in. Doe dit meermaals en je creeert een zachte vodka. (zuivering).

Mijn procéde gaat iets anders :wink:. (chemische details ga ik niet vermelden :wink: )

Gisting
(Suikerbiet uit dorp Lubbeek waar ik dus de vodka maak) (geen blabla over suikerbiet aub eerst proeven dan klagen :wink: )

4 maal destillatie "traag" en tussen de 50 en de75 l per batch (small batch+ voor de kwaliteit te doen stijgen). 96.2% max

Dan laat ik mijn gecreeerde ethyl 2 dagen rusten.

Op naar het volgende proces: Water--> wordt 1 malig gedestilleerd.Het water zelf is afkomstig van de bron op mijn goed.

Na 2 dagen verdun ik de ethyl met het water tot op 60%. Dan na nog 1 dag rusten verdun ik het tot op 42%.

Nu komt de filtering: aankoop actieve kool van 6 verschillende soorten hout en mijn secret ingredients :tongueout: .

Verpulveren en laten trekken in de tot nu toe rauwe vodka. Dit procéde duurt een 100 tal uur naargelang de ontwikkeling.

Nu wordt mijn vodka 12 maal gefilterd door microfilters om alle onreinheden tegen te houden.

De reiniging van de flessen gebeurd met mijn eigen vodka (kostelijk maar wel proper :wink: )

De botteling verloopt volledig met de hand fles per fles. Natuurlijk ga ik tevreden kunnen zijn als ik mij een 3 koppig afvultoestel kan aanschaffen :tongueout:.

GPI (draaistop) erop. Beschermomhulsel erover laten smelten. Etiket met de hand erop.
En de fles nog eens goed opblinken :).

Ik heb momenteel 700 flessen gebotteld waarvan er al zo'n 350 verkocht zijn.
Momenteel ben ik ook bezig aan een nieuw design (etiket komt een beetje oubollig over).
Morgen ga ik er trouwens eens naar zien! Ik ben benieuwd.

Zoals je ziet is er een groot verschil tussen goedkope consumptievodka en een kwaliteitsvodka.

één van de belangerijkste bestanddelen vindt ik voornamelijk toch TIJD.
Steek in een product je tijd en je kennis en het komt goed :wink:.

Nog een leuk weetje: Ik ben 21 jaar en op dit moment de jongste destillateur van Belgie.
Ik heb al gezocht naar vodka's in Belgie maar van de kwaliteitsklasse heb ik er nog geen gevonden.

Met vriendelijke groet

corpoa

Newbie
18 euro :wink:
Ik haat bedrijven zoals belvedere en grey goose die onredelijke prijzen vragen voor hun producten.

Toen ik juist begonnen was, was de prijs 25 euro voor de eerste 200 flessen, dan ben ik naar 18 euro gezakt.
Kostprijs + mijn toestellen kosten enorm veel en toch haal ik het eruit.
Maar ik verdien er natuurlijk niets aan alles wordt gebruikt voor verder onderzoek en lichtjes uit te breiden.

Ik zou in de toekomst toch graag tussen de 40 en 50 000 flessen jaarlijks afwerken.
+ mijn prijs zou nog 1.5 euro zakken.

Vragen mag je me steeds stellen :)

groetjes en vergeet niet drink met mate(n) :wink:

corpoa

Newbie
Ik kan er eentje opsturen per post maar dan moet je wel de verzendkosten erboven betalen. of je kan wachten tot ik een winkelketen te pakken heb gekregen voor de distributie in Nederland :wink:
Hopelijk duurt dat ook niet te lang meer :)

Dreuge

Badass junkie
zou de prijs dan niet omhoog gaan, als je niet meer zelf verkoopt? niet dat dat zo veel uit maakt, maar toch

corpoa

Newbie
prijzen worden lager bij grotere afnames dus winkelprijs zal hetzelfde blijven of tussen de 18-20 euro zitten.
Maar idd ik heb het liesfts dat de mensen hem bij mij afnemen. Dit jaar sep 2010-2011 ga ik er toch maar max 2000 produceren want ik zit nog op de hogeschool he :wink:

Bovenaan