Zo, even een berichtje vanuit Zuid Afrika. Alles gaat lekker hier, druk met mijn onderzoek bezig. Ik ben hier in totaal 5 maanden. Bevalt goed, de lente is net begonnen, het zonnetje schijnt bijna iedere dag. Heerlijk om even de NL stress-samenleving te ontvluchten.
Alles gaat hier ook veel gemakkelijker (afgezien van de bureaucratische overheidsinstanties, da's 10x erger dan in NL). Ik dacht: laat ik eens kijken hoe moeilijk het hier is om van extra Diazepammetjes te halen. Toen ik uit NL weg ging had ik een medisch paspoort gehaald bij de apotheek. Mijn eigen dokter wilde me nooit Diazepam voorschrijven, maar mijn ma had nog wat liggen en die wilde ik wel meenemen. Dus had ik tegen de apotheker gezegd dat ik nog wat oude had liggen die een vorige arts me had voorgeschreven, en of ze die op het medisch paspoort wilde zetten. Dat was geen probleem. Op het medisch paspoort stonden dus Diazepam, Oxazepam, Alprazolam en Zolpidem. Aangekomen bij de arts hier vertelde ik dat ik wel eens last had van angstaanvallen en trok het papiertje uit mijn zak. "Hmm ok dus welke medicijnen wil je hebben?" "die graag" (wijzend op de Diazepam). "Ok, prima, hoeveel heb je nodig?" "moah, er zitten normaal 30 in een pakje, dus..." "Ok, prima." Hij pakte een enorme pot Diazepam, telde er 30 uit en stopte ze in een potje. "Als je nog wat meer van die pillen nodig hebt, dan moet je gewoon maar even langskomen hè". "Ok, dat is fijn. Dankie"."

"Hoeveel ben ik u verschuldigd?". "Hmm, dat is 5 Rand" (40 Eurocent). "Ok, alstublieft, en tot ziens."
Fantastisch. Geen bijsluiter, geen gezeik, niets. En vanaf nu heb ik dus unlimited beschikking over Diazepam.