Laten we dan maar verder vertellen
Vodka heeft 2 bestanddelen Water + Ethylalcohol.
Water= Mag niet te veel kalk/ ijzer bevatten: vb Aldi vodka heeft een degoutante smaak.
Alcohol: Zuiverder door meer te destilleren--> methylgehalte zakt hier dan ook. (het rauwe gehalte blijft aanwezig indien er niet gefilterd wordt)
Filtering zoals de meeste vodka liefhebbers onder ons weten: Vodka wordt gefilterd door deze door een filterbuis te laten lopen met actieve kolen in. Doe dit meermaals en je creeert een zachte vodka. (zuivering).
Mijn procéde gaat iets anders

. (chemische details ga ik niet vermelden

)
Gisting
(Suikerbiet uit dorp Lubbeek waar ik dus de vodka maak) (geen blabla over suikerbiet aub eerst proeven dan klagen

)
4 maal destillatie "traag" en tussen de 50 en de75 l per batch (small batch+ voor de kwaliteit te doen stijgen). 96.2% max
Dan laat ik mijn gecreeerde ethyl 2 dagen rusten.
Op naar het volgende proces: Water--> wordt 1 malig gedestilleerd.Het water zelf is afkomstig van de bron op mijn goed.
Na 2 dagen verdun ik de ethyl met het water tot op 60%. Dan na nog 1 dag rusten verdun ik het tot op 42%.
Nu komt de filtering: aankoop actieve kool van 6 verschillende soorten hout en mijn secret ingredients

.
Verpulveren en laten trekken in de tot nu toe rauwe vodka. Dit procéde duurt een 100 tal uur naargelang de ontwikkeling.
Nu wordt mijn vodka 12 maal gefilterd door microfilters om alle onreinheden tegen te houden.
De reiniging van de flessen gebeurd met mijn eigen vodka (kostelijk maar wel proper

)
De botteling verloopt volledig met de hand fles per fles. Natuurlijk ga ik tevreden kunnen zijn als ik mij een 3 koppig afvultoestel kan aanschaffen

.
GPI (draaistop) erop. Beschermomhulsel erover laten smelten. Etiket met de hand erop.
En de fles nog eens goed opblinken

.
Ik heb momenteel 700 flessen gebotteld waarvan er al zo'n 350 verkocht zijn.
Momenteel ben ik ook bezig aan een nieuw design (etiket komt een beetje oubollig over).
Morgen ga ik er trouwens eens naar zien! Ik ben benieuwd.
Zoals je ziet is er een groot verschil tussen goedkope consumptievodka en een kwaliteitsvodka.
één van de belangerijkste bestanddelen vindt ik voornamelijk toch TIJD.
Steek in een product je tijd en je kennis en het komt goed

.
Nog een leuk weetje: Ik ben 21 jaar en op dit moment de jongste destillateur van Belgie.
Ik heb al gezocht naar vodka's in Belgie maar van de kwaliteitsklasse heb ik er nog geen gevonden.
Met vriendelijke groet